2023
|
|
Edu berean, beste zerbitzu publiko batzuk zergen bitartez baino ezin dira finantzatu eta zerbitzu zatiezin deritze. Horren ildotik, Konstituzio Auzitegiak
|
berak
adierazi duenez," Konstituzioarekin bat dator Estatuak edo autonomia erkidegoek ekonomia ahalbideaz besteko ekonomianahiz gizarte printzipioak gogoan izatea zenbait tributu ezartzean".
|
|
Horregatik, autoreak
|
berak
adierazten duenez eta ALBERTI ROVIRAri jarraituz, 30/ 1992 Legearen administrazio harremanak ikertzean adierazi zuen bezala, legegileak ez du Administrazioen arteko harremanen gaia behar bezala zehaztu eta eredua mugatu. Administrazio harremanak harremanaren alde bien erabakiaren mende geldituko diren tresna isolatuak bezala eratu dira.
|
|
Hasieratik, 1978an, EKren idazketa garaian, BOcANEGRA SIERRAk
|
berak
adierazten zuen moduan, zaintza hitza baztertzen joan behar dugu eta horren ordez kontrol hitza antolamendu juridikoan normalizatu eta arauetan sartu behar da. Asmo horrekin egin zen Toki Araubideari buruzko Lege zaharrean 1975eko erreforma.
|
|
Artikuluaren 3 parrafoa TAAJLak 2013an sartu zuen eta koordinazioak aurrekontu egonkortasuna eta finantza jasangarritasuna bermatzeko xedea izango duela esaten da. Azkenik, artikuluak
|
berak
adierazten duenez, koordinazioa autonomiarekin bateragarria izan behar da.
|
|
Solidaritate printzipioa, beraz, batasun printzipioan barneratzen dugu. Lurraldeen arteko solidaritatea da, Garcia AÑOVEROSen esanetan, lurraldeen arteko errentaren banaketa zuzena lortzeko erabakiak legitimatzen dituen printzipio nagusia, oreka ekonomikoa lortzeko tresna, alegia146 KAren 29/ 1986 Epaiak adierazi zuenari jarraituz, autonomia ez da EKren bitartez aitortu nazioaren interes orokorrean eragin negatiboa edukitzeko147, eta Epaiak
|
berak
adierazten duenez, lurraldeen artean egitezko ekonomia eta gizarte ezberdintasunak pairatzeko lurraldeen eta pertsonen arteko solidaritatea beharrezkoa da.
|
|
EAEko toki erakundeen mugarteari buruzko arauketak TAOLk ezarritako oinarriei jarraitu behar die, baina EAEko autonomia estatutuaren 10.1 artikuluak udal mugartearen araubidearen gaineko eskumen esklusiboa EAEren esku uzten du. Hori bai, artikuluak
|
berak
adierazten duenez, araubidearen eskumen esklusiboa du lurralde historikoei dagozkien ahalmenei kalterik egin gabe Estatutuaren 37 artikuluarekin bat etorriz. Horrez gain, argi utzi behar da EAEko autonomia estatutuaren 37 artikuluak ez duela udal mugartea aipatzen, bai ordea udalez gaineko toki erakundeen gaineko mugarteei dagokiona.
|
|
Beraz, gastuen esparruan toki erakundeen finantza autonomia argiagoa da, KAk 109/ 1998 epaiaren 10 oinarri juridikoak adierazi zuenez: ...z du berariaz jasotzen, baina ez dago inolako eragozpenik onartzeko konstituzio manu horrek, inplizituki eta Arau Gorenaren 137 artikuluarekin lotuta, toki ogasunen nahikotasun printzipioaz gain, autonomia ematen duela gastu publikoaren alderdian, hau da, bakoitzaren erantzukizunpean behar diren gastuak zehazteko eta antolatzeko, berezkoak dituzten eskumenak egikaritzeko" 187 Hori bai, Epaiak
|
berak
adierazten du gastuetan dagoen autonomia horretan Estatuaren edo autonomia erkidegoen esku hartzea egon daitekeela.
|
|
Honen zergatia TAOLn bertan topatzen dugu. TAOLren 13.2 artikuluak
|
berak
adierazten duenez, lurralde eraldaketak ekartzen dituen udalerriek ekonomiko eta finantzarioki jasangarriak izan behar dira eta, 116.bis artikuluarekin batera interpretatuz, udalerri horiek ere aurrekontu egonkortasunaren eta finantza jasangarritasunaren printzipioek zehazten dituzten arau fiskalak bete behar izango dituzte. Beraz eta orain arte esandako guztia kontuan izanik, finantza zaintzako organo eskudunak honako hauek ikuskatu ditu: Lurralde aldaketak ekarritako udal berrien kaudimena bermaturik dagoela. Lurralde aldaketak ekarritako udal berrien ondarea behar bezala batu, zatitu eta kudeatuko dela bermatzea. Lurralde aldaketak ekarritako udal berrien zorrei eta kredituei aurre egiteko gaitasuna dagoela. Lurralde aldaketak ekarritako udal berriek aurrekontu egonkortasunerako eta finantza jasangarritasunerako arau fiskalak beteko direla bermatzea, hau da, udalerri horiek aurrekontu egonkortasunerako helburuak beteko dituztela, gastu araua beteko dutela eta zor publikoaren mugaren barnean egongo direla bermatzea.
|