Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 17

2004
‎Lurralde eskumena banatzeko lege erregelak aplikatuko dira, bakarrik, alderdiak esanbidez edo isilbidez jarri ez badira zehatz bateko auzitegien eskumendean. Salbuespenez, aginduzko izaera dute 52 artikuluaren 1 paragrafoko 1 zenbakian eta 4 zenbakitik 15.era artekoetan ezarritako erregelek eta artikulu horren 2 paragrafoan ezarritakoek, baita lege honek zein besteko epaiketaren bitartez erabaki beharreko gaietan ere, ez da baliozkoa izango esan batek esanbidez halako izaera eratxiki dien gainerako erregelek ere. Hitzezbidez edo isilbidez eskumendean jartzea.
‎Une egokia iritsi da Konstituzioaren 53.2 artikulua oinarri hartu eta ikusteko lege honetan zer nolako tratamendua jaso duen, prozesu zibilaren esparruan, anitza izan arren, modu bateratuan aintzat hartu beharreko gai batek, alegia, oinarrizko eskubideen gaiak.
‎Kapitainak aditu bat izendatuko du, aztertu beharreko gai bakoitzeko; beste bat, interesdun edo kontsignatario guztiek; eta epaileak hirugarren bat hautatuko du, zozketa bidez, desadostasun kasuetarako.
‎Zuzendariak aipatu ahal izango du, beharrezko aurrerapenarekin, oroitidazkiak jorratu beharreko gaia edo gaiak.
2005
‎Erregistratzaileek Zuzendaritza Nagusian zuzenean kontsulta ditzakete lege hau edo horren erregelamendua ulertu eta betearaztean sortu ahal zaizkien zalantzak, baldin eta zalantzok Erregistroaren antolaketa edo funtzionamenduari buruzkoak badira; betiere, ezin daiteke kontsultarik egin eurek kalifikatu beharreko gai edo autuen inguruan.
2006
‎Prozesuaren instrukzioa zein epai barrutitan egin eta epai barruti horretan ez badago lehenengo lerrokadak aipatutako adituetatik inor, edo, bertan bizi direnek lege aginduz edo fisikoki ezin badute analisia egin, instrukzio epaileak horren berri emango dio arlo kriminaleko sala edo audientziako presidenteari, eta horrek aditua edo adituak izendatuko ditu lurraldean egoitza dutenen artean, lehenengo lerrokadak aipatzen dituenak izanik, aipatu zerbitzua egin dezaten. Aldi berean, adituen izendapena komunikatuko dio instrukzio epaileari, aztertu beharreko gaiak bere esku utz ditzan, beharrezkoak diren arreta eta formalitateekin.
2007
‎Ohiko moduan, artikuluaren testuak legegileak garatu beharreko gai asko irekita utzi ditu, eta, hain zuzen ere, geroko legegintza garapenean jarri dira agerian indar politiko desberdinek hezkuntza esparruari buruz dituzten ikuskera desberdin eta aurkakoak. Horrela, artikuluaren legegintza garapenean akordioa lortu beharrean, gutxiengoena izanda ere, gobernu bakoitza bere erara garatzen ahalegindu da, eta horrek etengabeko legegintza aldaketak eragin ditu parlamentu gehiengo desberdinen arabera:
‎Modu horretan, saihestu egiten da lege organikoaren bidez arautu behar den arloaren edukiarekin lotura izan eta garrantzi gutxiago duten gaiak lege organikoaren bidez arautu behar izatea. Egiatan, horrek berretsi egin zuen lege organikoak arautu beharreko gaiekin erabiltzekoa den irizpide murriztailea. Eta, modu horretan, antolamendu juridikoa zurrunagoa izatea saihestu zen, lege organikoaren bidez behar beharrezkoa soilik araututa.
‎Batzorde iraunkorraz gain, batzordeak Gorteetako lehendakariak finkatu eta izendatzen zituen, Batzorde Iraunkorrak proposatuta eta Gobernuaren arabera. Gortegintzarako Legearen 10 artikuluan ganberako osoko bilkurak nahitaez aztertu beharreko gaiak ezarri ziren: aurrekontuak, ekonomia eta finantza izaerako eragiketa handiak, tributu araubidea, banku eta diru antolaketa, sindikatuen esku hartze ekonomikoa eta nazioko ekonomia modu garrantzitsuan ukitzen zuten legegintza neurriak, espainiarren naziotasunari, eskubideei eta eginbeharrei buruzko oinarrizko legeak, estatuko erakundeen antolaketa politiko juridikoa, toki araubidearen oinarriak, zuzenbide zibilaren, merkataritzako zuzenbidearen, lan zuzenbidearen, zigor zuzenbidearen eta prozesu zuzenbidearen oinarriak, nekazaritza, merkataritza eta industria antolaketaren oinarriak, Gobernuak bere ekimenez edo kasuan kasuko batzordearen ekimenez Gorteen osoko bilkuraren esku utzitako legeak, eta lege lerrunik izan ez arren Gobernuak Gorteen esku utzitako gai edo hitzarmenak.
‎Eraldaketa prozedurari dagokionez, ikusi dugunez, Konstituzioan prozedura bi ezarri dira eraldatu beharreko gaiaren arabera. Prozedura areagotuari helduko diogu lehenengo, hain zuzen ere, EKren 168 artikuluan ezarrita dagoena.
‎Hasieran, erdiko eta eskuineko indarrek erregelamenduaren erreserba printzipioa ezarri nahi izan zuten (Frantziatik inportatu zuten eta, nola edo hala, erregimen frankistako Gorteen legean ezarritakoari jarraitzen zion). Hau da, konstituzio testuan nahitaez legeen bidez arautu beharreko gaien zerrenda ezarriko zen (horrela, Gorteen legegintza gaitasuna gai horietara soilik murrizten zen), eta gainerako gaiei zegokienez Gobernuak emango zituen erregelamendu lerruneko arauak (horrela, Gobernuak tarte handia izango zuen horiek ezartzeko orduan, botere legegilearen eskumenen kaltetan). Azkenean, erregelamendu erreserba hori ezabatu egin zen eta, horrenbestez, Gorteek ahal legegilean dituzten muga bakarrak Konstituzioan ezarritakoak dira.
‎Zuzenbide Fakultateko Euskara Juridikoaren Mintegiaren eta Euskal Gaien Institutuko Euskara Juridikoaren Ikerketa Taldearen ibilbide luzearen beste fruitu bat da. Deustuko Unibertsitateko Zuzenbide Fakultatean, euskararen normalizazio ibilbidearen barruan, lehen fasea irakasleak trebatzea izan zen, hala irakatsi beharreko gaien inguruan nola irakaskuntzan erabiliko ziren hizkuntzen inguruan. Hartara, arlo bakoitzean gaztelaniaz zeuden eskuliburu juridiko garrantzitsuenak euskarara itzuli ziren; bigarren fasea antolamendu juridikoaren arau testu nagusiak euskarara ekartzea izan zen, bertsio elebidunak eskainiz, baita arloz arloko berbategi juridiko elebidunak egitea ere.
2008
‎2 Era berean, batza horretarako deialdia egin behar dute, baldin eta sozietate kapitalaren ehuneko 5 gutxienez ordezkatzen duten bazkideek hala eskatzen badute, eta batzan aztertu beharreko gaiak adierazi behar dira. Kasu horretan, deialdia hogeita hamar eguneko epean egin behar da, administratzaileei deialdia egiteko notario agindeia bidali zaienetik zenbatzen hasita.
‎1 Iragarki horrek jaso behar ditu lehenengo deialdian egin beharreko bileraren data eta bertan eztabaidatu beharreko gaien zerrenda.
‎3 Administratzaileek, berebat, batza orokorrerako deialdia egin dezakete hori egoki edo beharrezkotzat jotzen dutenean, eta, betiere, sozietate kapitalaren ehuneko 5 gutxienez ordezkatzen duten bazkideek hala eskatzen dutenean; bazkideok zehaztuko dituzte eskabidean batzan jorratu beharreko gaiak. Kasu horretan, administratzaileei notario agindeia bidaliko zaie deialdia egiteko, eta deialdia egin da, batza hurrengo hilabetean biltzeko; eguneko aztergaien zerrendan nahitaez jaso behar dira eskarian aipatu gaiak.
‎2 Betiere, deialdiak jaso behar ditu sozietatearen izena, bileraren data eta ordua, bai eta eguneko aztergaien zerrenda ere, eztabaidatu beharreko gaiak azalduz.
‎1 1 Batza orokorrak hartu behar du estatutuen edozein aldarazpen egiteko erabakia. Deialdian argi eta garbi adierazi behar dira aldarazi beharreko gaiak. Bazkideek eskubidea dute proposaturiko aldarazpenaren testu osoa sozietate egoitzan aztertzeko.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia