2001
|
|
Eta egin
|
behar
hori ez datza arrazoimenak determinaturiko nahimenean, arrazoimenaren eta ororen erro den gogoan bertan baizik, maitagogoan.
|
2004
|
|
Aitortu behar da Descartesen ekarpena ederra dela. Izan ere, horrela ulerturik, ezta Jainkoak ere luke galarazi Ni autokontzientearen askea izan
|
behar
hori. Askatasuna Nire buruaren egitura razional aldaezinean egongo da txertatuta, eta Jainkoak izaki razional bat sortu gura izango lukeen guztietan askatasunaz hornituta sortu luke.
|
2006
|
|
Abagune egokia eskaintzen zaigu begirune eta saritu
|
behar
horren handia ulertzeko Telemako Pilos hirira iristen denean, bertan baitaude herritarrak oro jainkozkoei immolazioak egiten35 Oso interesgarria da erreparatzea zenbat jende dagoen eta non dauden bilduta: lau mila eta bostehun gizon, poliseko gizonezko gehienak, alegia, eta Biltzarrean, erabaki eta ekintza handien esparruan36.
|
|
Gainera, goren izan nahi hori, gailendu
|
behar
hori, erakutsi egiten du heroiak, behar duen guztietan. Batailaren ordua iristen denean, bera joaten da aurrean, bera joaten da lehen lerroan.
|
2007
|
|
Eskola atomista berekoa zen Leuzipok ematen digu izan
|
behar
horri buruzko zehaztasun gehiago:
|
|
garai batean lanik egin gabe bizi ziren giza abereak erabat zoriontsu479; jainko andereak haserretu egin ziren behinola, ordea, eta giza abereei bidalitako zigorren artean jarri zuten lana egin beharra. Halere, kosmogoniatik ideologiaren esparrura igarotzen denean —mitotik errealitatera jaisten denean—, Hesiodok duintasunez hartzen du lan egin
|
behar
hori, lana egin beharra zigorra izango ez balitz bezala: ez dago ezer salagarririk lanean, aitzitik, guztiz gaitzesgarria da nagitasuna480 Lan egiteko eta gosea ekiditeko aholkatzen dio Hesiodok, hain zuzen, desbidean eta bien aitaren lanaren emaitza alferrik xahutzen dabilen Pertses anaiari481.
|
|
baldin eta euskal pertsona bada euskal hezkuntzaren erreferente nagusia —eta ez gizaki abstraktua edota gizabanako isolatua—, orduan hezkuntza horrek ezinbestean egin behar du lan ere euskal komunitatea bera osatzearen eta berorren talde nortasuna garatzearen alde. " Gizakiak", honela Ferrero," subsistentzia ‘indibidualaren’ beharrarekin batera, subsistentzia ‘kolektiboaren’ edo konpartituaren beharra sentitzen du ere" 228 Subsistentzia kolektiboaren
|
behar
hori, gure kasuan, euskal komunitate linguistikoak gutxieneko duintasun batekin bizirik irauteko ahaleginarekin du zerikusia, edo, bestela esanda, balizko euskal hezkuntza nazional batekin. Euskal hezkuntzak, bestela, ez du ahaztu behar euskal hizkuntz komunitatearen oinarrizko batasuna historian zehar ahuldu den bezala, egiaz, historian zehar indartu ahal izango dela ere:
|
|
Hasteko esan dezakegu, Herbart gogoratuz," hezigarritasuna" (Bildsamkeit) dela" pedagogiaren oinarrizko kontzeptua", horrek gizakiaren humanizazio prozesuaren aurrebaldintza antropologiko sakonena islatzen duen heinean12 Kontzeptu horrek, lehenik, gizakiak hezia izateko eta hezteko berez duen" beharra" ekartzen digu gogora:
|
behar
hori, alabaina, ez da beste giza beharren parekoa, baizik eta, Sussmuth en hitzak erabiliz," espezifikoki gizatiarra den beharra" 13 Gizakia —animalia arrunta ez bezala— berez da ens educandum bat, alegia, bere senezko egitura pultsionala erabat zehaztua ez duenez, hezkuntzaren bidez joan behar du osatuz bere burua. Zentzu honetan," giza formazioa" —honela Jaspers—" gizakiaren bigarren natura moduko batean bihurtzen da" 14 Horren haritik ulertu behar dira, ere, giza animaliaren hainbat definizio deigarri eta ezagun:
|
|
" izaki organiko urria" (Gehlen)," naturaren umerik utziena" (Herder)," erditze fisiologiko goiztiarra" (Portmann) edota" finkatu gabeko animalia" (Nietzsche). " Gizakia", berriz ere Sussmuthen hitzetan," naturaren gertakari bat baino gehiago da; gizakia zeregin bat da, eta, horregatik, pertsona bakoitzaren garapenak hezkuntza aurresuposatzen du" 15 Hezkuntzaren
|
behar
horrek, bestela, agerian uzten du gizakiaren hezia izateko eta hezteko" posibilitatea": " Gizakiaren indeterminazioa dela eta, bakoitzak ‘bere burua egiten’ du", dio Castillejok, eta" egite hori haren berezko aldaketarako posibilitatean oinarritzen da" 16 Hain zuzen gizakiaren egitura, ikusi bezala, jaiotzetik edo genetikoki erabat zehaztua ez dagoelako, horregatik berori egitura ireki bat dela esan dezakegu, zeina bere" plastikotasunak" edota" malgutasunak" ezaugarritzen duen.
|
2021
|
|
Bi sexuek elkarren beharra dute, baina
|
behar
horrek sekula ez die ekarri erreziprozitaterik; emakumeek inoiz ez dute kastarik eratu, hots, gizonen kastarekin berdinetik berdinera trukeak eta kontratuak egingo litezkeen kastarik. (II:
|