2000
|
|
iii) Informazioa: Subjektuei
|
beren
herrialdeari eta estatuari buruzko informazioa (bandera, hiriburua, hizkuntza, etab) eskatu zitzaien.
|
|
Gertakarien errealitatean gauzak beste era batera azaltzen dira. Bankuek moneta kopuru bat sortzen dutenean,
|
beren
herrialdeko produkzioaren zati baliokide bat, monetizatzen, dute:
|
2001
|
|
Hegoak bere esportazio netoen bidez irabazitako monetak Iparrekoak, Hegoaren beraren kanpo zorraren zerbitzurako jarri lirateke; hots, inolako kosturik gabe egon lirateke bere eskumenean. Dena den, argi dago ezen kanpo munduarekiko zordunduak diren Hegoko egoiliarrek ezin dituztela kosturik gabe eskuratu
|
beren
herrialdeak dauzkan monetak (4.3 azpiatalean aztertu dugu puntu hau).
|
|
Hegoko zorpeko egoiliarrek beren kanpo hartzekodunei zerbitza diezaiekete baldin eta soilik baldin beraiek
|
beren
herrialdeak irabazitako monetak erosten badituzte beren merkataritza soberakinaren kontrapartida gisa, beren errentaren (beren etxeko diruan eratua) gastuaren bidez. Erosketa horiek I diruko eskari soberakin baliokide bat (H diruko terminotan) definitzen dute (hori 4.4 azpiatalean aztertu dugu).
|
|
Gertakarien azterketa zehatz batek argitu dezake arazoa. Ia kasu guztietan ez egoiliarrak
|
beren
herrialdeen bankuen bitartekaritzaren bidez dira ordainduak; eta kanpo monetan zuzenki ordainduak diren ez-ohiko kasuetan, oraingoz beren ez egoiliarren kalitateari eusten diote, zeren, edozein aldiunetan, beren kanpo monetako aktiboak beren herrialdeen banku sistemak jaulkiriko diru kopuru baliokideetan alda baititzakete. Hortaz, ez egoiliar bati egindako edozein ordainketak jatorrizko herrialdea inplikatzen du; R multzoaren funtzionamendua alegia.
|
|
Gertakarien azterketa zehatz batek argitu dezake arazoa. Ia kasu guztietan ez egoiliarrak beren herrialdeen bankuen bitartekaritzaren bidez dira ordainduak; eta kanpo monetan zuzenki ordainduak diren ez-ohiko kasuetan, oraingoz beren ez egoiliarren kalitateari eusten diote, zeren, edozein aldiunetan, beren kanpo monetako aktiboak
|
beren
herrialdeen banku sistemak jaulkiriko diru kopuru baliokideetan alda baititzakete. Hortaz, ez egoiliar bati egindako edozein ordainketak jatorrizko herrialdea inplikatzen du; R multzoaren funtzionamendua alegia.
|
|
Herrialdeak hori gauzatu behar badu, orduan, funtzio horri dagokionez, herrialdeak bitartekari soil moduan funtzionatzen du. Horrek esan nahi du, egoiliarrek egindako ordainketak
|
beren
herrialdeari eginikoak izan behar direla; beraz, etxeko diruan kanpo moneta modura galtzen duen kontrapartida zehatza irabazi behar du herrialdeak.
|
|
Egia ote da, beren kanpo hartzekodunei zerbitzatzeko, zorpeko herrialdearen egoiliarrek ez dutela
|
beren
herrialdearen kanpo errenta netorik eskuratzen kosturik gabe. Erabat egia da, batetik, munduko ezein herrialdetan Banku Zentralak ez dituela monetak dohainik ematen.
|
2002
|
|
Bestalde, etorkin heldu berriek aldi baterako etorkinen jarrera izaten dute, etalaster
|
beren
herrialdera itzultzeko jarrera. Ondorioz, lehenbailehen dirua lortzekoasmoz, lan gogorrak eta bizi baldintza txarrak onartzen dituzte.
|
|
Jar dezagun adibide bat: Estatu Batuetako hamar publizitate agentziarik handienetakoak kontuan hartuta,
|
beren
herrialdean baino hamar aldiz gehiago fakturatu zuten atzerrian hirurogeita hamarreko urte horietan.
|
2003
|
|
Energia berriztagarriei dagokienez 1985etik 1996ra gauzak ez dira asko aldatu eta %5 bitartean jarraitzen dute. Hori da EBk nahi zuena Johannesburgon akordatu
|
beren
herrialdeetan lortzear daukaten helmuga bera, alegia, datorren2010 urterako energia berriztagarrien zatia bikoiztu nahi dute helburu moduan (98/ 352 EC Erabakia) eta horrela kasurik onenean %12ra helduko ziren. Gaurkokalkuluen (Europako Ingurumen Agentzia) arabera, 2010an %8ra baino ez da helduko.
|
2007
|
|
Hori gertatzen ez baldin bada, zergatik da? Gaur egungo nazioartekoordainketen sistemak ez duelako permititzen A-ko egoiliar zordunduek egindakoordainketa
|
beren
herrialdeak egindako ordainketan kostu libreko konbertsioagauzatzea.
|
|
Askotan ez dira gai izaten horren izena esateko ere (Jahoda, 1962; Piaget eta Weil, 1951), eta, esan dezaketenean, izen horren adieratik ulertzen dutena oso nahasia da (Jahoda 1963a, 1964). 5 urte dituztenetikaurrera, gehienek badakite
|
beren
herrialdearen izena. Jahoda k (1963a, 1964), adibidez, Glasgowen 6 urtetik 11 urtera bitarteko haurrekin egindako ikerketabatean, egiaztatu zuen haurrek (txikienek ere) Eskozia hitza ezagutzen zutela.
|
|
6 urtekoen% 83k eta 10 eta 14 urteko guztiekondo erantzun zioten galderari. Adin bakoitzeko haur gehienek ere(% 73k,% 83keta% 95ek, hurrenez hurren) bazekiten
|
beren
herrialdea Europa baino txikiagoazela. Ostera, 6 urteko haur gehienek ez zekiten Europako beste edozein herrialderen izenik; 10 urtekoek, lauzpabost, eta 14 urtekoek, 6 edo 7, batez beste.
|
|
Orain arte aipatu diren ikerketa gehienek aztertu dute haurrek
|
beren
herrialdeaz zein beste herrialdeez duten ezagutza geografikoa. Nugent ek (1994), berriz, oso bestelako ikerketa egin zuen.
|
|
Johnson-ek (1966, 1973) ere, Ingalaterran egindako bi ikerketatan egiaztatuzuen haurrek
|
beren
herrialdearen etsai tradizionalei buruz beste herrialdeei buruzbaino irudi negatiboagoak zituztela. Ikertzaile horrek ebaluazio eskalak erabilizituen aztertzeko 8 urteko haur ingelesek beste herrialdeei buruz zituztensentimenduak.
|
|
– Haurrek garatzen dute
|
beren
herrialdearekiko lehentasuna 7 urtetikaurrera. Lehentasun hori, indartu egiten da tarteko haurtzaroan zehar.
|
|
Bi ikerketa horien arabera, ikur nazionalen ezagutza adinarekin handitzenda. Horrekin batera, azken ikerketaren arabera, haurrek
|
beren
herrialdeko ikurrakhobeto ezagutzeko joera duten arren, badira salbuespenak; Italiako haurrek, adibidez, maiz ezagunagoa zuten Eiffel dorrea Pisakoa baino. Oro har, badirudihaurrek beren herrialdeko ikurrak hobeto ezagutzen dituztela beste herrialdeetakoak baino.
|
|
Horrekin batera, azken ikerketaren arabera, haurrek beren herrialdeko ikurrakhobeto ezagutzeko joera duten arren, badira salbuespenak; Italiako haurrek, adibidez, maiz ezagunagoa zuten Eiffel dorrea Pisakoa baino. Oro har, badirudihaurrek
|
beren
herrialdeko ikurrak hobeto ezagutzen dituztela beste herrialdeetakoak baino.
|
|
Batzuetan, ikertzaileek elkarrizketak erabili zituzten gai horilantzeko (adibidez, Piaget eta Weil, 1951; Lambert eta Klineberg, 1967). Piaget eketa Weil-ek (1951) egiaztatu zuten 5 urteko haur suitzarrek ukatu egiten zutelasuitzarrak zirenik, nahiz eta
|
beren
herrialdearen izena ezagutu. Lambert-ek etaKlineberg ek (1967), berriz, ikusi zuten 6 urteko haurrek batzuek, haiek?
|
|
Orain arte aipatutako teorien antzera, identitate sozialaren garapenari buruzkoteoriak ez ditu azaltzen zenbait ikerketatan lortutako emaitzak. Batetik, zenbaitetan, 5 urteko haurrei gutxiago gustatzen zaizkie
|
beren
herrialdearen etsaiakbeste kanpo taldeen aldean (Barrett eta Short, 1992; Bennett et al., 2004; Buchanan Barrow, 1999, 2001). Identitate sozialaren garapenaren teoriak ez dufenomeno hori azaltzeko gaitasunik, teoria horren arabera adin horretako haurrek, batik bat, barne talde nazionalari erreparatzen baitiote, eta ez kanpo taldeei.Bestetik, 5 urtetik 11 urtera artean apaldu egiten da barne taldearekiko sentimendueneta horri egozten dizkioten ezaugarrien positibotasuna (Barrett eta Short, 1992; Barrett et al., 2003; Buchanan Barrow, 1999, 2001; Lambert eta Klineberg, 1967; Tajfel et al., 1970).
|
|
Horrekin batera, gurasoak eredu dira seme alabentzat. Hala, seme alabek bereganatu ditzaketegurasoek
|
beren
herrialdearekiko eta beste herriekiko agertzen dituzten praktikaketa diskurtsoak. Halaber, gurasoek aukeratzen dute seme alaben eskola, eta horrekeragina du gizarte ezagutzaren garapenean (ikus VI. kapitulua) eta bereziki nazioidentitatearen garapenean.
|
2008
|
|
Arazo bakarra ez zen logistikoa. Espainiar armadaren agintari gorena zen Caro Ventura jeneralari tertzio haiek ez zitzaizkion egokienak iruditzen gerra egiteko orduan, gipuzkoarrek
|
beren
herrialdetik kanpo borrokatzeari uko egiten ziotelako. Izan ere, 1793ko apiriletik 1794ko ekainera, frantziarrek muga lerroan eusteari ekin zioten gehienbat, haien gudarosteak beste fronte batzuetan baitzeuden.
|
|
...zeudela argi eta garbi zegoen195 Gerra Diputazioak frantziarrekin bat egin ostean, bere indar bakarrekin eustea ezinezkoa izango zela ikusirik, udalerriari babes militarra eskaintzeko biderik zuhurrena Bizkaian sartzea zen, bakarra ez esateagatik196 Gogora dezagun, foruerregimenaren arabera herrialde bakoitzeko tertzioek beren lurraldea defendatu behar zutela, eta agintariek ezin zituztela behartu
|
beren
herrialdea ez zena defendatzera. Bizkaian sartzearen helburu zuzena, beraz, Jaurerriko egitura militarrean txertatu eta Ermuko lerroan zeuden Bizkaiko tertzioen batailoiak Eibarrera aurreratzea zen, horren truke Bizkaiko herrialdeko biztanleen betebehar guztiak onartzen zituztelarik197 Jaurerriak«?
|
2009
|
|
Pertsona guztiek ez dituzte aukera berdinak
|
beren
herrialdeetatik ateratzekoeta migrazio prozesu bat hasteko. Ekialdeko europarrek eta latinoamerikarrek, Magrebeko emakumeek baino esker gehiago adierazten dute aukera hau izateagatik, F (2,192)= 3,40; p= 0,035 Antzekoa pasatzen da gaur egun duten satisfaziomailarekin, magrebtarrek satisfazio txikia sentitzen dute; Ekialdeko europarrak etalatinoamerikarrak, berriz, nahiko pozik daude, F (2,128)= 3,52; p= 0,032.
|
|
Hiru kultura taldeetan oso antzekoa da harreman maila, bai hemen daude herrikideekin, bai
|
beren
herrialdean daudenekin baita bertakoekin ere. Beren herrikopertsonekin harreman maila «gutxi ertaina» dela diote, eta beren herrialdeetandagoen jendearekin «ertaina».
|
|
Arlo depresiboa Latinoamerikako taldean behar minimoak ez edukitzearekin (lana eta egoera juridikoa), eta harreman soziala ez izatearekin (familiarrak urrunegon eta
|
beren
herrialdearekin kontakturik ez izatea) erlazionatzen da. Ongizatearekin zerikusirik duten aldagaiak ere lotzen dira depresioarekin, adibidez, emigratzeko aukera ez eskertzearekin, bere egoera uste zuten baino txarragoa dela pentsatzearekin eta bere osasuna negatibotzat sumatzearekin.
|
|
Profil hau nahiko homogeneoa da, baina Ekialdeko europarren eta magrebtarren egoera analizatzen denean, desberdintasun handiagoak daude. Lehenengoek, nahiz eta prestakuntza altua duten eta
|
beren
herrialdean lan egiten zuten, gaur egun, erdia langabezian dago. Egoera juridikoa ez da egokiena askorentzat eta batzukmarginalizazio egoera batean daude.
|
|
Magrebeko emakumeek bizi duten egoera lanaren eta baimenen inguruanberdintsua da Ekialdeko europarrenarekin konparatuta, bakarrik erdiak bete ditubehar horiek; hala ere, haien prestakuntza eta lan egoera oso desberdinak dira.Magrebtarrek ikasketa maila txikiagoa dute eta gehienek ez zuten etxetik kanpolan egiten
|
beren
herrialdean zeudenean. Latinoamerikako emakumeen egoerapsikosoziala beste emakumeena baino hobea da, agian, haien emigrazio sareakhandiak eta kalitatezkoak direlako.
|
|
Ekialdeko Europako eta Latinoamerikako emakumeen erdiak ez du gertu ez bikotekidea ezta seme alabak ere, eta, gainera, soilik europar batzuek beste senide batzuk dituzte ondoan. Gizonenkasuan, latinoamerikarrek familia egitura handiena dute; emakume magrebtarrekingertatzen den bezala, Latinoamerikako gizonek, normalean, emakumeak eta geroateratzen dira
|
beren
herrialdetik; hortaz, bikotekidea, sema alabak eta beste familiarrak ondoan izatea ohikoa da. Magrebeko gizonen kasuan, gehienetan prozesuahasten dute, horregatik, portzentaje txikiagoan dute bikotekidea eta seme alabakhurbil.
|
2012
|
|
Enpresa horietako langile enpresariak, eta horrek barne hartzen ditu, jakina, Mondragon Taldekoak? beren lurraldeanerrotutako gizon eta emakumeak izan ohi dira, eta
|
beren
herrialdea garatzearen etabertan bizitzearen aldeko militantzia egiten dute sarritan.
|
2015
|
|
AEBko goi hezkuntza zentroetatik pasatutako ikasle ia guztiak esker onekoak izango ziren potentzia inperialaren eskuzabaltasunagatik, hau da, aurretik herrialde horrekiko zeukaten abegikortasun gradua hobetu egingo zen. Horrez gain, ez ziren gutxi izan estatubatuar federazioaren ideologia dominantea bere egingo zutenak eta
|
beren
herrialdeetan zabalduko zutenak. Bi mailatan soft powerreko bi arma indartsu garatu zituen Washingtonek:
|