Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 41

2000
‎O rtzia lorez, lurra izarrez liburu mardularekin Artzek giltzerdi egin zuen bere poesigintzan. Alienazioaren denuntziaz haratago jo nahi du, moral askatzaile bat proposatzen du nitasun espiritual batetik kaos antolatu honi aurka egiteko baino gainditzeko. Gizarte materialista honetan ez etsitzeko ahalegin poetikoa da bere azken obra ere, salmodia kutsuko hegalditan antolatua.
‎Poetak katarsi politiko moral bat egiten du gehiegikeriaren bitartez. Desmitologizatze bat proposatzen du, eta barre ironiko bat egiten die ofizioko lagunei... Hauxe da Montoiaren poesia berezi egiten duen ezaugarrietako bat:
‎Baina Eusko Jaurlaritzan ez genuen inolako harrera onik aurkitu eta hiltzen utzi zuten, zoritxarrez. Nik hitzarmen bat proposatu nuen, Gasteiz, Iru' Biblioteka ñea eta Madrilgo Gobernuekin, eta Iruñean eta Madrilen ongi hartua izan zen proposamena. Baina Joseba Arregi sailburuak ez zuen zipitzik egin, eta, txarragoa dena, esan zuen ni Elkarte horretako buruzagitzan egongo nintzen bitartean ez zuela dirurik emango.
2001
‎Lehenengo aldiz, iraganean Theorie des kommu nikativen Handelns argitaratu zuen Habermas harrituta geratu da garapen demografiko, lan aldaketa estruktural etaau rrerapen tekniko eta zientifikoaren aurrean, hots, globalizazio basatiaren aurrean. Eszenatoki honetan nabaria da ez dela nahikoa berriro" elkarrizketa komunitate ideal" bat proposatzea. Orain, Die postnazionale Konstellation liburuan" solidaritate zibil mundiala" proposatu digu, globalizazioari aurre egiteko.
2004
‎9 Gai hauek hobeto ulertzeko, Daniel Dennettek mapa interesgarri bat proposatzen digu tonu benetan xelebre eta argian (Dennett 1986).
2006
‎Bukatzeko esango dugu, gizonezkoen protagonismoa jaisteaz gain, sortzen dituen pertsonaia maskulinoak kritikoak eta gizartean integratzeko arazoak dituzten pertsonaiak direla. Landak bere pertsonaien profilen egokiera ezin hobeto aprobetxatzen du beste sentsibilitate bat proposatzeko, ezarritako desberdintasunak apurtuz eta topikoak irauliz.
2007
‎Gu gara erlijiosoak garela onartu behar dugun lehenak, eta berriro ere laizismo batera pasatu behar dugula. Norbaitek esango du beste erlijio bat proposatzen ari naizela, kultura aniztasunarena. Baina hori horrela planteatuz gero, azkenean ezin gara erlijiotik atera, eta nik nahiago dut erlijio paganoa, jainko askorekin, jainko salbatzaile eta mendekatzailea duen erlijio monoteista baino gehiago.
‎Alegia, kanonik gabeko sistema bat proposatzen du.
‎Euskal nazioa, zer esanik ez. Horrela, gatazka politikoaren moralizazio eta psikologizazio harrigarri bat proposatu beharrean aurkitzen da," perversion de sentimientos morales de muchas de sus gentes" deskalifikazioan eroriz. Noiz onartu behar du Artetak berak defendatzen dituen balio moral demokratiko antzekoetatik —justizia, askatasuna, berdintasuna— abiatuta defendatzen ditugula euskaldun abertzaleok gure proposamen politikoak?
2010
‎Kontuan hartu beharra dago bai Madrilgo Tratatuak, bai lehen protokoloak, mugako auzo eskualdeei soilik eragiten ziela; hau da, geografikoki elkarren ondoan zeudenei. Horregatik, Europako Batzordeak bigarren protokolo bat proposatu zuen elkarren ondoan ez zeuden komunitateen mugaz gaineko lurralde arteko lankidetzari esparru juridiko bat emate aldera. Protokolo hori Estrasburgon onartu zen 1998ko maiatzaren 5ean eta Frantziako Errepublikak harrera ona egin zion, zeren eta haren birtualtasuna mugaz gaineko erlazioetarako Madrilgo Tratatuak ezarritako metodologia bereganatzean baitzetzan —mutatis mutandi aplikatuz—, baina mugaldeko ondoko komunitateen mendean, hertsi hertsian, jarri barik:
‎Vemuri eta Costanza (2006) areago doaz eta nazioaren ongizaterako adierazle bat proposatzen dute, natura ondarearen balioa barne hartuko duena: National Well Being Index (NWI) deritzona, hain zuzen.
‎Amsterdameko Deklarazioaren ondoren, Lur Sistemaren Zientziaren paradigma berriaren auzi metodologiko nagusiak ebaluatzeko programa bat proposatu zuten. Horretarako, David Hilbert matematikariak bere garaian prestaturiko programa hartu zuten eredutzat.
2012
‎Joera izatetik, egungo munduari aplika dakiokeen bizi filosofia bihurtu zaigu. Razionalismoari eusten dion sistema eta, oro har, horretatik jasotako arau eta ezarritako ideia oro arbuiatzen ditu; ulergarria da, beraz, postmodernitate literarioaren gaineko sailkapen bat proposatzeko orduan, egitura sendorik ez aurkitzea. Ikuspegi horrek sistematizazio logikotik ihes egin izanaren ondorioz, ezaugarrien zerrenda itxi eta zehatzak eratzea ezinezkoa gertatzen da; mugimenduak berak defendatzen duenaren, bere borrokaren helburuaren aurka jotzea litzatekeelako, errealitatearen kontzepzio berriak ordena kaosean oinarritzen baitu.
2014
‎Zuzendarien izenak Ezeiza, Izagirre, Berasategi eta Agirresaroberen artean pentsatzen dituzte. Gero, haien ustez ondo landuko duen gai bat proposatzen diote bakoitzari, zuzendariak bereziki problematika bati heldu nahi ez badio bederen, eta erabakia Luis Iriondorekin kontsultatzen dute19 Ezeizak maiz adierazi izan du ahalik eta irizpide zabalenekin hautatzen zituztela zuzendariak," modu ez exkluientean" 20 Datuek arrazoia ematen diote: 21 filmetan 15 zuzendari ezberdin ageri dira kredituetan.
‎Kataluniako Legebiltzarrak, ebazpen honen bidez, Espainiako Legebiltzarrean Kataluniako Gobernuari Kataluniaren etorkizun politikoari buruz erreferendum bat antolatzeko eskumena onartzea xedatuko lukeen lege organiko bat proposatzea erabakitzen du.
‎Ikerketaren motibazioa, beraz, euskaraz genero gramatikalik ez denez izen berriak sortzerakoan sexuaren araberako bereizketa egiteak eragiten duen arazoa litzateke; hots, izen horiek andromino edo ginekonimo diren erabakitzea. Helburua, berriz, arazo horri irtenbide arautu bat proposatzea, zehazki, historian edo beste era batera esanda, tradizioanoinarrituta.
‎Adamen saihetsaren kontu honek badu, gainera, beste alde bat: gizon izenetatik emakume izenak sortzeko sistema oso bat proposatzen bada ere, kontrako noranzkoan ez da bide hori egiten. Hau da, ez dago emakume izenetatik abiatuta gizonenak egiteko modu sistematikorik Jaun aurrizkiarena anekdotikoa gertatzen da, eta Aranaren ildotik sortutako zenbait izenen presentzia ere bai.
‎kontra publiko subalterno feministek berrikuntza espazioetan egiten duten ekarpena. Carol Gilligan ek Kohlberg en moralaren garapenaren kritika egin zuenean, emakumeen moralaren garapenerako eredu bat proposatzen zuen (Gilligan, 1982). Gure ustez, Gilliganen eredua erabilgarria izan daiteke kontra publiko feministek berrikuntza demokratikoei ekartzen dieten ikuspuntu orokorra azaltzeko.
‎‘Jakin’en lan bikaina ikusten dut, Z. Argia’ko zure artikuluak, zure gutunak; zure eboluzioa ere bai, argiago baitituzu zure oiñarriak gaur, orain dala bizpahiru urte baiño. Nik sekretario bat proposatuko dut; zeu! Zer deritzazu?
‎Euskaltzaindiaren hizkuntz autoritatea ez du sekula auzitan jarri. Behin eta berriz jo du Euskaltzaindira euskalgintzaren kudeaketa eskatuz, euskararen garapena gidatzeko eta antolatzeko plan bat proposatuz edo exijituz. Dimisioa eman zuenean ere, 1963an, pilota Euskaltzaindiaren teilatuan utzi zuen, esan ohi den bezala.
2015
‎Kartzelatik, ordura arteko lan guzien etorkizun gordina ikusi nuen, eta dena bideratzen saiatu nintzen: Zeruko Argia ren lanarekin jarraitzeko pertsona bat proposatu nuen eta jarraian hasi zen lanean. Espetxera bisitatzera etortzeko eskatu nion eta egindako guztiaren berri eman nion, nire iritziko ildoak nondik norakoak ziren, baina errealitatearekin topo egingo zuena bera zela eta holako zirkunstantzietan halako aterabideak bilatu zituela.
‎Kipling]. Ondo begiratuz gero, pribilegioa da arma, muga, lege edota zergarik ezartzen ez duen herri bat proposatzea. Nagusi diren eredu baztertzaileak imitatu beharrean[...], euskaldunek askatasunaren eta erabakimenaren bidean bere burua ere eztabaidan izango lukeen nazio bat proposa dezakete.
‎Ondo begiratuz gero, pribilegioa da arma, muga, lege edota zergarik ezartzen ez duen herri bat proposatzea. Nagusi diren eredu baztertzaileak imitatu beharrean[...], euskaldunek askatasunaren eta erabakimenaren bidean bere burua ere eztabaidan izango lukeen nazio bat proposa dezakete. Euskal nazioa euskaldunen askatasuna antolatzeko modua litzateke.
‎Utopiaren magiarik gabe, gizartea hobetzeko aukerarik ez bada, normala da herritarrak konformista bihurtzea. Politikak ez badu bestelako hodeiertz desiragarri bat proposatzen, jendeak ez badu politikan gizarte hobe bat eraikitzeko modurik ikusten, orduan, logikoa da kontabilitate eta balorazio ekonomikoki egoistak eta politikoki kontserbadoreak hobestea. Dagoena halabeharrezkoarekin konfunditzen da, naturarekin ia.
‎Hori dela eta, Euskal Herriko gatazken irakurketa feministetan ez dago irakurketa feminista bakar eta homogeneo bat; ezta gatazka bakar eta homogeneo bat, ETAz, biolentziaz, errepresioaz, kartzelaz, estatuaz, Espainiaz, bakeaz, eta abarrez hitz egin dugu. Hori lortze aldera, kontzeptu bakoitza birdefinitu dugu, errealitatea eta gatazkak ulertzeko beste marko interpretagarriago eta lagungarriago bat proposatuz.
2016
‎Edonola ere, lehenbizi, herri horrek bere aniztasuna onartu eta ezagutu behar du eta konpromisoa hartu demokratikoki kudeatzeko. Bestalde, herritarren ongizatea bermatuko duen eredu sozio-ekonomikoaren inguruan gutxieneko adostasun bat landu behar da eta sare instituzional eraginkor bat proposatu hori guztia kudeatzeko gaitasuna izango duena.
2017
‎euskal telebista publikoko saioaren auzia. Euskal nazioarekiko diskurtso desberdin bat proposatu dute kasu horiek, ohikoa den logikatik eta ikuspegietatik urrundu eta ‘normaltasun’ parametro berrietan kokatuz errealitate nazionala. Euskalduna naiz eta zu?
‎Beste desberdinkerietarako ez bezala, horretarako ez dago planik, eta ez da eskaintzen formaziorik. Oraingo Hezkuntza Sailak eta aurrekoek, kolore politiko desberdinekoek, ez dute begirada instituzional bat proposatu gai horren gainean. Eskolek ez dute ‘klase’ aldagaia erronkatzat hartzen modu antolatuan eta egiturazkoan.
‎Bertsoaldiak bata bestearen atzetik kateatu arren, ez omen zegoen modurik inor garaile jotzeko. Berdinketa hura hauste aldera, epaimahaiak ariketa bat proposatu zien bi bertsolariei: epaile bakoitzak bertsoaren lehen puntua jarriko zien bi bertsolariei, horiek hurrengo hiru puntuak atoan bota zitzaten.
2018
‎Kapitalismo neoliberalaren aroan, sistema bera irrazionala den aldetik, razionalki ulertezina den aldetik, aise gainditzen ditu politika razional positiboaren mito aurrerakoiak (giza eskubideen balio aurrerakoi horiek). Horren aurrean, politika populista sintomatiko bat proposatzen digu Joseba Gabilondok (2017: 168):
‎Kontatzen du Erkiziak, garai bertsuan," Mauriziaren zintzurrari zerion zimurtasunari goxotasun zuri eta intimo baten bidez" erantzuten ziola Lourdes Iriondok," lehenengoaren primitibotasunari baino bigarrenaren hurbiltasunari beldur gehiago zion erregimen politikoaren pean". Tonuaren berrirakurketa bat proposatu zuela, mikrofono eta bozgorailu bidez entzutera ohitu zen publikoarekin; atzerabueltarik gabeko hitzarmen berria. Eta, gero, 80ko hamarkadatik aurrera, bozgorailuen biderkatzearekin hitzarmen hori eguneratu egin zela.
2019
‎Adiera horiek guztiak konbinatuta, testu honetan, maitasuna arroztu ahal izateko dekalogo bat proposatuko dut: hamar puntu/ atal, hamaika emakumeren bizipen, sormen lan edota teorietatik abiatuz.8 Puntu horietan murgildu baino lehen, hurrengo atalean, maitasun ideologia hegemonikoaren zer nolakoetan pixka bat gehiago luzatuko naiz.9
‎Alexa Krolinskirekin elkarlanean, Army of Love dokufikzioa ekoiztu du, pertsona guztientzako maitasunaren kanpaina baten hasiera bezala. Adin eta itxura ezberdinetako soldadu erregimentu bat proposatzen du, harreman intimoak izan ezin dituztenen bakardadea den gaixotasun sozialari erremedioa jartzeko. Utopia justizieroa aldarrikatzen dute, eta proiektuaren webgunean (thearmyoflove.net) azaltzen dute dena zehatz mehatz.
2020
‎Elkartasun erradikal bat proposatu genuke, eremu guztietan, eta lantzen ditugun proiektu eta estrategia guztietan, oparotasun berdinzalea zabalduko duena gure lurralde eta bizitzetan.
‎Karlisten eta liberalen arteko gerretan higatu ziren euskaldunak naziogintzaren xix. mendean. Herri proiektu bideragarri bat proposatzeko ezintasunak xx. mendean ere iraun zuen. Eta oraindik ere, xxi.ean, ez dirudi estrategia politiko komunik adosteko asmorik dagoenik, ez maximalista, ez minimalista...
‎Emaitza gisa, zentsuraren periodizazio bat proposatu zuen, hiru mugarri nagusiak 1936 legeak, Fraga Iribarneren 14/ 1966 Legea eta demokrazia aroko 24/ 1977 Errege Dekretua izanik.
2021
‎Beste irakurketa bat proposatzen dut oraingoan, eta, horretarako, kontuan hartu beharreko faktore bat honakoa da: iruditegiaren ezarpena ez zela diskurtso politikotik inposatutako elementutzat jo, baizik eta herri eremutik zetorren adierazpen gisa ulertu zela.
‎Hitza Hitz lan taldeak, lehen fase batean, itunaren neurrien gauzatze zehatzean hautetsien laguntzeko, formakuntza eskaintza bat proposatzen du.
2022
‎Bere helburua ez da ‘giza naturaren’ teoria berri bat proposatzea, ‘giza baldintzak’ aztertzea baizik. Beste modu batera esanda, gizakia jaiotzetik baldintzatzen duten kondizioak aztertzen ditu:
‎• Lurraldetasun printzipioan oinarritzen da eta lurraldeko kultura, hizkuntza eta naturarekin harremanetan jartzeko balio sistema bat proposatzen du. Begirada produktibista huts batetik (garapen maila= BPG) eredu antropozentrikoagora pasatu gara (giza garapena barne biltzen duen garapen adierazle eta indizeak hor dira); egun, antropozentrismotik ekozentrismora begirada zabaltzea beharrezkoa bezain estrategikoa iruditzen zait.
2023
‎Gaiari heltzeko abiapuntu desberdin bat proposa daiteke, honakoan oinarri hartuz: " hizkuntza elkarteek ematen diote bizitasuna hizkuntzari".
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia