2023
|
|
Horra hor BEZaren kasua: zerga egitatea enpresari edo profesional batek
|
bere
jarduera ekonomikoaren baitan ondasunak nahiz zerbitzuak ematea izango da, baina benetan kargatu nahi den ekonomia ahalbidea ondasun eta zerbitzuon eskuratzailearena da (kontsumoa).
|
|
Subjektu pasiboak, aitorpenaren bidez, aukera bat edo batzuk egikaritzen baditu Pertsona Fisikoen Errentaren gaineko Zergan baterako ala banakako aitorpena aurkeztea edota
|
bere
jarduera ekonomikoaren etekinak zenbatzeko zuzeneko zenbatespenaren modalitate arrunta ala erraztua erabiltzea, kasu, oro har, gero ezin izango ditu aukera horiek aldatu, behin aitortzeko epea amaitu eta gero esaterako, egiaztapen eta ikerketarako prozedura hasi bada, tributuaren arauketak aukera beste une batean aldatzeko modua onartu ezik47.
|
|
Konstituzioaren 134.4 artikuluak xedatu duenaren ildotik, Aurrekontuen Legea kasuan kasuko ekitaldi ekonomikoaren lehen egunerako onetsita ez badago, ulertuko da aurreko ekitaldiko aurrekontuak zuzenean luzatu direla, berriak onetsi arte. Horretara ziurtatzen da Estatuak
|
bere
jarduerari ekin ahal izatea, nahiz eta edozein kari dela bide, ekitaldiaren hasieran aurrekontu onetsirik ez egon.
|
|
Erantzukizuna likidatzaileei eta konkurtsoetako administratzaileei ere eragin die. Erantzukizuna bada zehapenen gainekoa ere. b) Arau hausterik ez badago ere, egitezko nahiz zuzenbidezko administratzaileak tributu zorren erantzule subsidiario dira, baldin eta sozietateak eta erakunde juridikoak
|
bere
jarduera azkendu eta oraindik tributu zorren bat badu ordaintzeke. Erantzukizuna ez da zehapenen gainean izango.
|
|
Beraz, erreipertsekutorietate kasu bat da, baina ondasunaren eskuratzaileak ez du erantzun behar bere ondare osoarekin, tributuaren erantzule izango balitz gertatuko litzatekeen bezala. Gainera, pertsona hori erantzukizunetik aske gera daiteke ondasuna eskualdatuz, bermea ondasuna bera delako, ez, ordea, jabetzaren gaineko titulartasuna. e) Enpresaria (pertsona nahiz erakundea) erantzule subsidiarioa da
|
bere
jarduera ekonomiko nagusiaren zerbitzu ematea edo obraren exekuzioa inorekin kontratatu edo azpikontratatu dituenean. Erantzukizuna ezarriko da langile, profesional nahiz beste enpresari batzuei atxiki edo jasanarazi behar zaizkien tributuen gainean; erantzukizuna, ordea, mugatuta dago kontratatu edo azpikontratatu den zatiraino, egindako obra edo zerbitzua aintzat hartuta.
|
|
Eragiketen zenbatekotzat honakoa joko da: subjektu pasiboak,
|
bere
jardueran egindako ondasun emateak eta zerbitzu emateak direla-eta, ekitaldi batean hartutako kontraprestazioen guztirako zenbatekoa, Balio Erantsiaren gaineko Zerga kenduta. Lurralde bakoitzean eginiko eragiketen zenbatekoa ehunekotan adieraziko da, bi dezimalekin borobilduta.
|
|
Hala ere, Euskadin dauden establezimendu iraunkorrei begira hiru Lurralde Historikoek araugintza ahalmenak dituzte, eta Sozietateen gaineko Zergaren inguruan 14 eta 15 artikuluetan arau aplikagarriari eta zerga ordainarazteko Administrazio eskudunari buruz ezarritakoa aplikatuko da. Pertsona fisiko edo erakunde batek establezimendu iraunkorraren bidez diharduela ulertuko da baldin eta, edozein titulu dela bide, edozein motatako instalazio edo lantokiren bat badu, ohikoa eta iraunkorra, eta
|
bere
jarduera bertan egiten badu osorik nahiz zati batean; edo bestela, subjektu pasibo ez egoiliar horren izenean eta kontura agenteren batek egiten badu jarduera, kontratuak barne, subjektu pasiboak eskuetsita, eta agente horrek ohikoa badu subjektu pasibo ez egoiliarrak emandako ahalmen hori erabiltzea.
|
|
Eragiketen zenbatekotzat honakoa joko da: subjektu pasiboak,
|
bere
jardueran egindako ondasun emateak eta zerbitzu emateak direla-eta, ekitaldi batean hartutako kontraprestazioen guztirako zenbatekoa, Balio Erantsiaren gaineko Zerga kenduta.
|
|
Egia esan," lehiaketa ofizialetan parte ez hartzea ez denean oinarritzen erabaki tekniko batean, ezpada" ezintasun juridiko" batean, hain zuzen, kirolari profesionalari eragozten zaiolako parte hartzea ahalbidetzen dion egoera juridikoa baliatzea, hots, federazio lizentziaren izapideak egitea eta lizentzia hori indarrean izatea, orduan enpresaburuaren ez egite horrek kirolari profesionalari eragozten dio bere lanbidea normaltasunez gauzatzeko eskubidea egikaritzea". Baja egoera horrek berarekin dakar, denboraldian zehar egoera aldaraz badaiteke ere, kirolari profesionalari ukatzea
|
bere
jarduera nagusian jarduteko igurikimen oro, bai eta bere prestakuntzari, duintasunari eta etorkizunean lan egiteko aukerei kalte egitea ere. Baldintza horietan, benetan jarduteko eskubidea urratzen da [ikusi 2010eko apirilaren 28ko (238/ 2008 db. errek. zk.) AGE, 4 Salakoa].
|
|
Eratutako bermea itzuliko da ABLEk
|
bere
jarduerari uzten dionean, betiere, betebeharrik ez badu kalte ordainen, alokairuen edo Gizarte Segurantzaren inguruan. Hain zuzen, hori egiaztatu da lan agintaritza eskudunean.
|
|
Horrela, off line modalitatean, telelangileak
|
bere
jarduera gauzatzen du enpresarekin konexiorik izan gabe, edo lantzean behingo konexioa izanik. Halakoetan, mendekotasuna asko ahultzen denez, gerta daiteke lan prestazioa ez kalifikatzea lan izaerako moduan.
|
|
Bestalde, bekaren prestakuntza izaera eta beka hori kasuan kasuko titulazioari lotzen zaiola antzeman daiteke, baldin eta erakunde beka emaileak bere jardunbiderako eta bere xedeak lortzeko ez badu behar bekadunik. Eta hori erraz ondorioztatu ahal izango da, baldin eta bekadunak
|
bere
jarduera amaitu ostean ez bada beharrezkoa beste pertsona bat kontratatzea jarduera hori gauzatzeko. Halakoetan, esan bide da bekaduna erakunde beka emaileak jasan beharreko kostu ekonomikoa dela [2006ko otsailaren 6ko (4965/ 2005 errek. zk.) Madrileko ANE, 4 Salakoa].
|
|
Modu pertsonalean eta zuzenean: autonomoak
|
bere
jarduera modu pertsonalean gauzatu behar du, hau da, bere lan eta esfortzuarekin parte hartuz. Beraz, autonomoa ezin izango da ordeztu, hori gertatzen baldin bada ordeztutakoak autonomo izaera galduko duelako.
|
|
G Kontraprestazio ekonomikoa jasotzea
|
bere
jardueraren emaitzaren arabera, bezeroarekin itundutakoarekin bat etorriz eta jardueraren arriskua eta mentura bere gain hartuz.
|
|
(e) Alderdi negoziatzaileak ordezkatzen dituen batzorde parekidea izendatzea, legean ezarritako gaietan eta hala eratxikitzen zaizkion gaietan eskumena izan dezan. Halaber, batzorde horrek
|
bere
jarduerak gauzatzeko prozedurak eta epeak ezarri dira, bai eta batzordearen baitan sortutako eztabaidak gatazkak epaiketaz kanpo konpontzeko sistemen esku utziko direla ere; sistema horiek izango dira LELTBren 83 artikuluko estatuko nahiz autonomia erkidegoko lanbide arteko akordioen bidez ezarritakoak.
|
|
Zeharo ukatzen zuen estatu liberalak gizarte auzia gainditzeko legegintzan egindako edozein eraldaketa; are gehiago, sistema kapitalista desagerraraztea defendatzen zuen. Horren ondorioz,
|
bere
jarduera oso osoan sistemaren aurkakoa izan zen. Beraren jarraitzaileek zuzeneko ekintza eta indarkeria sinesten zituzten, langileriaren askatasun osoa eta gizarte justizia lortzeko bide bakar moduan.
|
|
...sta elektroniko baten helbidea, betiere, langileak darabilen web mailaren programa informatikoa enpresa horretan sortu bada [2001eko martxoaren 16ko (2158/ 2000 errek. zk.) Asturiaseko ANE, 4 Salakoa]; une oro langilea kontrolatzea ahalbidetzen duen on line konexioa edo konexio telematikoa [1999ko irailaren 30eko (469/ 1999 errek. zk.) Madrilgo ANE, 4 Salakoa]; mendekotasun teknologikoa, langileak
|
bere
jarduera enpresaren programa informatikoekin bakarrik gauza dezakeenean [2005eko apirilaren 11ko (143/ 2004 errek. zk.) AGE, 4 Salakoa]; eta langileei kreditu txartelak ematea [2004ko urtarrilaren 15eko (1456/ 2003 errek. zk.) Kantabriako ANE, 4 Salakoa].
|
|
Adibidea: A enpresak (enpresa nagusiak edo komisio emaileak) B enpresa kontratariarekin kontratatzen du
|
bere
jardueraren zati bat. Era berean, B enpresa kontratariak kontratatutako jardueraren zati bat azpikontrata dezake C enpresa azpikontratariarekin.
|
|
(c) Enpresa lagatzaileak behar adinako baliabiderik ez izatea
|
bere
jarduera gauzatzeko.
|
|
Baina toki administrazioen lurralde organoen buruak, organo erabakitzaileak, sufragioaren bitartez aukeratzen dira eta hautagai horiek berezko izaera politikoa daukate. Ez dauka zentzu handirik hautatutakoek ez dutela
|
bere
jarduera irizpide politiko batetik egingo pentsatzea. Gainera, alderdi politikoen hautetsiak izaten dira eta alderdiek berezkoa duten ideologiaren arabera jarduten dute.
|
|
Horrela dirudi, Zuzenbide zibileko zaintzaren kontzeptua Zuzenbide publikoko harreman bat definitzeko hartzen delako. Esangura horretan, ARIAS ABELLAN ek esaten duen bezala, zaintza organoak
|
bere
jardueraren bitartez zaintzapeko organoaren gaitasun falta betetzera etorriko da180 Bocanegra Sierrajaunak Martin MATEOren hitzak erabiliz, hurrengoa aipatzen zuen Estatuaren zaintzaren inguruan: ". monarkia absolutuek uste zuten bezala udala zaintza behar duten adintxikiko bezala ulertuz..." 181 Arias ABELLANek adierazten duenez, gaur egun ezin daiteke zaintzaren kontzeptua modu horretara ulertu toki erakundeek EKren 137 artikuluaren arabera berezkoak dituzten interesen kudeaketarako autonomia eta gaitasun osoa dutelako.
|
|
Zuzenbideko Estatuaren oinarrizko printzipio nagusietariko bat legezkotasun printzipioa da eta botere publikoek jarduten duten esparru guztietan agertzen da. Toki ogasunaren inguruan legezkotasun printzipioa
|
bere
jardueraren mugatzat har daiteke. Legezkotasun printzipio honetatik lege erreserbaren printzipioa ondorioztatzen da eta honek zuzeneko eragina dauka toki ogasunen diru sarreretan eta gastuetan.
|
|
Autonomia erkidegoei gauza berdina esaten zaie toki erakundeekiko. g) Erakundeen arteko leialtasun printzipioa (9 art.) Aurrekontuen esparruan Administrazioen arteko lankidetzak harmonizatu eta errazten duen printzipioa da. Horretarako, Administrazio publiko bakoitzak honako hau egin du: Administrazio publiko bakoitzak
|
bere
jarduerak AEFJLOren esparruan beste Administraziotan sorraraz ditzakeen eraginak baloratuko ditu. Administrazio publiko bakoitzak esleituta dituen eskumenen erabilera legitimoa errespetatzea. Bere eskumenak baliatzean, interes publiko guztiak haztatzea, eta, zehazki, beste Administrazio publiko batzuek kudeatu behar dituztenak. Gainerako Administrazio publikoei berezkoak dituzten eskumenekoak dir...
|
|
Modu horretara ulerturik, zaintza gauzatzen zuen organoak, zaintzapean gelditu behar zen organoaren gaitasun faltagatik, hau da, toki erakundearen gaitasun faltagatik esku hartzeko betebeharra zuen. Hori horrela, zaintza gauzatzen zuen organoak
|
bere
jardueraren bitartez beste organoak zuen jarduteko gaitasun falta betetzeko asmoa zuen. Espainiako toki erakundeen historian zehar eztabaida askotan eman da, batez ere XIX. mendean zehar, toki erakundeen izaera bera kolokan jartzen baitzen.
|