2008
|
|
Bizkaiera literario klasikoak neurri apalean baino ez zuen onetsi mugatzaile hurbil sing.eko atzizkion erabilera idazia; esan nahi da, a> mugatzaile orokorraren atzizki izaera
|
bera
ematea, hitz erroari erantsita idatzirik. Gehienetan, ia beti ez esatearren?, sing. mugatzaile hurbiloi erakusleen trataera formala eman zien idazleek, izenetik bereiz idatzirik.
|
|
Hipolyte Taine n ikusmoldea guziz murrizturik gelditzen da betiko aipa men
|
bera
ematen bada, testuingurua kontutan eduki gabe:
|
2009
|
|
Hasieran hamabi zergatik izan ziren jakin ez dakigu, agian garaiko kultura erlijiosoak eraginda, Ebanjelioko apostoluen antzera. A.G. Urkixok Bizkaiko Aldundian egitasmoa aurkeztu zuenean ere, 1906an, zifra
|
bera
eman zuen, hori bai. Zergatik ez dakigu.
|
2010
|
|
Beste hitzetan esanik, hezkuntza kostu nagusien alorrean euskara ez da berariazko gainkostu faktore. Erdarazko irakaslearen soldata bera irabazten du euskarazkoak, eta klase ordu kopuru
|
bera
ematen du oro har.
|
|
1981eko urrian, honako hauek ziren Nafarroako Ikastolen Elkartearen eskaerak: ikastolen instituzionalizazioa hitzarmenaren bidez; euskara Nafarroan hizkuntza ofizialtzat ezagutua izatea; Elebitasun Dekretuaren aplikazioa; euskararen plangintza Nafarroan; diru iturrien normalizazioa ikastolentzat; eta herrialdeko ikastolei, gutxienez, Arabako, Bizkaiko eta Gipuzkoako ikastolen tratamendu
|
bera
ematea. Ordurako, 42 ikastolek osatzen zuten jada NIE.
|
2016
|
|
Beti elizako urratseri jarraikiak izan gira. Gure hala ziren, eta etsenplu
|
bera
eman diotet ene haurreri.
|
2021
|
|
Hippolyte Taine n ikusmoldea guziz murrizturik gelditzen da aspaldidanik. Beti aipamen
|
bera
ematen da haren pentsamendu zabala erabat mugatuz, testuingurua kontutan eduki gabe: " la race, le milieu, le moment" (jendetza, ingurumena, une historikoa) (68).
|
|
12.3.2f Zenbait kasutan, ordea, bi irizpide horiek (determinatzailea izatea edo ez; erreferentzia bakarra izatea edo ez) gurutzatu egiten dira edo, beste hitzetan esateko, bereizketa egiteko baliatzen ditugun irizpideek ez dute beti emaitza
|
bera
ematen. Adibidez, Volvo izen berezia da, dakigun gisan, konpainia baten izena, baina Volvo bat erosi dute etxean esaten badugu, izen berezi horri determinatzaile bat erantsi diogu:
|
|
6) Flexioa erregularra da, eratorpena ez; informazio gramatikal
|
bera
ematen dute beti flexio morfemek (plurala k morfemak, pluralgilea itmorfemak adizki laguntzailean, datiboa i kasu markak...). Eratorpenean, berriz, maiz samar aurki ditzakegu esanahi aldaketak atzizki jakin baten bidez eratorritako hitzean; era atzizkiak, aditzari erantsirik, ‘gertaera’, aditzari dagokion ekintza gertatzea adierazten du oro har (igoera, jaitsiera, hasiera, amaiera...), baina sarrera ez da ‘sartzea’ bakarrik, sartzeko lekua ere bada, eta baita sartzeko txartela ere (sarrerak erosi ditut).
|
|
Ezabatze horrek ez dakar, arruntean, inongo informazio galtzerik. Adibidez, ondoko perpaus hauek informazio
|
bera
ematen digute: Nik zuri liburu hori eskatu dizut; Nik liburu hori eskatu dizut; Zuri liburu hori eskatu dizut; Liburu hori eskatu dizut.
|
|
23.5.3.2j Omen edo ei partikulen adiera
|
bera
eman dezakegu diotenez, entzun dudanez edo horien antzeko moldeen bidez. Baina horiek ez dute leku finkorik, esan daiteke perpausaren kanpoko gunea dutela berena. Ei edo omen ek, ostera, gorago ikusi dugun bezala, adizki laguntzailearen edo adizki sintetikoaren aurre aurreko gunea hartzen dute.
|
|
23.4.2a Ahal izenak eta izan aditzak osatzen dute predikatu modal hau15 Gainerakoetan bezala, aspektuari, aldiari, pertsona komunztadurari dagozkion flexio morfemak hartzeko euskarria baino ez da izan; ahal izenak ematen dio esanahia, ‘aipatzen dena gertatzeko edo egiteko eragozpenik edo ezintasunik ez dagoela’ alegia. Ahalera adizkiek ere balio
|
bera
eman dezakete: etor daiteke, egin dezake, dagike...
|
|
Osagarri subjuntibo guztiak ordezka daitezke tzea edo tzeko osagarri jokatugabeekin. Jakina, aditz jokatuak ematen duen informazioa galduko da, baina, funtsean, esanahi
|
bera
eman daiteke modu batean zein bestean.
|
|
Hala, Ukan duguna baino gehiago zer genezake eskatu? (Xalbador) esaldiko ukan duguna perpausa konparazio perpausaren barruko erlatiboa da, bai —Ukan dugun (hura) (den) baino gehiago—, baina esanahian haren parekoa da ohiko moduan emandako konparazio perpausa —Ukan dugun baino gehiago zer genezake eskatu? — Esanahi bereko egitura bi dira, alderaketa
|
bera
ematen baitute aditzera barnean erlatiboa duen perpausak eta ohiko konparaziozkoak. Eta horrek egitura bien arteko nahastea edo eragin dezake, bata zein bestea erabil baitaiteke konparazio bera adierazteko.
|
|
Jon afaltzera etorri da eta Josu lanera joan da. Emendiozko juntadura deitzen zaio horrelakoari, eta eta juntagailuaren bidez gauzatu ohi da; eta horrez gain, badira balio
|
bera
ematen duten emendiozko esamoldeak ere (ez ezik, ez ezen, ez eze... (ere), ez... bakarrik). Beste batzuetan juntagaien artean era bateko edo besteko hautakaritza adierazten da, juntagaien arteko aukera:
|
|
aurreko adibidean, ezkerreko perpausean aditza joaten naiz da, eta eskuinekoan joaten zara izan luke. Ondorengoetan ere, nahitaez, eskuineko perpauseko aditz
|
bera
eman behar da ezabatutzat, perpausa ulertuko bada: Gizonak makila hartu zuen, eta haurrak harria; Zuk Parisera joatea hauta dezakezu eta guk hemen gelditzea; pertsona aldatzen da, baina eskuineko aditzaren aldi aspektuak berak dira.
|