2005
|
|
Ilunpetik, bazterretik, idatzi nahi digun idazlearen aurrean gaude. Izena ez ezik,
|
bere
identitatea ere ezkutatzen du. Darabilen ezizena" Mikelats22 Gorroto" eta berak bere nortasuna zelan definitzen duen baino ez dakigu.
|
2019
|
|
Gerrako kronikak lanaz egin dugun irakurketan esan dugunez, Floraren ahotsa ez agertzeak bat egiten du Flora jasaten ari den egoerarekin. Flora zapalduta dagoen emakumea da, tratu txar psikologikoa jasaten duena eta hortaz, ahotsik gabea da, hitzik ez du
|
bere
identitatea defendatzeko, guztiz ahuldua baitago. Hala eta guztiz, egileak zailagoa den zerbait lortu du:
|
|
Gure iritziz, literatura sortzaileek gatazka edo oroimenaz gain, genero indarkeriari buruz ere hitz egin duten arren, irakurketa kritikoek lehenengoei eman diete lehentasuna eta ikusgarritasuna, bestelako indarkeriak paisaiaren koloreen artean baleude bezala itzalean utziz. ...argitan, genero ikuspegiak eskain liezagukeen interpretazio berritzailea proposatu nahi genuke, lehenik, eleberriko senar emazteen arteko gatazkak (gerrak) dituen intzidentzietan, bataren eta bestearen estrategiek mikromatxismo eta tratu txarren maldan behera abiaturik, krimeneraino nola labaintzen diren deskribatuz; eta bigarrenik, aitaren gudari jarauntsi ohoretsuaren galerak nola eragiten dion
|
bere
identitatearen irudiari. Azkenik, pertsonaiei fikzioan egokitzen zaien patuaz hitz egingo dugu, eta haren ekidinezintasunaz.
|
|
Mendebaldeko gizartean, zehazki euskal gizartean kokatzen duen pertsonaia honek gizaki berezi, bakuna edo ezohikoa islatu beharrean, euskal gizon harroxko, mokofin, eta alkoholzale alferra irudikatu du, iraganeko historiaren eta familiaren duintasunaren erredituetan bilatzen duena bere ustezko balio erantsia: aita gudaria eta gerra ohorezki galduak elikatzen dute
|
bere
identitate euskalduna. Horrek ematen dion nortasunak eusten dio bere ustezko maila altuan.
|
|
Gerra Zibilarekin eta bere iraganarekin, aitaren herentzia abertzalearekin lotzen duen tokia da, baina ez da oharkabean pasa behar Floraren arbasoek ere badutela zerikusirik lekuarekin. Bertako zaharrek kontatzen dituzten Gerra Zibileko istorioek eroso sentiarazten dute protagonista, aita Gerra Zibilean zauritu baitzuten gudari zebilela eta bera harekin identifikatuz" errotua" sentitzen baita; nolabait esatearren, leku horrek eta atso agure multzo horrek
|
bere
identitatearekin bat eginda sentiarazten dute. Esango litzateke orainaldiak eta hiriko zentroak ematen ez dioten itzala eta babesa sentitzen duela Hanbren, uraren korrontean gora eginez iraganeko gertaerek eta gudarien ohoreak abaroan sentiarazten dute.
|
|
Bere bizilekua zentro erromantiko dotoretik gertu dago:
|
bere
identitatea, ordea, Hanbre sagardotegian" errotzen" da, galtzaile duinen artekoa dela sentiarazten dion lekuan.
|
2021
|
|
Eta, helburu horien artean, literaturaren didaktikak funtsean biri erantzun behar diela proposatzen du IE6 k: batetik, heziketa literarioan oinarritzea testuen ulermen, interpretazio eta sorkuntza gaitasunak landuz ikaslearen konpetentzia literarioa garatzeko, eta bestetik, horrek guztiak komunitatearen eta kulturaren ezagutza eskaini behar dio ikasleari
|
bere
identitatea eraikitzeko, munduan kokatzeko eta errealitatearen irakurketa kritikoa egiteko. Era berean, literaturzaletasunaren sustapena ere eransten dio bi helburu horiei GE3 k.
|
|
hots," euskal kultura posible al da euskararik gabe?" galderatik partitu beharrean," euskara posible al da euskal kulturari buruzko diskurtso jakin bat gabe?" galderatik abiaturiko eztabaidan sakontzea esanguratsuagoa dela uste baitugu. ...idari dagokion dimentsioan eta kontzertatutako gutxieneko argumentuez erantzun ahal izateko; bestetik, gazteei euskal kultur erreferente berriak horren arabera proposatu eta horiek jorratu ahal izateko; hirugarrenik, bide horretan, nerabea euskal kultur komunitate baten parte, kontsumitzaile nahiz sortzaile, izateko oinarri epistemologikoa, baina, aldi berean, motibazionala osatzeko; eta, azkenik,
|
bere
identitatearen eraikuntzan euskarri garrantzitsu bihurtzeko.
|
|
Hau da," pentsamendu kontzientearen eraikuntza gizarte gertakariei eta obra kulturalari estuki atxikita" eraikitzen dela, eta, beraz, sozializazio prozesuak eta norbanakoen formazioa edo eraikuntza giza garapenaren bi alderdi osagarri dira (op.: 23). Hori aintzat hartuta, euskal kulturak eta euskal literaturak euskarazko elkarrekintza esanguratsu eta eraginkorren bitartez pentsamendua garatzen lagundu behar diote nerabeari, eta horrekin batera,
|
bere
identitatea eraikitzen, baina baita kulturaeta hezkuntza komunitate baten parte dela ere. Horrek ID oinarri duten Ikaskuntza Komunitateak (IK) 83 osatzera eraman behar ditu irakaslea nahiz ikasleak (Ferrada eta Flecha, 2008; Álvarez Álvarez, González eta Larrinaga, 2013) eta, zeregin horretan, elkar ulertzea eraikitzeko prozesua nola antolatzen den eta prozesua arrakastaz burutzeko erabiliko diren estrategiak ezagutzea eskatzen dio irakasleari (Bilbatua, 2010).
|