2004
|
|
Descartesek biziki gura dio egiari, honen bilakuntzak ematen baitio zentzua bere bizitzari, eta ez du alde batera utzi gura egiarekiko konpromiso hori. Baina, bestalde, benetan maite ditu
|
bere
askatasuna eta bizitza eta ez ditu arriskuan jarri nahi edonola. Albait eta luzaroen bizitzeko asmoa eta guraria du buruan irarrita eta, gainera, gure bizitza labur hau beti gutxi izanda, eta ez oso segurua, horren ordean hil ondoren bizitzen jarraitzeko bermea ere ez du izango oso gogoz kontrako saria.
|
2007
|
|
Sartrek dioen bezala: " Kondenaturik gaude aske izatera" 20 Gizakiak gizaki izan nahi badu —bere buruaren jabe izan nahi badu— ezinbestean hartu behar du
|
bere
askatasunaren erantzukizuna. Horregatik dio Fermosok:
|
2011
|
|
Era honetan Dasein ikaratuak bere mugatutasunari, bere hauskorrari, ihes egin gura izan dio, pentsatze eta jardute orori fundamentu absolutuaren segurtasuna eman ustez. Transzendentzia bat behin eta betiko tinkatuaren segurantziak duen egitekoa besterik ez baita gizon emakumea behin eta betiko aska eta asaskatzea baino
|
bere
askatasunaren beldurretik, existentziaren ikaratik, insegurantziatik, arriskutik. Horrela gixonak bere bizitza —moralki, politikoki— berak dominatzen duela, uste izan lezake, dominatua bera dela ezkutatuz bere buruari.
|
|
Gizakiak artean, mitoan, dantzan ezagutzen du bere burua,
|
bere
askatasuna.
|
2016
|
|
Nola printzipioz munduan dena edozeinena eta guztiena den eta dena edozeinentzat libre dagoen, eta nola edozeinek edozeini edozer gauzaren gozamena norgehiagokatu ahal dion, eta nola norgehiagokan edozeinek duen edozein jo eta akabatzeko ahalmena, eta nola horrela bizi segurtasunik sekula ez dagoen inorentzat, eta nola biziraupena den guztion goien eta buruko nahikaria: handik eta halatan, bada, den denek elkarrekin itun bat egin dute, bakoitzak
|
bere
askatasun osoa Botere baten eskuetan osoki uzteko, Botere (Estatu) horrek bakoitzaren bizia jagon eta gizon emakumeen arteko elkarbizitza zuzen dezan. Gizarte aske eta moralki egituratua giza naturak Naturak, oro harezagutzen ez duen eta galdatzen ere ez duen zerbait da.
|
2017
|
|
Izan ere, beste ezerk ezin nau mugatu ezpada Besteak. Modu horretan agertzen da, beraz,
|
bere
askatasun osoz eta bere posibleetarako proiekzio askean, jokoz kanpo ezartzen nauena bezala eta nire transzendentzia ebasten didana bezala, ‘batera egitea’ ukatuz (alemanez duen zentzuan: mit machen).
|
|
Horrela, gabeziaren ontologiak askatasunaren filosofia bat jartzen du abian: " Giza izatearen esentzia etenda dago
|
bere
askatasunean. Askatasun esaten duguna, beraz, ezin da giza errealitatearen izatetik bereizi". 40
|
|
Giza errealitatearentzat," izatea norbere hautua egitea da". 60 Hala, askatasunaren ezin saihestuak atsekabea sortzen du (angoisse). Areago, atsekabean jabetzen da gizakia
|
bere
askatasunaz. Sartrek bertigoaren adibidean61 adierazten duenez, esaterako, begira, nire posibleak aurrean ditudala, ez da leizean jausi ahal izateak atsekabetzen nauena, jauzi egin ahal izateak baizik.
|
|
Eta subjektu horren bitartekorik gabeko presentzia beharrezko baldintza da niri buruz eratzen dudan zeinahi pentsamendurena. Bestea zera da, beragandik ezerk bereizten ez nauen ni neu hori, ez bada
|
bere
askatasun erabatekoak eta osoak, alegia, berez eta bere baitarako, berak bakarrik izateko daukan bere indeterminazio horrek.
|
2021
|
|
" lana, gaur egun, ez da askatasuna. Emakumeak mundu sozialista batean soilik segurtatuko luke
|
bere
askatasuna enplegua lortzearekin batera" (II: 449).
|
|
Gauden erne, gure irudimen faltaz geroa mortu bihurtu gabe; guretzat, abstrakzio bat baizik ez da geroa[...] baina biharko gizadiak bere haragian eta
|
bere
askatasunean biziko du[...] sexuen artean bestelako harreman haragizko eta afektiboak sortuko dira, guretzat ezin igarrizkoak. (II:
|