Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 25

2023
‎Arabako eta Gipuzkoako TFAOen 135 artikuluak eta Bizkaiko TFAOren 134 artikuluak jaso duenez, tributu ikuskapena honako administrazio eginkizunak gauzatzean datza52: ...etak burutzea; d) tributu betebeharrak zehazteko beharrezkoak diren balioak egiaztatzea; e) onura fiskalak edo pizgarriak lortzeko, itzulketak lortzeko eta tributu araubide bereziak aplikatzeko baldintzak betetzen direla egiaztatzea; f) Ikuskapen jarduketak direla-eta betebeharpekoei euren eskubide eta betebeharren inguruko informazioa ematea, eta betebeharrak nola bete behar dituzten azaltzea; g) bere eskumeneko prozeduren ondorioz tributu likidazioak egitea; h) Administrazioaren beste organo batzuei aholkuak zein txostenak ematea; i) tributuen arloko behin betiko zein behin behineko esku hartzeak egitea; j) beste xedapen batzuetan ezartzen direnak edo agintaritza eskudunak agintzen dituenak. Eta Araban, gainera, esan dugun moduan, egiaztapen mugatuko jarduketak burutzea gehitu
‎(a) Enpresa batzordeak gaitasuna du, kide anitzeko organoa den ginoan, administrazio egintzak edo akzio judizialak egikaritzeko, bere eskumenen esparruko gai guztietan, kideek gehiengoz hartutako erabakiaren bidez.
‎Estatutik, Estatuaren eskumenen esparruan, eta autonomia erkidegoetatik, autonomia erkidegoen eskumenen esparruan. Bi lurralde erakunde horiek, bakoitzak bere eskumenen esparruan, aztertu dute euren eskumenetatik zeintzuk izan daitezke toki administrazioarenak. Horren inguruan argitasun handia eman zuen KAren 214/ 1989 Epaia.
‎udalek euren kolektibitateen berezko interesak autonomiaz kudeatuko dituzte. Horrekin lotuta, 2.2 artikuluan adierazten denez (KAren 214/ 1989 Epaiarekin bat etorriz), Estatuko legeek bere eskumenen esparruan toki erakundeen eskumenak zehazteko aukera izango dute. Amaitzeko 4 artikuluan adierazten da toki erakundeek erregelamendu lerruneko arauak egiteko ahalmena dutela eta auto antolakuntzarako ahala ere izango dutela.
‎Horretan, toki administrazioaren inguruko xedapenak onetsi ziren: Udal bakoitzak bere eskumen eta funtzioak aurrera eramateko bakoitzak zehaztutako moduan betearazi behar ziren (2 artikuluak), udalbatzaren osoko bilkurak egiteko data udalbatzak aukeratu behar zuen (53 artikulua), udal bakoitzak bere ondarea egoki ikusten zuen moduan kudeatzen zuen (75 artikulua), etab
‎Beste era batera esanda: legeak behar bezala definitu behar ditu kontrolaren aurrekontu materialak eta prozedurazkoak, eta, bereziki, toki erakundeak subrogazioa saihestu ahal izateko bermeak, bere eskumenak autonomiaz betez [KAE 154/ 2015, 7 c) OJ]. Jakina, toki autonomiaren berme konstituzionalean itxitako aurretiazko errekerimenduaren eskakizunak autonomia erkidegoen eskumeneta autonomia bermeetan ere egon behar du, nahiz eta kasu honetan konstituzioaren arabera onargarria ez izan izapide horrek auzitegi honek aipatutako jurisprudentzian neurriz kanpokotzat jo dituen kontrol modalitateetako batean amaitzea".
‎Informazioa emateko behar horrekin lotuta TAOL1945k akordioak bertan behera uzteko aukera zabaldu zuen. Lehenengo eta behin, Alkateek (Gobernu zentralaren ordezkari moduan jarduten zutelarik), Udalbatzak bere eskumenekoak ez ziren erabakiak hartzen zituenean, Udalbatzaren jarduna delitua zenean edota Udalbatzaren erabakiak ordena publikoaren kontrakoak zirenean, erabaki horiek eteteko ahalmena zuten.
‎• Administrazio publikoek beste Administrazio publiko batek bere eskumenak egikaritzean horretarako duen legitimazioa errespetatu dute. Hau da, administrazio publikoek bere eskumenak egikaritzeko legitimaturik daude eta, legitimazio horrek beste Administrazio publikoen errespetua merezi duenez, horiek errespetatzeko betebeharra ezartzen du legeak.
‎• Administrazio publikoek beste Administrazio publiko batek bere eskumenak egikaritzean horretarako duen legitimazioa errespetatu dute. Hau da, administrazio publikoek bere eskumenak egikaritzeko legitimaturik daude eta, legitimazio horrek beste Administrazio publikoen errespetua merezi duenez, horiek errespetatzeko betebeharra ezartzen du legeak.
‎Esangura horretan, kontuan izan behar dugu Estatuaren finantza zaintzako organo eskuduna eta lurralde historikoetako finantza zaintzako organo eskudunek finantza zaintzako teknika berdinak erabiltzen dituztela, baina bakoitzak bere eskumeneko araubideari jarraituz. Hau da, kontrol teknikak berdinak izango dira, baina kontrol tekniken bitartez kontrolpeko jardueraren ezaugarriak ezberdinak izango dira.
‎Lurralde historiko bakoitzak bere eskumen propioak egikaritzean, eta toki erakundeei dagozkien arauak ezartzean, egoki ikusten dituzten finantza zaintzako tresnak ezar ditzakete. Ildo horretatik, oso estu loturik dago toki ogasunei buruzko araubidearen finantza izaera eta toki erakundearen gaineko finantza jardueraren gainean egin beharreko kontrola, hau da, finantza zaintza.
‎• Antolamendu juridikoaren arau haustea, bakoitza bere eskumenen esparruan, AFAren 215 artikuluari jarraituz. Hauek Estatuko eta autonomia erkidegoetako administrazioek aurkaratzeko aukera izango dute.
‎Foru Aldundiek, lurralde historikoek, lurralde erkideko diputazio probintzialen antzera, bere eskumenen artean toki erakundeei laguntza ematea daukate (TAOLren 36 artikulua). Izaera bikoitza beraz, laguntzailea eta kontrolatzailea.
‎Gipuzkoako Toki ogasunei buruzko uztailaren 5eko 11/ 1989 Foru Arauaren 52 artikulua zehatz mehatz honakoa zioen: " Epe luzerako kreditu eragiketak egitea eta abalak ematea edo beste motako bermea ematea, orokorrean, bere eskumenen esparruan, organo eskudunen baimena dute". Berdin zion Gipuzkoako arauari zelakoa den bermea eta zein epe duen, beti baimena dio toki erakundeari.
‎Aurreko informazioa finkatu egingo da, eta bakoiztutako banaketa izango du, mendeko erakunde integratuen agregazioa eta dagozkien bateratze doikuntzak egiaztatzeko. c) Planean jasotako neurrien deskribapena, kuantifikazioa eta aplikazioegutegia, kontabilizatuko diren aurrekontu partidak edo aurrekontutik kanpoko erregistroak adierazita. Gutxienez, TAOLren 116.bis artikuluari jarraituz, honako neurriak hartuko dira: Toki erakundeak bere eskumenak eta eskuordetzaz baliatutakoak ez diren beste eskumen batzuk kentzea Toki erakundeak, kostuak murrizteko, ematen dituen nahitaezko zerbitzuen kudeaketa integratua edo koordinatua Diru sarrerak handitzea, toki erakundeak ematen dituen nahitaezko zerbitzuak finantzatzeko Antolamendua arrazionalizatzea Udalerria baino lurralde eremu txikiagoko erakundeak kentzea, baldin eta aurreko aurreko... Neurri horiek koherenteak izan dira aurrekontu aurreikuspenen urtetik urterako aldaketarekin. e) Planaren abiapuntuko ekonomia eta aurrekontu aldagaien aurreikuspenak, bai eta aurreikuspen horien oinarri diren kasuak ere, 15 artikuluaren 5 paragrafoan aipatzen den txostenean jasotakoarekin bat etorriz.
‎Beste era batera esanda: legeak behar bezala definitu behar ditu kontrolaren oinarri materialak eta prozedurazkoak, eta, bereziki, toki erakundeari subrogazioa saihesteko aukera emango dioten bermeak, bere eskumenak modu autonomoan betez" [Konstituzio Auzitegiaren 154/ 2015 epaia, 7 c) oinarri juridikoa]. Jakina, toki autonomiaren berme konstituzionalean itxita dagoen aurretiazko errekerimenduaren eskakizuna autonomia erkidegoen eskumen eta autonomia bermeetan ere egon behar da, nahiz eta kasu honetan konstituzionalki onargarria ez izan izapide hori Auzitegi honek, aipatutako jurisprudentzian, gehiegizkotzat jo dituen kontrol modalitateetako batean amaitzea".
‎Lurralde historikoek eskubide historikoen gordailuzainak direla adierazi dugu hasieratik. Horrela da, bai, baina egia da ere bere eskumenak ez datozela bakar bakarrik eskubide historikoetatik. Lurralde historikoen eta EAEn eskumenen inguruko arazaz hitz egiten dugu, baina konplexutasunaz hitz egitea egokiagoa izango litzateke.
‎EAEren eta lurralde historikoen arteko eskumen banaketa. Ideia horrekin batera, konplexutasunean sakontzen kontuan izan behar dugu, RAZQUIN LIZARRAGAk ondo azaltzen duen moduan, lurralde historikoek izaera bikoitza dutela eta horrek bere eskumenen konfigurazioan eragina daukala: " foru lurralde eta toki erakunde gisa duen ezaugarri bikoitzetik, bereizgarri diren bi oharrak bereiztea zaila den egoera batean, sinbiosi moduko batean ulergarriagoa da, non badirudi orain argitasun handiagoz distiratzen duela bere ezaugarri nagusietako batek, hots, foru lurraldeak" 601 Izaera bikoitza kontuan izanik, EKren 1 xedapen gehigarrian eta EAEko Autonomia Estatutuan lurralde historikoak duen konfigurazioa kontuan harturik, KAk apirilaren 26ko 76/ 1988 Epaian forutasuna erakunde bermearen teoriaren mende geratuko da eta gainditu ezin daitekeen nukleoa izango du.
‎Egia esan, EAEko Autonomia Estatutuan toki erakundeen inguruan ezer gutxi esaten zen eta toki erakundeen egituraketa( bere eskumenak, izaera, etab...) lurralde historikoarekin batera zehaztu behar zen. Horregatik, Euskadiko toki erakundeen inguruko arauketa hainbeste atzeratu da.
‎" Euskal Autonomia Erkidegoko lurralde historikoek beren araubide berezia izaten jarraituko dute udal gaietan, ekonomiaeta finantza araubideari dagokionez, Ekonomia Itunari buruzko Legearen arabera, baina horrek ez du esan nahi EAEko toki korporazioen autonomia maila txikiagoa denik gainerako toki korporazioena baino, hargatik eragotzi gabe Toki Araubidearen Oinarriak arautzen dituen apirilaren 2ko 7/ 1985 Legean xedatutakoa eta Autonomia Erkidegoari dagozkion eskumenak aplikatzea. Euskal instituzioek, bakoitzak bere eskumen eremuan, eskumenak esleitu ahal izango dizkiete beren lurraldeetako udalerriei, betiere Toki Araubidearen Oinarriak arautzen dituen apirilaren 2ko 7/ 1985 Legearen 25 artikuluko 3, 4 eta 5 paragrafoetan adierazitako irizpideen arabera". Xedapen honek bat egiten du legearen aplikagarritasunaren inguruan 1.2 artikuluak dioenarekin.
‎EKren 153 artikuluak ere kontu auzitegia aipatzen du eta horren inguruan dio autonomia erkidegoen aurrekontueta ekonomi jardueraren kontrola ere berak gauzatzen duela. Kontu auzitegiari buruzko maiatzaren 12ko 2/ 1982 Lege Organikoak bere eskumena Estatu osoari hedatzen da, nahiz eta autonomia estatutuek berezko organo berdinak ezarri. Ildo horretatik, MANTECA VALDELANDEk honako baieztapena egiten du:
‎Ildo horretatik, MANTECA VALDELANDEk honako baieztapena egiten du: " Kontuen Auzitegiari emandako organo fiskalizatzaile gorena izateak esan nahi du lurralde nazionalaren barruan kanpoko kontrol organoak daudela, bere eskumenaren eta jurisdikzioaren mende" 416 Adierazpen hori kontuan izanik, autonomia erkidegoek sortutako kontuen auzitegiak edota sindikadurak Estatuko Kontuen Auzitegi nagusiarekin duen harremana ere kontuan izan behar dugu. Ez da mendetasunean edo hierarkian oinarritutako harremana, baina Udaletako finantza gaietan epaitu daitezkeen gai guztiak Estatuko Kontuen Auzitegian epaitzen dira.
‎Izaera horren arabera, toki erakundeen eskumenak Estatuaren eta autonomia erkidegoen eskumen banaketa sistemagatik baldintzaturik daude, hau da, EKren lurralde egituraketa definitzean eskumen banaketa Estatuaren eta autonomia erkidegoaren artean egiten da, toki erakundeak alde batera utzirik. Legeek definituko dituzte toki erakundeen eskumenak eta toki erakundeez gaineko lurralde egitura biek (autonomia erkidegoak eta Estatuak) lege lerruneko arauek egiteko eskumena izango dute, bakoitza bere eskumenen barnean. Kasu honetan, eta kontrol tresnak ezartzeko aukera eskumenen banaketan oinarritzen bada, logikoa dirudi lurralde erakunde bakoitzak (Estatua eta autonomia erkidegoak) berezkoak dituzten eskumenen esparruan kontrol tresnak ezartzea.
‎Hala ere, helburu horiek lortzeak eta horien ondorioak saihesteak erakunde publikoen eta, bereziki, toki korporazioen" modus operandia" aldatzea ekarri du. Beraz," Beldurrak leundu egin ditu" eta galga bat sortu da bere eskumenak gauzatzean, arau fiskalak ez betetzeko arriskua murrizteko. AEFJLOk berak aztertzen ditu Administrazio publikoek aurrekontu egonkortasunaren, zor publikoaren eta gastu arauaren helburuen betetze mailari buruz egin behar dituzten txostenak.
‎Beraz, TAOLren 65 artikuluak zehazten duen auzibidean aurkaratzea ez ezik, TAOLren 66 eta 67 artikuluek esandakoa ere esparru honetan aplikatzekoa da. Lehenengoaren arabera, Estatua eta autonomia erkidegoak toki erakunde batek finantzaren esparruan bere eskumenak gainditzen dituela oharatarazten badira, toki erakundeak hartutako erabakia aurkaratzeko aukera izango dute. TAOLren 67 artikuluan ere, Estatuak administrazioarekiko auzibidean toki erakundeek finantzaren esparruan hartutako erabakiak eta akordioak bertan behera uzteko aukera izango du Espainiako interes orokorraren aurka egiten dutela ulertzen badu.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia