2011
|
|
Ez dugu beste motatako publizitaterik egiten, emaitza onik lortu ez dugulako. Gaur egun 14.000 bisita inguru ditugu, eta
|
bi
sare sozialek asko lagundu dute erabiltzaile horiek erakartzen. Izan ere, arrakasta ahoz ahoko komunikazioaren ondorioa izan da.
|
2012
|
|
eskolak ituntzeko irizpideak gogortzea erabaki du Jaurlaritzako Hezkuntza Sailak, murrizketak direla eta. Ikasle kopuruari dagokionez, izan ere, antzera daude
|
bi
sareak. Araban, Bizkaian eta Gipuzkoan, aurten, estudianteen %50, 7 arituko dira eskola publikoetan.
|
2019
|
|
2002 ikasturtean, Hegoaldeko ikasleen %61ek zuten hautatua ikasgai hori; 2016 iksturtean, %44k. Publikoan eta itunpekoan,
|
bi
sareetan agertu da beherakada: itunpekoan, %77tik %66ra; publikoan, %44tik %24ra.Datu horietan aintzat hartuak daude erlijioa eskaintzen duten hiru irakastaldiak:
|
2022
|
|
Horren harira, Euskal Eskola Publikoaz Harro Topaguneko kideek egungo legean aldaketa sakonak egiteko eskatu dute gaur goizean Gasteizen egin duten prentsaurrekoan. Haien arabera, bereizketa horrek lotura zuzena du hezkuntza sare pribatu itunpekoak Euskal Herrian duen pisuarekin; izan ere,
|
bi
sare egoteak, berez, «segregazioa sortzen» du: «Segregazioa da nagusi hezkuntza sistema osoan:
|
|
Batetik, eskola publikoaren aldeko jarrera «argia» izan dadin eskatu du, hura erdigunean jarriz eta sistema publikoa ardatz duen hezkuntza sistema eraikiz. Hala izan dadin, proposatu du egungo eredu dualetik sare bakarrerako bidea egitea,
|
bi
sareak batera ekarriz, ez biak mantenduta eta betikotuta. Azaldu dute sistema hori «deszentralizazioan oinarrituriko publikotasun berri batean» oinarrituko litzatekeela.
|
|
Eta hori da eskola publikoaren aldeko apustuaren justu kontrakoa. Ez da lehenesten, ez da sare bakar baten alde egiten, eta
|
bi
sareak mantenduta, baldintza hauetan, publikoa subsidiario izango da. Nahiago nuke erratuta egotea, baina uste dut finkatuko dela oraingo joera:
|
|
EAEko hezkuntza sisteman sare pribatua sistema osoaren ia erdia da, baina sistema osoa dago %100 diru publikoz lagunduta. Horrekin batera, segregazio nabarmena ematen da
|
bi
sareen artean, familien erosahalmenaren eta jatorri edo etniaren arabera. Deigarria da ikustea nola eskola segregazio hau erresidentzia segregazioa baino handiago den.
|
|
Gorrotxategi: «Eskola publikoak sistemaren ardatz izan behar duela esatea ez dator bat Euskal Hezkuntza Zerbitzuaren formulapean
|
bi
sareak bereizi gabe jasotzearekin. Eskola publikoa erretorika hutsa da aurreproiektuan:
|
|
Eta egoerak okerrera egingo du modu irmoan jokatzen ez bada». Egoera honen jatorria EAEko egitura dual publiko/ pribatu itundua da, ikasleak
|
bi
sareen artean ia erdibanatzen dituena. Horrek sistema desorekatu bat osatu du, eskola segregazioa etengabe sortzen eta erreproduzitzen duena, gure gizartean dauden jatorrizko desberdintasunak, ahal duen neurrian, arindu beharrean.
|
|
Azkenean, gobernu batek onartu behar izan du gizarte justiziako arazo bat dagoela, segregazioa alegia, (urteetan ez ikusiarena egin ondoren), baina sintomari baino ez dio heltzen, arazoaren kausari aurre egin beharrean. Sintoma da ikasleen banaketa onartezina
|
bi
sareetan, eta horren kausa irakaskuntza pribatuaren presentzia izugarria, ituntze maila ia erabatekoa, eta familiak aukeratzeko askatasunean soilik oinarritutako eskola plangintza. Hezkuntza Legearen Aurreproiektuak familiek ikastetxea aukeratzeko duten eskubidea aldarrikatzen du, baina Arartekoak berak interes orokorreko beste eskubide batzuen mende jartzen du eskubide hori, hala nola ekitatearen, bizikidetzaren, edo gizarte kohesioaren mende, familien proportzio handi batek ez duelako hautatzeko aukerarik.
|
2023
|
|
Bada ez da posible izango, Espainiako legediak zuzenean debekatzen baitu egungo hezkuntza sistematik euskal hezkuntza sistema burujaberako irudikatzen dugun trantsizioa. Legearen arabera, hezkuntza
|
bi
saretan banatzen da eta biek tratu bera jaso behar dute (soilik segregazioaren karira dago matrikulaziorako askatasuna murrizteko aukeraren bat), Espainiako legediaren arabera erabakitzen da hemengo eduki kurrikularra edo haren arabera antolatzen dira langileak. Jaurlaritzak berak hala aitortzen du La erosión silenciosa liburuan:
|
|
«Arazoaren kausari aurre egin beharrean, sintomari baino ez dio heltzen». Izan ere, Euskal Eskola Publikoaz Harro ren irudiko,
|
bi
sareen arteko ikasleen banaketa «onartezina» ez da sintoma bat baino, eta horren atzean dagoen arrazoia «pribatu itunduaren presentzia izugarria, ituntze maila ia erabatekoa, eta bere praktika txarren gaineko kontrol falta» da. Gainera, ikasle zaurgarriak itunpekora bideratuta, ziurtatu dute horiek diru gehiago jasoko dutela.
|
|
«Arazoaren kausari aurre egin beharrean, sintomari baino ez dio heltzen». Izan ere, haien irudiko,
|
bi
sareen arteko ikasleen banaketa «onartezina» ez da sintoma bat baino, eta horren atzean dagoen arrazoia «pribatu itunduaren presentzia izugarria, ituntze maila ia erabatekoa, eta haren praktika txarren gaineko kontrol falta» da. Beste bide bat proposatu dute:
|
|
Maiz esan dugun moduan, euskara ezin da hautazkoa izan, ezta ikastetxeen hizkuntza proiektuaren baitan eman ere. Euskal Hezkuntza Zerbitzuaren sorrerak berak,
|
bi
sareak berdintzen dituenak, euskararen desarautzea ekarriko du, titulartasun pribatuko ikastetxeek hizkuntza ereduarekiko eskumena baitute. Horri ikasle zaurgarriek euskararekiko izan dezaketen jatorrizko atxikipen falta gehitzen badiogu, non gelditzen da hezkuntzaren funtzioa euskalduntzearekiko?
|
|
Jon Errea eta Elena Cardenas Euskal Eskola Publikoaz Harro plataformako kideek hartu dute hitza. Erran dute lege proiektu berriak «publiko pribatu sistema duala betikotu» nahi duela,
|
bi
sareak berdinduz; eta, beraz, ez duela eskola publikoa sistemaren erdigunean kokatzen, ez duela eskola publikoa «lehenesten».
|
|
Itunpeko sareak beti eskatu duena jasotzen du legeak: berdindu egiten ditu titulartasun publikoa eta pribatua, eta
|
bi
sareei bermatzen die finantzaketa integrala.
|