2010
|
|
Bestela han nintzen honezkero". " Denek ikasten dute
|
behar
duten neurrian. Zuk ere ikasiko duzu."
|
2015
|
|
Modernitateak gizaki ekoizleak
|
behar
zituen neurrian produzitu zituen industria munduan lan eta lan ibili behar zuten gizaki fidelak. Hipermodernitate honetan, ordea, mendebaldeko gizarteetako industria gehiena kanpora eraman den neurrian eta teknologia berriek bestelako zerbitzu eta eskariak ahalbidetu dituen heinean, jada ez da gizaki ekoizlerik behar —ez gizaki mota nagusi bezala behintzat, ekoizleak behar baitira, noski— Modernitateko gizaki solido eta zurrunak utzi dio lekua, ondorioz, askoz malguagoa den pastichear' i, edozein forma har dezakeen hareazko masa amorfoari.
|
2017
|
|
Umeak zoriontsuak egiteko tematze horretan ondorioztatzen da bat egiten ez dugunok ez ditugula ume eta gazteak zoriontsuak izatea nahi. Haatik, zoriontsuak izatea nahi dugun arren, errituak heldu autonomoak bihurtu
|
behar
dituen neurrian, ezin dugu eskola zentro terapeutikoa ala Disneyworld bihurtu. Eskola, ezer baino lehen, kultura transmititzeko gunea da; eta, noski, nork esan dezake ezagutzak eta ikasteak zorigaiztoko bihurtzen dutela inor?
|
|
Ez erabatekoa, bederen. Ume eta gazteak ume eta gazteez inguraturik egon
|
behar
duten neurrian, askatasuna ezin liteke erabatekoa izan. Autonomiaz Apodakak zioen moduan, askatasuna ere jendartean lortu beharra dago, borrokatu eta eskuratu, limiteekin.
|
2021
|
|
Jatorriak, noski, zalantzak piztu zizkien irakasle eta profesional askori, ez baitzen arrazoi pedagogikorik antzematen. Haatik, sistema industrialean bezala, egungo heziketa sistemak etorkizuneko langilea ekoitzi edo prestatu
|
behar
duen neurrian, ezinbestekoa zen heziketan konpetentziak sartzea. Horregatik apaindu behar ziren ondo, heziketa eragileek gustura onar zitzaten.
|
|
Gauzak horrela, filosofia, zentzu zabalenean hartuta, izpiritu kritikoa lantzen, hausnartzen, eztabaidatzen edota argudiatzen irakatsi
|
behar
duen neurrian, konpetentzia horietan trebatu behar dituenez ikasleak, aldaketa ororen gainetik dago, konpetentzia horiek ezinbestekoak baitira baldintza edo testuinguru sozio-politiko edo kulturalak batzuk ala besteak izan; eta edukiek, era berean, beti daukate gaurkotasuna, egungo zein geroko auziek iraganekoekin antzekotasun handiak izango baitituzte. Filosofatzen, hortaz, dena bihurtzen dugu susmagarri, emantzat edota natural gisa agertzen zaigun hori guztia barne; paradigma eta ildo pedagogikoak barne, Lipman ek aldarrikatu bezala:
|
|
Bestela esanda, zendutako zera hori ordezkatu dezake edo hutsik geratu. Alabaina, horror vacui edo hutsarekiko beldurragatik makina desiratzaileren batekin batu behar du bai ala bai; zentzuren bat edo kulturaren bat
|
behar
duen neurrian, bukatuko du espainiarra edo frantsesa hautatzen euskal kulturarik ez badago. Euskal kultura sortzen duten herri mugimenduak egon ezean, euskal kulturan kulturizatzen duen eskola egon ezean, Euskal Herritarrak euskara dakiten espainiar eta frantsesak izango dira; edo, beste zer edo zer... baina ez euskaldunak.
|
|
Hil osteko bizidunen arteko jolasa da, hortaz, euskaldunona, momiekin erlazionatzen baitira nagusiki Euskal Herriko euskal zonbiak. Organizaturik egon
|
behar
duten neurrian, kulturaren bat, zentzuren bat, behar duten heinean, organo bat hemendik eta beste organo bat handik hartu ohi dute pasticheek, erabili bezain pronto bota eta beste organo berri bat hartzeko, baina beti organizaturik egoteko. Izan ere, lehenago aipatu bezala," erabili eta bota" ereduko kulturez baliatzen dira, sekula ase ezinik.
|
|
Alabaina, ez gara aske eta autonomo jaiotzen, eta ez dira erraz eskuratzen diren horietarikoak, kontrakoa baizik; askatasuna eta autonomia ekinaren ekinez, esfortzuarekin, lortzen (borrokatu, garaitu behar) dira. Gizartean bizi garen heinean, Bestearekin harremanak
|
behar
ditugun neurrian, gizabanakoak ikasi du harreman sozialak kudeatzen, erresistentziak, konfliktoak, mugak, auto kontrola eta auto maneiua ikasteko, konfliktoek edo liskarrek beren alde on edo onuragarria ere baitaukate, zoriontasunean oinarrituriko paradigma berriak konflikto eta erresistentzia guztiak neutralizatu eta desagerrarazi nahi dituen arren. Hanek ere, ildo beretik, harreman eta nortasun solidoak konfliktoetan sortzen eta eratzen direla dio, gizakia konfliktoetan heldu, garatu eta hazten baita.
|