2000
|
|
Monarkia frantziarraren legerian du testu berriak etete puntua. Haustura, etete horretarako lanabesak dira Portalisek
|
bere
hitzaldi sonatuan —orrialdeotara barneratzen den horretan— laburbildu eta azaltzen dituen oinarriak. Oinarri horiek egunerokoak ditugu aldiotan ere eta edozein legelarirentzat ezinbestekoak, lege jorraketa arruntean nahiz goi mailako ikerketan.
|
|
Esan legez, lege testu horren atarirako eta aurkezpenerako idatzi zuen Portalisek
|
bere
hitzaldi ospetsua. Idatzi, maisuki eta dotore idatzi zuela ezin uka.
|
2003
|
|
Lehenengoa hitz egiten Fedro da, izen bereko Platonen beste elkarrizketa baten protagonista, eta
|
bere
hitzaldian bere haserrea adierazten du poetek eta sofistek ez diotelako maitasunari duen garrantzia ematen. Batez ere haren onurak ez daude behar den bezala goretsita, eta horregatik uste du maitasunaren onurak aldarrikatu eta goraipatu behar direla.
|
|
Horren ondoren, Sokratesek maitasunari buruzko bere ideiak aurkeztuko dizkigu, baina bere teoriari Mantineako Diotima emakume apaiz baten ahotik jasotako errebelazio baten kutsua emanez. Diotimaren arabera maitasuna ez da ez itsusi ez gaizto, Sokratesek
|
bere
hitzaldiaren hasieran zioen bezala, eder eta itsusi, on eta gaiztoaren arteko zerbait baizik, iritzi zuzena jakintza eta ezjakintasunaren arteko zerbait den modu berberan. Faltan dituen ezaugarri horien ondorioz ezin du jainko izan, nahiz eta ez izan izaki hilkorra ere, bion arteko zerbait baizik:
|
|
Hitzaldi horren ondoren, Altzibiadesen agerpen eta testigantza erdi barregarriek Sokratesen izaera demoniko eta harrigarria erakusteko funtzioa daukate, jada maitasunaren kontenplazio mistikoa ez ote duen egin pentsarazteraino, gero
|
bere
hitzaldien bidez ikasleei azaldu eta irakasten saiatuko baitzen. Baina esperientzia mistikoak transmitiezinak dira eta maisu mistikoak bidea erakutsi besterik ezin du egin.
|
|
Sokratesek hau esan eta gero, batzuek laudatzen zuten bitartean, Aristofanes zerbait esaten saiatu zen Sokratesek hitz egiterakoan
|
bere
hitzaldiari buruz zerbait esan zuela gogoratzen zelako. Baina bat batean patioko atea jota parrandazaleen bezalako zarata handia sortu zen eta flautista baten ahotsa entzun zen.
|
|
Ni behintzat, nik neuk horien antzeko ezer ederrik nuela ezta hurrik eman ere esan pentsatzerakoan, lotsaren lotsaz ia korrika ihes egin dut, modurik izan banu. Hitzaldiak c Gorgias gogorarazten baitzidan Homerok dioen bera21 gertatzeraino, beldur bainintzen Agatonek
|
bere
hitzaldiaren bukaeran Gorgias hizlari trebearen burua nire hitzaldira botata ez ote ninduen ahots galeraz ni neu harri bihurtuko.
|
|
Batek beste gauza harrigarri asko gorets litzake Sokratesengan, baina beste arloetan batek agian beste norbaitetaz antzekoak esan litzake, gizakietako beste inoren antzeko ez izatea ordea, ez antzinakoen eta ez oraingoen artean, horrek merezi du mirespen osoa. Akiles izan zenarekin Brasidas eta beste batzuk aldera litzake batek, eta Perikles bezalako batekin Nestor eta Antenor34 —beste batzuk ere badaude—, eta gainerakoak ere horrelaxe aldera litzake batek. d Baina gizon hau bitxikerian horrelakoa bihurtu da, bera eta
|
bere
hitzaldiak, inork ez lukeela eskura aurkituko berarekin alderatzeko inor, ez oraingoen eta ez antzinakoen artean, nik esaten ditudan horietako batekin ez badu alderatzen, gizakietako inorekin, sileno eta satiroekin baizik, bera eta bere hitzaldiak.
|
|
Batek beste gauza harrigarri asko gorets litzake Sokratesengan, baina beste arloetan batek agian beste norbaitetaz antzekoak esan litzake, gizakietako beste inoren antzeko ez izatea ordea, ez antzinakoen eta ez oraingoen artean, horrek merezi du mirespen osoa. ...a Antenor34 —beste batzuk ere badaude—, eta gainerakoak ere horrelaxe aldera litzake batek. d Baina gizon hau bitxikerian horrelakoa bihurtu da, bera eta bere hitzaldiak, inork ez lukeela eskura aurkituko berarekin alderatzeko inor, ez oraingoen eta ez antzinakoen artean, nik esaten ditudan horietako batekin ez badu alderatzen, gizakietako inorekin, sileno eta satiroekin baizik, bera eta
|
bere
hitzaldiak.
|
|
Eta hori ere hasieran esan gabe utzi dut,
|
bere
hitzaldiak ere irekitzen diren silenoen oso antzekoak direla. Batek Sokratesen hitzaldiak entzun nahiko ba e litu, hasieran guztiz barregarriak irudituko litzaizkioke, kanpotik horrelako hitz eta esamoldeetan bildurik, satiro lotsagabe baten azalean bezala.
|
2007
|
|
Beharrezkoa da hizkuntza, hizkuntza betea, egiazko elkarrizketaren hizkuntza, non gizakiek elkar ulertzen duten eta elkarrekin ados jartzen diren. Alde batean eta bestean hizkuntza entzuten uzten den lekutan —ahalketsu bada ere— gerratea auzitan dago jarrita" 283 Eta bestela H. v. Hentig aipatu nahi dut, zeinak" Bakerako hezkuntza" izenburuko
|
bere
hitzaldian zera dioen: " Elkarrizketaren indarra neurtzeko eskala bat, zinez, berorrek erregimen totalitarioetan jasaten duen mesfidantzaren eta jazarpenaren gogorkeria da" 284 Hor ikusten dugu, hain zuzen, gure zeregin handia.
|