2018
|
|
sortuak zituztela,, ezkonbizitza izenekoak?, emakumeak langile soil gisa erabili beharrean. Ezkontza ezarrita eta kontratu baten aitzakian, gizonen menderakuntza ezkutatu egin da, argudiatuta ezkontzak sexu gozamen berbera eta adostua ematen diela
|
bi
ezkontideei. Ustea dago, azken batean, emazteak bere borondatez men egitearen edo ez egitearen arabera lortzen duela senarrak plazera, baina, Thompsonen aburuz,, gezur iraingarria?
|
2019
|
|
Ezkontzaren molde tradizionala aldatzen ari da, baina orain ere zapalkuntza bat da,
|
bi
ezkontideek zeinek bere erara bizi dutena. Haien eskubide abstraktuak bakarrik kontsideratzen baditugu, ia berdinak dira batarenak eta bestearenak; lehen baino libreago aukeratzen dute elkar, eta askoz ere aiseago bana litezke, batez ere Ameriketako Estatu Batuetan, han eguneroko gauza baita dibortzioa; ezkontideen arteko aldea garai batean baino txikiagoa da adinari eta kulturari dagokienez; senarrak maizago onartzen dio emazteari hark eskatzen duen autonomia; denbora pasa berberak dituzte:
|
|
Emazteari tratu txarra eman edo kalte egin badio, hark badu aukera familiarekin itzultzeko, modu konkretuagoan edo lausoagoan bermatua?, bere kasa banantzeko edo dibortziatzeko. Ezkontza, beraz, aldi berean zama eta onura da
|
bi
ezkontideentzat, baina bataren egoera eta bestearena ez dira simetrikoak; neska gazteentzat, ezkontza da kolektibitatean txertatzeko modu bakarra, eta gizartearen hondar bihurtzen dira, neskazahar geratuz gero?. Horregatik aritzen dira amak, gogotik aritu ere, haientzako senar bila.
|
|
Hau da, emakumeak ez ditu singulartasunean oinarritu behar aukeratutako senar batekiko harremanak, baizik eta orokortasunean justifikatu behar du bere funtzio femeninoetan jardutea; molde espezifiko batean baino ez du ezagutu behar plazera, inola ere ez molde indibidualizatuan; horrek funtsezko bi ondorio ditu emakumearen destino erotikoari dagokionez: hasteko, ez du eskubiderik ezkontzatik kanpo inolako sexu jarduerarik izateko;
|
bi
ezkontideentzat, haragia ematea instituzio bihurtzen denez, desiraz eta plazeraz harago jotzen da, interes sozialerantz; gizonak, ordea, goza dezake plazer kontingenteez ezkondu aurretik eta ezkonbizitzatik kanpo ere, langile eta herritar den aldetik unibertsalerantz jotzen duenez gero bere buruaren gainetik: edozein moduz, beste bide batzuetatik aurkitzen du salbamendua; emakumeak, berriz, funtsean eme gisa definitua den mundu batean, guztiz justifikatua egon behar du emea den aldetik.
|
|
senarrak alegiazko zor bat onartzen zion. Adulterioa gogor zigortua zegoen, baina dibortzioa ia libre zen
|
bi
ezkontideentzat. Kontratuen praktikak asko mugatu zuen poligamia; emakumeek fortunak pilatzen zituzten, eta seme alabei eskualdatzen; horrek bidea zabaldu zuen klase plutokratiko bat sor zedin.
|