2004
|
|
Lurralde eskumena banatzeko lege erregelak aplikatuko dira, bakarrik, alderdiak esanbidez edo isilbidez jarri ez badira zehatz bateko auzitegien eskumendean. Salbuespenez, aginduzko izaera dute 52 artikuluaren 1 paragrafoko 1 zenbakian eta 4 zenbakitik 15.era artekoetan ezarritako erregelek eta artikulu horren 2 paragrafoan ezarritakoek, baita lege honek zein besteko epaiketaren bitartez erabaki
|
beharreko
gaietan ere, ez da baliozkoa izango esan batek esanbidez halako izaera eratxiki dien gainerako erregelek ere. Hitzezbidez edo isilbidez eskumendean jartzea.
|
|
Une egokia iritsi da Konstituzioaren 53.2 artikulua oinarri hartu eta ikusteko lege honetan zer nolako tratamendua jaso duen, prozesu zibilaren esparruan, anitza izan arren, modu bateratuan aintzat hartu
|
beharreko
gai batek, alegia, oinarrizko eskubideen gaiak.
|
|
Kapitainak aditu bat izendatuko du, aztertu
|
beharreko
gai bakoitzeko; beste bat, interesdun edo kontsignatario guztiek; eta epaileak hirugarren bat hautatuko du, zozketa bidez, desadostasun kasuetarako.
|
|
Zuzendariak aipatu ahal izango du, beharrezko aurrerapenarekin, oroitidazkiak jorratu
|
beharreko
gaia edo gaiak.
|
2005
|
|
Erregistratzaileek Zuzendaritza Nagusian zuzenean kontsulta ditzakete lege hau edo horren erregelamendua ulertu eta betearaztean sortu ahal zaizkien zalantzak, baldin eta zalantzok Erregistroaren antolaketa edo funtzionamenduari buruzkoak badira; betiere, ezin daiteke kontsultarik egin eurek kalifikatu
|
beharreko
gai edo autuen inguruan.
|
2006
|
|
Prozesuaren instrukzioa zein epai barrutitan egin eta epai barruti horretan ez badago lehenengo lerrokadak aipatutako adituetatik inor, edo, bertan bizi direnek lege aginduz edo fisikoki ezin badute analisia egin, instrukzio epaileak horren berri emango dio arlo kriminaleko sala edo audientziako presidenteari, eta horrek aditua edo adituak izendatuko ditu lurraldean egoitza dutenen artean, lehenengo lerrokadak aipatzen dituenak izanik, aipatu zerbitzua egin dezaten. Aldi berean, adituen izendapena komunikatuko dio instrukzio epaileari, aztertu
|
beharreko
gaiak bere esku utz ditzan, beharrezkoak diren arreta eta formalitateekin.
|
2007
|
|
Ohiko moduan, artikuluaren testuak legegileak garatu
|
beharreko
gai asko irekita utzi ditu, eta, hain zuzen ere, geroko legegintza garapenean jarri dira agerian indar politiko desberdinek hezkuntza esparruari buruz dituzten ikuskera desberdin eta aurkakoak. Horrela, artikuluaren legegintza garapenean akordioa lortu beharrean, gutxiengoena izanda ere, gobernu bakoitza bere erara garatzen ahalegindu da, eta horrek etengabeko legegintza aldaketak eragin ditu parlamentu gehiengo desberdinen arabera:
|
|
Modu horretan, saihestu egiten da lege organikoaren bidez arautu behar den arloaren edukiarekin lotura izan eta garrantzi gutxiago duten gaiak lege organikoaren bidez arautu behar izatea. Egiatan, horrek berretsi egin zuen lege organikoak arautu
|
beharreko
gaiekin erabiltzekoa den irizpide murriztailea. Eta, modu horretan, antolamendu juridikoa zurrunagoa izatea saihestu zen, lege organikoaren bidez behar beharrezkoa soilik araututa.
|
|
Batzorde iraunkorraz gain, batzordeak Gorteetako lehendakariak finkatu eta izendatzen zituen, Batzorde Iraunkorrak proposatuta eta Gobernuaren arabera. Gortegintzarako Legearen 10 artikuluan ganberako osoko bilkurak nahitaez aztertu
|
beharreko
gaiak ezarri ziren: aurrekontuak, ekonomia eta finantza izaerako eragiketa handiak, tributu araubidea, banku eta diru antolaketa, sindikatuen esku hartze ekonomikoa eta nazioko ekonomia modu garrantzitsuan ukitzen zuten legegintza neurriak, espainiarren naziotasunari, eskubideei eta eginbeharrei buruzko oinarrizko legeak, estatuko erakundeen antolaketa politiko juridikoa, toki araubidearen oinarriak, zuzenbide zibilaren, merkataritzako zuzenbidearen, lan zuzenbidearen, zigor zuzenbidearen eta prozesu zuzenbidearen oinarriak, nekazaritza, merkataritza eta industria antolaketaren oinarriak, Gobernuak bere ekimenez edo kasuan kasuko batzordearen ekimenez Gorteen osoko bilkuraren esku utzitako legeak, eta lege lerrunik izan ez arren Gobernuak Gorteen esku utzitako gai edo hitzarmenak.
|
|
Eraldaketa prozedurari dagokionez, ikusi dugunez, Konstituzioan prozedura bi ezarri dira eraldatu
|
beharreko
gaiaren arabera. Prozedura areagotuari helduko diogu lehenengo, hain zuzen ere, EKren 168 artikuluan ezarrita dagoena.
|
|
Hasieran, erdiko eta eskuineko indarrek erregelamenduaren erreserba printzipioa ezarri nahi izan zuten (Frantziatik inportatu zuten eta, nola edo hala, erregimen frankistako Gorteen legean ezarritakoari jarraitzen zion). Hau da, konstituzio testuan nahitaez legeen bidez arautu
|
beharreko
gaien zerrenda ezarriko zen (horrela, Gorteen legegintza gaitasuna gai horietara soilik murrizten zen), eta gainerako gaiei zegokienez Gobernuak emango zituen erregelamendu lerruneko arauak (horrela, Gobernuak tarte handia izango zuen horiek ezartzeko orduan, botere legegilearen eskumenen kaltetan). Azkenean, erregelamendu erreserba hori ezabatu egin zen eta, horrenbestez, Gorteek ahal legegilean dituzten muga bakarrak Konstituzioan ezarritakoak dira.
|
|
Zuzenbide Fakultateko Euskara Juridikoaren Mintegiaren eta Euskal Gaien Institutuko Euskara Juridikoaren Ikerketa Taldearen ibilbide luzearen beste fruitu bat da. Deustuko Unibertsitateko Zuzenbide Fakultatean, euskararen normalizazio ibilbidearen barruan, lehen fasea irakasleak trebatzea izan zen, hala irakatsi
|
beharreko
gaien inguruan nola irakaskuntzan erabiliko ziren hizkuntzen inguruan. Hartara, arlo bakoitzean gaztelaniaz zeuden eskuliburu juridiko garrantzitsuenak euskarara itzuli ziren; bigarren fasea antolamendu juridikoaren arau testu nagusiak euskarara ekartzea izan zen, bertsio elebidunak eskainiz, baita arloz arloko berbategi juridiko elebidunak egitea ere.
|
2008
|
|
2 Era berean, batza horretarako deialdia egin behar dute, baldin eta sozietate kapitalaren ehuneko 5 gutxienez ordezkatzen duten bazkideek hala eskatzen badute, eta batzan aztertu
|
beharreko
gaiak adierazi behar dira. Kasu horretan, deialdia hogeita hamar eguneko epean egin behar da, administratzaileei deialdia egiteko notario agindeia bidali zaienetik zenbatzen hasita.
|
|
1 Iragarki horrek jaso behar ditu lehenengo deialdian egin beharreko bileraren data eta bertan eztabaidatu
|
beharreko
gaien zerrenda.
|
|
3 Administratzaileek, berebat, batza orokorrerako deialdia egin dezakete hori egoki edo beharrezkotzat jotzen dutenean, eta, betiere, sozietate kapitalaren ehuneko 5 gutxienez ordezkatzen duten bazkideek hala eskatzen dutenean; bazkideok zehaztuko dituzte eskabidean batzan jorratu
|
beharreko
gaiak. Kasu horretan, administratzaileei notario agindeia bidaliko zaie deialdia egiteko, eta deialdia egin da, batza hurrengo hilabetean biltzeko; eguneko aztergaien zerrendan nahitaez jaso behar dira eskarian aipatu gaiak.
|
|
2 Betiere, deialdiak jaso behar ditu sozietatearen izena, bileraren data eta ordua, bai eta eguneko aztergaien zerrenda ere, eztabaidatu
|
beharreko
gaiak azalduz.
|
|
1 1 Batza orokorrak hartu behar du estatutuen edozein aldarazpen egiteko erabakia. Deialdian argi eta garbi adierazi behar dira aldarazi
|
beharreko
gaiak. Bazkideek eskubidea dute proposaturiko aldarazpenaren testu osoa sozietate egoitzan aztertzeko.
|