2007
|
|
Oja Kodar zuen eta du oraindik ere izena, munduaren gainean sekula izan den emakumerik ederrena, batere zalantzarik gabe. Ez nuke asmatuko gaur egunean zenbat urte dituen esaten, hirurogeitik gora honezkero, baina segur naiz, dabilen lekuan dabilela,
|
bertako
emakumerik ederrena izango dela oraindik ere Oja. Izan ere, emakume batzuek badute argi aparteko bat, gizonok eta edonor itsutzeko modukoa.
|
2017
|
|
Eta 1988an, Euskal Herri osoko feministak erakarri zituzten jardunaldiak antolatu zituzten. Basaurin ere Emakumeentzako Informazio Zentroa zabaldu zuen
|
bertako
Emakumeen Taldeak 1989an, indarkeriaren arloan arreta berezia eskainiz. Gaur egun Marienea Emakumeen Etxean dago kokatua.
|
2022
|
|
Gu gatoz herrialde batera, zeinak urteak pasatu dituen gure herrialdeak zapaltzen, eta
|
bertako
emakumeak* baliatu izan dira zeharka zapalkuntza horren onurez. Nola landu diskurtso politikoa, emakume* eta etorkin gisa kokatzeko, arrazismoa indarrean dagoenean?
|
|
Nola landu diskurtso politikoa, emakume* eta etorkin gisa kokatzeko, arrazismoa indarrean dagoenean? Nola agertu gezurra dela kanpoko emakumeak*
|
bertako
emakumeentzat* mehatxu garela, euskararentzat, lan aukerentzat… Gu euskaltzaleak eta abertzaleak gara! (EHBF, 2015eko otsaila, “Bagoaz Euskal Herriaren Burujabetza Feministarantz! ” txostena).
|
|
Neoliberalismoak zaintza kate globalak sortu eta biziberritu ditu, eta gaur egungo zaintza sistemak lotura sendoa du migrazio politikekin. Izan ere, emakume* atzerritarrek hartu dituzte lehen
|
bertako
emakume* pobretuek egiten zituzten zaintza lanak, migratzaile emakume* horiek esku-lan merkea direlako sistema kapitalistaren egituran. Egoera oso zaurgarrian daude langile horiek:
|
|
Eragina izan du emakume* abertzale eta feministongan. Emakume* internazionalista askok beste herrietako borrokak indartu dituzte,
|
bertako
emakumeekin* sare feministak josita. Bestela ere, euskal kulturan emakume* sortzaile askok garatu dituzte herri zapalduekiko elkartasun mezuak.
|
|
Maila ezberdinetako erakundeak modu koordinatuan inplikatu behar dira; sektorearen eta emakumeen egoera kontuan hartuta (badago non kontsultatu, eta, noski, emakumeekiko interlokuzio jarraitua existitu litzateke), ekintza plan eta programa zehatzak garatu lirateke. Emakume Nekazarien Estatutuak potentzial handia du sektorean eta
|
bertako
emakumeengan eragin positiboa izateko, baina horretarako hornitu egin behar da. Estatutua da hezurdura, baina orain osatu behar da giharrez, azalez, askotariko sistemez.
|
|
Landa eremuko amalgama honetan, esan behar da
|
bertako
emakumeen taldea emakume nekazariek edo nekazarien emazteek osatutakoa baino talde askotarikoagoa dela. Bertan aurki daitezke oso teknifikatuta dauden nekazaritza ustiategiak bakarrik edo beste norbaitekin kudeatzen dituztenak, jarduera aniztasuna naturaltasun handiz praktikatzen dutenak, ustiategi ekologikoak sortzeko ekimena hartzen dutenak, landa turismoaren negozioari ekiten diotenak, gero eta garatuago dagoen zerbitzu sektorean lan egiten dutenak, landa eremuarekin harreman berriak asmatzen eta (ber) asmatzen dituztenak; asteburuetako egoiliarrak aisialdia dela-eta, beste herrialde batzuetako jornalariak… batzuk adinekoak dira, beste batzuk helduak, badaude itxaropen zehatz batzuk dituzten gazteak, berdinen arteko esperientziak biltzen dituzten emakumeak, baita ezberdinen artekoenak ere (2006: 108).
|
|
Helburua bat da: landa eremua, nekazaritza sektorea eta
|
bertako
emakumeak irakurleari gerturatzea kokatzen direneko egiturazko markoak agerian jarriz, datuak jakitera emanez, beraien hitzak jasoz. Balio dezala gure begirada argitzeko, zabaltzeko, eraldatzeko; eta liburuek duten gaitasun garraiatzailearen bitartez, kontatutakoak mintzagai bihurtzeko.
|
|
Beste eremu semantiko batetik eratorria, beldurraren mapa trazatzea deitzen zaio biziraupenerako segurutzat jotzen ez diren zenbait eremu markatzeari. Hiri askotan osatu dituzte
|
bertako
emakumeek beren espezie berekoak diren gizonengandik babesteko.
|