2003
|
|
Haatik, zientzi pedagogiaren azaleko azterketa batek ere hauxe iradokitzen digu:
|
beste
esparruetako hezkuntzak baino zurruntasun profesional handiagoa eragiteko joera du, agian teologia sistematikoa salbuetsiz. Onartu behar da ondoko eskema amerikar ereduak baldintzatzen duela, hori baita hobekien ezagutzen dudana.
|
|
Agian zientzi hezkuntzaren ezaugarririk deigarriena hauxe da:
|
beste
esparru sortzaileetan ezezaguna den neurri batean, testuliburuen bidez eramaten da aurrera, bereziki ikasleentzat idatzitako obren bidez. Bere tesia hasteko prest, edo ia prest, egon aurretik, ia inoiz ez zaio eskatzen kimika, fisika, astronomia, geologia edo biologia ikasleari ikerkuntza proiektu esperimentalak saia ditzan edo besteek burututako ikerketen berehalako emaitzak —hau da, zientz... ‘Iturri irakurgaien’ antologiek garrantzirik gabeko zeregina dute zientzi hezkuntzan.
|
|
Zientzi hezkuntza ez du testuliburuekiko konfiantza ia erabatekoak bakarrik ezaugarritzen. Azken batean,
|
beste
esparruetako ikasleak ere jotzen du halako liburuetara, nahiz eta oso arraroa izan graduazioko bigarren urtearen ondoren, eta ezta esklusiboki horren lehen urteetan ere. Baina zientziatan, testuliburuak dagozkien gaiak aurkeztera mugatzen dira, giza eta gizarte zientzia askotan gertatzen den bezala, arazo esparru berezi bateranzko hurbilketa ezberdinak adibidetu beharrean.
|
|
Testuliburuen berezko aurkezpen teknika ere ez da bera zientzietan eta
|
beste
esparruetan. Ikasleek ia inoiz irakurtzen ez dituzten noizbehinkako sarrerak salbuetsiz gero, zientzi testuak ez dira saiatzen profesionalari ebaztea eska dakiokeen arazo motak deskribatzen, edo esperientziak hura ebazteko abian jarri dituen tekniken aldaerak eztabaidatzen.
|
|
Hala izanik, beren zeregina beste sormenezko esparru batzuetako klasiko nagusienarekin konpara daiteke, Shakespeare, Rembrandt edo Adam Smithen obrenarekin, kasu. Baina obra haiei edo haien atzean dauden burutzapenei, klasiko beharrean, paradigma deitzean, haien inguruan beste zerbait berezia badagoela eman nahi da aditzera, zientziaren baitako beste klasiko batzuetatik eta sormenezko
|
beste
esparruetako klasiko guztietatik bereizten dituen zerbait badagoela.
|
|
Eta hemen hartzen du maitagarrien ipuinak bere zeregin erabakigarria. Irizpide ‘objektiboen’ errezitaldi baten bidez, zientzialari sortzaileek eta hiritarrek oro har zientziaren atalik zurrun eta aurreratuenetan ere hautatzeko duten eskubidea ezkutatzen du ipuinak, eta era horretan handikiak babesten ditu (Nobel saridunak, laborategi zuzendariak, hezitzaileak...) masetatik (ezjakinak, esparru ez zientifikoetako adituak,
|
beste
esparru batzuetako adituak): zientzi erakundeen presiopean egondako (heziketa prozesu luzea jarraitu baitute), presio horri men egindako (beren azterketak gainditu baitituzte) eta orain maitagarrien ipuinaren egiaz guztiz konbentzitutako hiritarrak bakarrik hartzen dira aintzat.
|
|
(ii) Bestetik, filosofiak badu joera bat jendaurrean aurkezteko, batik bat auzi estetiko, etiko, sozial edo kulturalak ukitzen dituenean. Irekitze hori hala ‘kaleko’ jendeari —zientzia eta teknologiaren dibulgazioaren hausnarketan gertatu lez, adibidez— nola zientzi eginkizuna ere aztertzen duten
|
beste
esparruei —soziologia, historia, politologia, esaterako— zuzentzen zaie. Hemen dibulgazioa eta diziplinarteko lana jorratzen dira.
|
2007
|
|
• Esan dugunez, tragediarekin hiria teatro bilakatzen da: ongiak eta gaizkiak bereizteko —heziketa politikoa bultzatzeko—
|
beste
esparru bat irabazten da.
|
|
• Sofisten zirkuluan ibili omen ziren, batera, medikuak eta eskultoreak V. mendean zehar307 Zehazki, Gorgiasek eta gainerako sofistek garatu zuten pertsuasioaren teoriak aplikazio zuzena izan zuen Zeuxisen edo Praxitelesen obretan308, eta,
|
beste
esparru batera joanez, baita antzerkiaren praktikan ere309 Zeuxisek eta Parrasiok erakutsitako jarrera espektakularra Hipias eta Gorgiasen jarreraren errepikapena da310.
|