2018
|
|
ez eta emakumeak berak ere. Jokaleku hori, beharbada, ez da izango irudimenik oparoenen asmakeria bat baizik, baina hizpidera ekarri dut, hain justu, naturak, biologiak eta sexuak mugatu egiten dutelako kontratua, eta kontratuaren teoriak aldi
|
berean
ukatzen eta exijitzen dituelako muga horiek. Goitik behera kontratuaren bidez sortutako ordena sozial batean, askatasunak ez du mugarik.
|
|
Esklabotzaren kontraesanaren mamuak etengabe itzal egiten dio kontratuaren teoriari, askotariko moduz, eta kontratuari eginiko kritiketan ez dute lortu mamu hori uxatzea. Gizarte zibilaren erabidearen bihotzean dago esklabotzaren kontraesana, kontratuaren teorialari klasikoek emakumeen askatasuna aldi
|
berean
ukatzen eta berresten baitzuten; gainera, kontraesan hori behin eta berriz agertzen da, askatasuna autonomia gisa sexu ugazabatzarekin lotzen baita oraindik. Rousseauk eta Hegelek sozialismoari utzi zioten ondarean, argi eta garbi ikusten da nola beretu duten kontratuaren kritikariek kontratu sexuala.
|
|
ez dagoela beharrik frogatzeko emakumeak izaki libreak direla (alegia, izaki libreen gaitasunak dituztela). Patriarkatu kontraktual modernoak aldi
|
berean
ukatzen eta segurutzat jotzen du emakumeen askatasuna, eta luke funtzionatu hori gabe. Kontratu sexualaren istorioa oroiberrituz gero, informazio zinez garrantzitsu hori azaleratzen da.
|
|
Bigarrenik, badirudi arrazoibide kontraktualistak ihes egiten diola esklabotzaren kontraesan eta paradoxa izugarri horri: ugazabak aldi
|
berean
ukatu eta berretsi behar duela esklaboaren gizatasuna. Finleyk nabarmendu izan du kontraesan hori ez zela arduragarria antzinako esklabo jabeentzat, baizik eta garai modernoetan bihurtu dela arazo.
|
|
Kanten ikuspegiak bereziki argi erakusten du nola ezkontzan aldi
|
berean
ukatzen eta berresten den emakumeak norbanakoak direla edo, Kanten terminologia erabiliz, pertsonak direla. Batetik, haren filosofiaren oinarrian ideia hau dago:
|
|
ezkontza kontratuan, hain zuzen. Kontratuaren teorialariek, beraz, aldi
|
berean
ukatzen dute eta baieztatzen dute emakumeek kontratuak egin ditzaketela. Lockek ere ez du esplikatzen, adibidez, nolatan den beharrezkoa ezkontza kontratua, kontuan hartuta kontsideratzen dela emakumeak naturaz direla gizonen mendeko.
|
|
Irigarayk argudiatzen duenez, ekonomia falogozentriko hori funtsean différance ren ekonomia batean oinarritzen da. Ez da inoiz agerikoa, baina bai beti suposatua, eta aldi
|
berean
ukatua. Izan ere, leinu patrilinealen arteko harremanak desira homosozialean oinarritzen dira (Irigarayk, hitz joko bat eginez, «hommo sexualitatea» deitzen dio):
|
|
Riviere irakurtzean pentsa liteke bere falikotasunaren beldur dela, hots, bere hizlaritzan, bere idazketan, areago, bere artikuluak berak ezkutatzen eta gauzatzen duen falikotasun horrexetaz idaztean, agerian ager zezakeen identitate falikoaren beldur. Alabaina, agian ez da bere identitate maskulinoa, baizik eta haren ikurra den desira heterosexual maskulinoa aldi
|
berean
ukatu eta gauzatu nahi duena, bere buruari maitatzea debekatu dion horixe bihurtuz. Ataka horrexetan jartzen gaitu edozein sexu edo generotako subjektuek emakumeengana sentitutako desirak jatorri maskulino eta heterosexuala duela azaltzen duen matrizeak.
|
2021
|
|
Ederrak izan nahi dugu eta ez dugu izan nahi. Bilatzen dugun neurri
|
berean
ukatzen dugu edertasuna, eta aldi berean egon gaitezke haren balioa goratzen eta ukatzen. Harreman neurotiko honek kalte handia egiten dio literaturari, Batasunaren Kutxak 1970ean zioen moduan," hitzen bitartez edertasuna adierazten duen giza-arteari".
|