2012
|
|
Arrazoitze hori, gainera, hasierako testu plangintzan egongo ez balitz bezala, bigarren momentu batean tartekatzen du. Hala, informazio hori ez du bata bestearen jarraian paratzen; informazio hori oinarrizko enuntziatutik bereizi eta elkarrekin gurutzatu egiten du, ez baita oinarrizko enuntziatuan igortzen duen informazio mota; enuntziazio maila
|
bateko
informazioa baizik.
|
|
enuntziazioedo modalizazio mailari nahiz makroegituratzat jotzen ditugun informazionahiz argudio egiturari bete betean dagozkion erlatibo ez murrizgarriak parentetikotzat joko ditugu. Hauek lotura ez baitute aurrekariarekin (ez dute ageriko ardatzik71), beste maila
|
bateko
informazioa txertatzeko baliagarri dira, nahiz eta horretarako erlatiboaren marka eraman.
|
|
Kontu egin dezagun, gainera, arau sintaktikoa bere osotasunean bete ez arren, aintzat hartu ditugun adibide motak (arauaren salbuespenak, alegia) aintzat (eta ontzat) hartu baditugu, hain zuzen ere beren eginkizuna makroegitura honetan kokatzen zutelako hartu ditugula. Hau da, proposiziozko eduki nagusitik at dagoen beste maila
|
bateko
informazioa eransten zutenez, lotura, egon bazegoen ere, ez zelako E2 eta E1en artekoa.
|
|
Guk, artxikonektagailu? deizioa ematen diogunean, Fuentesekin (2000) bat eginda, juntagailu eta lokailu izateaz gain, enuntziatu parentetikoetan behintzat, beste maila
|
bateko
informazioa gehitzeko ere gai dela adierazi nahi dugu. Larringanek (1995: 78) ere aipatzen du etari, artxikonektari?
|
|
Adibideek erakus diezagukete, eta buruan duen enuntziatu parentetikoa hurrenkera horretan koka badezake bi enuntziatu ezberdin direlako egin dezakeela; izan ere, batetik, perpaus berean ez da zilegi baina eta eta ondoz ondo paratzea eta, bestetik, ez dugu uste koordinazio arrunt baten aurrean gaudenik, ez behintzat proposiziozko edukien arteko koordinazioaren aurrean. Komunikazio eginkizunaren atalean aztertuko duguna aurreratuz, diskurtso maila ezberdin
|
bateko
informazioa txertatzeko, gehitzeko edo emendatzeko darabil eta konektagailua; hau da, modalizazio mailako informazioa txertatzeko kasu horietan.
|
|
Alde horretatik, parentetikoen jokabidetik aldentzen dela ikusten dugu. Parentetikoek, izan ere, ez dute proposiziozko eduki horretan parte hartzen eta kendu arren ez genuke dictum edo eduki semantiko horretan eragingo; beste maila bateko, hots, makroegitura
|
bateko
informazioa galduko genuke eta perpausaren egitura sintaktiko horretan eragin ez arren, diskurtsoaren garapena hanka motz utziko luke.
|
|
– Dessaintesentzat lotura izan/ ez izateak baino garrantzi handiagoa du, ondorioz, beste maila
|
bateko
informazioa txertatzen duela azpimarratzeak: modalizazioeta enuntziazio mailakoa gehituko genuke guk.
|
|
Berak modalizazio edo maila modala aipatzen ditu, baina subjektiboa eta modala terminoak nahasian darabiltza66 eta ez du enuntziazio mailarik aipatzen. Beste maila
|
bateko
informazioa txertatzen duela eta proposiziozko eduki horretan (edo eduki errepresentatzaile horretan) parte hartzen ez duela behin eta berriz azpimarratu arren (Dessaintes 1960: 165), intzidente logiko edo objektiboak errealitatezko edukian eragiten dutela esango digu.
|
2021
|
|
Nolanahi ere, lokailuak informazioa egituratzeko baliatzen ditugun elementuetako batzuk baino ez dira. Askoz zabalagoa da diskurtso edo testu
|
bateko
informazioa egituratzeko eskura dugun diskurtso markatzaileen multzoa (ikus 42 eta 43 kapituluak).
|
|
Ordena neutroa, kanonikoa darabilgunean (ยง 41.2), subjektu funtzioa betetzen duen sintagma, perpauseko predikazio oinarria alegia, izan ohi da mintzagaia. Baina informazio zaharra/ informazio berria jokoan, sarri gertatzen da perpaus
|
bateko
informazio guztia izatea berria. Horixe azpimarratu dute Mitxelenak (1981), de Rijkek (2008:
|