Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 29

2003
‎Badago premia, orobat, indarrean dagoen gizarte ordenarekiko alternatiba bideragarri bat irudikatzeko. Donald
2005
‎Iru diaren aroan bizi gara eta aro honetako protagonistetako bat da idazle hau. Bere lanetan ibilbide bat irudikatu ahal da, ikus entzunezkoen mundutik datozkigu bere narrazioak. Gaurko eszenatokiak paratzen dizkigu, urbanoak batez ere, eta gaurko pertsonaiak agertzen dira bere lanetan, anitzak, marjinalak, ‘besteak’ Harremanei ematen die lehentasuna, egungo gai jorratuenetako bat literatura guztietan, sexua eta amodioa ditugu bere orrietan molde berri eta zaharren artean dantzan.
2010
‎Une horretan ez da amaitutzat ematen zientzia eta demokraziaren teoria bat, baina ebaluaketa prozesuan elementu alternatiboak integratzea eta zientzia ulertzeko modu bat irudikatzea lehen pauso bat da. Hurbilketa analitikoari dagozkion auzi horiek lehen urrats bat dira zera baieztatzeko:
2011
‎Liburu honek, zenbait alderditatik, antz handia izan lezake Bernardo Atxagaren azken liburuarekin (Zazpi etxe Frantzian, 2009). Kasu biotan egilearen traiektorian erabateko aldaketa bat irudikatzen du, aurreko lanekiko haustura handi bat, Euskal Herria utziz eta horren ordez (kasu biotan) akzioa Afrikara eramanez. Nire iritzia da Atxagaren kasuan benetako aldaketa baten aurrean gaudela (edo, gutxienez, aldaketa saio sakon baten aurrean, garbi baitago paisaia erabat aldatzen bada ere pertsonaiek atxagianoak izaten segitzen dutela neurri handi batean), baina Sarrionandiaren kasuan ez dago benetako aldaketa bat, aurrekoaren garapena baizik, azken muturreraino eramana.
2012
‎adibidez, karlistek behin eta berriro bide armatua jarri zuten mahai gainean, eta aurrez aurre izan zituzten beren kide eta lagun ugari; halaber, negoziazioak abiaturik, behin eta berriro estrategia posibilistak eta intrantsigenteak talka egin zuten (jakina denez, Nafarroan estrategia posibilista nagusitu zen 1839ko egoeraren ondoren, eta aldiz mendebaldeko probintzietan intrantsigenteak nagusitu ziren, batez ere bizkaitarren eraginez, baina euskal erakunde guztietan zegoen denetarik). Ñabardura kontua da, beharbada, baina nire begietan Agirreazkuenagak Foruen aldeko ibai zabal bakar bat irudikatzen digu, korronte desberdinekin, baina korronte nagusia liberal foruzaleek osatzen zutela aldezten du, ñabardurak ñabardura, 1793tik 1919ra arte.
2013
‎Azken batean, Txillardegi, gu bezala, errealitate honetan bizi zen, errealitate hobe bat irudikatzen zuen arren, eta errealitate hobe horren alde lan egiten zuen arren.
2014
‎Kaosaren poetikari gorazarre egiten dion obra horrek Elorrioko Arriola Antzokira narama, 1999ko garai hartara, ordura arte antzekorik ikusi gabekoak ginen sasoira. Abandonatutako egunkari bateko erredakzio bat irudikatzen zuen eszenarioak, idazteko makina zaharren hotsarekin; zortzi espiritu burlatik kaosaren erritmoa sortuz ematen zioten hasiera obrari. ‘Zer’ sortzen dugu eta ‘zelan’ sortzen dugu galderei bueltaka zebiltzan orduan Antzerkiolakoak, beti ere kolektiboak ziren galdera zein erantzunak.
2016
‎Hala Bedik komunitate bat irudikatzen du bere egunerokoan. Balio zehatz batzuk transmititzen ditu eta errealitatearen aurrean irakurketa zehatz bat egiten du.
2017
‎Barrea gertaera intelektualen artean intelektualena bilakatzen da orduan, erosotasun moralaren eremu lasaigarriak aztoratzen baititu: teologo zurrunek, moralista itsuek ez dute barrea maite, idatzita ez dagoen beste mundu posible bat irudikatzeko modua baita. Pentsatzea ez da inoiz ziurra, hausnartzeak zalantza dakar beti, kontraesan etikoei aurre egitea...
‎herri hau euskaraz pentsatuko dugu, edo ez da izango. Izan ere, nortasun elementu bat irudikatu behar dugu, gizarteko elementu guztiak kontuan hartuko dituena; ez baitago euskaldun komunitate bakar bat, nortasun bakar bat. Eta gizarterako iruditeria hori beharrezkoa da, iruditeria nahi bateratu hori.
2018
‎Metro gutxi batzuk besterik ez daude bi eraikinen artean. Nahikoak amildegi oso bat irudikatzeko. " Museoak gizartearekin eta gertuko komunitatearekin harreman estua izan behar du".
‎Alboratu gabe, guretik ere. Gustuko edo ez, baina etorkizun bat irudikatzen. " Ikuskizunaren momentu batean galdera hori egiten baita:
‎Ezkerraren hondamendiaren ostean biak nola uztartu begitantzen zait galdera nagusia natiba bat irudikatzea, argi hauteman litekeen alternatibarik ez izatearen ondorioak onartzea baizik" (2016: 123; aipamen guztien itzulpenak nireak dira).
2020
‎Alde horretatik ere atseginez ikusiko nuke etnikotasun subalternoen borrokan bilduko balira, hau da, estatu nazionalismo autokratiko eta kapitalismo neoliberalaren15 aurkako erresistentzietan herri espiritu singular berriak sentigarri egiteko gai izango balira. Nire ustez, euskal tradizio separatistatik ez luke arazo handirik izan behar jatorri edo sorrera (zergatik ez, etengabeko etnogenesi) berri bat irudikatzeko; adibidez, euskal errepublika baten eratze lanean, non denok garen etorri berri.
‎Herri oro da poligenetikoa, baina aldi berean jatorri mitiko baten pean bildua (jatorria historiko edo transzendental moduan aurkezten den arren, izaera biltzaile bat irudikatzea eta gauzatzea dena, eta horregatik ere batzuetan patu, etorkizun edo potentzialtasun moduan agertu ahal den jatorria). Modu asko daude, nola ez, herria irudikatzeko edo figuratzeko.
‎Hortaz, Garaten proposamena alboko apal batean ahantzirik gelditu bazen ere, Iraultza garaian zabaldu ziren aukera ezberdinen artean bide posible zehatz bat irudikatzen du. Eta, batez ere, Frantziako Iraultzaz egiten den interpretazioa gaindituz, Iraultzaren laborategia egungo errealitatea ulertzeko eta indarrean dauden korapiloak askatzeko lagungarria izan daitekeela ohartarazten digu.
‎Nazioaren eta hizkuntzaren arteko estekak errealitate egoskor bat irudikatzen du. Nazioaren adiera guztietan, Herodotoren garaitik gaur arte, hizkuntzaren ezaugarritzea (beraz kulturarena) oinarri oinarrian aurkitzen da.
‎Nazioaren adiera guztietan, Herodotoren garaitik gaur arte, hizkuntzaren ezaugarritzea (beraz kulturarena) oinarri oinarrian aurkitzen da. Dela hizkuntza komunitate jakin bat irudikatzen duelako, dela hizkuntza komunitate berri bat eraikitzea xede duelako. Erran nezake funtsezko korapiloa beste nonbait aurkitzen dela.
‎Historiak ibilbide bat irudikatzen du, nazioaren iragan komun bat ekartzen digu gogora. Lurraldea ezaugarritzen du, eta, aurrera begira, herritarrek duten partaidetza sentimendu komuna irudikatzeko oinarri sendoa ere ezartzen du.
‎Begiek ez diote nahi bira horri jarraitu. Paretaren zuriak beste denbora bat irudikatzen du. Geldiunearen denbora.
‎Distopia beste gauza da, ordea. Distopiak gaur egungoa baino okerragoa den gizarte bat irudikatzen du, ez munduaren azkena. Lyman T. Sargenten definizioak dio zehaztasun handi samarrez deskribatutako gizartea dela distopia, ez dela existitzen eta irakurlea bizi den gizartea baino okerragoa den bat irudikatu nahi izaten duela idazleak (‘The Three Faces of Utopianism Revisited’).
‎Distopiak gaur egungoa baino okerragoa den gizarte bat irudikatzen du, ez munduaren azkena. Lyman T. Sargenten definizioak dio zehaztasun handi samarrez deskribatutako gizartea dela distopia, ez dela existitzen eta irakurlea bizi den gizartea baino okerragoa den bat irudikatu nahi izaten duela idazleak (‘The Three Faces of Utopianism Revisited’). Hau da, gaurkoa baino okerragoa den eta existitzen ez den gizarte baten deskribapena da distopia.
‎distopia gaurkotasunaren kritika da, baina gaur ez da distopia Ñabardura bat, jarraian, esan berri denari: distopia idazleak" irakurlea bizi den gizartea baino okerragoa den bat irudikatu nahi izaten du"; hau da, ez du unean uneko gizartea bera deskribatzen, haren hausnarketaren batetik abiatuz hura baino okerragoa den bat baizik. Distopiak, beraz, ‘gaurko’ gizarteari idazten dio, gaur ez izateak ahalbidetzen dion distantziatik.
2021
‎Aurrerago, Euskal Herriak bere teleologia propioa eraikiko du, xx. mende erdialdeko optimismo iraultzailean sortua. Baina neoliberalismoaren razionalitatearen nagusitasun osoarekin egingo du denbora historiko berean topo, hegemonia global bat irudikatzen duen erraldoi batekin.
‎zaharra kritikatu eta desmuntatzen dabil ibilian teoria dekolonialak, queer teoriak, feminismo berriak, marxismo berriak, aldi berean ziurtasun berriak eskaintzeko erabateko beharrez. Eta ziurtasun egarriz bizi den kultura eta garai batean, ukazioaren zein konspirazioen teoriek, berdin Europan berrindartu den antigoaleko ezker komunistak ere, modernitateko errelatu puskatu nagusietara egiten dute ihes (elite omnipotente bat irudikatuz, kasu guztietan). Egarriari ura, desertuan.
2022
‎maitasunez deskribatzen du Simone de Beauvoirrek bere aitonaren egunerokotasuna, erritual poetiko gisa. Emandako betiko paseoak, erosketak egiteko betiko denda txikiak, kafea hartzeko lagunak eta tabernak..., egunez egun errepikatutako agertoki atsegin bat irudikatzen digu. Zer dela-eta egiten du gora egunerokotasuna erritualizatzeko joerak zahartzaroan?
‎Eta utopia horren zertzelada zehatz bat emango dut, amaitzeko. Faktore, elementu, egitura eta erakunde anitz behar dira familia patriarkal, kolonial eta liberaletik pasatzen ez diren bizitzaren produkzio eta mantentze espazioak, lurraldeak, hiriak eta komunitateak sortzeko eta horren konplexutasuna ulertu eta beste mundu bat irudikatu ahal izateko. Adibide bat jarriko dut.
‎Arlo guztiek jarraitu duten eredua izan da hori. Baina horren ondorio, bi zutabe nagusi zituen sistema bat irudikatzen zuen: zerbitzuen katalogoa eta diru-laguntzen katalogoa.
2023
‎Euskararik gabeko Euskal Herri bat irudikatzen duzu?
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia