2012
|
|
Nork
|
bere
burua norberaren gorputzetik kanpo sentitzea eta ikustea, argirantz bidaiatzea, berebiziko bakea sentitzea, edo izugarrizko beldurra... Halako esperientziak nahiko ohikoak dira hilzorian egon eta bizirik iraun dutenen artean.
|
2019
|
|
Hasieran, Varuna Mitra, Urano Zeus, Eguzkia Ilargia, Eguna Gaua bikoetan ez da ageri inolako elementu femeninorik, ezta Ongiaren eta Gaizkiaren, azturu onen eta txarren, eskuinaren eta ezkerraren, Jainkoaren eta Deabruaren oposizioan ere; bestetasuna kategoria funtsezkoa da giza pentsamenduan. Inolako taldek ez du
|
bere
burua Norbera gisa definitzen berehala Bestea aurrean jarri gabe. Nahikoa da hiru bidaiarik zori hutsez konpartimentu berean bat egitea, gainerako bidaiariak, beste?
|
|
Ezein subjektuk ez du bere burua inesentzialtzat hartzen hasieratik eta bere kabuz; Bestea ez da Norbera definitzen duena, bere burua Beste gisa definiturik: Norberak jotzen du Bestetzat,
|
bere
burua Norbera gisa ageri duenean. Baina Bestea berriz ere Norbera izateko itzulbidea egin ez dadin, ezinbestekoa da Besteak men egitea ikuspuntu arrotz horri.
|
|
Esana dugu gizonak, bere burua pentsatzeko, ezinbestekoa duela Bestea pentsatzea; dualtasun moduan atzematen du mundua; dualtasun horrek hasieran ez du sexu kutsurik. Baina emakumea Beste kategorian ezarria da,
|
bere
burua Norbera gisa agertzen duen gizonaren desberdina denez; emakumea Bestetasunean bildua da; hasieran, emakumea ez zen Bestea berak bakarrik hezurmamitzeko bezain garrantzitsua, baina azpizatiketa bat egin zen Bestearen bihotzean: antzinako kosmogonietan, elementu berak inkarnazio aldi berean maskulino eta femenino bat izaten zuen; esaterako, Ozeanoa eta Itsasoa kaos kosmikoaren inkarnazio doblea ziren babiloniarrentzat.
|
|
banakotasuneranzko determinazioan eta bere atseginean bitarte gabe orokor dirauela, eta irrikaren banakotasunetik urrun geratzen dela; gizonarengan, aldiz, bi alderdi horiek bananduta agertzen dira, eta gizonak, hiritar bezala, orokortasunaren indarra daukanez, bere buruaz jabetzen den orokortasunarena, horrela irrikaren eskubidea erosten du eta, aldi berean, horretatiko askatasuna lortzen du. Emakumearen erlazio horretan, beraz, banakotasuna nahasita dagoen heinean, bere etikotasuna ez da hutsa; baina bere etikotasuna hutsa den neurrian, banakotasuna axolagabea da; eta emakumeari
|
bere
burua norbera hori bezala bestearengan berrezagutzeko unea falta zaio.
|
|
Subjektu, autonomia, transzendentzia, absolutu sentitzen den gizabanako batentzat, esperientzia bitxia da deskubritzea, bere baitan deskubritu ere, gutxiagotasuna dela esleitu zaion esentzia: esperientzia bitxia da,
|
bere
burua Norbera gisa ikusten duenarentzat, ohartzea bestetasun dela. Horixe gertatzen zaio neskatoari bere burua emakume gisa atzematen duenean, mundua zer den ikasten ari delarik.
|
2021
|
|
Subjektu, autonomia, transzendentzia, absolutu sentitzen den gizabanako batentzat, esperientzia bitxia da deskubritzea, bere baitan deskubritu ere, gutxiagotasuna dela esleitu zaion esentzia: esperientzia bitxia da,
|
bere
burua Norbera gisa ikusten duenarentzat, ohartzea bestetasun dela. Horixe gertatzen zaio neskatoari bere burua emakume gisa atzematen duenean, mundua zer den ikasten ari delarik.
|
|
Horratx Beauvoirren ideal teoriko eta praktikoa: bi libertatek elkar onartzea, bakoitzak
|
bere
burua norbere gisa eta beste gisa biziz, mutilatu gabe. Transzendentziarantz, xede konpartituetan bere burua eman eta aurkitzen saiatu zen bera ere.
|