2003
|
|
Orduz geroz, badakigu zein zaila den
|
beren
subiranotasuna kostarik kosta zaindu nahi duten estatu handi ala tipien eragozpenak gainditzea. Bizkitartean, aitzinamendu ohargarriak egin dira iragan mende erdian, hala nola, Nazio Batuen Erakundeak onartu dituelarik 1966ko bi Hitzarmenak, edo aurten 2003ko uztailean lanean hasiko delarik Nazioarteko Gorte Penala.
|
|
Anartean, ohiko estatu nazioek
|
beren
subiranotasunaren ahalbide asko goragoko erakundeen eskuetan utzi dituzte eta, horrengatik, onartu dute beren araudi propioen artikulu batzuen aldatzea, hori baita funtsean hautsi mautsien bidea, elkarrizketaren bidea, federalismoaren bidea.
|
2010
|
|
Datorrenak kezkatzen dituenak egonda ere, garai berriei harrera zeremoniatsua egin die Nuri al Maliki Irakeko lehen ministroak. Festa nazionala da Iraken; irakiarrek
|
beren
subiranotasuna berreskuratu baitute. Beren etorkizuna eskuekin marrazten hasiko dira gaurtik aurrera.
|
2012
|
|
Alde batetik, 1179an, lehenengo aldiz, errege gaztelau batek bisigodoek eraikitako sistema politikoinperialari uko egin behar dio eta Iberiar Penintsulan sortuz doazen erreinu berrienenperadore izatearen pretentsioari etsi. Peter Linehan ek dioen bezala (288), urtehorretan, Aragoik eta Portugalek
|
beren
subiranotasunaren lehen onarpenak lortzen
|
2016
|
|
Europar Batasuna zenbait estaturen arteko batasuna da, nazioz gaindiko estatu bat sortze aldera,
|
beren
subiranotasunaren zati bat lagatzea erabaki duten estatu batzuen batasuna. Horren ondorioz, EB osorako erakundeak sortu dira, EBko herritar guzti guztien interesak defenda ditzaten.
|
|
EBko zuzenbidea estatuko zuzenbidearen gainetik dago. Lehentasuna du, estatuek
|
beren
subiranotasunaren zati bat Europako erakundeen esku utzi baitute.
|
|
a) Kanpo Tarifa Bateratuarekin batera (TEC), estatu kideek EBri eman zioten eskumena merkataritza politika bateratua kudeatzeko, eta estatuek
|
beren
subiranotasunaren zati bat galdu zuten.
|
2017
|
|
Gaur egun, Europako 28 herrialde demokratikok osatzen dute EB. Estatu kideek
|
beren
subiranotasunaren zati bat partekatzen dute, eta erabakiak elkarrekin hartzen dituzte Eu ropako Parlamentuan, Kontseilu Europarrean, Batzordean eta beste instituzio batzuetan.
|
|
Estatuak EBn sartzeko metodoa bakarra da munduan, estatuek, nazioarteko erakunde horretan sartzean,
|
beren
subiranotasunaren alderdi batzuk ematen baitizkiote Bata sunari, hark erabakiak estatuen gainetik hartzeko ahalmena izan dezan. Subiranotasuna partekatzeak esan nahi du estatu kideek beren erabaki botereetako batzuk Batasuneko instituzioen esku uzten dituztela, haiek, demokratikoki eta Europar Batasunaren espa rruan, erabakiak har ditzaten denen intereseko gaietan.
|
2021
|
|
Inbertsio arbitrajearen bereizgarriak aztertzean, argi geratu da, estatuek BIT bat sinatzen dutenean,
|
beren
subiranotasuna mugatzen ari direla. Nahiz eta inbertsioarbitrajearen protagonistak inbertitzaileak direla iruditu, ez da horrela, prozesu guztia estatuek sinatzen dituzten BITekin hasten baita.
|
|
Nahiz eta inbertsioarbitrajearen protagonistak inbertitzaileak direla iruditu, ez da horrela, prozesu guztia estatuek sinatzen dituzten BITekin hasten baita. Aintzatetsi behar dugu, hori egitean, estatuek
|
beren
subiranotasuna mugatzeko adostasuna ematen dutela, interes publikoa gailendu ordez, kapitalaren eta inbertitzailearen interesak lehenetsiz. Izan ere, BITa sinatu eta aintzatestean, klausula arbitrala haren sistema legalean barneratzea onesten dute, hots, estatuek onesten eta ahalbidetzen dute atzerriko
|
2022
|
|
Continuumaren mutur batean," beren identitate indibidualei eusten dieten bitartean
|
beren
subiranotasuna partekatzeko batzen diren unitate autonomo samarrak" daude. Stepanek identifikatutako kasuen arabera, Estatu Batuak, Suitza eta Australia dira federalismo atxikitzailea nagusi den estatu horien adibide.
|