2001
|
|
Filosofia gizakiarena da, adimena gogoarena. Eta onestezina da filosofiak neurtu
|
behar
duela gizakia. Hau da, adimenak neurtu behar duela gogoa.
|
|
Eta maita izan ditugun maitagogo denak eta bakoitza banan banan; gure bizitzan amets izan genuen on, egia eta eder oro bene benetan ezagutuz eta maitatuz biziko gara; eta asmaezin gainezka on, egia eta eder den Jaungoikoa bera ezagutuz eta maitatuz. Baina prestatu
|
behar
du gizakia, Berarekin bat eginez, Espiritu Santuaren bitartez, Jaungoikoari egiaz Aita deitu eta bete betean ezagutu eta maitatzeko gai izan dadin.
|
2003
|
|
Lehenengo baliabideari dagokionez, Jainkoak argi utzi du zein toki bete
|
behar
duen gizaki bakoitzak gizartearen barruan; gizarte horretan, Jainkoak toki zehatz bat ematen dio gizaki bakoitzari. Horrela, gizaki bakoitzak harreman zehatz batzuk izango ditu besteekin, eta, berari dagokion toki horretatik, eginbehar jakin batzuk izango ditu.
|
|
6 Gainera, beste aipamen bat gehitu behar zaio, betebeharren inguruan gorago egindako oharrari. Arean ere, betebehar horien ondorioz, gobernuak zaindu
|
behar
du gizaki bakoitzak berari dagozkion betebeharren mugak ez gainditzea. Gobernua halakoa izan dadin, Jainkoak beharrezkoak diren ahalmenak eman dizkio gobernu horri, gizartea iraunaraz dezan, hamargarren kapituluan ikusiko den bezala.
|
|
1 Erlijio eta politikaren oinarri erkidea jainko ordena da, dudarik gabe; hurrean ere, profeta batek irakatsi digu Jainkoa dela gure epaile, legegile eta erregea, eta berak salbatu
|
behar
duela gizakia. Erlijioaren espiritu esparruan elizaren ahalmenak ezartzeaz gain, Jainkoak dakar erregeak errege izatea politikaren denbora esparruan, eta gobernatzaileei ere, berak eman dizkie erabiltzen duten boterea nahiz agintea.
|
2004
|
|
Elementu hauek guztiak kontuan hartu
|
behar
ditugu gizakiaren egitura etiko morala hobeki endelegatzeko eta bere jokabide etikoa zertan den eta nola bideratzen den jakin ahal izateko, gizarte/ gizaki dialektika saihestezinaren perspektibatik beti ere.
|
2005
|
|
Gure aldetik zera esango dugu bakarrik: " Bildung", gure autorearentzat, gizakiari bere indibidualitatea garatzen eta bere idealitatera hurbiltzen laguntzen dion disposizioa edota prozesua da, bertan gizaki honen ahalmenen joko harmoniko eta proportzionatua ematen delarik119 Definizio orokor moduko honen baitan, hala ere, kontuan hartu
|
behar
dugu gizakia berez dela izaki linguistiko bat eta, honengatik, bere humanizazioa ezin dela hizkuntzatik eta hizkuntzetatik at bideratu. Horrela, bada, haren pedagogia antropologikoak edota antropologia pedagogikoak, gizakiaren formazioa eta hezkuntza bultzatzeko helburua duen unetik, ezinbestean hartzen du hizkuntza bere oinarri esanguratsuenetako bat bezala.
|
2007
|
|
Jaiotako gizakumeak ikasi egin
|
behar
du gizaki izaten —gizakia egin egiten da—, baina gizaki bihurtze hori ezin daiteke modu orokor eta abstraktu batean planteatu, baizik eta zinez egokitutako baldintza sozialak eta kulturalak oso kontuan hartuz. Azken finean, Ferrerok dioen bezala," gizakia bere naturak berak zuzentzen (’kondenatzen’) du gizartean bizitzera:
|
|
Testuinguru horretan —batean edo bestean— burutu
|
behar
du gizakiak bere pertsonalizazio prozesua —besteak beste, hainbat arau sozio-kultural ikasiz, onartuz edo arbuiatuz—, eta horregatik gizakiaren moralitatea bera ere anitza da nahitaez. Horren" garrantzia" azpimarratuz, zera dio Guisan ek:
|
|
...daitekeen bezala, elkarrekin agertzen diren eta elkar suposatzen duten kontzeptuak dira3 Azken batean, Fullat ek dioen bezala," bai hezkuntza jarduera bai pedagogia estudioa, biak, gizakiaren errepresentazio bati daude lotuak" 4 Kontua da, hemen," norbait" hezten dugula —ez bakarrik" zerbait" irakasten— eta, horrenbestez, pedagogoak ezinbestean kontsideratu
|
behar
duela gizakia (anthropos), bai kulturalki bere errealitate historikoan bai filosofikoki bere ahalmen potentzialean5 Hemendik jaiotzen dira, gurera zuzenean etorriz, gizakiaren humanizazio prozesua (paideia) argitzen saiatzen diren" hezkuntzaren antropologia kulturala" eta" hezkuntzaren antropologia filosofikoa". Lehenengoak —zientzia enpiriko bezala— hezkuntzaren lorpen errealak ikertzen ditu gehienbat, eta bigarrenak —jakintza hermeneutiko gisa— hezkuntzaren beraren posibilitateei buruzko hausnarketa egiten du batez ere.
|