2000
|
|
Gizaki bati libreki basoaren zuhaitz batean jaiotzeko aukera emango balitzaio, batzuek zuhaitzik ederrena edo altuena aukeratuko lukete, beste batzuek txikiena, eta beste batzuek zuhaitz ertaina aukeratuko lukete edo batez bestekotik behera dagoen zuhaitza; eta nago hau ez litzatekeela filisteismoagatik izango, beste batek altuena aukeratu duen zio beragatik edo zio mota beragatik baizik. Gure bizitzaz dugun sentimendua eta munduan
|
bere
ikuspuntua aukeratu zezakeen izakiaren sentimendua erkagarriak izatea, nire ustez, jaio aurretik gure gorputza aukeratu dugula dioen mitoan —edo sinesmenean— datza.
|
2001
|
|
Kantek bere garaiko zientziaren aurrerabidea zehazki jarraitu zuen; zahartzaroan, kimika eta elektromagnetismoaren arloen hastapenak lantzen zituzten liburuak irakurri zituen. Zientzia berri hauek
|
bere
ikuspuntu dinamista baieztatuko zutela pentsatzen zuen. Bere Opus postumum gisa ezagutzen den eskuizkribu nahasian, materiaren ikuspuntu dinamikoa hobeto oinarritzen saiatzen da indar higikorren teoria baten bidez, eta energiaren adigaia ere erabiltzen du.
|
|
Kantek bere idazkiak duen argitasun arazoa ere aipatzen du. Kantek ohartzen zuen bere lana zaila zela berez, eta
|
bere
ikuspuntuaren berritasunak eta terminologia berrituak gehiago zailtzen zutela. Gainera, adibideekin eta argipenekin zuhur jokatu duela onartzen du, lana asko luzatu zitzaiolako eta ezin zuelako argibide xeheagoekin gehiago luzatu.
|
|
Ezagutza datu enpirikoaren gaindipena da, eta garbi dago, beraz, datu enpirikoaren gaindipena subjektuaren higikortasunarekin lotua dagoela. Subjektuak beti ere objektuak behatzeko kokagunea aukera dezake,
|
bere
ikuspuntua ez dago puntu batera lotua, baizik eta ikuspuntu egokienak aukera ditzake. Hau da zientziako saiakuntza ororen oinarria.
|
2004
|
|
Gauzak onak dira egin behar direlako, ala egin behar dira onak direlako? Bestalde, sentimenduak eta emozioak moraltasunaren egituratik uxatzean, gizakiaren irudikapen irreal samar bat proposatu zuen, gerora erromantizismoak, Nietzschek eta psikoanalisiak, besteak beste, agerian utziko zuten bezala, zeinek
|
bere
ikuspuntutik eta sentsibilitatearekin. Balioen eskolari zor zaio, Kantek ireki bidetik kritikoki bezain emankorki abiatuz, moraltasuna objektiboki zimendatzen ahalegindu izana, horretarako Kanten formalismoa auzitan jarri eta balioen etika material bat eraiki zuelarik.
|
|
Eta lotura horrek ikuspuntu ezberdinak, gizakiak bezain ugariak, sorrarazten ditu. Gizakiak ez diezaioke
|
bere
ikuspuntuari ihes egin. Eta balioak ikuspuntuak dirateke funtsean, bizitzeko eta bizirauteko ikuspuntuak hain zuzen ere.
|
2006
|
|
Zergatik ematen dugu jauzi hori? Zergatik ez da norbera geratzen
|
bere
ikuspuntuan eta bere interesetan?
|
2007
|
|
Azken horrek borroka motaren bat izaten jarraitzen du, hori bai, buruko armekin eta —ohi denez— esparru zientifikoan ematen den borroka bat. (Horren adibide dira, hain zuzen, jardunaldi hauetan hitzaldien ondoren izan ditugun.) Eztabaidan batek
|
bere
ikuspuntua nabarmentzen du, argudiatu egiten du, bere tesiak demostratzeko saiakera egiten du, e.a. Bertan, sakonean, pentsatze monologikoaren forma tipikoak mantentzen dira, batak bestearen kontra erabiltzen dituenak. Horretan oinarritzen da berori:
|
2017
|
|
Ametsezko munduetan, osotasunaren ikuspuntu orokorra berez subjektu ni batena bada ere, ametsak sortutako objektu ni batek berea balitz bezala bizi du bere izatea: ametsa ez da ikusia, osotasunez bizitua baizik," ametsa mundu bat da" (215 or.). Sartrek dioenez," irudimenezko niak ez du ikusten mundu hori, eta lo dagoenak ez du hartzen izate jakin horren lekua gauzak
|
bere
ikuspuntutik ikusteko: bere ikuspuntu propiotik ikusten ditu beti, bere sortzaile ikuspuntutik.
|
|
ametsa ez da ikusia, osotasunez bizitua baizik," ametsa mundu bat da" (215 or.). Sartrek dioenez," irudimenezko niak ez du ikusten mundu hori, eta lo dagoenak ez du hartzen izate jakin horren lekua gauzak bere ikuspuntutik ikusteko:
|
bere
ikuspuntu propiotik ikusten ditu beti, bere sortzaile ikuspuntutik. Kontua da, ikusten dituen unetik, gauza horiek bizitzen eta jasaten dituen objektu ni horren arabera orientatuta ikusten dituela" (222 or.). Bestea ere, beraz, ametsak sortua izan arren, Beste aske gisa agertzen zaio bizipenaren ‘erdigunea’ den ni horri.
|