Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 30

2007
‎Herriz herriko agerpen horrek begi bistara atentzioa ematen duten datu batzuk ditu, Zizur Nagusian eta Berriozarren gazteek izan duten erabilera hutsala, kasu. Zizur Nagusiaren kasuan% 3,9ko erabilera batetik jaitsi da ([2001] 3,9_ [2006] 0) eta pentsatzekoa da, arestian aipatu bezala, euskaldunak% 10 inguru diren udalerrietan neurketaldian zorizko edozein faktorek aldarazten ahal duela emaitza, areago ere lagina handia ez denean, aipatu bi kasuetan gertatu den bezala (Berriozarren 64 gazte baino ez ziren neurtu eta Zizur Nagusian 84).
2008
‎Kopuru horien oinarrian, berariaz kalkulatutako tasa batzuk ditugu: euskararen erabilera tasa, telebista ikusterakoan eta euskararen erabilera tasa, egunkariak irakurtzerakoan.
2009
‎Dena den, lege horren edozein aldaketa egiteko, Nafarroako Legebiltzar kideen gehiengo osoa behar da; hala agintzen du Nafarroako araudiak, eta arestian ikusi dugun bezalaxe, erakunde horretako borondate politikoak beste lehentasun eta irizpide batzuk ditu. Bitartean, UNESCOk ohartarazten duen moduan, euskarak eta euskaldunok desagertzeko arriskuan dauden hizkuntzen eta hiztunen zerrendan jarraituko dugu.❚
‎Globalizazioak gogotik egiten du desplazamendu horien alde, boterea antolatzeko modutik hasita. Botere sare globalek metropoli jakin batzuk dituzte ardatz, haietatik antolatzen baitira. Elkarri erabat konektaturik dauden metropoliak dira mundu globalizatuaren lurralde eremu pribilegiatuak.
‎Botere sare globalek metropoli jakin batzuk dituzte ardatz, haietatik antolatzen baitira.
‎Adibidez, EEBBen esportazio gai nagusia kultur gaiak dira 1998tik aurrera. Kultura globalizatuak ezaugarri jakin batzuk ditu:
‎Euskal Hezkuntza Sistemaren helburu nagusia, hizkuntza eremuan, komunikazio gaitasun ona lortzea da euskaraz nahiz gaztelaniaz. Horrekin batera, beste helburua ikasleak gutxienez atzerriko beste hizkuntza batean trebatzea da, betiere lehenbiziko hizkuntza errespetatuz, jatorrizko beste hizkuntza batzuk dituzten ikasleen kasuan. Konplexua da benetan gai horri eskola ikuspuntutik heltzea, eskolaren xedeak ez baitu izan behar euskararen eta gaztelaniaren artean dagoen desoreka parekatzea.
2013
‎Aipaturiko framing berria mamitu dezaketen osagai batzuk baditugu, sendoak gainera. Esaterako, gogoan hartzekoak dira Euskararen Legearen mamia eta Euskara 21 hausnarketa prozesua.
‎Euskara Bizi(?), Euskaraz Bizi(?), Euskara Bizia da(?), Euskara Bizitza da(?), Bizitza Euskaraz(?), Euskararen Bizia(?)...? Beste hitz batzuk lemak osatzerakoan izan daitezke euskaraz bizitzearekin lortzen den POZA, ONDO SENTITZEA (emozioen garrantzia azpimarratuz), esaterako; adibide batzuk ditugu 2012ko Kilometroak ere (2013ko martxoan) erabilitakoa: " Eman Euskara elkarri!".
‎• Zigoitia, Zuia, Laudio, Aiara, Artziniega: " hermandade guztietan euskaraz mintzatzen dira, bai eta gaztelania ere, hiri handixka batzuk dituzten arren".
2014
‎Hikaren barrenak ikertuta ikus daiteke oraindik beste hizkuntzek garai batean zuten botere semantika izozturik geratu dela. Ohitura edo arau batzuk dute indarra maila idealean: belaunaldi gaztegoek ez die helduegoei hika egingo nahiz eta haiek aukera izan gazteei hala egiteko.
‎Eta bertako subjektuak komunitate baten partaide diren hizlari edo aktore sozialak dira. Gauzak horrela, subjektu hauek instituzio sozialen bitartez egituratuak egoteaz gain, espektatiba, sinesmen eta balio moral batzuk dituzte.
2015
‎Faktore hauek guztiek dute eragina hizkuntza sozializazioan. Txikiak direnetik faktore hauek guztiak haurrengan ari dira eragiten, eta denboran zehar ondorio batzuk ditu.
2016
‎Beste hitzetan: XX. mendeko erdialdearen hamarkadetan, asturieraren potentzia soziala handia nahikoa zen familia hizkuntza gisa gaztelania edo beste hizkuntza batzuk zuten hiztunak beretzeko. Garai hartan jaio ginenok intuizioz ezagutzen genuen kontu zehatz batek nolabaiteko islapen estatistikoa izan lezake puntu honetan:
‎XX. mendeko erdialdearen hamarkadetan, asturieraren potentzia soziala handia nahikoa zen familiahizkuntza gisa gaztelania edo beste hizkuntza batzuk zuten hiztunak beretzeko.
2017
‎Horiek horrela, ematen du duela hamarkada batzuk genituen esperantzak ez direla gauzatu. Gogoeta horrekin neurri batean ados egon bagintezke ere, komeni da gogoratzea euskararen gaineko iritziak betidanik izan direla nahiko ezkorrak.
‎" belaunaldi heldu eta gazteen arteko burruka bat dago, helduen arauak eta gazteen ikuspegiaren artekoa" (2014, 101 orr.). Hau da, bere aburuz gaur egungo gazteriak ez du zentzuzko ikusten hikak barnean daukan botere harremanarekin jarraitzea, bertako arauekin, egungo gizartea aldaturik dagoelako eta beste erreferente batzuk dituztelako.
‎Oso arreta handia eman behar zaie bai ikerketaren bidez eraikitzen diren errealitateei, bai ikerketa haietan sustatzen eta bermatzen diren errealitate sozialei eta legitimatzen diren politikei. litatea neurtu nahi dugunean zer hasiko gara zenbatzen? izan, kontua ez da egiazko oinarria topatzea, baizik eta zehaztea errealitatea asmo jakinez eraikitzeko eta egia soziolinguistikoa produzitzeko, zein osagai behar dugun. aukeran, batzuk ditugu: hiztunak (jende kategoriak edo tipoak...), hizkuntza gaitasunak (zein, zein mailatan), jardunak (praktika jakinetako erabilera, bai eta jarduteko aukerak, jardute efektiboak, motak eta abar), jarrerak eta bestelako disposizioak (balioak, iritziak, irudikapenak, irudiak), eta azkenik, pertzepzioak eta hautemate marko zabalagoak (framingak, ideologiak, diskurtsoak...). esan bezala, balizko banako horiek eratu edo landu behar diren datuak dira, ez dira berezko gertaera gordinak. eskuarki, neurketak hainbat unitate edo alderdi neurtzen saiatu dira, ez bakar bat. baina garrantzia batera lerratu ohi da, besteak beste, unitate omen den hori explanans delakoaren osagai nagusia izaten delako. neurketaren unitate nagusia zein izango den ebazteak baditu ondorio asko:
‎...nean neurtzen dituztenak, eta praktika horiek gehiago izan daitezen beharrezko neurriak zein diren zehazten saiatzen direnak, baita bide hartan aurrera egiten den ebaluatzen dutenak ere. ezagunena kale neurketa da (altuna eta basurto, 2013). iñaki larrañagak, Siadeco ko ikerlariak, proposatu zuen metodologia hau, hain zuzen, erabilpen erreala neurtzeko20 ez da arazo gabeko metodoa, baina bertute batzuk ditu gure hemengo ikuspuntutik. Metodo gisa zailtasunik edo arazorik handiena, berriro ere, serieak egite aldera aniztasuna mugatu eta askotariko aldeak berdindu beharra da. kasu honetan, baliokidetzat jo eta gero alderatuko diren aldagaiak kaleko hizkuntza praktikak direnez, asko dira kontrolatu (eta baztertu) beharreko eragileak. baina, halakoetan gertatu ohi denez, arazo handiena behaketa eta erregistro egin behar duten jendeen eta erregistro uneen aniztasuna bera da.
2018
‎Euskararen ezagutzak izan duen hazkundea hezkuntza sistemari eta helduen euskalduntzeari esker gertatu da batik bat. Horrek beste ezaugarri batzuk dituen euskaldun multzoaren hazkundea eta, adin talde gazteenenetan, nagusitasuna ekarri du: euskaldun berrien multzoa.
‎On egingo lioke euskarari euskaraz arduratuta dauden zumaiarrak elkartzea, elkar ezagutzea, ikuspegiak trukatzea, elkarlanean jartzea..., kontzientziazioa lantzeko eta komunitatea trinkotzeko. zer egin horietan jendea elkartzen jarraitzeko. Elkargune horien inguruko esperientzia batzuk baditugu Zumaian, eta pare bat aitatu nahiko nituzke.
2021
‎euskal elkargoa Estatus Bereziko Kolektibitate bihurtzea. Egitura instituzional horren baitan, modu iraunkorrean dispositibo legal propio batzuk ukatea haizu da. Euskararen lurralde estatus baten esperimentazioak egitura horren beharra oraino gehiago azaleratuko luke.
‎Espero izatekoa da hizkuntza ofizial horretan3 hitz egingo dutela, jatorrizko hizkuntza beste batzuk dituztenen kasuetan ere.
‎Zaramaga Pilota Elkarteak arnasguneen ezaugarri batzuk dituen arren, okerra da pilota elkartea" hizkuntza oasi" bat bezala planteatzea.
‎Gasteizen euskara ardatz duen kirol elkarte bat denez eta, gainera, klubaren kirol espezialitatea ‘euskal pilota’ denez, elkartea hiriko arnasgune gisa irudikatu genuen hasieran. Ikerketan jasotakoaren arabera, ordea, konturatu ginen, Zaramaga Pilota Elkarteak arnasguneen ezaugarri batzuk dituen arren, okerra zela pilota elkartea hizkuntza oasi bat bezala planteatzea. Horren ordez, hizkuntza soziabilitate zaindua duen eremua proposatu genuen, alegia, babesgune gisa irudikatu genuen.
‎Frantzian, iparraldeko oil hizkuntzekin eta hegoaldeko okzitanierarekin ezaugarri komun batzuk ditu, oil hizkuntzekin gehiago (ikus mapa, 1.2). Germaniar hizkuntzetako eta italiar erromantzeetako elementuak ere biltzen ditu.
‎Halere Frantzia osoan legeria eta Estatuko politika uniformea baitira, eskualdeetako hizkuntzek ezaugarri amankomun batzuk badituzte, ondoko lerroetan ikusiko dugun bezala. Oraingo egoera ulertzeko, beste ohar bat biziki garrantzitsua egiteko da:
2022
‎2007an Eusko Jaurlaritzak Bikain agiria kaleratu zuen... Bai Euskarari ziurtagiriarekiko desberdintasun batzuk ditu, batez ere prozedurari, planifikazioari edo segimenduaren maiztasunari dagozkionak. Bikainen ebaluaziorako, Erreferentziazko Marko Estandarra9 (EME) zehaztu zen.
‎Hainbat kasutan, zailtasunak izango dituzue; hori dela eta, prozesu honetan kanpoko aholkularitzak duen eginkizuna azpimarratu nahi dugu, hauek baitira zuek hartu dituzuen konpromisoak nola garatu hobekien adieraziko dizuetenak. Aholkularitza kontratatzeko zailtasunak baldin badituzue, guk baditugu fitxa eredu batzuk zuen erakundean konpromisoen jarraipena errazago egin ahal izateko. Beraz, behar izanez gero, baduzue eskatzea".
2023
‎Aurrez aipatu dugu metodologia honen xedeetako bat dela, emaitzez gain, epe luzeko lorpenak izatea; eta honek, landare medizinalei buruzko beste lan batzuek ez bezala, beste lanetatik bereizten duten ezaugarri batzuk ditu. Hasieratik pentsatu eta diseinatu zen taldean, eta diziplina anitzeko eta diziplinarteko ikuspuntua eman zitzaion, kulturartekoa eta hartu eman ez hain bidegabeak izatea xede zuena.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia