2005
|
|
Azken hau posible da, batetik, mundua eta fantasia bere horretan eta aldatu gabe geratzen direlako osoki eta, bestetik, fantasiak —antzekotasunaren printzipioei jarraituz— beti konfigurazio berriak eratzen dituelako. Hizkuntzen aniztasunari esker, berehala eta guretzat, handitu egiten da munduaren aberastasuna eta
|
bertan
ezagutzen dugunaren aniztasuna; era berdinean, zabaldu egiten zaigu giza existentziaren hedadura eta, gure aurrean, pentsatzeko eta sentitzeko modu berriak aurkitzen ditugu karaktere jakin eta errealetan. Hain zuzen hizkuntzak beti nazio osoen ondasun direlako, ez dugu inolako beldurrik eduki behar haiengan aurki ditzakegun fantasiaren biribilketen eta asmamen zorrotzen aurrean, zeinengatik askotan batzuk errudun sentitzen diren.
|
|
Hizkuntzak ez dira informazio objektibo hutsen transmisiorako bitartekari neutralak eta, zentzu honetan," lurreko hizkuntzen estudioak", era batera edo bestera," gizadiaren pentsamenduen eta sentsazioen historia unibertsala" islatzen duela esan dezakegu165 Horrela, bada, bestelako hizkuntzak ikasterakoan ez ditugu tresna erabilgarriak bakarrik eskuratzen, baizik eta baita ere errealitatea bera aztertzeko eta ulertzeko beste hainbeste era: " Hizkuntzen aniztasunari esker, berehala eta guretzat, handitu egiten da munduaren aberastasuna eta
|
bertan
ezagutzen dugunaren aniztasuna" 166 Aniztasun linguistikoaren ikerketa sinkronikoa eta diakronikoa, modu honetan, gizakiaren ezagutzarako eta baita beronen formaziorako ere ezinbestekoa den bitarteko bihurtzen da. Azken finean, hizkuntzek" eskaintzen digutena giza-natura osoa, garbia eta hutsa da" 167 Honekin lotuta gogoratzekoa da, beste behin, Humboldtek arreta berezia eskaintzen diela garapen literario handirik izan ez duten euskara bezalako hainbat hizkuntzari, ze, bere aburuz, bat bera ere ez da alferrikakoa eta guztiak dira bildu eta ikertu beharrekoak168 Jarrera honetatik abiatuta ulertu behar dugu bere" entziklopedia" linguistikoaren helburu nagusia, hain zuzen, berak honako hitzekin deskribatzen duena:
|
2006
|
|
Azaroan, epelago, Xabier Mendiguren Elizegiren Txakurraren alaba irakurtzen ari ziren Bermeoko Institutuko ehun bat ikasle. Pentsatu genuen polita litzatekeela ikasleek eleberriko gertakizunen benetako kokalekuak
|
bertan
ezagutzea, eta gainera Mendigurenek berak hitzaldi bat eman ziezaien nobelaz, aurreko urtean Azkoitian Juan Luis Zabalaren Galdu arte mediante egin bezala.
|
2007
|
|
• Tales Egipton egon zen374 eta
|
bertan
ezagutu zituen, esaterako, eklipse historikoen zerrendak375.
|
|
• Tales ingeniaria eta astronomoa izan zen Mileton eta lidiarrentzat ere lan egin zuen, hain zuzen Halys ibaiaren emaria desbideratzeko planoak egin omen zituen326 Egipton egon zen327 eta
|
bertan
ezagutu zituen, esaterako, eklipse historikoen zerrendak328.
|
|
Eta horrek lehenik —berriz ere espresuki esanez— bere autoritateari kontzienteki uko egitea eskatzen dio. Elkarrizketa da bizitzan zorionik gehien ematen duena eta, egiaz,
|
bertan
ezagutzen du gizakiak bere gizaki izatearen gailurra. Azken hori, alabaina, orain eskuartean dugun exijentzia pedagogikoaren beste aldea da, eta, horrenbestez, ez dugu bertan gehiago sakonduko.
|
2010
|
|
Hizkuntzen aniztasunari esker handitu egiten da munduaren aberastasuna eta
|
bertan
ezagutzen dugunaren aniztasuna[...] Hizkuntzek eskaintzen digutena giza natura osoa, garbia eta hutsa da[...] Lurreko hizkuntzen estudioa gizadiaren pentsamenduen eta sentsazioen historia unibertsala da145.
|