Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 24

2011
‎Lehentasuna ematen zaio gurasoek adingabearen tutoretza eta zaintza gordetzeari; hala ere, ez badira itxarondako emaitzak lortzen, tutoretza administrazioaren esku gera daiteke, eta gurasoek zaintza bakarrik gorde. Neurri horiekin batera, sarritan, laguntza psikosoziala, pertsonala edo ekonomikoa ematen zaio familiari, bere egoera konpon dezan.
‎Zentroan sartu aurretik, edo sartzen den unean, mediku azterketa bat pasatu behar du, haren osasun egoera zein den jakiteko. Ondoren, bere egoeraren premien arabera, dagozkion espezialistengana eramango da (odontologoarengana, psikologoarengana, oftalmologoarengana?). Aipagarria da, oro har, zentro batean sartzen diren adingabeek anomalia asko izaten dituztela hortzetan (txantxarra, periodontitisa?), larruazalean (ekzemak, hazteria?), begietan (ikusmen zorroztasun murriztua, konjuntibitisa?) eta abarretan.
‎Moda denda batean lan egiten du, eta haurdun dago. Zutik egoten da egunean zortzi orduz, eta bere egoera dela eta, eragozpen fisikoak izaten hasi da.
2012
‎Aldi baterako eta premiaz, babesik ez duten edo arrisku handikoak diren adingabekoei arreta ematen dieten zentroak dira. Normalean, egoera horretan, adingabekoa bere familiarengandik banandu egin behar izaten da, eta zentroan egon ohi da bere egoera pertsonala eta soziofamiliarra ikertu, konpontzeko aukerak aztertu eta babes neurri egokienak zehaztu arte. Neurri horiek erabaki ondoren, adingabekoak zentrotik atera eta erabakitzen den erakundean (egoitza zentroan, abegi zentroan...) sartzen da.
‎Ingurunearen balidazioa. Arazo bat duela onartzen duen gizabanakoak hurbilekoei horren berri ematea erabakitzen du, sintomei beraren azalpen bera ematen diotela egiaztatzeko, ondoezaren inguruko informazio gehiago lortzeko, jardunbideari buruzko aholkua eskatzeko, etab. Batzuetan, besteek ez dute hautematen gaixo dagoenik, eta ondorengo urratsa atzeratzen da. Agian, horrek bere egoera larriagotuko du, laguntzarik ez bilatzeagatik eta bere eguneroko jarduerari eusteagatik. Baina, oro har, inguruneak indartu egiten du gaixo egotearen haren ustea, eta horrek laguntza profesionala bilatzera bultzatuko du.
‎Intimitaterik/ pribatutasunik eza. Gehienetan, pazienteak gela beste gaixo batzuekin eta haien bisitariekin partekatzen du. Bestalde, profesionalak edozein unetan sartzen dira gelara, arreta egiten dioten guztiek berari eta bere egoerari buruzko informazioa dute eta osasun langileen mende dago, pribatuak izan ohi diren eginkizunetarako ere (adibidez, bere burua garbitzeko).
‎Gaine­ra, ezkutatzeko jarrera horrek haurrarengan fantasiak bultza ditzake bere egoeraren inguruan, eta larritasuna egiaz­koa baino handiagoa dela pentsa dezake. Minbiziari buruz hitz egitean, honako metafora hauek erabiltzen dira:
‎heziketa gaixotasunaren prebentziora eta tratamendura soilik bideratzea, sufrimenduaren kontrolean laguntza eskaintzea ahaztuta. Garrantzitsua da paziente kronikoa bete betean bizitzea, ahalik eta muga gutxienekin, eta, horretarako, bere egoerara egokitzeko modu sormenezkoak eta onberak bilatzea. Adibidez, istripu baten ondoren paraplegiko geratu den eta, hasiera batean, hain gustuko duen eskian aritzen jarraitu duela uste duen pertsonak eski egokitua egin dezakeela aurkitu ahal izango du.
‎gizabanakoak berak proposatutakoak. Gizabanakoak bere egoeraren inguruan duen kontzientzian oinarritzen dira.
‎Arazoei modu aktiboan eta eraginkorrean aurre egiten dienetakoa bada, Rikardok, asma krisi bat duenean, lasaitasunari eutsiko dio eta bere buruaren zainketan aktiboa izango da. Esperientziara irekitzeak praktikoa eta errealista izateko gaitasuna markatuko du Rikardorengan; bere egoeraz erruki ez izateak eta bere burua biktimatzat ez hartzeak, kanporakoitasunarekin batera, egoera kontrolatzeko jarrera proaktiboa markatuko dute. Adeitasuna da kontuan hartu beharreko beste aldagai bat.
‎Konpainia; bizitzaren bukaeran, zalantza eta galdera asko sortzen baitira (adibidez,, ba al da zerbait heriotzaren ondoren??). Horregatik, garrantzitsua da pazientearen ondoan egotea eta bere egoeraren esanahi bat aurkitzen laguntzea, haren sinesmen eta balioen arabera.
‎10.4.2 > Pazienteak bere egoera ezagutzeko eskubidea
‎Pazienteak bere egoera ezagutzeko eskubidearen aurrean, alderdi etikoren baten inguruko gogoeta ere egin daiteke. Zalantzarik gabe, pertsona guztiek dute, jakin nahi ez izateko?
‎– Proba diagnostikoaren aurretik jokabide kontrolatua izan zuen; hau da, neurriz kanpoko emozio adierazpenik gabe (adibidez, negarrak, oihuak edo men egitea); eta bere egoeraren inguruan itxaropentsu hitz egin zuen (esaterako,, hau pasatuko da?) edo ezkortasunez hitz egin zuen (adibidez,, oso zorte txarra dut?). Bi datu horiek haren izaera sendotasunari eta gertatzen ari zaionarekiko kontrol sentsazioari buruzko informazioa emango digute (suspertzea errazten duten elementuak dira).
‎Probaren ondoren, minari nola erantzuten dion, sintoma ugaritu diren, ondoez orokorra duen, sarritan kexatzen den, analgesikoak eskatzen dituen eta zenbat laguntza eskari egin dituen. Horrek guztiak azaldu egingo digu Manolik egoerari nola aurre egiten dion (modu aktiboan edo pasiboan), mendekotasun egoeran dagoen edo bere egoera hobetzen saiatzen ote den. Une horretan, hizkera baikorra edo ezkorra Manoliren itxaropenen erakusgarri da.
‎10.4.2 Pazienteak bere egoera ezagutzeko eskubidea 239
‎– Sostengu emozionala. Esku hartze psikoterapeutikoek zaindariari lagundu egiten diote bere egoeraz jabetzen, pentsamendu desegokien ordez positiboagoak diren beste batzuk hartzen, autoestimua hobetzen laguntzeko trebetasunak eta estrategiak garatzen, sortzen zaizkion arazoei aurre egiten, denbora antolatzen edo jarduera atsegingarriak gauzatzen.
‎Trinik eta Luziak erabaki dute gaixotasunari buruz ez hitz egitea, gaixoari sufrimendua saihestearren. Baina, hark badaki bere egoera zein den, eta lortu duten gauza bakarra da Joseba engainatuta eta bakarrik sentitzea, eta, hain zuzen gehien behar duenean, bere sentimenduak adierazi ezin izatea. Senitartekoek, bisita egitera joan diren aldi gutxietan, lagundu beharrean, aitzitik, exijitzen eta agintzen dihardute, eta Triniri Josebaren egoeraren errua egozten diote.
2015
‎Hartzaileak bere egoeraren, aurretiko ezagueren, jokabideen eta espektatiben arabera interpretatzen du mezua.
‎Elkarrizketa bideratu behar duzu, arazoa zein den argitzeko eta neskari zenbait aukera emateko; adibidez, osasun etxe batera edo guardiako farmazia batera jo dezake, eta han artatuko dute eta bere egoeraren araberako irtenbide egokienak emango dizkiote.
2016
‎Erabakia hainbat faktoreren menpe dago. Modalitate bakoitzak zer abantaila eta zer desabantaila dituen aztertu behar du enpresak, eta bere egoerara egokien moldatzen dena aukeratu.
‎Haurra bere egoera emozionalen kontzientzia hartzen hastea funtsezko prozesua da, zeren, horrela, egoera emozionalek ez larritzea eta gainezka ez egitea lortzen baitu: ez da gauza bera haserre egotea eta haserre gaudela jakitea.
2017
‎Antzematea (P erception). Aurkitu, galdera irekiak erabiliz, pertsonaren ezaugarri orokorrak eta bere egoerari buruz edo duen pertsonaren egoerari buruz zer dakien. –Azaldu aurretik, galdetu.?
2018
‎Pazientea gai ez bada erabakiak hartzeko adingabea, ezindua edo bere egoerak uzten ez diolako, familiak edo legezko arduradunak hartuko du erabakia.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia