2000
|
|
Herri konkistatuek eta herri askeek betidanik hitzartu dute, euren arteko hitzarmen eta itunetan, bakoitzaren legeria zibila zaintzea. Urteen joan etorriek erakutsi dute gizakiak aiseago aldatzen duela aginpide moldea, legea
|
bera
baino.
|
|
Magistratua nahitaez joan balitzaio legegileari, oinarririk okerrena onartuko litzateke eta gure artean berretsiko genuke erreskriptuen legeria. Norbanakoen artean sortu eta sakon eztabaidaturiko gorabeheretan legegileak parte hartzen duenean, beroriek ebazteko, bistan da horrek ez duela auzitegiek eurek izan dezaketen arriskua
|
bera
baino arinagoa. Beldur txikiago erakutsi behar zaio magistratu baten nahiera arautu, lotsakor eta zuhurrari, botere beregain baten nahiera erabatekoari baino.
|
|
Bere basati gehienak baino, are basatiagoa da Frazer, hauek ez baitaude afera espiritual batetik XX. mendeko ingeles bat bezain urrun. Ohitura zaharrez Frazerrek egindako azalpenak ohitura hauen zentzua
|
bera
baino are zakarragoak dira.
|
|
Frazerrek egindako azalpenak ohitura hauen zentzua
|
bera
baino are zakarragoak dira.
|
2001
|
|
Jainkoaren izatearen froga erabat seguruaren bila," Proslogion" izeneko idazki laburrean aurkeztu zuen halakoa omen zena: perfekzio guztiak jasotzen dituen izakiak (‘ens realissimum’) halabeharrez izan behar du, zeren bestela ez lituzke perfekzio guztiak jasoko, hau da, existentzia kanpoan geratuko litzateke; eta, beraz,
|
bera
baino perfektuagoa litzatekeen izaki bat legoke, perfekzio denak lituzkeena, existentzia barne; ondorioz, izaki perfektuenak halabeharrez izan behar du. Geroago, Filosofia modernoan ere askotan agertzen da froga.
|
|
Gure tesia bera gizakiaren beraren definizioa da, gizakiaren funtsezko ulerkera da. Eta guretzat ezagumena ez da gizakiaren fakultate bat, gizakia
|
bera
baino, maitagogo izanean. Eta eginbehar morala (Kanten askatasunean itsatsia) ez da gizakiaren arrazoimenak nahimenean determinatzen duen legea, ez datza gizakiaren ‘adarretan’, adimen eta nahimenaren ‘zuztar’ den gizakia bera baino, gogo maitari izanean.
|
|
Eta guretzat ezagumena ez da gizakiaren fakultate bat, gizakia bera baino, maitagogo izanean. Eta eginbehar morala (Kanten askatasunean itsatsia) ez da gizakiaren arrazoimenak nahimenean determinatzen duen legea, ez datza gizakiaren ‘adarretan’, adimen eta nahimenaren ‘zuztar’ den gizakia
|
bera
baino, gogo maitari izanean. Gizakiaren gorputza ez den bezalaxe gizakiaren fakultate bat —fakultate askoren iturri izanik ere, jakina—, gizakia bera baino.
|
|
Eta eginbehar morala (Kanten askatasunean itsatsia) ez da gizakiaren arrazoimenak nahimenean determinatzen duen legea, ez datza gizakiaren ‘adarretan’, adimen eta nahimenaren ‘zuztar’ den gizakia bera baino, gogo maitari izanean. Gizakiaren gorputza ez den bezalaxe gizakiaren fakultate bat —fakultate askoren iturri izanik ere, jakina—, gizakia
|
bera
baino.
|
|
Eta ezagumena eta hautamena ez direla zerbait berez, ni naizen maitamen bat bakarraren aurpegiera edo alderdiak baino. Ez direla gogoaren zerbait, gogoa
|
bera
baino, gogoaren maitari izateko era baino. Eta are gutxiago direla adimenaren edo nahimenaren zerbait.
|
2002
|
|
Gauzen eginbide egokia bermatzeko ondoko baldintzok betetzen direla ziurtatuko da presoa askatasun egoerara itzuli aurretik. Ezerk eragozten ez badio, preso ohia armadan sar daiteke, ohituta baitago
|
bera
baino goragokoak diren nagusiei obeditzera; soldadu ona izatera irits liteke, beraz. Inor beldur izan daiteke, ordea, preso ohiez osatutako armada batek ez ote duen bere izen ona alferrik zikinduko.
|
2003
|
|
Eta eskulangintzen jarduera, ez al dakigu jainko hori irakasle duena ospetsu eta distiratsu gertatzen dela, eta Maitasunak ukitzen ez duena, ilun? ...a eta igarkuntza b desira eta maitasunak gidatuta asmatu zituen noski, hori ere Maitasunaren ikasle izango litzatekeela, eta Musek musika, eta Hefestok errementaritza, eta Ateneak ehungintza, eta Zeusek ‘jainko eta gizakien gobernua’ Horren ondorioz jainkoen arazoak ere Maitasuna agertu eta gero antolatu ziren, edertasunarena noski (itsuskeriaren gainean ez baita maitasunik jartzen); eta
|
bera
baino lehen, hasieran nioenez, jainkoei izugarrikeria asko gertatu omen zitzaizkien Beharraren erregetzagatik; baina jainko hori sortu zenetik, edertasunaren maitatzetik onura guztiak sortu dira bai jainko eta bai gizakientzat.
|
2004
|
|
Darwinen ondoko garaiotan bizi garenontzat eta eboluzioaren teoria oinarri modura hartuta, mundua aurrerantz doa eta ondokoa aurrekoa baino hobetzat, garatuagotzat, ingurumenari moldatuagotzat jotzen dugu. Descartesentzat, aldiz, ondokoak, menpekoak, ezin du aurrekoak baino gehiago izan, ezta berdina ere, gutxiago izan behar du beti, maila ontologiko beheagoan egon genuke, bestela Jainkoaren pareko ginateke, edo
|
bera
baino gehiago izan. Gutxiagotasun horretan letzake ezerezarekin nahastua izate hori; menpekoa izatea, beraz, izango da aldi berean ezerezaren partaide eta akastun egiten gaituena eta, aldi berean, menpekoa ez izatea Jainkoaren existentzia bermatuko duena.
|
|
Gizakia ez baita estimulu animalia hutsa," errealitate animalia" ere bada, gure filosofoak maiz errepikatzen zuenez. Hau esatean Aristoteles, Tomas Akinokoa eta Kant
|
bera
baino urrunago doa. Ez da bakarrik giza ezagutza zentzumenetarik hasten dela esatea, Aristotelesek eta Akinokoak jada ikusi zutena, ez eta ezagutza oro esperientziarekin hasten dela, Kantek ohartarazi zuenez.
|
2006
|
|
Hala eta guztiz ere, Humek mailaketa bat egiten du: nahiz eta X ekintza bat izan daitekeen, ekintza
|
bera
baino, ekintzaren motiboa juzgatzen dugula argudiatzen du. Bi ekintza, esaterako, bereiztezinak izan daitezke beren ondorioen ikuspuntutik.
|
|
Demagun orain gauza bat txoil itsaskorra dugula, eta erabat xeheak, malguak eta likatsuak liratekeen ispilu bi hurbildu egiten zaizkiola, gauzaren azalarekin bat egin arte: orduan ez genuke gauza hori erreproduzituko ligukeen islarik, baizik (ongi egingo bagenu) gauza horixe
|
bera
baino ez. Ezbairik gabe, guztia argiturik balego ere, ikuskizun zail samarra genuke halakoa.
|
2007
|
|
609 Ez nahi ez zuelako, ez Zeusen autoritateari errespetua ziolako, Zeus
|
bera
baino boteretsuagoa zelako baizik," bere akropolia zaintzen jagole izugarriak zeuzkalako, orobat", zehazten du Protagorasek.
|
2008
|
|
Pentsamendu formalean, subjektuak bere burutik at uzten du dena, hau da, munduaren aberastasunari sistematikoki uko egiten dio, ukatutako hori
|
bera
baino bestea izango balitz bezala; pentsamendu formala, horrela, ezezkoaren esperientzia da, determinazio negatibo horiek, hain zuzen, bere identitatearen aukeraren oinarria direla kontuan hartu gabe.
|
2009
|
|
Gogoratu, barne bidea hasteko, pentsamendu hutsa eta nia identifikazioaren hasieran zalantza (denaz, guztiaz, ezagutzen zuen oroz) egin duela Descartesek, eta arrazoi horregatik niak ezin du perfektutasuna eduki. Beraz,
|
bera
baino perfektuagoa den zerbaitek edo norbaitek jarri du ideia hori bere baitan. Are gehiago, niaren mugatutasunak ere mugagabea den zerbaiten beharra du.
|
2010
|
|
Horixe erakusten du, besteak beste, Erakundeak deiturikoaren tituluak, bertan azaltzen baitira zuzenbide naturala, jendeen zuzenbidea eta zuzenbide zibila; gero arituko gara bereizketa horretaz. Bestalde, harako deskripzioa egitean, badirudi aintzakotzat hartu dela legearen ondorea, legearen izaera
|
bera
baino gehiago. Izatez, legeak ezarritako objektuaren deskripzioa baino ez da, legearena berarena baino gehiago.
|
|
Hortik dio Weisgerberrek hizkuntza bakoitza bere eduki historiko kulturaletan aztertu behar dela, ze finean hizkuntza baten esanahiek ez dute kaosa osatzen —hizkuntza gehiago da kontzeptu pilaketa arbitrarioa baino—, baizik eta zentzu sare baten moduko kosmosa. Baina berori, azpimarra dezagun, ez da estatikoa, dinamikoa baizik; zentzu horretan, gure autoreak —Humboldt
|
bera
baino humboldtiarrago izanik— batez ere" hizkuntza irudiaz"(" Sprachbild") hitz egiten du eta ez hainbeste" hizkuntza ikuskeraz"(" Sprachansicht"). Aipa dezagun, hori hobeto ulertzeko," Bild" kontzeptu alemaniarrak lotura zuzena duela" bilden" aditzarekin, zeinek osatu edo antolatu esan nahi duen.
|
2012
|
|
Badiouk baieztatzen duenez, egia zehatz baten barnean (egia politiko batean, eta baita egia artistiko, zientifiko zein amodiozko egia batean ere), inskripzio historikoak egia ezberdinen eta, beraz, giza denbora orokorraren denborako puntu ezberdinetan kokatuta dauden egien arteko harremanak barne hartzen ditu. Egia batek atzeraeraginezko ondorioak sortzen ditu
|
bera
baino lehenago sortutako beste egia batzuetan. Horrek guztiak egien izaera denboraz haraindikoa izan dadin eskatzen du.
|
|
Bizitza bizirautea baino boteretsuagoa den zerbait bilakatzen duena gorputz subjektibagarrien eratze prozesuan urratsez urrats parte hartzea dela ulertzen badugu, Rimbaudek Une saison en enferen amaieran beste ezer baino gehiago desiratzen zuen horren jabe izango gara," Egia, arima eta gorputz batean". Orduan, denbora
|
bera
baino indartsuagoak izango gara.
|
2014
|
|
Bai, ezer ere gehiago ez jakiteko gogoa izango dugu, istorioa Wagnerrek kontatu nahi digun bezala entzun nahiko dugu. Baina ataka gehiegik, itzal kaltegarri gehiegik, dute historiaren pisua; hitlerismoa
|
bera
baino lehen eta Jainkoen ilunabarra k Berlingo bunkerrean tiranoaren suizidioa lagundu aurretik, Alemania kontraesankor baten historia zegoen, batasun nazional amestu batena; Wagnerren bizitza moral burgesaren harrapakina zen, eta transgresio behartua zegoen. Operaren formaren historia zegoen, mitoaren ideiarena.
|