2004
|
|
1 Demandaren eta errekonbentzioaren gainean gertatze bidezko inguruabarrak badira, eta, horien ondorioz, babesdatu errekonbentzio egilearenak proze judiziala lortzeko interes legitimoa
|
bertan
behera uzten bada, auzi jartzailearen uziak, eta, hala denean, demansutik kanpo betetzeagatik edo beste arrazoi baten ondorioz betetzeagatik, orduan inguruabar hori auzitegiari adieraziko zaio, eta, alderdien arteko akordioa izanez gero, prozesuaren amaiera auto bidez dekretatuko da.
|
|
5) Auzigaiaren gaineko ardura
|
bertan
behera utzi duen abokatuarengandik horri dagozkion idazki, agiri eta gainerako aurrekarien kopiak gai horren inguruan hartu, eta auzigaiari jarraituko dionari edo ahalorde emaileari ematea.
|
|
1 Edozein motatako auzietan, auzialdiak eta errekurtsoak
|
bertan
behera utzi direla ulertuko da, baldin eta, jarduna ofizioz bultzatu arren, bi urteko epean prozesu jarduerarik ez badago, auzia lehen auzialdian dagoenean; eta urtebeteko epean, auzia bigarren auzialdian edo prozesuko arau haustearen ondoriozko errekurtso bereziaren zain zein kasazio errekurtsoaren zain dagoenean.
|
|
Hori onartzen ez bada, espedientea sustatu duenak adieraziko du errematea onesten duen, edo enkante berria egitea nahi duen, dela baldintza berberetan, dela bere iritziz egoki diren eta finkatzen dituen horietan, edo bere uzia
|
bertan
behera uzten duen.
|
|
Kodearen 790 artikuluan aipatu
|
bertan
behera uztea pleitak ordaintzeko denean, pleit emailea ados ez badago, zamatzaileek epaileari eskatuko diote, haren esku hartzearekin, bertan behera utzi nahi diren eta likidoz beteta dauden ontziak pisatzea eta neurtzea.
|
|
Kodearen 790 artikuluan aipatu bertan behera uztea pleitak ordaintzeko denean, pleit emailea ados ez badago, zamatzaileek epaileari eskatuko diote, haren esku hartzearekin,
|
bertan
behera utzi nahi diren eta likidoz beteta dauden ontziak pisatzea eta neurtzea.
|
|
Eman beharreko ondasun higiezinean tituluaren objektu ez diren gauzak egonez gero, auzitegiak agindeia egingo dio alderdi exekutatuari, ezarri epean gauzok ken ditzan. Alderdi exekutatuak ondasunok kentzen ez baditu, horiek
|
bertan
behera utzitako ondasuntzat joko dira ondore guztietarako.
|
|
Gauza bera aginduko da kautelaketa nagusian zer erreklamatu nahi duen aintzat hartu eta horren arabera aplikagarri diren legezko foruak, horiek aginduzkoak izan ala ez, ezin badira izan auzitegiaren lurralde eskumenaren oinarri. Halere, legezko foru aplikagarria esku emailea izanez gero, auzitegiak ez du bere eskumena
|
bertan
behera utziko, baldin eta alderdiak esanbidez jarri badira auzitegi horren jurisdikziopean, auzi nagusiari dagokionez.
|
|
Aldaketa edo ezarpena aurreko artikuluko erregelen arabera gauzatuko da; eta,
|
bertan
behera utzitakoen kasuan, erregelok ahalbidetzen dutenean, erabilera arrunteko izen abizenak errespetatuko dira, haiekin batera aurkitutako idazkian aipatuta badaude.
|
|
Toki hori ezezaguna bada, jaiotzaedo heriotza inskripzioa egingo da,
|
bertan
behera utzitako umea edo hilotza zein tokitan egon eta toki horretako Erregistroan.
|
|
Ebazpenarekin batera, aipatu agiriak artxibatuko dira; gainerako objektuei, artatzeko errazak izanda, seinalea jarrinak modu egokian gordeko dira.ko zaie, denbora guztian zehar identifikatuak izan daitezen, eta
|
bertan
behera utzitakoen etxeen zainpean ez daude
|
|
Idazkunetan ez da aipamenik adieraziko
|
bertan
behera uzteari buruz.
|
2005
|
|
Prozedura zibil horietarik batean demandatzaileak auzia
|
bertan
behera uzten duenean, prozedura horretatik banantzen denean edo auzialdia iraungi dela adierazi denean.
|
|
Aurreko lerrokadan adierazitako bideetatik bat erabili eta hirugarren edukitzaileari ordainketa errekerimendua egiten zaionean, horrek bi aukera ditu: kreditua gehi kasuan kasuko korrituak ordaintzea 114 artikuluan xedatutakoaren arabera, edota ondasun hipotekatuak
|
bertan
behera uztea.
|
|
Hirugarren edukitzaileak ez badu zorrik ordaintzen ezta ondasunik
|
bertan
behera uzten ere, orduan ondasun hipotekatuekin eta bere ondasunekin erantzun du, dela errekerimentuengatik, dela berandutzak eragindako epaiketa kostuengatik. Hirugarren edukitzaileak bertan behera utzi baditu ondua jaso duenetik sortu diren korridasun hipotekatuak, ondasun horiek zordunaren esku daudela ulertzen da, exekuzio prozedura horien aurka zuzendu ahal izateko.
|
|
Hirugarren edukitzaileak ez badu zorrik ordaintzen ezta ondasunik bertan behera uzten ere, orduan ondasun hipotekatuekin eta bere ondasunekin erantzun du, dela errekerimentuengatik, dela berandutzak eragindako epaiketa kostuengatik. Hirugarren edukitzaileak
|
bertan
behera utzi baditu ondua jaso duenetik sortu diren korridasun hipotekatuak, ondasun horiek zordunaren esku daudela ulertzen da, exekuzio prozedura horien aurka zuzendu ahal izateko.
|
|
Finka
|
bertan
behera utzi bada exekuzio prozedura arruntean, eta enkantean finkaren balioa kredituaren, korrituen eta aseguratutako kostuen zenbatekoa baino handiagoa bada, gaindikina hirugarren edukitzailearentzat izango da, gaindikin osoaren edo horren zati baten gaineko eskubidea duen pertsonarik izan ezean.
|
2006
|
|
Zernahi gisaz, halako aipamena egitea behar beharrezkoa izaten da sarri, eta ezin daiteke errepikapen huts moduan kalifikatu, beste arrazoi batzuen artean txostenak gomendioa egiten dielako Espainiako justizia arloko agintariei, nazioko lege testurik garrantzitsuenak euskaraz ere eskuragarri izan daitezen. Halako gomendioa egin behar izateak
|
bertan
behera uzten du txostena berriz hona ekartzeari buruz egin daitezkeen kritiketatik edozein. Izan ere, Europako erakundeak zuzendu behar izan du estatu bateko nazio gobernuaren jarduera, hizkuntzaren ofizialkidetasunari buruzko jokabidea bideratuz, eta horrektzeko borondaterik ez dagoela (borondate eza, beharbada, ez da nahitakoa; bai, ordea, agerikoa).
|
|
Idazkian adieraziko da hori proposatu duenak deklinatoriarik ez duela erabili. Alderantzizkoa gertatuz gero, hari kostuetarako kondena ezarriko zaio, eskumen arazoa beraren mesederako erabaki arren edo eskumen hori aurrerantzean
|
bertan
behera uzten badu ere.
|
|
Aurreko artikuluaren lehenengo eta bigarren lerrokadetan jasotako erregelaren kasuan, eta adierazpenaren presa aintzat hartuta, ezin bada atzerapenik izan zuzeneko buruek lekukoari egindako zitazioaren ostean, eta kasuan kasuko enplegatuak ezin badu zerbitzua
|
bertan
behera utzi jendearentzat arrisku larria edo enbarazua eragin gabe, orduan auziaren instrukzio epaileak lekukoa zein udalerritan edo barrutitan izan eta bertako epaileari eskuordetza emango dio adierazpena jasotzeko.
|
|
Kereila jarri bada alderdiak hala eskatuta bakarrik pertsegi daitekeen delituaren ondorioz, ulertuko da hori jarri duenak kereila
|
bertan
behera utzi duela, baldin eta, epaileak edo auzitegiak erabakitako autoa jakinarazi eta hurrengo hamar egunetan, prozedura eragin ez badu.
|
|
Kereila
|
bertan
behera utzi dela ulertuko da, orobat, kereila jartzailea hil bada edo akzioarekin aurrera egiteko ezgaitua geratu bada, eta haren jaraunslerik edo legezko ordezkaririk agertu ez bada akzioari eusteko, ondore horretarako eta kereilaren berri emateko egin zaien zitazioaren hurrengo hogeita hamar egunetan.
|
2007
|
|
Zuzendariak ahalik arinena komunikatu dio barneratzea baimendu zuen agintari judizialari euste neurri fisiko pertsonalak hartu direla edo neurri horiek
|
bertan
behera utzi direla. Halaber, zuzendariak zehatz mehatz adierazi ditu neurri horiek erabiltzeatzea bada, eta neurri hori indarrean ba eragin zuten egitateak, bai eta neurri horiei eusteko arrazoi izan daitezkeen inguruabarrak ere.
|
|
f) Tratamenduen arduradun eta eragileei, aldez aurretik horiek esan beharrekoa entzunda, beharrezko neurriak har ditzaten eskatzea, datuen tratamendua lege honen xedapenetara egokitzeko, eta, hala denean, tratamenduak
|
bertan
behera utz ditzaten eta fitxategiak ezerez ditzaten agintzea, horiek lege honen xedapenekin bat ez datozenean.
|
|
Garapen ekonomikoaren eskasia etazunak. Horrenbestez, estatuak erantzu bilakaera politikoaren gorabeherak zirela eta, garai batzuetan, estatuak
|
bertan
behera utzi zituen gai honen inguruan bere gain hartu beharreko erantzukikizun horiek subjektu edo erakunde pribatuen esku utzi zituen, subsidiaritate printzipioaren mesederako. Bada, orain dela gutxi arte, gutxi batzuen pribilegioa izan da hezkuntza, eta ez guztion eskubidea.
|
|
a) Desegitea erabaki duen epaia jakinarazi ondoren, berehala
|
bertan
behera utziko dira desegindako alderdi politikoaren jarduera guztiak. Xedapen hori ez betetzeak erantzukizunak eratorriko ditu, Zigor Kodean ezarritakoaren arabera.
|
|
Era berean, kaleratze kolektiboa izango da enpresako plantilla osoa ukitzen duten lan kontratuak azkentzea, baldin eta ukitutako langileak bost baino gehiago badira, eta, arestian aipatu arrazoi berberetan oinarrituta, enpresaburuaren enpresa jarduera oso osoan
|
bertan
behera uztearen ondorio denean azkentze hori
|
|
Plantilla berregituratzea eta plantilla oso osoan edo zati batean
|
bertan
behera uztea, behin betiko edo aldi baterako.
|
|
Lanen geldialdia
|
bertan
behera utziko du hori agindu duen Laneko eta Gizarte Segurantzako Ikuskatzailetzak, edo enpresaburuak, geldialdi hori eragin zuten arrazoiak desagertzen diren unean bertan. Azken kasu horretan, enrantzako Ikuskatzailetzari komunikatupresaburuak Laneko eta Gizarte Seguko dio hori.
|
|
1 Greba eskubidea egikari dadin, grebak ukitutako langileek euron zerbitzu ematea
|
bertan
behera utzi behar dute, eta ezin dituzte okupatu lantokia edo bestelako dependentziak.
|
|
Aldaketen komunikazioa eredu ofizialean gauzatuko da, aldakeneko epean, aurreko 1.3 idatz zatiko kasuan izan ezik. Azken kasu horretan, aukera berria egiaztatzeko agiria edo adierazpena, eta aurreko aukera
|
bertan
behera utzi dela komunikatzeko agiria edo adierazpena aurkeztuko dira, horiek eragingarri izan baino egutegiko hamar egun lehenago. Agiri edo adierazpen horiek zehaztuko dute aukeratu den erakunde berria, lanbide gertakizunak eta, hala denean, aldi baterako ezgaitasunaren ondoriozko prestazio ekonomikoa babesteko.
|
|
1 Enpresaburuek komunikatuko dute, enpresa azkendu dela, edo euren jarduera aldi baterako edo behin betikoruek komunikazio hori egingo diote eu
|
bertan
behera utzi dutela. Enpresaburak inskribatuta dauden probintziako Gizarte Segurantzaren Diruzaintza Nagusiaren probintziako zuzendaritzari edo horren administrazio bati.
|
|
Enpresaburak inskribatuta dauden probintziako Gizarte Segurantzaren Diruzaintza Nagusiaren probintziako zuzendaritzari edo horren administrazio bati. Enpresaburuek komunikazio hori eredu ofizialean egingo dute, enpresa azkendu edo euren jarduera
|
bertan
behera utzi eta egutegiko hurrengo sei egunetako epean. Era berean, komunikazio horiek aurkez daitezke azaroaren 26ko 30/ 1992 Legearen 38.4 artikuluan zehaztu tokietan, erregelamendu honen 12 artikuluko 1.1 idatz zatian ezarri ondoreetarako
|
|
Enpresa azkentzearen edo jarduera
|
bertan
behera uztearen inguruan enpresaburuak egindako komunikazioekin batera ekarri dira, hala denean, munikazio horiek eragingo dute enpre enpresaburuaren zerbitzupean dauden langileen bajako parteak. Orobat, kosaburuen Erregistroan jasotzea enpresaburuaren inguruan egindako inskripzioa azkendu edo bertan behera utzi dela.
|
|
Enpresa azkentzearen edo jarduera bertan behera uztearen inguruan enpresaburuak egindako komunikazioekin batera ekarri dira, hala denean, munikazio horiek eragingo dute enpre enpresaburuaren zerbitzupean dauden langileen bajako parteak. Orobat, kosaburuen Erregistroan jasotzea enpresaburuaren inguruan egindako inskripzioa azkendu edo
|
bertan
behera utzi dela.
|
|
Enpresaburua edo, hala denean, horren kotizazio kontua aldi baterako baja egoeran dagoela ulertuko da, enpresaburuak Gizarte Segurantzaren probintziako zuzendaritzari edo horren administrazio bati komunikatzen dionean bere langile guztien baja, baina enpresa azkentzearen edo jarduera
|
bertan
behera uztearen berri eman gabe. Enpresaren jarraitutasuna frogatu gabe, hamabi hilabete igaro ostean, ofizioz hasiko da espedientea, bidezko ebazpena eman dadin, enpresa, jarduera edo kotizazio kontua azkentzearen zein bertan behera uztearen, edo horien jarraitutasunaren inguruan.
|
|
Enpresaburua edo, hala denean, horren kotizazio kontua aldi baterako baja egoeran dagoela ulertuko da, enpresaburuak Gizarte Segurantzaren probintziako zuzendaritzari edo horren administrazio bati komunikatzen dionean bere langile guztien baja, baina enpresa azkentzearen edo jarduera bertan behera uztearen berri eman gabe. Enpresaren jarraitutasuna frogatu gabe, hamabi hilabete igaro ostean, ofizioz hasiko da espedientea, bidezko ebazpena eman dadin, enpresa, jarduera edo kotizazio kontua azkentzearen zein
|
bertan
behera uztearen, edo horien jarraitutasunaren inguruan. Espedientearen oinarri izango dira enpresaburuaren alegazioak, behar bezala justifikatuak izan direnak, edo espedientean bertan egiaztatutako gainerako egitateak.
|
|
Lan prestazioak emateari eutsiz gero, enpresa azkentzeari edo jarduera
|
bertan
behera uzteari buruzko komunikazioek berez ez dute eragingo enpresaburuen Erregistroan behin betiko jasotzea enpresa inskripzioaren azkentzea, edo idatzoharra egitea jarduera bertan behera uztearen inguruan. Halaber, komunikazio horiek ez dituzte azkendukokizunak, nahiz eta enpresaburuen Erre enpresaburuak Gizarte Segurantzarekin dituen betebeharrak eta erantzugistroan bidegabe jaso enpresa azkentzea edo jarduera bertan behera uztea.
|
|
Lan prestazioak emateari eutsiz gero, enpresa azkentzeari edo jarduera bertan behera uzteari buruzko komunikazioek berez ez dute eragingo enpresaburuen Erregistroan behin betiko jasotzea enpresa inskripzioaren azkentzea, edo idatzoharra egitea jarduera
|
bertan
behera uztearen inguruan. Halaber, komunikazio horiek ez dituzte azkendukokizunak, nahiz eta enpresaburuen Erre enpresaburuak Gizarte Segurantzarekin dituen betebeharrak eta erantzugistroan bidegabe jaso enpresa azkentzea edo jarduera bertan behera uztea.
|
|
Lan prestazioak emateari eutsiz gero, enpresa azkentzeari edo jarduera bertan behera uzteari buruzko komunikazioek berez ez dute eragingo enpresaburuen Erregistroan behin betiko jasotzea enpresa inskripzioaren azkentzea, edo idatzoharra egitea jarduera bertan behera uztearen inguruan. Halaber, komunikazio horiek ez dituzte azkendukokizunak, nahiz eta enpresaburuen Erre enpresaburuak Gizarte Segurantzarekin dituen betebeharrak eta erantzugistroan bidegabe jaso enpresa azkentzea edo jarduera
|
bertan
behera uztea.
|
|
Enpresa titulartasunean edo horren lantokiaren zein lantokien jardueran ondorengotza izanez gero, ondorengotza horrek eragingo du enpresaburuen Erregistroan jasotzea, bai eta aurreko titularraren izenean dagoen inskripzioan edo aurreko jardueraren ondoriozko inskripzioan ere, enpresa azkendu dela edo enpresaburuaren jarduera
|
bertan
behera utzi dela. Era berean, inskripzio eta idatzohar berria egingo dira titular berriaren izenean, hori aurretiaz inskribaturik ez badago, edo idatzoharra bakarrik egingo da, titular berria enpresaburu gisa inskribatuta egonez gero.
|
|
Enpresa azkentzen denean, edo enpresaren jarduera behin betiko
|
bertan
behera uzten denean, hori komunikatu behar zaio Gizarte Segurantzaren Diruzaintza Nagusiaren probintziako zuzendaritzari edo horren administrazio bati; gainera, altan dauden langileen baja eskatu behar da. Komunikazio eta eskaera horiek egiteko betebeharra duten subjektuek betebeharrok bete ezean, probintziako zuzendaritzak edo horren kasuan kasuko administrazioak ofizioz jardungo du, enpresaburuen Erregistroan jasotzeko enpresa azkentzea, jarduera bertan behera uztea eta langileen baja.
|
|
Enpresa azkentzen denean, edo enpresaren jarduera behin betiko bertan behera uzten denean, hori komunikatu behar zaio Gizarte Segurantzaren Diruzaintza Nagusiaren probintziako zuzendaritzari edo horren administrazio bati; gainera, altan dauden langileen baja eskatu behar da. Komunikazio eta eskaera horiek egiteko betebeharra duten subjektuek betebeharrok bete ezean, probintziako zuzendaritzak edo horren kasuan kasuko administrazioak ofizioz jardungo du, enpresaburuen Erregistroan jasotzeko enpresa azkentzea, jarduera
|
bertan
behera uztea eta langileen baja. Probintziako zuzendaritzak edo horren administrazio batek aurretiaz komunikatuko die hori interesdunei; hala ere, hori posible ez bada, interesdunen egoitza zein den ez jakiteagatik, jakinarazpena egingo da enpresaren egoitzako, edo lantokia kokatutako autonomia erkidegoko edo probintziako «aldizkari ofizialean», eta udalean, azaroaren 26ko 30/ 1992 Legearen 58 artikulutik 61.erakoetan izaera orokorrarekin ezarritako moduan eta betekizunekin.
|
|
Arauketa honi berrikuntza bat erantsi zaio: errentariak kalte ordaina jasotzeko eskubidea du, errentamendupean jarraitu nahi izan arren, lokala
|
bertan
behera utzi behar badu ezarritako epea igarotzeagatik, baldin eta errentatzaileak edo errentari berri batek onura ateratzen badu aurreko errentariak lortutako bezeriaren ondorioz, edo, bestela, errentaria behartuta badago bere jarduera lekualdatzera, lekualdaketa gastuen eta horretatik sortutako kalteen ondorioz.
|
|
3 Errentariak etxebizitza
|
bertan
behera uzten badu, beren beregi adierazi gabe kontratuan atzera egiten duela edo hura berriztatuko ez duela, errentamenduak iraun dezake errentariarekin bizi den ezkontidearen onurarako, baldin eta, errentariak etxebizitza utzi eta hilabeteko epean, errentatzaileak ezkontidearen jakinarazpen idatzia jasotzen badu, errentari izan nahi duela adieraziz.
|
|
4 Aurreko paragrafoetan xedatutarekin ezkontidearen antzeko maitasunkoa aplikatuko da, halaber, errentaria harremanetan, gutxienez, kontratuan atzera egin edo etxebizitza
|
bertan
behera utzi baino bi urte lehenagotik modu iraunkorrean bizi izan den pertsonaren mesederako, horren sexu joera gorabehera, salbu eta elkarrekin seme alabak izan dituztenean; kasu horretan, elkarrekin bizitzea nahikoa izango da.
|
|
Esangura horretan, eta egindako aurreikuspenen arabera, hurrengo hamarkadan, 400.000 ustiategi inguruk nekazaritza jarduera
|
bertan
behera utziko dute, eta, gutxi gorabehera, lau milioi hektarea libre geratuko dira; teorian, hektarea horiek beste ustiategi batzuei erantsi ahal izango zaizkie, eskuarki, errentamendua erabiliz. Hori dela eta, beharrezkoa da horien araubidea berrikustea, eragingarritasuna handitzeko, eta libre geratu azaleren bidez etorkizun hobea duten ustiategiak neurriz aldatzeko edo hobetzeko.
|
|
2 Kontratua indarrean dagoela, aurreko paragrafoan ezarritako inguruabarren bat agertzen bada, errentatzaileak errentamendua
|
bertan
behera utzi ahal izango du, 25 artikuluan xedatutakoaren arabera, urtebeteko aurreabisua emanda. Ustiategien errentamenduan ere hori aplikatuko da, aipatu inguruabarrek ustiategiko finken edo beste osagai batzuen gain eragina dutenean, ehuneko 50ean baino proportzio handiagoan.
|
|
Adingabearen finkak edo ustiategiak haren aitak, amak edo tutoreak errentan eman baditu, adingabeak kontratua
|
bertan
behera utzi ahal izango du emantzipatu ondoren, betiere, 12 artikuluan ezarritako gutxieneko iraupena igarota; egoera horretara iritsi eta sei hilabeteko epean jakinaraziko dio hori errentariari, edo, bestela, gutxieneko iraupenaren epea amaitzeko urtebete falta denean. Edonola ere, kontratuaren salaketak ez du ondorerik izango, berori egin eta urtebete igaro arte.
|
|
uste badu arrazoi oinarridunak daudela ordena publikoa asaldatuko dela uste izateko, pertsonak eta ondasunak arriskuan jarrita, bilera edo kale agerraldia debekatu ahal izango du, edo, hala denean, proposatu ahal izango du bileraren edo kale agerraldiaren data, lekua, iraupena edo ibilbidea aldaraztea (urriaren 27ko 195/ 2003 KAE). ...ldarazpen batzuk onartzen ez badituzte, administrazioarekiko auzibide errekurtsoa jarri ahal izango dute audientzia eskudunean, berrogeita zortzi orduko epean (BELOren 11 art.), kasuan kasuko Auzitegi Nagusiko administrazioarekiko auzietako salan (BJLOren 74.1.h art.). Auzitegiak alderdiak lau eguneko epean deitu behar ditu, eta Administrazioak proposatutako debekuari edo aldaketei eusten dien edo
|
bertan
behera uzten dituen erabaki behar du (AAJLren 122 art.). Epe horretan, gobernu agintariak agindutako debekua edo aldarazpena gorabehera, agintaritza judizialak deialdia egin dutenei arrazoia ematen badie, bilera edo kale agerraldia hasieran ezarritako datan eta ibilbidearekin egingo dute. Amaitzeko, presako kasuetan (hau da, kale agerraldi bat berehala deitzea justifikatzen duen ustekabeko eta aurreikusi ezin den kasua gertatzen denean), komunikazioa hogeita lau ordu lehenago egin daiteke.
|
|
Espainiako estatuaren barruan «nazioei» buruz hitz egin daitekeen edo ez, edo nazio bakarra dagoen; zer esangura eta ondorio dituen konstituziogileak nazionalitateak eta erregioak bereizteak, horrek tratamendu bereziak eragin behar ote dituen kalifikazio horren arabera, lurralde ereduak simetrikoa edo «asimetrikoa» izan behar duen, gaur egun puri purian dagoen terminologia erabiliz..., «autodeterminazio eskubide» eztabaidatua nazionalitateetatik edo nazioetatik atera daitekeen, terminologia bata edo bestea erabiliz. Azken gai horri dagokionez, gaia konstituzio testuari buruzko eztabaidan planteatu zen, eta testuan eskubide hori sartu nahi izan zuten zuzenketak
|
bertan
behera utzi ziren eta, horrenbestez, eskubide hori ez zen Konstituziora bildu. Era berean, ez zen argi geratu ea nazionalitateak tradizioz «historiko» deitutakoak bakarrik ziren, hau da, euskalduna, katalana eta gailegoa, edo kontzeptua beste erkidego batzuei buruz hitz egiteko ere erabili zitekeen.
|
|
Espainiari dagokionez, estatua zenbait aldiz kondenatu dute, batez ere, Itunaren 14 artikuluari lotuta (adibidez, Giza Eskubideen Batzordeak 2000ko uztailaren 20an txosten bat eman zuen Espainiako kasazio sistemak Itunaren 14.5 artikulua urratzen duela ondorioztatuz, ez baitu baimentzen kondenari eta zigorrari dagozkion osagaien berrikuspen osoa egitea, eta beraz, Auzitegi Goreneko magistratuek ezin dituzte kasuko gertaerak berrikusi. Espainiako Erresumari epe bat eman zion hartutako neurriei buruzko informazioa emateko, lesio hori
|
bertan
behera uzteko. Zorionez, gauzak aldatu egingo dira, bigarren auzialdi penala orokortu baita.
|
|
Inguruabarrak aldatuko balira, Gobernuak, Ministroen Kontseiluan adostutako dekretuaren bidez, salbuespen egoera
|
bertan
behera utzi dezake ezarritako aldia amaitu aurretik, eta Kongresuari berehala jakinaraziko dio. Aitzitik, inguruabarrek irauten badute, Gobernuak Kongresuari luzapena eskatu ahal dio, eta luzapen hori ezin da izan hogeita hamar egunekoa baino luzeagoa.
|
|
Hori dela eta, epeak iraungitzen badira, adierazpena berriztatu egin behar da. Adierazpen hori eragin zuten inguruabarrak indarraldiaren epea igaro aurretik desagertzen badira, Ganberak setio egoeraren adierazpena
|
bertan
behera utzi dezake.
|
|
...5 KAE, etab.), modu murriztailean interpretatu behar da (1984ko otsailaren 23ko GEEAE. Luberti kasua?); horri eusteko edo hori luzatzeko betekizunak oso zorrotzak dira (martxoaren 11ko 37/ 1996 KAE; martxoaren 12ko 41/ 1996 KAE; uztailaren 15eko 144/ 2003 KAE; apirilaren 18ko 98/ 2005 KAE, etab.), eta aldianaldian epaileak kontrolatu behar du beti, eta nahitaezkoa izateari uzten dion bezain laster
|
bertan
behera utzi behar da. Amaitzeko, ez da ahaztu behar beste estatu batek estradizioa eskatuz gero, Estradizio Pasiboari buruzko 45/ 1985 Legeak ezarritakoaren arabera, Espainiako agintariei zein pertsonaren estradizioa eskatu eta horren behin behineko espetxealdia erabaki dezakeela gehienez ere berrogei eguneko bi alditan, lehenengoa estatu agindei emaileak eskaera aurkez dezan, eta bigarrena eskaera horren izapideak Espainian egin ahal izateko (10 art.).
|
|
Baina horren inguruan zalantza bat planteatu da: izan ere, legean ezarritako inguruabarrak gertatzen direnean, ez dago argi ea kazetariak bere lanpostua
|
bertan
behera utzi dezakeen eta gero auzitegietara jo kasuan kasuko kalte ordaina eskatzeko edo, horren ordez, lanpostu horretan egon behar duen agintari judizialak arrazoi hori dela-eta lan kontratua deseginda dagoela adierazi eta kalte ordaina ezarri arte. Konstituzio Auzitegiak argi utzi du kazetariak eskubidea duela bere independentziari eusteko independentzia hori benetan mehatxatuta dagoela uste duen unetik aurrera eta, beraz, kasu horietan, lan prestazioa berehala eten dezakeela, baita auzitegietara kalte ordaina eskatzera joan aurretik ere.
|
|
Dakigunez, Amadeo erregea Espainiara iritsi berria zela, bere babesle nagusia, Prim jenerala, erail egin zuten. Amadeo erregeak kargua
|
bertan
behera uzteko beste arrazoi batzuk ere egon ziren, besteak beste: herrialdea odolusten ari zen gerra bikoitza (karlista eta kubatarra), errepublikarren aurkakotasuna batetik eta alfontsotarrena bestetik (tronutik kendutako Isabel II.aren semearen aldekoak), erregimeneko alderdi politikoen arteko adostasunik eza, erregearen osperik eza, erregeak babesik ez izatea eta Gobernuaren ezegonkortasuna (1871n, Serrano jenerala, Ruiz Zorrilla, José Malcampo y Monge jenerala eta Sagasta egon ziren Gobernuan, eta 1872an, Serrano jenerala eta Ruiz Zorrilla).
|
|
Konstituzioaren arabera, Gorteek ez zuten eskumenik Errepublika modu horretan aldarrikatzeko. Modu horretan, Konstituzioaren 33 artikuluaren aurka egin zuten, edo bestela esanda,
|
bertan
behera utzi zuten, artikulu horretan monarkia gobernu era zela ezarri baitzen. Horrenbestez, Konstituzioa urratu egin zen.
|
|
Kultu askatasunari dagokionez, 11 artikuluak formula eklektiko eta iluna ezarri zuen: batetik, Elizaren eta Estatuaren arteko banaketa
|
bertan
behera utzi zen, erlijio katolikoa Estatuko erlijioa zela esan baitzen, eta Estatuak kultuaren ministroei eutsi behar zien; baina, bestetik, kultu askatasuna aldarrikatu ez arren, inor ez zen jazarriko iritzi erlijiosoengatik ez bere kultua praktikatzeagatik, baina jendaurrean onartzen ziren ospakizun bakarrak katolikoak ziren. Ikus daitekeenez, Konstituzioaren idazkera bera oinarri hartuta, tolerantziaren irismena desberdina izan zitekeen aldian aldiko gobernuak horren inguruan egindako interpretazioaren arabera.
|
|
Bestetik, erregeak legegintzaldi bakoitzerako zuzenean izendatutakoak zeuden, eta ezin ziren izan hautatutakoen bostena baino gehiago). Hau da, erregeak izendatutako senatariak kenduta, Gorteetako kideak sufragio orokorraren bidez hautatuko ziren, eta horrela, Gorte frankistetan ohikoa zen ordezkaritza organikoaren edo korporatiboaren printzipioa
|
bertan
behera utzi zen.
|
|
Kanarietan, 1931ko irailaren 27an biltzar bat egin zen lurraldearen egitura aztertzeko, eta uztailaren 15ean Kanarietako bi probintzietako agintariak bildu ziren Kanarietarako Estatutu politiko administratibo bat idazteko. 1936ko uztailean uhartearteko mankomunitateak bildu ziren Estatutuaren behin betiko testua idazteko, baina altxamendu frankistak prozesua
|
bertan
behera utzi zuen. Balear uharteetan, Balearretako Diputazioko lehendakariak deitutako biltzarrak, 1931ko uztailaren 23an, Mallorcako eta Eivissako Estatutuaren proiektua adostu zuen.
|
|
Nolanahi den ere, ez zen sendotu eta bi urte inguruko indarraldia baino ez zuen izan. Gerra Zibila puri purian zegoela aldarrikatu eta karlistek baztertu egin zuten, liberal aurrerakoiek ere ez zuten gustuko, besteak beste, nazio subiranotasunaren printzipioa
|
bertan
behera uztea eta eskubideen adierazpenik ez izatea leporatzen baitzioten eta, beraz, konstituzio testuaren izaera ukatzen zioten. Liberalen (aurrerakoiak eta moderatuak) arteko etengabeko tirabirek gainerako guztia egin zuten.
|
|
Ondorio moduan, esan daiteke Baionako estatutuak osagai liberalak eta Antzinako Erregimeneko korporatibismoaren beste osagai batzuk nahasten zituela, baina argi eta garbi urruntzen zela absolutismotik eta garai bereko testuekin homologatzeko modukoa zela. Edonola ere, testu horrek Antzinako Erregimeneko monarkia hispanikoaren araubide juridikoa
|
bertan
behera utzi zuen. Zernahi gisaz, Espainiatik kanpo idatzi zen, ordezkagarritasun urria zuten pertsonen eskutik eta Napoleonen kontrol zuzenaren mende.
|
2008
|
|
Gutxiengoa babestearen aldetik, gogora ekarri behar da 1953ko uztailaren 17ko Legearen zioen azalpenak zeharka baieztatu zuela erantzukizun mugatuko sozietatean ez zegoela gutxiengoa defendatzeko arazorik. Errealitateak, ordea,
|
bertan
behera utzi du baieztapen hori, ondokoa erakutsiz: gehiengoaren eta gutxiengoaren arteko gatazka arriskua handiagoa dela zenbat eta enpresa txikiagoa izan.
|
|
Edozein kasutan ere, aurreko paragrafoetan aipatu inguruabarrak ez ezik, inskripzioan agerraraziko da langileek parte hartzeko akordioa dagoela, aplikatu beharreko legeriak ezarri bezala; horretarako, akordio horren edukia jasotzen duen ziurtagiria aurkeztuko da eskriturarekin batera, Langileen Estatutuaren 90 artikuluak aipatu lan agintari eskudunak emandakoa. Halako akordiorik izan ezean, egilesleek eskritura publikoan adierazi behar dute negoziazio batzordeak erabaki duela akordio hori erdiesteko negoziazioak ez hastea edo hasitakoak
|
bertan
behera uztea, edota, hala denean, legeak zehaztutako epea agortu dela akordiorik gabe.
|
|
Jakina da Ondarearen gaineko Zergak lurren titulartasuna kargatzen duela, eta lur horien etekinak Errentaren gaineko Zergak edo Sozietateen gaineko Zergak kargatzen dituela. Auzitegiak zergapetze bikoitzaren argudioa
|
bertan
behera utzi eta gero, Andaluziako zergaren kasuan, onartu zuen objektu bera (lurra edo finka) izan arren, tributuok bateragarriak izatea, euren zerga egitatea desberdina zelako. Irizpide horri helduta, nahikoa izango litzateke autonomia erkidegoek zerga egitatearen oinarrizko osagai bat aldatzea, erkidegoek euren tributuak sortzeko.
|
|
geldiarazpena izanez gero, epea hasieratik zenbatu behar da berriro; etetearen kasuan, aldiz, preskripzio epeak aurrera egiten du etete karia amaitzen denetik, hots, ez da berriro hasi behar. Horretara, kasu horiek geldiarazpen kasu moduan eratzeak Administrazioari egiten dio mesede, horrek preskripzioaren erakundea
|
bertan
behera utz dezakeelako, ondoz ondoko geldiarazpenen bidez. Hala eta guztiz ere, bada hori saihesteko araurik. Ulerbidez, ikuskapen prozeduran jarduketen jakinarazpenak geldiarazi egiten du preskripzio epea; geldiarazpen hori, alabaina, bertan behera geratuko da, baldin eta prozedura amaitu aurretik sei hilabete igaro eta administrazio jardunik gauzatu ez bada, tributu betebeharpekoari egotzi ezin dakizkiokeen kariengatik.
|
|
Guztiarekin ere, ahalmen horri mugak jarri behar zaizkio, bestela segurtasun juridikoari kalteak eragin ahal zaizkiolako; egin eginean ere, Administrazioari bere egintzen aurka joateko aukera eratxiki zaio, hau da, aurretiaz adierazi izan duena
|
bertan
behera utz dezake Administrazioak.
|
|
c) Akta
|
bertan
behera utzi, ikuskapen jarduna berriro hasi eta hiru hilabeteetan gauzatzea. Epe hori amaitutakoan, akta berria aurkeztu behar zaio subjektuari, eta adostasun edo desadostasun akta bezala tramitatuko da.
|
2009
|
|
Konponketak ontziaren balioaren hiru laurdenetik gorakoak badira, ulertzen da ontziak nabigatzeko doikuntza galdu duela, eta
|
bertan
behera utziko da; halako adierazpenik egin ez bada, aseguratzaileek aseguruaren zenbateko osoa ordainduko dute, matxuratutako ontziaren edo horren hondarren balioa kenduta.
|
|
Ontzia, zama edo bi biak salbatzeko moztu edo suntsitu diren kable zein mastak, eta
|
bertan
behera utzitako aingura eta kateak.
|
|
Efektuak
|
bertan
behera utzi direnean, eroaleak horien zenbatekoa ordaindu du oso osorik, efektuok galdu izan balira bezala.
|
|
Efektuak ez badira
|
bertan
behera utzi, kalte ordaina ezin da izan efektuok eman beharreko toki eta epean horiek zuten preziotik gorakoa; erregela berbera aplikatuko da kalte ordaina eman behar den gainerako kasu guztietan.
|
2011
|
|
Espainiako legea aplikatuko da
|
bertan
behera utzitako adingabe edo ezgaien gainean babes eta hezkuntza neurriak hartzeko, baldin eta adingabeok edo ezgaituok Espainiako lurraldean badaude.
|
|
Finkaren zati bat bakarrik galtzen bada, zentsu hartzailea ez da pentsioa ordaintzetik askatuko, salbu eta hobesten duenean finka zentsu emailearentzat
|
bertan
behera uztea. Zentsu hartzailearen errua tartean delarik, bi kasuotan kalte galeren ordaina eman du.
|
|
Kasu horretan, zentsuak finkaren gainerako zatian iraungo du, eta kapitala eta pentsioak urritu egingo dira, salbu eta enfiteusidunak aukeratzen duenean oso osorik luditzea, edo finka zuzeneko ugazabarentzat
|
bertan
behera uztea.
|
|
Zentsupeko finkaren aurka akzio erreala erabiltzen denean pentsioak ordain daitezen, finka horren baliotik geratzen dena ez bada nahiko zentsuaren kapitala gehi horren 100eko 25 estaltzeko, zentsu emaileak zentsu hartzailea behartu dezake, eta horrek aukeran du, zentsua luditu, bermea osatu edo finkaren gerakina zentsu emailearentzat
|
bertan
behera uztea.
|
|
1659 eta 1600 artikuluek agindutako kasuetan, erreserba zentsuaren zorduna behartua izan daiteke zentsua luditzera edo finka zentsu emailearentzat
|
bertan
behera uztera.
|
|
Zortasuna eratzean zortasunpeko lurraren jabeak bere gain hartu badu zortasuna erabili eta artatzeko beharrezko diren obren ordainketa, zama horretatik aska daiteke zortasunpeko lurra
|
bertan
behera utziz, lur nagusiaren jabearentzat.
|
|
Okupazioaren bidez eskuratzen dira, berez atzemateko modukoak izanik, jaberik ez duten ondasunak, besteak beste, ehiza eta arrantzako animaliak, ezkutuko altxorra eta
|
bertan
behera utzitako gauza higigarriak.
|
|
Uren norabidea berez aldatzeagatik,
|
bertan
behera utzitako ubideak ur bazterretako lurren ugazabei dagozkie, euren lurren luzeraren arabera. Bertan behera utzitako ubideak ugazaba desberdinen landak banantzen bazituen, lehengo tarte bera izan behar da, lerro banatzaile berritik, finka batetik bestera.
|
|
1 Seme alabak
|
bertan
behera utzi, prostituzioan jarri edo gaizpideratzen dituzten gurasoak.
|
|
Auzitegiek ezkontide bati eman diezaiokete administrazioa, bestea adostasuna emateko ezinduta dagoenean, familia
|
bertan
behera utzi duenean edo egitezko banantzea gertatu denean.
|
|
1 Beste ezkontidea epaiketa bidez ezgaitua izan denean, ezkontide hori absente dagoela edo zarrastela dela adierazi denean, porrotean edo hartzekodunen konkurtsoan dagoela adierazi denean, edota familia
|
bertan
behera uzteagatik kondenatua izan denean.
|
|
3 Ezkontideek urtebete baino gehiago daramatenean egitez banandurik, bi biok horretan ados daudelako edo batek etxea
|
bertan
behera utzi duelako.
|
|
Ur azaleratuen jabeak
|
bertan
behera uzten baditu ur horiek euren ibilbide naturalean, herri jabarikoak izango dira.
|
|
1 Gauza
|
bertan
behera uzten duenean.
|
|
Ez dago itzulketa betebeharrik, baldin eta norbaitek onustez uste badu ordainketa egin dela indarreko kreditu legitimo baten kontura, eta titulua baliogabetzen badu, edo akzioa preskribatzen uzten badu, edo bahiak
|
bertan
behera uzten baditu, edota bere eskubidearen bermeak ezerezten baditu. Norbaitek zor ez duena ordaintzen badu, benetako zordunaren edo fidatzaileen aurka bakarrik jo dezake, horiei begira akzioak indarrean badirau.
|
|
Preskripzioari isilbidez uko egiten zaiola ulertzen da, uko egitea egintza batzuek eratorri dutenean, egintzotatik atera badaiteke eskuratutako eskubidea
|
bertan
behera utzi dela.
|
2012
|
|
a) Jabeak beren beregi
|
bertan
behera uzten dituenean ondasun horiek.
|
|
368 artikulutik 372 erakoetan ezarritako delituak zigortzeko, epaile edo auzitegiek, epaian horretarako arrazoiak emanez, delitu bakoitzari legeak adierazitako zigorra baino gradu bat edo bi gutxiagokoa ezarri ahal izango dute, betiere subjektuak, bere borondatez, delitu jarduerak
|
bertan
behera utzi eta agintaritzarekin nahiz horien agenteekin egitez elkarlanean aritu denean, egitateak eta egitate horietan parte hartu duela aitortuz, eta agintaritzarekin egitez elkarlanean aritzen denean, bai delitua gerta dadin eragozteko, bai beste erantzule batzuen identifikazio edo harrapaketarako froga erabakigarriak lortzeko, edota bera kide edo laguntzaile izan duten antolakunde edo elkart...
|
|
4 Epaile edo auzitegiek, epaian arrazoiak emanez, Kapitulu honetako edozein delituen erantzuleari gradu bat edo bi gutxiagoko zigorra ezar diezaiokete, betiere subjektuak bere borondatez delitu jarduera
|
bertan
behera utzi badu eta modu aktiboan agintaritzari edo horren agenteei laguntzen badie froga erabakigarriak eskuratzen beste erantzule batzuk identifikatu edo harrapatzeko nahiz bera kide izan den antolakunde edo taldeen jarduna edo garapena eragozteko; zein antolakunde edo talde horien baitan edo horien bidez egin daitekeen delitua saihesteko.
|
|
4 Atal honetan ezarritako delituak zigortzeko, epaile eta auzitegiek, epaian arrazoiak emanez, delitu bakoitzari legeak adierazitako zigorra baino gradu bat edo bi gutxiagokoa ezarri ahal izango dute, subjektuak, borondatez, delitu jarduerak
|
bertan
behera utzi eta agintaritzaren aurrean bere burua aurkezten badu, bere partaidetzarekin gauzatutako egitateak aitortuz eta, gainera, delitua gertatzea eragozteko biziki aritzen bada agintaritzarekin elkarlanean, edo froga erabakigarriak eskuratzen laguntzen badu, beste erantzule batzuk identifikatu edo harrapatzeko nahiz bera kide izan den edo elkarlanean aritu den antolakunde edo talde terrorist...
|
|
...akienean, lurralde bakoitzean adingabeen babesaz arduratzen den erakunde publikoari eta Fiskaltzari, berehala, horren berri emango die, bakoitzak bere eskumenen arabera jarduteko, baldin eta adingabearengan edo ezgaiarengan familia agintea edota gizarte eta etika agintea edo egitezko agintea duten pertsonen adostasuna badu prostituzioan aritzeko, horrelako pertsonarik ez badu edota pertsona horiek
|
bertan
behera utzirik badute eta beraren zaintzaz arduratzen ez badira.
|
|
1 Sei egunetik hamabi arteko lokalizazio iraunkorra edo hamabi egunetik hogeita lau arteko isuna ezarriko zaie,
|
bertan
behera utzitako adingabe edo ezgai bat aurkitu eta agintaritzaren edota adingabe zein ezgaiaren familiaren aurrean aurkezten ez dutenei, edo, behar izanez gero, inguruabarren araberako laguntzarik ematen ez diotenei.
|
|
2 Norbaitzuek etxeko animalia
|
bertan
behera uzten badute, horren bizitza edo osotasuna arriskuan jartzen duten baldintzetan, horiei hamabost egunetik bi hilabete arteko isun zigorra ezarriko zaie.
|
|
Era berean, pertsonak kondenatuak izan badira, kode honetako II. liburuaren XXII. tituluko V. kapituluaren bigarren ataleko terrorismo delituak egiteagatik, edo antolakunde kriminalen barruan delituak egiteagatik, ulertuko da zigortuaren birgizarteratzeari buruzko iragarpena dagoela, zigortu horrek terrorismo jardueraren helburuak eta bitartekoak
|
bertan
behera uzteko zeinu zalantzaezinak erakusten dituenean, eta, gainera, agintaritzarekin egitez elkarlanean aritu izan denean antolakunde edo talde terroristek beste delitu batzuk egin ditzaten eragozteko, dela bere delituaren ondoreak biguntzeko, dela terrorismo delituen erantzuleak identifikatu, harrapatu eta auziperatzeko, frogak lortzeko, edota bera kide edo laguntzaile izan duten antolakunde e... Hori egiaztatu ahal izango da, zigortuak bere delitu jarduerei uko egiten diela, bai eta indarkeria bertan behera uzten dutela ere, beren beregi aitortuz, eta delituen biktimei beren beregi barkamena eskatuz; egiazta daiteke, orobat, txosten teknikoen bidez, horiek frogatzen badute espetxeratuak benetan lotura guztiak hautsi dituela antolakunde terroristarekin, eta hori inguratzen duten legez aurkako elkarte eta taldeen jarduera nahiz ingurunearekin, eta agintariekin elkarlanean aritu izan dela.
|
|
Era berean, pertsonak kondenatuak izan badira, kode honetako II. liburuaren XXII. tituluko V. kapituluaren bigarren ataleko terrorismo delituak egiteagatik, edo antolakunde kriminalen barruan delituak egiteagatik, ulertuko da zigortuaren birgizarteratzeari buruzko iragarpena dagoela, zigortu horrek terrorismo jardueraren helburuak eta bitartekoak bertan behera uzteko zeinu zalantzaezinak erakusten dituenean, eta, gainera, agintaritzarekin egitez elkarlanean aritu izan denean antolakunde edo talde terroristek beste delitu batzuk egin ditzaten eragozteko, dela bere delituaren ondoreak biguntzeko, dela terrorismo delituen erantzuleak identifikatu, harrapatu eta auziperatzeko, frogak lortzeko, edota bera kide edo laguntzaile izan duten antolakunde edo elkarteen jarduna edo garapena eragozteko. Hori egiaztatu ahal izango da, zigortuak bere delitu jarduerei uko egiten diela, bai eta indarkeria
|
bertan
behera uzten dutela ere, beren beregi aitortuz, eta delituen biktimei beren beregi barkamena eskatuz; egiazta daiteke, orobat, txosten teknikoen bidez, horiek frogatzen badute espetxeratuak benetan lotura guztiak hautsi dituela antolakunde terroristarekin, eta hori inguratzen duten legez aurkako elkarte eta taldeen jarduera nahiz ingurunearekin, eta agintariekin elkarlanean aritu izan dela....
|
|
c) Segurtasun neurriaren ordez kasuari ezar dakizkiokeen segurtasun neurrien artean, egokiagotzat jotzen duen beste bat jartzea. Segurtasun neurria ordeztea erabakitzen bada, eta subjektuak txarrera egiten badu,
|
bertan
behera utzi da ordezte hori, eta berriz ezarriko da ordeztutako neurria.
|
|
Familia, adingabeak edo ezgaiak
|
bertan
behera uztea
|