Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 11

2000
‎Baina hau patata zomorroari ere gerta dakioke. Russellek uste zuenaren aurka, Schlicken aburuz ‘ezagutza zuzenari’ buruz mintzatzea kontraesanean erortzea da, bitartekari kontzeptual batek egon behar baitu beti ezagutzan. Beraz, ezagutza paradigmaren adibide bat ez litzateke Russellen sentimen datuen judizioarena izango, Maxwellen ekuazioena baizik.
2001
‎1) Argi egon behar du beti egiaren ezaguera subjektiboa dela, ezaguera hori gizakiaren eta gizakiagan dagoen
‎Zientziatik begiratuz, zientziagaien ate osteetan, zirrikituetan, ez daude adigai zientifikoak besterik. Erantzunik ez badu, aldi horretan bere ezjakina aitortu eta isilik geratuko da, ezin baitu, inola, erantzun metafisikorik eman zientziaren izenean, fenomeno fisikoen mugen barruan jardun behar duelako beti, metafisikara hegan egin gabe.
2004
‎Darwinen ondoko garaiotan bizi garenontzat eta eboluzioaren teoria oinarri modura hartuta, mundua aurrerantz doa eta ondokoa aurrekoa baino hobetzat, garatuagotzat, ingurumenari moldatuagotzat jotzen dugu. Descartesentzat, aldiz, ondokoak, menpekoak, ezin du aurrekoak baino gehiago izan, ezta berdina ere, gutxiago izan behar du beti, maila ontologiko beheagoan egon genuke, bestela Jainkoaren pareko ginateke, edo bera baino gehiago izan. Gutxiagotasun horretan letzake ezerezarekin nahastua izate hori; menpekoa izatea, beraz, izango da aldi berean ezerezaren partaide eta akastun egiten gaituena eta, aldi berean, menpekoa ez izatea Jainkoaren existentzia bermatuko duena.
‎Printzipio honen arabera Kanten formalismoa gainditzen dugu, agindu kategorikoa bera gizakiaren errealizazioaren zerbitzuan jarriz eta ez alderantziz, gizakiaren balioak, egoera espezifikoak, baldintzapen pertsonalak, psikoafektiboak, sozio historikoak, kulturalak eta ekonomikoak oso kontuan hartu behar baitira arau baten egokitasunaz edo desegokitasunaz mintzatu ahal izateko. Egiaren ketak eta maitasunezko jarrera batek gidatu behar gaituzte beti etikaren bidean. Autoritarismo, dogmatismo, norberekeria, gorroto eta indiferentzia orotarik urrun eraiki ahal izango dugu gizakiok errealizazio bidean lagunduko digun etika autogenoa eta integratzailea.
2005
‎Ikasle honek ahal bezain beste forma aurkeztuko dizkio bere irudimen gaitasunari, hain zuzen, hizkuntzatik bertan hartzen dituen formak; orduan, eta bere berezko hizkuntz formazio ahalmenaren besotan erortzen uzten delarik, berak bertan aterako du hizkuntzaren formaren tipo orokor bat forma partikular haietatik. Ze gizabanakoak, hizkuntzaren kasuan bederen, ez bakarrik oroimenean baizik eta gehiago sormenean oinarritzen den haur batek bezala jokatzen du; hizkuntza arrotz batean sartzeko, beraz, batek espontaneoki edo aktiboki jokatu behar du beti eta aldi berean, eta ez bakarrik pasiboki edo hartzaileki. Kontua, azken finean eta gehienbat, hizkuntzaren analogiaren espiritua aurkitzea da eta, hain zuzen, hau da hizkuntz jabekuntza guztien puntu kritikoa, zeinetatik beraren onura guztia eta berezko atsegin oro sortzen den.
‎Azpimarratzekoa da, beti ere, kontzeptu hauek guztiak Humboldten teoria linguistikoaren ideia askoren espresio edo isla direla, hauen artean garrantzitsuena hizkuntza batasun organiko (eta ez mekaniko) bat bezala kontsideratzen duena delarik. Honen haritik, gizakiak, baldin eta hizkuntzaren barne konexioa antzeman nahi badu, jarrera parte hartzaile eta eraginkorra hartu behar du ezinbestean, hau da," espontaneoki edo aktiboki jokatu behar du beti[...] eta ez bakarrik pasiboki edo hartzaileki" 176 Hemen aurkitzen dugu, hain zuzen, hizkuntzen ikaskuntzaren zailtasun handiena, bai eta beronen zentzu sakonena:
2006
‎Baina jainkozko homerikoengandik ez ditu giza abereak bakar bakarrik sariak eskuratzen: ongiaren eta gaizkiaren arteko muga markatzeak, zigorrak izan behar ditu beti sarien ondoan. Zor zaizkien betebeharrak ez badira zuzen burutzen sumindu eta haserretu egingo zaizkie jainko eta andere guztiahaldunak giza abereei44.
2010
‎Platonek gauza bera dio hainbatetan, eta filosofo guztiek antzeko adierazpenak egiten dituzte. Horrexegatik esan zuen Biesiusek legeak direla bizitzeko arau publikoak, guztiok bete behar ditugunak beti, etab. Hortaz, lege praktikari eta jakintsuen doktrinari helduta, lege hitzak adierazten du erkidego zehatzari jarritako manu publikoa, duda izpirik gabe, eta ez pertsona jakin bati jarritakoa.
2012
‎Eta ezer ez dago seguru arlo horietan, ez daukagu inongo arlotan inongo segurtasunik. Beti da arriskutsua jarrera hartzea, ongi begiratu behar dugu beti pauso bat eman baino lehen, larria eta estua da bidea; eta inork ezin digu kendu erabakia, geure geureena dena jokoan dagoelako. Baina filosofian (eta filosofian bakarrik) aurki ditzakegu orientatzeko hainbat puntu.
2016
‎Naturak, 197 Orokorkiago, askapenarena oro har. Esaterako, bera nazionalista izan gabe, Kropotkin errusiarrak positibotzat dauzka abertzaletasun eta nazionalismo askatzaileak, horiek asmo sozial bat ere ukan behar dutela beti gogoan izanez (ik. ‘Finland:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia