Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 25

2000
‎Gure artean dibortzioa debekatu behar ez dugulako ustetan jardun dugu; bestela, gure legeak ere ageri agerian leudeke berori baimentzen duten kultuen aurka; orobat, ezin daitezke inola ere behartu kultu horietako gizakiak erlijioarena baino ezkon estekadura lazgarriago batez.
‎Noiz aldarrikatuko da dibortziorako erraztasunik zabalena, ondo konpontzen ez diren ezkontideen mesederako? Ezkontzak inoizkorik askeenean direnean; berdintasun politikoak baldintzen desberdintasun muturrekoena desagerrarazi duenean, hau da, ezkontideek izadiaren goi arnas gozoei men egin eta harrokeriazko aurreiritzien aurka borrokatu behar ez duten une horretan bertan. Gizarte deusezkeria horiek, hain zuzen ere, sortzen zituzten, ezkon hitzetan eta ezkontzetan, deserosotasuna, premia larriak eta zergatik ez esan, patuaren ezinbestekotasuna ere.
‎Zuzenbide idatziaren eta ohituren arteko transakzioa gauzatu dugu, bi bion arteko xedapenak bateragarri izan zaizkigun neurrian edo batzuk besteekin itxuraldatu, sistemaren batasuna urratu gabe, izpiritu orokorra bortxatu gabe. On da gordetzea eta zaintzea suntsitu behar ez den guztia: legeek usadioak jagon behar dituzte, usadio horiek gaitzesteko modukoak ez direnean.
2001
‎Ez dirudi gaurko ikerketa zientifiko zehatzei berehalako lanbiderik ematen dienik, ez eta kentzen. Baina zientzialariaren gogotik alde egin behar ez duen erreferentzia da. Eta, bestalde, nork emango digu beste nolabaiteko hipotesi zientifiko hoberik, gaur ari diren kausa finalak gogoan edukiko dituenik?
2002
‎Lana dugu bertute guztien; lana, halaber, ondasunetan handiena. Nola bihurtuko dugu, ba, lana madarikazio guztien iturri, presoak behar ez direnetara behartuz?
‎Asko izan dira preso ohiei diru kopuru bat ematearen alde agertu direnak, hartara, haien gizarteratzea erosoagoa izan dadin eta bizimodu krudelak desesperora eraman ez ditzan. Neurri hau unean unean hartzeko modukoa iruditzen bazaigu ere, ez zaigu komenigarria begitantzen, gerta bailiteke emandako dirua behar ez direnetan xahutzea, eta horrek espetxean egindako lana zapuztuko luke.
‎Ordea, lehen ere esan dugun bezala, gure planaren arabera eraikitako espetxea erasotzeko modurik ez du inork aurkituko, eraso horrek ez luke-eta batere arrakastarik lortuko. Gizatasunak exijitzen duen baldintza oinarrizkoa dugu atentatuak aurreikustea, horiek ezinezko bihurtuz; krudelkeriak eta zuhurgabetasunak bat egiten dute, justiziak ahul jokatu eta gizagaixoren bat behar ez den zerbait egitera bultzatzen duenean.
2003
‎Rontgenek bezala, gertatu behar ez lukeela badakien efektu bat aurki dezake. Edo agian, Kopernikok, Planckek edo Einsteinek bezala, hauxe ondoriozta dezake:
2004
‎Hemen, noski, Descartesek nork bere gorputzaren higiduraz duen hautemateaz dihardu, pentsamendua behar ez duten higidura mekaniko batzuez, hain zuzen. Gure gorputzean aipaturiko aldaketa horiek ematen direnean ez gara baliatzen ez arrazoimenaz, ezta, jakina, askatasunaz ere.
‎Besterik da, ordea, poesiaren eta etikaren hitzen erabilpena, gizakiak bere buruari uko egin behar ez diona. Poesiaren eta etikaren hizkuntzari uko egiten dionak bere buruari uko egiten dio.
‎Bada giza errealitatean dimentsio bat inoiz ahantzi behar ez duguna, gizakia eta gizartea ulertuko baditugu: desira.
‎Eta hori egitean, gizabanakoaren autobalioa eta autoestimua ordu arte gutxik bezala aldarrikatu zituen, psikologia dinamikoak luze gabe sakonduko zuen giza dimentsio berria lau haizeetara zabalduz. Horretan ere ezin kitatuzko zorra dugu Nietzscherekin, filosofo honek kristau tradiziorik onenari aldez edo moldez zor dion guztia ahaztu behar ez dugula.
‎Baina Arangurenek eta Zubirik pentsatzen zutenaren kontra, ez dugu uste inplikazio subordinatzaile dela. Etika ez da metafisikara" subordinatu" behar, Arangurenek besterik uste izan arren, metafisika ere etikara subordinatu behar ez den halaxe. Ez da subordinazio kontua, elkar inplikazioa baizik.
2005
‎Gizaki bat osatzen duten ezaugarri guztiak dira garrantzitsuak, jakina, baina honek ez du esan nahi hauen artean sailkapen bat egiterik ez dagoenik edota egin behar ez denik. Alderantziz, pertsona bakoitzak bere humanizazio prozesuan bere bideari jarraitu behar baldin badio, honela ikusi dugu jada, jakin egin behar du bere baitan nor den eta berez zer den.
‎Gai honi buruzko idazlan zehatzenak ere orrialde kopuru handi bat eduki behar ez duenez, honengatik hain zuzen, berau gehienez urte eta erdi baten buruan publikoari eskaini ahal izatea espero dut.
2009
‎Pentsatu eta izan, existitu, batera gertatzen den intuizio bakarra dira, zalantzaezina den lehenengo gauza. Arrazoiketarik behar ez duena. Halarik ere, arrazoimen hutsez eraikiko da hemendik, jaiotza punttu honetatik, subjektu modernoa.
2010
‎Bigarren baldintza da, agintzeko indarra izatea, eta hori borondateak bakarrik dauka, eta ez adimenak; adimenaren bidez, objektuak berak duen beharrizana azaltzen da, baina halakorik izan ezean, adimenak ezin dio eman. Borondateak, aitzitik, objektuak ez zuen beharrizana sor dezake, eta horrek dakar, esaterako, zuzentasunaren esparruan zerbaitek horrenbeste balio izatea, edo gainerako dohainen kasuan, zenbait inguruabarretan jokabide zehatza behar izatea, beste inguruabar batzuetan behar ez dena.
‎Ondokoa gaineratzen du: Horren arabera, batzuek diote legea dela arrazoi zuzena, hots, egin beharrekoa agindu eta egin behar ez dena debekatzen duen arrazoi zuzena. Legea doktore eta maistra da, dio San Basiliok.
‎Plutarkok luze garatu zuen ideia hori, legea subiranoaren egintza dela baieztatzean. Horrexegatik defendatu zuen Filok erregearen zeregina dela egin behar dena agintzea eta egin behar ez dena debekatzea; gainerakoan, legeari dagokio egin behar dena zehaztea eta saihestu beharrekoa debekatzea.
‎Moralaren eta zuzenbidearen filosofoek erkidego perfektua eta ez perfektua bereizten dituzte. Orokorrean perfektu deritzo ikuspegi politikotik bere burua gobernatzeko gai den erkidegoari, hots, esparru horretan inoren laguntzarik behar ez duenari. Aristoteles eta San Tomasen hitzak erabiliz, hiri estatua erkidego perfektua da, eta are gehiago, erresuma edo hiriak osatzen duen goragoko beste edozein erkidego.
‎" Inongo hizkuntza ez da jaiotzetiko hizkuntza bezalakoa", honela Bloomfield bera," inor ez dago guztiz seguru ondoren eskuratutako hizkuntzan" 132 Kontua da, horrekin batera, lehen hizkuntzak ere dagokion giza taldea oinarritzen duela, hain zuzen, hizkuntza horrek bertako pertsonak elkarren artean lotzen dituelako edo, bestela esanda, pertsona horiek —hizkuntza komun hori dela eta— talde bereko kide sentitzen direlako. Hizkuntz komunitate berean" inork ezer itzuli behar ez duela" gogoratu ondoren, zera dio Bohanannek:
2011
‎Mendebaldeak izateari heldu dio eta, zenbat eta sakonago heldu izateari orduan eta amildegi handiagoa osatzen du ezerezak. Parmenidesek esaten duelarik ez dela pentsatu behar ez [izaterik ez izate horren berri ematen digu, ez izatea pentsatzen ari [da, Heidegger, Heraklitoren pentsamolde antitetikoari gailurra ezarri eta alde bakarra seinalatzen ari da.
2012
‎Spinoza, Leibniz, Kant, Hegel, Nietzsche, Heidegger edo Deleuze ere erreferenteak dira Badiourentzat filosofian. Ondorioz, Badiouren arabera, filosofia ez da hil; aitzitik, bere betiko eginkizuna traizionatu egin du gaur; eta, horrenbestez, inoiz galdu behar ez zuen bidera itzultzera behartu dugu. Filosofia gaur berriz idatzi behar da, egungo garairako, eta filosofia demokrata ofizialaren aurka.
2016
‎auzoa," the village community", non jendea batetik jatorriari gabe lurrari dagoen atxikia, 220 hori jabego komunala dena eta landu hala ustiatu komunalki egiten dena; bestetik etxearen independentzia eta norbanakoaren autonomia gordetzen dituena.221 Auzoak taldearen eta norbanakoaren joeren oreka ezarri du; lurraren jabetasuna eta elkarlana(" auzolana" uzta bildu, bideak urratu, urak kanalizatu) erakundetuz, elkarbizitza solidarioaren oinarriak ezarri. Berriz ere hamaika informazio interesgarri darabil autoreak Afrikako kabilen, Brasilgo tupien, Malasiako edo Kaukasoko menditarren, mir errusiarraren gainean, Euskal Herriko auzolana goraipatzen dugunean ahaztu behar ez genukeena. Gizartearen eta gizadiaren historia egin, ez dute aldian aldiko Isabel eta Fernandoek egin, kronikak idatzi horien morroiek egin badute ere.
2022
‎Ez dago batentzat bakarrik balio duen filosofiarik. Baina ez dago norberak pentsatu eta birpentsatu behar ez duen filosofiarik. Filosofia egitea da konfiantza izatea denok pentsa dezakegula hein berean baina inoiz ez dugula gauza bera pentsatuko:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia