2019
|
|
–Gizonak bere burua eskaini behar lioke hari, azken kondarreraino[...]?. Emakumeak ikasi behar du
|
bere
borondatea menderatzen, baina Gudrun tematu egiten da: hotza eta artista denez, inbidia gorria die gizonei, haien independentziagatik eta ekiteko aukerengatik; bere indibidualtasuna bere hartantxe mantendu nahi du; bere buruarentzat bizi nahi du; ironikoa da, posesiboa, eta bere subjektibotasunean giltzapeturik geratuko da betiko.
|
2021
|
|
Beauvoirren obra anbiguotasun eta tentsio horrek zeharkatzen du, beraz. Batetik, emakumea ere gizaki, norbanako eta hiritarra dela aldarrikatzeko saiakeran, neurri batean ontzat jo eta birsortu egin zituen transzendentzia, giza kondizioa, norbanakoa eta hiritarra ulertzeko erak. Giza kondizioa eta transzendentzia/ immanentzia ulertzeko eran, adibidez, transzendentzia(
|
bere
borondatearen arabera menderatutako espazio eta denboraren, beharraren, proiektuaren, ekintzaren eta arrazoimenaren erreinua) eta immanentzia (oraina, errepikapena, iraupen erreduziezina, kontingentzia, zoria, itxaronaldia eta misterioa) kontrajarriz, lehena balioesten zuen, giza jarrera garaitzat heroismoa, matxinada, eskuzabaltasuna, asmamena, sormena eta gisako balioak joz.... Dualismo horren baitan, emakumeak lurrera eta ingurura begira egoteari utzi eta berak ere zeruari desafio egiteko apustua egin zuen, giza kondizioa, transzendentzia eta unibertsaltasuna lortzeko bidetzat hori joz.
|
|
Bide horretan, lehen hipotesia berretsiz, gizakia, norbanakoa, subjektua eta hiritartasuna ulertzeko era modernoa eta horri lotutako dualismoak hein batean birsortu egin zituen Beauvoirrek (1). Giza kondizioa eta transzendentzia/ immanentzia ulertzeko eran, adibidez, transzendentzia(
|
bere
borondatearen arabera menderatutako espazio eta denboraren, beharraren, proiektuaren, ekintzaren eta arrazoimenaren erreinua) eta immanentzia (oraina, errepikapena, iraupen erreduziezina, kontingentzia, zoria, itxaronaldia eta misterioa) kontrajarriz, lehena balioesten zuen, giza jarrera garaitzat heroismoa, matxinada, eskuzabaltasuna, asmamena, sormena eta gisako balioak joz.... Dualismo horren baitan, emakumeak lurrera eta ingurura begira egoteari utzi eta berak ere zeruari desafio egitearen aldeko apustua egin zuen, giza kondizioa, transzendentzia eta unibertsaltasuna lortzeko bidetzat hori joz.
|
|
Trabak gaindituz, berak zizelkatzen du bere izatea, bera da eginean den horren erantzulea. Ondorioz,
|
bere
borondatearen arabera menderatutako espazio eta denboraren, beharraren, proiektuaren, ekintzaren eta arrazoimenaren erreinua da gizonarena (I: 92).
|
|
Eskema horren baitan, transzendentzia
|
bere
borondatearen arabera menderatutako espazio eta denboraren, beharraren, proiektuaren, ekintzaren eta arrazoimenaren erreinu gisa ezaugarritzen du. Immanentzia, berriz, orainarekin, errepikapenarekin, iraupen erreduziezinarekin, kontingentziarekin, zoriarekin, itxaronaldiarekin eta misterioarekin erkatzen du.
|