2000
|
|
Azken batean, halakoan oinarri hartzeak, dibortzioa legeztatzeko, ez dakar besterik ezkontide bakoitzari bere nahieraren arabera ezkontza desegiteko eskubide kaltegarria ematea baino. Ba al dago munduan kontraturik, kontratugile bakar batek
|
bere
gogo eta nahierara suntsi dezakeena, beste alderdiaren adostasunik gabe?
|
|
Premia bera ez dago egoera zibilaren kontuetan. Legeak
|
bere
gogoa erakusten du gizakien egoera zibila agiri publikoetan idazteko; norbanakoekin ez ezik, familiekin ere arduratzen da nagusiki. Beraren egoeran zirikatua izan daitekeen horretan, norbanako baten zori ilunak indar gutxiago du legearentzat gizarteak berak izan dezakeena baino, lekukotza gezurrezko batzuen bitartez familia batengana bil baitaitezke familiako ez diren zalantzazko gizaki batzuk.
|
|
Zenbait alorretan justiziak egoki erakusten du
|
bere
gogoa. Bazkide batek, adibidez, sozietate baten mozkinak banatu nahi ditu, arriskuak zatitzeke; gogoa eskandalugarria da, eta ez da halako itun batetik kanpo bilatu behar zuzengabekeria, itun horretan bertan gauzatzen baita hori.
|
2001
|
|
maitagogo (maitamendun, ezagumendun eta hautamendun) izan eta ondorioz beragan edukitzea onaren, egiaren, ederraren neurria. Hau da,
|
bere
gogoa izatea zerbait on, eder edo egia egiten duena maitatzean. Aurrerago harrotuko dugu gehiago egiaren neurria gizakian jartze hau.
|
|
Erantzun hauek, hirurak, gizakiaren gizaki denez ekintza orotan ematen dira eta azaltzen dira gizakiagan. Ez gizakiaren potentzia batean, beragan(
|
bere
gogoan) baizik. Ezin dira zalantzan jarri, gizakia ari den orotan maitatzen ari delako, hau da, ezagutzen eta hobesten.
|
|
Kosmosaren eboluzioaren historia bi zatitan banatzen da: gizakia arte, berezko eboluzioa; gizakiaz gero, berezko eta gizakiak —onerako edo txarrerako—
|
bere
gogoz eragin eta gidatutako eboluzioa. Maitagogo izatea baino gorago ez dago ezer.
|
|
Bestalde, gizaki helduak beste hau ere daki, apurtxo bat bakarrik bere barrua arakatzen badu: bere baitan,
|
bere
gogoaren gogoan, maitatzaile izanik, gezurra ari dela borrokan bere gogo egiaren kontra. Gaixotasuna ez den beste etsai bat.
|
|
Bestalde, gizaki helduak beste hau ere daki, apurtxo bat bakarrik bere barrua arakatzen badu: bere baitan, bere gogoaren gogoan, maitatzaile izanik, gezurra ari dela borrokan
|
bere
gogo egiaren kontra. Gaixotasuna ez den beste etsai bat.
|
|
Bere gogoko denari ongia (edo egia, ederra) deitzen diola; bere gogokoaren onartze hutsari, maitatzea. Ongia bere gogokoa delako hobesten du, eta gaizkia
|
bere
gogoaren kontrakoa delako gaitzesten du. Hau da, bere gogoaren zaletasunari maitatzea ematen dio izen.
|
|
Ongia bere gogokoa delako hobesten du, eta gaizkia bere gogoaren kontrakoa delako gaitzesten du. Hau da,
|
bere
gogoaren zaletasunari maitatzea ematen dio izen. Maitazale, maitagogo da.
|
|
Baina gizakien eta aingeruen azken atarramentuari buruzko gaia geratzen zait. Gizakiak,
|
bere
gogoz, Jesukristoren soka laga eskaladan —maitajarduna utzi—, eta ere, azken batean, etsi egingo dio, maitasunari uko egiten dion gizaki horri —norbaiti—, betiko amiltzen lagaz. Baina ba al da izan —izango ote da— inor benetan zeharo betiko uko egin dionik —egingo dionik— maitasunari?
|
|
Dena dela, nire azterketan, nik ‘gogo’ hitzari gizakiari bakar bakarrik dagokion esanahi zehatza emango diot, ohi dugunez. Gogoan izan behar dugu animaliazko gurariak ere maitagogoak
|
bere
gogo egiten dituela askotan.
|
2003
|
|
7 Ikusi da, orobat, premiazkoa dela legeen aplikazioa eta ulerkera egitea euren espiritu eta gogoaren arabera, eta euretariko bakoitzaren iritzi zehatza osatzeko, kontsideratu behar dela zein den eurak aldarrikatzeko arrazoia, zein aurreikusi nahi dituen desegokierak, nolakoa ekar dezakeen onura; antzinakoekin dituzten harremanak, horietan ekartzen dituzten aldaketa eta gorabeherak, eta euren zinezko esanahia eman diezaguketen bestelako gogoetak ere. Horren ondorengoa da, lehen lehenik, bitarte horiek direla eta, lege baten zati guztiak aztertu beharra,
|
bere
gogoa eta espiritua ezagutzeko. Horien barnean azalpenak eta xedapenak ikertu, eta artikulu guztien testuingurua ere aintzat hartu behar dira, haren esangura eta espiritua artez epaitzeko, legea bera itxuraldatu edo deuseztatu gabe.
|
|
1, 2 Gizakia sortua bada ere on gorena ezagutu eta maitatzeko, Jainkoak ez du jarri berehalakoan xede horren edukitzan, ezpada, artean, bizitza honetan, berarengana heltzeko bidean legez. Eta gizakiak ezin du
|
bere
gogoa xede batean jarri, ulermen eta borondatearen eraginez baino. Horrexegatik, Jainkoak on gorenaren ezagupide argia eta maitasun aldaezina, hain zuzen ere, giza espiritu eta bihotzaren zoriona ekarriko duena, legearen men jarri du.
|
2004
|
|
Baina esan ere behar da zentzugabekeria —eta munduaren hondamena— litzatekeela mistiko denari buruz galderarik ez egitea eta erantzun biderik aurkitzen ez saiatzea. Horixe dateke, hain juxtu ere, Wittgensteinek adierazi nahi duena
|
bere
gogoetan: " Ene perpausek zentzu honetan argitzen dute:
|
2007
|
|
Parmenidesen poeman adierazten da hori ongi, Platonen leize zuloaren mitoa645 baino lehenago. Bere jakituria nola lortu duen esplikatzerakoan, behor (ippoij hegalari batzuen bitartekotza aipatzen du Parmenidesek, haiek eraman baitzuten
|
bere
gogo (Su/ ioçj jakinguratsuak nahi zuen mugetaraino646 Eguzki andere gazteen (hliadej kouraij gurdia da tirabiran daramatena647, ezagutzaren eta ustearen arteko tentsioan, ulertzen baita. Eguzki andere horiek Eguzkiren (rlioj) alabak dira, eta haiek erakutsi diote Eguzkiraino, alegia, Argiraino (faoj) daraman bidea648 Eguzki andereak eguzki printzak dira, orobat, argiaren materia berekoak; beraz, gauaren jauregia (Nuktoj) utzirik, bidea bera ere argi egiten da:
|
2010
|
|
5 Azkenean, definizio horren aurka dago, agidanez, harako egitatea, gobernatzaileak, arrazoimen zuzenaren arabera eta herriari
|
bere
gogoa argi erakutsirik, bere mendekoari agindu diezaiokeelako zerbait egitea, eta, haatik, legerik ez eman, horrek manu betiko eta iraunkorra baitakar; halako osagaia behar du legeak, lehen esan genuen legez. Horren ondorioz, definizio hori beteko litzateke erkidegoari emaniko manu aldarrikatuan, egun baterako bada ere.
|
2014
|
|
Norbaitek zerbait ‘egin behar’ duenean, esan nahi du ez duela beste aukerarik, desatsegina bada ere, nardagarria. Wotanek bere burua inguratua ikusten du Frickaren aurrean, eta Siegmunden hilketa permititu ‘behar du’ (hori besterik ezin du egin), nahiz eta bere bihotza harengatik odoletan dagoen; Brunnhilde zigortu ‘behar du’ (‘ezin du besterik egin’), bere alaba maitea,
|
bere
gogo sakonenen haragitzea13 Hemen Wagnerrek ‘pieta rekin hiltzearen’ paradoxarekin egiten du topo, Talmudetik (justizia maitasunez kudeatzea aholkatzen digu) Brechten funtsezko Lehrstticke etara (Der Jasager eta Die Massnahme) lantzen den bera da: samurtasun maitekorrez kideek burkide gaztea hiltzen dute.
|
2016
|
|
Miranderen Haur besoetakoa da holako proposamen bat: pedofiliaren adibideak aitzakia literarioa baino ez baitirudi, gizartean onarturiko arauak oro zakurraren salara bidaltzeko, eta ‘gizonak’
|
bere
gogorakoa soil aitortzeko zinezko balio moral bakartzat, horrek lagunartetik lekora kondenatzen badu ere. Morala gizartearen aurkako autobaiespen bezala.
|
2021
|
|
Azkenik, Millek ere
|
bere
gogo eta gorputzaren erabateko buru jabe gisa irudikatzen zuen: " gure independentzia, eskubidez, erabatekoa da.
|