2023
|
|
Alor horretan arazo bi nahastu dira: batetik, erakunde publikoek eurek ezarritako tributuen subjektu pasiboak izan ote daitezkeen; eta, bestetik, erakunde publiko bat
|
beste
erakunde publiko batek ezarritako tributuaren subjektu pasiboa izan daitekeen.
|
|
Bigarrenari dagokionez (hau da, erakunde publiko bat
|
beste
erakunde publiko batek ezarritako tributuen menpe egoteari dagokionez), arazo nagusia zen Estatua beste administrazio publikoetako tributuen menpe egon zitekeen ala ez argitzea. Dakigunez, tributuaren oinarria Estatuak duen subiranotasunean datza, eta ez dirudi Estatuak bere menpeko Administrazio baten tributuak ordaindu behar dituenik.
|
|
Horiek horrela, Bizkaian, aurretiazko errekerimendurik gabe epez kanpo aitortzeagatik ezarritako errekarguak aitorpenetan soil soilik aplika daitezke. Errekarguaren oinarria izango da tributuaren kuota eta Foru Ogasunaren nahiz
|
beste
erakunde publiko batzuen mesedetan oinarrien edo kuoten gainean ezar daitezkeen legezko errekarguen zenbatekoa (TFAOren 56.2.d) artikuluan aipatutakoak). Errekarguaz gain, aurkeztutako aitorpenaren ondoriozko likidazioan jaso behar dira zenbateko horiek.
|
|
Errekargu bi horiek elkarren artean bateraezinak dira. Errekarguaren oinarria izango da tributuaren kuota eta Foru Ogasunaren nahiz
|
beste
erakunde publiko batzuen mesedetan oinarrien edo kuoten gainean ezar daitezkeen legezko errekarguen zenbatekoa (TFAOren 56.2.d) artikuluan aipatutakoak).
|
|
TFAOen 26 artikuluak zuzen dion bezala, berandutze interesak kalkulatu behar dira epe barruan ordaindu ez den zenbatekoaren gainean (konturako ordainketak egiteko betebeharraren ondoriozko zenbatekoaren gainean edota tributu kuotaren gainean, Bizkaiko TFAOk dion moduan, eta hala denean, Arauak 56.2.d) artikuluan aipatu eta Bizkaiko Foru Aldundiaren nahiz
|
beste
erakunde publiko batzuen mesedetan oinarrien edo kuoten gainean ezar daitezkeen legezko errekarguen zenbatekoaren gainean eta zehapenen gainean) edo bidegabe kobratu den itzulketaren zenbatekoaren gainean. Berandutze interesak betebeharpekoaren mesedetan sortu badira, oinarria zor ez den sarrera ala tributu arauketaren ziozko itzulketaren zenbatekoa izango da.
|
|
Guztiok dakigunez, tributu legeek egoera zehatz batzuk arautzen dituzte eta egoera horietan dagoen herritarrak diru kopurua ordaindu behar dio Estatuari (edo
|
beste
erakunde publiko bati), tributu gisa. Aldi berean, zergadunei euren prestazioa betetzeko beharra ezarri ez ezik, arau horiek forma izaerako eginbeharrak ere xedatzen dituzte, hala nola, aitorpenak aurkezteko eginbeharra, informazioa ematekoa, ikuskapenak jasan beharrekoa eta abar.
|
|
Lehen zehaztu nahi izan den bezala, zaintzak edo kontrolak bi ikuspegi ezberdin ditu. Kontrola erakunde publiko batek gauzatzen duen ikuskaritzarekin eta konprobazioarekin identifika daiteke, baina baita erakunde publiko batek
|
beste
erakunde publiko bat ordenamendu juridikoari egokitzen zaion ala ez adierazteko tresna bezala. Nire iritziz, bi esangura horiek kontuan hartu behar dira zaintza zer den zehazteko; baina ezberdintasun horiek zaintza funtzioak koordinazio teknikak edo kontrol teknikak erabiltzen dituen markatuko dute.
|
|
Hori guztia kontuan harturik, finantza zaintzaren inguruko lehenengo definizioa bat eman daiteke ARIAS ABELLANek garbi esaten duenez: " Esan daiteke, beraz, finantza zaintzak toki erakundeen finantza jarduera
|
beste
erakunde publiko batzuetatik kontrolatzeko jarduera horri egiten diola erreferentzia", eta horixe dela" ordenamendu juridikoak toki erakundeen finantza jardueraren gainean erakunde publiko jakin batzuei esleitutako kontroledo zaintza ahalmenen multzoa" 424 Finantza zaintza, beraz, ez da organo bat edo ahal bat. Urrunago doa eta jarduera konkretu batean Administrazio kontrolatzailearen organismo batzuek gauzatzen duten jarduera edo egikaritzen dituzten funtzioak dira, kontrol teknikak dira.
|