2001
|
|
Guk, abiapuntutzat, helburuetan planteatu dugun eredu teorikoa hartuko dugu. Hauxe da modu labur
|
batean
ereduak planteatzen duena: batetik, subjektuarenezaugarri mikrosozialak (soziodemografiko eta soziolinguistikoak) eta interakzio sarea ditugu, eta hori subjektuaren jabekuntza prozesua gertatuko deneko eszenatoki moduko bat izango litzateke; eta, bestetik, subjektua eta objektua ditugu, eta bihorien interakzioa dela eta, hainbat azpiprozesu gertatuko dira (euskara eta euskalhiztunekiko eta gaztelania nahiz erdal hiztunekiko bizitasun etnolinguistiko subjektibo bat, identitate etnolinguistiko jakin bat, jarrera jakin batzuk eta orientaziomotibazional jakin bat).
|
2006
|
|
Amodio istorio askotan legez –nola Teruelen, hala Veronan–, maitasuna izan da patuaren itsu-mutil kontakizun honetan, beste hainbat tragedia gogoangarritan bezalatsu. Zergatik ipini hau, eta ez beste edozein, etsenpluen liburu
|
batean
eredutzat?
|
2007
|
|
Kontseiluak Ebaluazio eta Ikerketarako Euskal Institutuak Bigarren Hezkuntzako ikasleei egindako azken azterketa gogorarazi du. Emaitzen arabera, ikasleek ez dute euskara menderatzen, oro har, A ereduan –gaztelaniaz–, nabarmen ereduan —elebitasunean—, eta neurri
|
batean
ereduan —euskaraz— Gaztelaniazko lerroko ikasle bakar batek ere ez zituen probak gainditu, elebidunen heren batek eta euskara hutseko irakaskuntza osoko ikasleen% 60 baino gehixeago.
|
2009
|
|
potroak, batez ere!?, eta berak, Domingok ez bezala, ez zituela, alor hartan behintzat ez: Nazariok, izan ere, noiznahi irudika zezakeen bere burua gerra batean, fusila eskuan hartuta etsaiari aurre egiten, baina, halakoetan ere, oinez irudikatzen zuen, airean nekez; beste datu bat ere erabil zezakeen Nazario Orbek memento haietan, apika Domingo, ipurtarin hutsa eta menderagaitza zirudiena, guztiz mende agertzen baitzitzaion noiznahi, bere iparraren jabe behingoz, egun
|
batean
eredutzat ere hartu ez zuen, bada, anai arrebek haren etsenplua jarrai zezaten!; eta orain zer, galdetu zion Nazariok bere buruari, menturaz?, saririk gabe utzi behar ote dugu mutila?; jakin ere bazekien, halaber, jakingo ez zuen, bada!?, fabrika zela orbetarren ezaugarri nagusia, eta errealitate hartara makurtu behar zuela orbetar bakoitzak bere nahia eta borondatea, interes partikularrak intere... ez ote zegoen erdibiderik?
|
|
potroak, batez ere! –, eta berak, Domingok ez bezala, ez zituela, alor hartan behintzat ez: Nazariok, izan ere, noiznahi irudika zezakeen bere burua gerra batean, fusila eskuan hartuta etsaiari aurre egiten, baina, halakoetan ere, oinez irudikatzen zuen, airean nekez; beste datu bat ere erabil zezakeen Nazario Orbek memento haietan, apika Domingo, ipurtarin hutsa eta menderagaitza zirudiena, guztiz mende agertzen baitzitzaion noiznahi, bere iparraren jabe behingoz, egun
|
batean
eredutzat ere hartu ez zuen, bada, anai arrebek haren etsenplua jarrai zezaten!; eta orain zer –galdetu zion Nazariok bere buruari, menturaz–, saririk gabe utzi behar ote dugu mutila?; jakin ere bazekien, halaber –jakingo ez zuen, bada! –, fabrika zela orbetarren ezaugarri nagusia, eta errealitate hartara makurtu behar zuela orbetar bakoitzak bere nahia eta borondatea, interes...
|
2015
|
|
Hori dela eta, hasierako lilura galdu ostean, inguruko lagunik gehienek bakarrik utzi zuten buruzagia. Hasiera
|
batean
eredu hura erabilitako Gabriel Aresti eta Jon Mirande idazleek ere, beste bide batzuk urratu zituzten handik lasterrera17.
|
|
Helburua orokorra da lehen hezkuntzaren luzeranikasle elebidunek barneratu hizkuntza gaitasunen errepresentazio bat ukaitea, ikerketatransbersala baten bidez, ikustea zer dakarren eskolatze elebidun batek, izan etxetikeuskaldunentzat, euskara lehen hizkuntza (H1) dutenentzat ala etxetik erdaldunentzat, euskarabigarren hizkuntza (H2) dutenentzat. Lehen denbora
|
batean
ereduko datuak aztertu dira, ondoko helburu berezi eta hipotesia hauekin.
|
2018
|
|
" Guretzat egin dugu arraun, baina ezin uka neurri
|
batean
eredu izan dela taldea, begira bestela taldeko kideen hainbat umek zer dioten eskolan harro: “Nire ama arraunlaria da! ”."
|
|
Maistren bost belaunaldi eman zituen familia baten bidez ezagutu daitezke Iruñeko emakumeen hezkuntzaren historiaren 100 urte. Hiri harresitu
|
batean
eredu guztiak apurtu zituen emakume liberal, intelektual eta feministen lehen familia izan zen: Ma Josefa Callis Piguem(), Nafarroako Gurutze Gorriaren sustatzailea eta, horregatik, Espainiako Gurutze Gorriaren ohore dominarekin saritua bera, haren alaba Mercedes Huarte Callis(), izen handiko Huarte ikastetxeko nesken gela mende erdiz gobernatu zuen maistra, haren biloba Maria Ana Sanz Huarte() aitzindari pedagogoa, hizlaria eta artikulugilea, haren birbiloba Carmen Navaz Sanz idazlea(), Carmela Saint Martin goitizenekoa, eta haren heren ilobak Esther eta Amelia Giulber Navaz maistrak, besteak beste.
|
2020
|
|
Azkenik, eta baikortasun keinu batekin bukatzeko, Adolfok ikus entzunezko hedabideetan itxaropen handiagoa dauka: “Malgutasun gehiago erakusten dute euskararen transmisioan eta bizigarritasunean, hobeto egokitzen dira hiztunen egoeretara, eta moduren
|
batean
eredu egokia eskaintzen dute euskararen normalizazioari buruz”.
|
2021
|
|
Hori begiratu, eta erabakitzen genuen ze eskoletan komeni zitzaigun eredua egotea, edo eredua eredua baliagarria zitzaigun gero eredua eskatzeko, zubi moduko bat zen. Nik gero ikastetxe
|
batean
ereduaren edo ereduaren eskaria egon bazegoela esanez idazten nuen txosten bat, gurasoek hori nahi zutela adieraziz, eta administraziora bidaltzen nuen, ikastetxe horretan eredua martxan ipini behar zela esateko. Horrela hasi ginen, eskatuz eta eskatuz.
|
2022
|
|
Bestetik, ikasle, profesional eta familia horiek geletatik errepidera salto eginez ere aldarrikapen bat egin nahi dute: “Nafarroan dauden behar berezietako lau zentroetatik hiru gaztelaniaz dira eta
|
batean
ereduko plaza gutxi batzuk daude. Ikastolatik ateratzen diren ikasleak plaza gabe geldi daitezke.
|
2023
|
|
Hortaz, ereduei buruz ari garenean zeraz ari gara: batetik, irakasleak landuko duen sekuentzia didaktikora bete betean egokituko den eredu perfekturik ez dago, besteak beste, komunikazioaren baldintzak bestelakoak izanen direlako; bestetik, ahozko ekoizpen bat eredu gisa erabiltzen denean, irakasleak erabakiko du zertarako erabiliko duen eredu hori eta litekeena da sekuentzia didaktiko
|
batean
eredu bat baino gehiago erabili behar izatea. Egitekoa eredu errealak aztertzea izanen da:
|
|
Adibide bat ekartzearren: Juan Kruz Alli Nafarroako lehendakaria zela, urte haietako
|
batean
ereduaren aldeko adierazpena egin zuen, eta adierazpen hori ereduari buruzko banatu zen liburuxkan agertu zen. Jakina, haren alderdian hautsak harrotu ziren, baina ikasturte hartako ereduan% 5 igo zen aurrematrikula.
|