Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 38

2004
‎Era horretara, errekurtsoaren beharrizana zentzuzko objektibotasunarekin ezarri da. «Kasazio interesa» modu objektiboan itxuratzeak segurtasun juridiko handiagoa dakarkie justiziapekoei eta euren abokatuei, eta horixe hobetsi da zenbait erakundek proposatutako beste metodo batzuen kalterako; beste metodo horietan, kasazioko auzitegiari ahalmena ematen zaio bere eskumeneko auziak hautatzeko. Itxuraketa horrek ezabatzen ditu, besteak beste, mesfidantza eta auzitegiaren erabakiekin bat ez etortzeko arriskuak.
‎Auzitegiak ofizioz aztertuko du bere eskumena.
‎2 Ez da deklinatoriarik onartuko atariko eginbideetan; hala ere, eginbideak zein epaileri eskatu eta epaile horrek ofizioz berrikusiko du bere eskumena, eta, eskabidearen gaineko ardura ez dagokiola uste badu, ardura horretaz abstenituko da, eta eskatzaileari adieraziko dio lehen auzialdiko zein epaitegitara jo behar duen. Azken epaitegi horrek ere bere eskumenari uzten badio, epaitegi bien artean dagoen goragoko auzitegi erkideak gatazka negatiboa erabakiko du, lege honen 60 artikuluan ezarritakoaren arabera.
‎2 Ez da deklinatoriarik onartuko atariko eginbideetan; hala ere, eginbideak zein epaileri eskatu eta epaile horrek ofizioz berrikusiko du bere eskumena, eta, eskabidearen gaineko ardura ez dagokiola uste badu, ardura horretaz abstenituko da, eta eskatzaileari adieraziko dio lehen auzialdiko zein epaitegitara jo behar duen. Azken epaitegi horrek ere bere eskumenari uzten badio, epaitegi bien artean dagoen goragoko auzitegi erkideak gatazka negatiboa erabakiko du, lege honen 60 artikuluan ezarritakoaren arabera.
‎Gauza bera aginduko da kautelaketa nagusian zer erreklamatu nahi duen aintzat hartu eta horren arabera aplikagarri diren legezko foruak, horiek aginduzkoak izan ala ez, ezin badira izan auzitegiaren lurralde eskumenaren oinarri. Halere, legezko foru aplikagarria esku emailea izanez gero, auzitegiak ez du bere eskumena bertan behera utziko, baldin eta alderdiak esanbidez jarri badira auzitegi horren jurisdikziopean, auzi nagusiari dagokionez.
‎Arduradunak bere eskumeneko espedienteak ebatzi ondoren, gainerako espedienteak zuzenean Zuzendaritzari helaraziko zaizkio, eta horrek agindu ahal izango du espedienteok eginbide berriekin zabaltzea; kasu horretan, berriro entzungo da Fiskaltzak esan beharrekoa.
2005
‎Komunikazioa jatorrizko Erregistrotik hartu duen erregistratzaileak, bere eskumena kalifikatu eta hartu izana baieztatu ondoren, eskatutako aurkezte idazkuna egingo du, erregela orokorraren arabera.
‎Erregistratzailegaientzako plazak jabetzapean hornitzeko lehiaketa edo lehiaketak egin eta gero, Erregistroen eta Notariotzaren Zuzendaritza Nagusiak bere eskumenen barruan lehiaketa hori edo horiek noiz ebatzi, eta egun hori hartuko da datatzat, lerrundegiaren ondoreetarako. «Estatuko Aldizkari Ofizial»ean lehiaketaren zein lehiaketen emaitzak argitaratzean, data hori ere agerrarazi behar da.
‎6 Zuzendaritzaren urtekaria argitaratzea, teknikari kidegoaren, jabetza erregistratzaileen eta horren mendeko gainerako kidegoen lerrundegiarekin eta legearen 260 artikuluaren laugarren zenbakiak aipatu datu estatistikoekin batera, bai eta bere eskumeneko xedapen orokorren eta izapide hutsak ez diren ebazpenen argitalpena baimentzea ere.
2006
‎Halaber, Konkurtso Legeak konkurtsoko epaileari zuhurtzia zabala eman dio bere eskumenak egikaritzeko. Horrela, prozeduraren malgutasuna erraztuko da, eta kasu bakoitzean gertatzen diren inguruabarretara egokitu ahal izango da prozedura hori.
‎5 Epaileak bere eskumena ofizioz aztertzeaz gain, zehaztuko du eskumen horren oinarria artikulu honetako 1 paragrafoan edo 3.ean ezarritakoa den.
‎2 Zordunaren administrazio eta xedatze ahalmenak eteten badira, konkurtso administrazioak bere eskumenen eremuan zorduna ordeztuko du, prozedura judizialen izapideak egin bitartean; horretarako, konkurtso administrazioa bertaratzen denetik bost eguneko epea izango du jardunean instruitzeko, baina konkurtsoko epailearen baimena du, prozedura horretan atzera egiteko, erabat edo zati batez amore emateko edota auzien transakzioa egiteko. Epaileak, betiere, zordunari helaraziko dio konkurtso administrazioak aurkeztu eskaria, bai eta konkurtsoan agertu direnei ere, baldin eta, xedea kontuan hartuta, pertsona horiek entzutea bidezkoa bada, epailearen ustez.
‎Eskumena uzteko ofizioarekin batera hurrengoak aurkeztuko dira lekukotzaren bidez: ofizioa zein idazkitan eskatu eta berori, Fiskaltzak, eta, hala denean, alderdiek azaldutakoa, emandako autoa, eta, auzitegiaren iritziz, bere eskumenaren oinarri izateko beharrezkotzat jotako gainerako guztia.
‎Auzitegi agindei emaileak bere eskumenari eusten badio, hogeita lau orduko epe-mugan hori jakinarazio dio eskumena uzteko agindeia jaso duenari; horrek auzia igorriko dio ebazpena eman behar duen auzitegiari, bertan burututako jardun guztia ere igorriz.
‎Agintari eta funtzionario guztiek, zigor prozeduran esku hartzen duten neurrian eta betiere bakoitzak bere eskumenaren barruan, ustezko errudunaren aurkako eta aldeko inguruabarrak jaso eta antzemango dituzte, eta, esanbidezko xedapenik izan ezean, hari argibideak eman dizkiote berak egi ka ri ditzakeen eskubide nahiz errekurtsoei buruz, defendatzailearen laguntzarik ez duen bitartean.
‎Akusazio guztiek egitateak delitu gisa kalifikatzen dituztenean, delitu horren zigorrak gainditzen badu zigor arloko epailearen eskumena, orduan horrek epaitzeko eskumenik ez duela adieraziko du, epaiketa amaitutzat joko du, eta jarduna audientzia eskudunari igorriko dio. Aurreko kasu horretatik kanpo, zigor arloko epaileak bere ustez egoki dena ebatziko du epaiketak aurrera egin edo hori amaitzeari buruz, baina inoiz ere ezin izango du ezarri bere eskumenari dagokion zigorra baino handiagoa.
2007
‎Eskari edo kexa horiek barneratze zentroko zuzendariari ere aurkeztu ahal izango zaizkio. Zuzendariak eskari edo kexa horiek kontuan hartuko ditu, bere eskumenekoak badira, edo agintari eskudunari emango dio horien berri, bere eskumenekoak ez badira.
‎Eskari edo kexa horiek barneratze zentroko zuzendariari ere aurkeztu ahal izango zaizkio. Zuzendariak eskari edo kexa horiek kontuan hartuko ditu, bere eskumenekoak badira, edo agintari eskudunari emango dio horien berri, bere eskumenekoak ez badira.
‎h) Transferentzia beharrezkoa denean, edo legeak hori ezarri duenean, interes publikoa babesteko. Transferentziak izaera hori izango du administrazio fiskalak edo aduana administrazioak halakoa eskatu duenean, bere eskumenak betetzeko.
‎k) Transferentziaren helmuga Europar Batasuneko estatu kidea denean, edo beste estatu bat, baldin eta Europako Erkidegoen Batzordeak, bere eskumenak egikaritzean, adierazi badu estatu horrek babes maila egokia bermatzen duela.
‎2 Estatuaren Administrazio Orokorrak, bere eskumenaren esparruan, suspertuko ditu laguntza mekanismoak ezartzea, informazio zerbitzuak, eta interes orokorreko xedeak dituzten elkarteen jarduerak zabaldu eta aitortzeko kanpainak.
‎Gobernuak, edo kasuan kasuko autonomia erkidegoko gobernu kontseiluak, zentro publikoak sortu eta ezabatuko ditu, nork bere eskumenen esparruan.
‎Enpresa batzordeari gaitasuna aitortzen zaio, kide anitzeko organoa den ginoan, administrazio egintzak edo akzio judizialak egikaritzeko, bere eskumenen esparruko gai guztietan, kideek gehiengoz hartutako erabakiaren bidez.
‎2 Segurtasun eta osasuneko batzordeak ondoko ahalmenak izango ditu, bere eskumenak egikaritzean:
‎1 Lan agintaritza eskudunak erakunde kudeatzaile edo laguntzaile interesdunari eta Gizarte Segurantzaren Diruzaintza Nagusiari komunikatuko dizkie bere eskumenengatik ezagutzen dituen egitateak, egitate horiek eragina dutenean erregelamendu honetan ezarri betebeharrak betetzeko. Lan agintaritzak egintza horiek komunikatuko ditu, ofizioz har daitezen erakunde horien guztien, eta Gizarte Segurantzaren araubideen aplikazio esparrura bildutako pertsonen eskubideak bermatzeko neurriak.
‎e) Erakundearen xedeak betetzeko beharrezkoak izanda, erakunde horri bere eskumenen esparruan eratxiki zaizkion osterantzeko eginkizunak, lege honen 13 artikuluan araututako Laneko Segurtasun eta Osasunaren Batzorde Nazionalarekin bat etorriz, eta, hala denean, arlo honetan eskumena duten autonomia erkidegoetako organo teknikoen elkarlanarekin.
‎Kongresuak eskaera hori Gobernuak eskatutakoari jarraituz onetsi dezake, edo nahi badu, aldatu egin dezake. Kongresuak baimena ematen badu, Ministroen Kontseiluak salbuespen egoera adieraziko du dekretu bidez. Adierazpenak autonomia erkidego bateko lurralde osoa edo zati bat modu esklusiboan ukitzen duenean, gobernu agintaritzak bere eskumenen egikaritza erkidego horretako gobernuarekin koordinatu dezake.
‎Erregelamenduak emateko titulartasuna Gobernu zentralak du bere eskumen esparruan. Gobernuak osoko bilkuraren bidez (Ministroen Kontseilua) edo beste organo batzuen bidez (Gobernuko lehendakaria, lehendakariodeak, ministroak) jardun dezake.
‎Euskal Autonomia Erkidegoko lurralde historikoei erreparatuz, EKren 1 xedapen gehigarrian, 1979ko Autonomia Estatutuan eta TAOLen aitortutako foru berezitasuna dela bide, lurralde historiko bakoitzean (hau da, Bizkaian, Gipuzkoan eta Araban), organo berezia dago, izaera ia legegilea duena, herritarrek udalekin batera zuzenean hautatzen dutena. Organo horri Batzar Nagusi esaten zaio, eta bere eskumen esparruaren barruan, Foru Arau izeneko arau juridikoak ematen ditu. Horiek modu formalean erregelamenduak diren arren, kasu batzuetan legearen berezko edukiak arautzen dituzte (batez ere tributu eta finantza arloan, lurraldeotan indarrean dagoen Ekonomia Itunaren sistema berezia dela bide).
‎1946ko Oinordetza Legearen 4 artikuluan organo hau ezarri zen, eta honela definitu: Estatu buruzagitzaren kontsulta organo gorena zen, eta buruzagitza horri laguntzen zion bere eskumen esklusiboko gai eta ebazpen garrantzitsu guztietan, eta gainera, Estatu buruzagitzako oinordetzari zegokion guztian parte hartzen zuen, lehen ikusi dugun bezala. Organo horren izena oso bitxia da, ez baitzegoen erregerik, arau frankistek Erresuma gisa definitzen zuten Estatuko Caudillo edo Buruzagia baino.
‎Amaitzeko, esan behar da Estatuko eta autonomia erkidegoetako legeek lerrun eta balio bera dutela, ez dagoela hierarkiarik haien artean; eskumen printzipioaren bidez arautzen dira: bakoitzak bere eskumeneko gaiak soilik arautu ditzake eta, dakigunez, Estatuaren eta autonomia erkidegoen legegintza eskumenak ezartzen dituzten erregelak Konstituzioan eta Autonomia Estatutuetan daude.
2008
‎1 Komunikazioa jatorrizko Erregistrotik hartu duen erregistratzaileak, bere eskumena kalifikatu eta hartu izana baieztatu ondoren, egingo du eskatutako aurkezte idazkuna eguna amaitzean, itxiera eginbidea egin baino lehen. Telekopia bat baino gehiago izanez gero, jasotze hurrenkeraren arabera egingo dira idazkunak.
‎Berdintasun printzipioari ekinez, autonomia erkidego guztiek ez dituzte eskumen berberak izan behar; horrez gain, erkidegoek ez dituzte euren eskumenak modu edo eduki berarekin zertan egikaritu, ezta emaitza berberak lortu behar ere. Autonomia izateak esan nahi du erkidego bakoitzak erabaki dezakeela bere eskumenak noiz eta nola egikaritu, betiere, Konstituzioaren eta Estatutuaren esparruaren barruan.
2011
‎1 Tutoretzapekoari berari edo horren ondareari inguruabar bereziak gertatzeagatik, komeni denean kargu desberdin gisa bereiztea pertsonaren tutorea eta ondasunen tutorea; horrelakoetan, tutore bakoitzak bere buruz jardungo du bere eskumen eremuan, baina bi biei dagozkien erabakiak batera hartu dituzte.
2012
‎Agintari edo funtzionario publikoak, bere eskumena erabiltzean, legearen aurka jarduten duela jakinda, eta legeak ezarritako betekizunak izan barik, kargu publiko zehatz batean aritzeko edozein pertsona proposatu, izendatu edo karguaz jabetzen badu, orduan, agintari edo funtzionario publiko horri hiru hilabetetik zortzi arteko isuna ezarriko zaio, eta enplegu edo kargualdi publikoa sei hilabetetik bi urte arte etengo zaio....
‎4 Aurreko paragrafoetan barne hartzen ez den nagusiak, bere eskumen eremuan, ez baditu hartzen bere eskura dauden neurriak, bere menpekoek titulu honen II, IIbis eta III. kapituluetan jasotako delituetatik edozein egin ez dezaten, orduan, egileei dagokien zigor bera ezarriko zaio.
‎Gobernu agintaritzak adingabe edo ezgai bat, hala nahita zein nahi gabe, prostituzioan dagoela dakienean, lurralde bakoitzean adingabeen babesaz arduratzen den erakunde publikoari eta Fiskaltzari, berehala, horren berri emango die, bakoitzak bere eskumenen arabera jarduteko, baldin eta adingabearengan edo ezgaiarengan familia agintea edota gizarte eta etika agintea edo egitezko agintea duten pertsonen adostasuna badu prostituzioan aritzeko, horrelako pertsonarik ez badu edota pertsona horiek bertan behera utzirik badute eta beraren zaintzaz arduratzen ez badira.
‎Halaber, epaile edo auzitegiak ezartzen badu guraso ahala, harrera, zaintza, tutoretza edo kuradoretza egikaritzeko desgaikuntza berezia, edo guraso ahalaz gabetzea, horren berri emango die, berehala, lurralde bakoitzean adingabeen babesaz arduratzen den erakunde publikoari eta Fiskaltzari, bakoitzak bere eskumenen arabera jarduteko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia