2008
|
|
Horiek horrela izanik, herritarrak bere etxetik eta ordena gailuaren bidez eskatuko ditu diru-laguntzak, erroldatze ziurtagiriak edota isunak ez ordaintzeko inprimakiak. Jakina, herritar horrek ez du inor izango aldamenean, zer nola bete
|
behar
duen esateko, eta horregatik, behar beharrezkoa izango da azalpen argiak eta hizkera kontrolatua (adituek zaindutakoa) erabiltzea.
|
|
Hori, bidaiaren jatorria eta prestakuntza aipatzen zaizkigunean geratzen da agerian. « bi urte pasa nituen jende guztiari New Yorkera joan
|
behar
nuela esanez» (Ibid. :
|
|
– ez du balio, aldiz, bigarren aurreikuspenak, barne argumentu guztiak lehen mailako proiekzioaren barruan islatu
|
behar
dutela dioenak.
|
|
Holakoetan apaiz nagusiak pertsona bat hil eta kontu handiz hari larrua kentzen zion, eta ondoren, oraindik odola zerion larru horrekin jantzirik agertzen omen zen tenpluaren goialdea, zere moniarekin segitzeko59 Mutatis> mutandi, >, eta barka nazazue hain ekintza odoltsu eta makabroa hemen aipatzeagatik? itzultzaileak antzeko zerbait egin
|
behar
duela esango nuke, hots, bere gainean jatorrizko idazlearen larrua jantzi, edo haren barruan sartu eta hark bere hizkuntzan jardun bezala beste hizkuntzan aritu, bere pertsonaiaren psikologia ongi barneraturik daukan teatro antzezlea bezala jokatuz.
|
|
Bereziki autore hauen bi obra nabarmendu daitezke zentzu horretan: Renan en La réforme intellectuelle et morale (1871) non latindar herriek beren gainbehera gainditu nahi bazuten aleman eredu zientifiko edukatiboa berenganatu
|
behar
zutela zioen; eta Barrès en Romande l? énergie nationale trilogia (18971902) non protagonista frantsesa, Alemania higuin duen arren, inperatibo patriotikoz Heidelberg eta Berlinera doan bere ikasketak biribiltzera.
|
|
Baina ez pentsatu horregatik eskolan egiten den guztia erregistro formal horretan egin behar denik. Oro har, aditu guztiak bat datoz ahozko hizkerek protagonismo handiagoa
|
behar
dutela esatean. Hala, ahozko hizkuntzaren erabilera ez formala denean, malguago jokatzea proposatzen dugu (fonetismoak eta laburtzapenak onartuz).
|
|
Bestalde, jorratzen ari garen arazoari irtenbide bat bilatzeko, ez dirudi zentzuzkoa denik eremu erdalduneko Ikastolak ingurunearekin lotura eduki
|
behar
duela esatea. Berriro diogu, hala ere, ia toki guztietan antzematen dugun funtsezko arazoa dela, izan ere, erregistroak ez bereiztea eta horren ondorioz egoera guztietan hizkera molde berbera erabiltzea.
|
2009
|
|
Eta Euskaltzaindiak egin zuen aurreneko bileran gogo bera biltzen da, harremanak adiskidantza osokoak izan
|
behar
dutela esateko, eta hor berriz errepikatzen da ikuspegi bera: –Euskaltzaindia Eusko Ikaskuntzaren alaba (naiz askatua)?
|
2010
|
|
e) Oraingoan, zer esan
|
behar
duen esaten zaio eta, halaz ere, berbaldi ekarri gisa ematen du:
|
|
Pausoz pauso garatzeko legea da EEN. Euskara erdaren elkar-bizitzako hainbat esparrutan bihar etzi nora iritsi
|
behar
dugun esaten du legeak, eta hartarako hartu behar den zenbait neurri adierazten. Are gehiago:
|
|
Bai, ordea, etorri onekoak: esan
|
behar
dutena esateko gai direnak, zenbaiten iritziz, aski euskera xelebrean, jardungo badute ere284 Hots, eskolan ez ezik eskolatik kanpora ere eguneroko bizitza arruntean aparteko lotsarik gabe euskaraz jardungo duten gazteak.
|
2021
|
|
4.2.4c Dena den, ez da nahikoa du motako aditza
|
behar
duela esatea, iraun edo irakin badirelako du laguntzailea hartzen dutenak, eta, hala ere, ezin ditugu* iraule eta* irakile sortu; bai, ordea, eskiatzaile. Aditz moten auzi honetan argi egiten lagunduko digu aditzen argumentu egiturari begiratzeak (§ 23.3).
|
|
‘iturburua’, ‘jabegoa’, ‘osoa zatia’, ‘edukia’, ‘ondorioa’, baliabidea’, ‘gaia’, ‘garaia’, ‘lekua’, ‘helburua’, ‘ariketa’ Baina gogoan izan behar dugu horiek ez direla gramatikako, edo sintaxiko arauak. Mugatzaileak mugakizuna nola modifikatzen duen, zein alderdi semantikotatik zehazten duen aztertzea, eta du motako aditzen subjektuak ergatibo kasu marka hartu
|
behar
duela esatea, ez dira maila berekoak inondik ere. Erlazio semantikoa, egitura bereko ehunka eta ehunka izenetan multzoak proposatzeko modu bat baino ez da eta, horrexegatik, ez da harritzekoa askotan modu batera baino gehiagotara ulertu ahal izatea bi izenen arteko erlazioa.
|
|
Hasteko, nik baino askoz gehiago dakizula konturatu naiz (Penades); Gure ohiturak eta jokoak, gure berbeta, gure kantuak eta dantzak, gure jatekoak eta janztekoak... guztia begitantzen zitzaien traketsa eta baldarra. Hori dela eta, soldadu baten aurkako apustua jokatu
|
behar
nuela esan zidatenean, neure onena ematea gura nuen (Zuazo).
|