Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 9

2003
‎Haatik, zientzi pedagogiaren azaleko azterketa batek ere hauxe iradokitzen digu: beste esparruetako hezkuntzak baino zurruntasun profesional handiagoa eragiteko joera du, agian teologia sistematikoa salbuetsiz. Onartu behar da ondoko eskema amerikar ereduak baldintzatzen duela, hori baita hobekien ezagutzen dudana.
‎Agian zientzi hezkuntzaren ezaugarririk deigarriena hauxe da: beste esparru sortzaileetan ezezaguna den neurri batean, testuliburuen bidez eramaten da aurrera, bereziki ikasleentzat idatzitako obren bidez. Bere tesia hasteko prest, edo ia prest, egon aurretik, ia inoiz ez zaio eskatzen kimika, fisika, astronomia, geologia edo biologia ikasleari ikerkuntza proiektu esperimentalak saia ditzan edo besteek burututako ikerketen berehalako emaitzak —hau da, zientz... ‘Iturri irakurgaien’ antologiek garrantzirik gabeko zeregina dute zientzi hezkuntzan.
‎Zientzi hezkuntza ez du testuliburuekiko konfiantza ia erabatekoak bakarrik ezaugarritzen. Azken batean, beste esparruetako ikasleak ere jotzen du halako liburuetara, nahiz eta oso arraroa izan graduazioko bigarren urtearen ondoren, eta ezta esklusiboki horren lehen urteetan ere. Baina zientziatan, testuliburuak dagozkien gaiak aurkeztera mugatzen dira, giza eta gizarte zientzia askotan gertatzen den bezala, arazo esparru berezi bateranzko hurbilketa ezberdinak adibidetu beharrean.
‎Testuliburuen berezko aurkezpen teknika ere ez da bera zientzietan eta beste esparruetan. Ikasleek ia inoiz irakurtzen ez dituzten noizbehinkako sarrerak salbuetsiz gero, zientzi testuak ez dira saiatzen profesionalari ebaztea eska dakiokeen arazo motak deskribatzen, edo esperientziak hura ebazteko abian jarri dituen tekniken aldaerak eztabaidatzen.
‎Hala izanik, beren zeregina beste sormenezko esparru batzuetako klasiko nagusienarekin konpara daiteke, Shakespeare, Rembrandt edo Adam Smithen obrenarekin, kasu. Baina obra haiei edo haien atzean dauden burutzapenei, klasiko beharrean, paradigma deitzean, haien inguruan beste zerbait berezia badagoela eman nahi da aditzera, zientziaren baitako beste klasiko batzuetatik eta sormenezko beste esparruetako klasiko guztietatik bereizten dituen zerbait badagoela.
‎Eta hemen hartzen du maitagarrien ipuinak bere zeregin erabakigarria. Irizpide ‘objektiboen’ errezitaldi baten bidez, zientzialari sortzaileek eta hiritarrek oro har zientziaren atalik zurrun eta aurreratuenetan ere hautatzeko duten eskubidea ezkutatzen du ipuinak, eta era horretan handikiak babesten ditu (Nobel saridunak, laborategi zuzendariak, hezitzaileak...) masetatik (ezjakinak, esparru ez zientifikoetako adituak, beste esparru batzuetako adituak): zientzi erakundeen presiopean egondako (heziketa prozesu luzea jarraitu baitute), presio horri men egindako (beren azterketak gainditu baitituzte) eta orain maitagarrien ipuinaren egiaz guztiz konbentzitutako hiritarrak bakarrik hartzen dira aintzat.
‎(ii) Bestetik, filosofiak badu joera bat jendaurrean aurkezteko, batik bat auzi estetiko, etiko, sozial edo kulturalak ukitzen dituenean. Irekitze hori hala ‘kaleko’ jendeari —zientzia eta teknologiaren dibulgazioaren hausnarketan gertatu lez, adibidez— nola zientzi eginkizuna ere aztertzen duten beste esparruei —soziologia, historia, politologia, esaterako— zuzentzen zaie. Hemen dibulgazioa eta diziplinarteko lana jorratzen dira.
2007
‎• Esan dugunez, tragediarekin hiria teatro bilakatzen da: ongiak eta gaizkiak bereizteko —heziketa politikoa bultzatzeko— beste esparru bat irabazten da.
‎• Sofisten zirkuluan ibili omen ziren, batera, medikuak eta eskultoreak V. mendean zehar307 Zehazki, Gorgiasek eta gainerako sofistek garatu zuten pertsuasioaren teoriak aplikazio zuzena izan zuen Zeuxisen edo Praxitelesen obretan308, eta, beste esparru batera joanez, baita antzerkiaren praktikan ere309 Zeuxisek eta Parrasiok erakutsitako jarrera espektakularra Hipias eta Gorgiasen jarreraren errepikapena da310.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia