Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 39

2008
‎Herri euskaldun askotan, alkate eta zinegotziek herritarren aurrean hitzaldiren bat egin behar dutenean, Euskara Batuan egiten dute, horixe delakoan hizkera jasoa. Herri euskaldun askotan, apaizek Elizan, Euskara Batuan egiten dute, horixe delakoan hizkera jasoa.
‎Bigarren ohar bat egin behar da berehala. Euskal literatura badela baiez taten du bainan, erdarazko liburuak sarrarazten ditu sail hortan, euskarazkoe kin batean.
‎Biltokiaren puntua ukitu aurretik, ordea, katedraren bilakaerari buruzko ohar garrantzitsu bat egin beharra dago, Lakak aipatzen ez duena. Izan ere, Azkue eta Arana Goiriren katedragatiko lehian lehena irabazle irten bazen, esan liteke abandotarrak garaipen postumoa izan zuela.
‎Hendaia eta Hondarribian jazo zena azaldu aurretik, historiografia piska bat egin beharra dago. Kongresu hartan jazotakoaren bertsio kanonikoa, oraintsu arte, Luis Villasantek bere 1956ko Historia?
2009
‎–Min oiek gora beera, egin beharreko lana [da], batasun lana. Ebakuntza bat, operazio bat egin bear danean, min izaten da; bañan operazioa, egin bearreko gauza izan oi da askotan, biziari laguntzeko, bizirik irauteko?, adierazi zuen sarrera hitzaldian. Eta Biltzarraren bukaeran, ortografia batuari buruzko ondorioak onetsita zeudenean:
‎Euskaltzaindia 1960an hasi zen euskal gramatika egiteko ahaleginean. Azaroko batzarrean esan zuen Luis Villasantek. Euskaltzaindiak bere gramatika bat egin bear leukeala?, proposamena onartu eta Villasanteri berari eskatu zioten lanaren ardura hartzeko, eta hurrengo hilabeteetako batzarretan Villasantek egindako lanak aztertu izan zituzten, baita oharrak egin ere, besteak beste Inazio Maria Etxaidek, Isidoro Fagoagak eta Eusebio Erkiagak. Baina lehen ahalegin hura bidean gelditu zen.
2010
‎Pragmatikari buruzko irakurketak egitean euskaraz, irakurlea berehala ohartzen da autore batzuek hizketa egintza adierazpena erabiltzen dutela eta, beste batzuek, ostera, hizketa ekintza. Ezer baino lehen, zehaztapen bat egin behar da egintza nozioaren inguruan, izendapen horren azpian, izan ere, bada aldea azterketa ulertzeko moduari zuzen zuzen dagokiona. Gure hautua argitu aldera, hizketa egintza eta aldaketa kontestula nozioak ukituko ditugu.
‎Ezin izango genuke sermoien deskripzio edo karakterizaziorik egin, berbaldi ekarria saihetsean utziko bagenu. Leku bat egin behar zaio, inolaz ere. Luze arituko gara alderdi hauez eta aurrera joan ahala irakurlea ohartuko da hautuak ez direla arbitrarioak izan.
‎Orain ohar bat egin beharrean gaude gure azterketarako argigarria izan daitekeelakoan. Sermoiak irakurri ahala, berehala ohartzen da irakurlea testuetan ageri diren ahotsak eta subjektuak asoziazio eta disoziazioen menpe daudela.
‎Berbaldi ekarriaren izanari buruzko atal hau amaitzeko tarte bat egin behar zaie Compagnon autoreak aipuari buruz egindako oharrei (Compagnon 1979: 50; 76).
‎50; 76). Autore honen arabera, aipuaz ari garenean bereizketa bat egin beharra dago: artikulazio maila> eta artikulazio modua> bi gauza dira.
‎Edo izan daitekeena, litekeena, izan litzatekeena. Zentzu honetan, guk beste bereizkuntza bat egin beharra dugu.
‎Altaba azken gogoeta bat egin behar genuke euskararen etorkizunari buruz. Eta lehenik AEKko ikasleek nola transmititzen dute euskara beren haurrei.
‎Horregatik, 3 eta 9 urte bitarteko haurrak onartzen zituen bere eskolan Zipitriak. Baina ikasleak 9 urte betetzean, azterketa bat egin behar zuen. Ingresos zenekoa?, ondoren, hezkuntza arautuan (eta beraz, gaztelerazko ikastetxeetan) jarraitu ahal izateko. Azterketa hori, gainera, gazteleraz egin behar zuten etxe eskoletako ikasle euskaldunek.
‎1977an, Beasaingo (Gipuzkoa) Alkartasuna Lizeoak 10 urte inguru zeramatzan zabalik, baina egoitza ezberdinetan banatuta. Han ere gorantz zihoan ikasle kopurua, eta eraikin berri bat egiteko beharra zegoen. Josu Erguin gurasoen batzordeko kidea zen orduan, eta dirua lortzeko ideia bat aurkeztu zuen ikastolan, 1969an Kalifornian (AEBn) ikasten ari zela ezaguturikoa:
‎Marko autonomikoa martxan jarrita, beraz, Euskal Autonomia Erkidegoko hezkuntza sistema eta hezkuntza politika erabaki behar zituen Eusko Jaurlaritzak. Hautu bat egin behar zuen. Batetik, ikastetxe pribatuak zeuden, erdaldunak erabat, gehienak entitate erlijiosoek kudeaturikoak, eta nolabaiteko prestigioa zutenak, hasierako irudia ona galduxea bazuten ere.
‎1987ko abenduaren 18ko akordioan jasotzen zenez, Euskal Eskola Publikoaren Legea egin aurretik, bitarteko lege proiektu bat egin behar zuen Eusko Jaurlaritzak: Bateratze Legea edo Ley de Confluencia izenekoa.
‎Bi sareentzat ia baldintza berdineko finantzazioa izan arren, ikastetxe pribatuei baldintza batzuk proposatzen zizkieten. Azken finean, eskola mapa bat egin behar zen, eta mapa horretan sartzen zirenek onura batzuk izango zituzten, baina, era berean, baita baldintza batzuk bete beharra ere.
2012
‎Euskal itzultzaileek esandakoak aztertu ondoren, Leizarragaren lehen euskal itzulpenetik Sarrionandiaren garaira arte zer euskaratu den aztertuko dugu atal honetan. XX. mendearen bukaerara arteko euskal itzulpen guzti guztien azterketa egiteak luzeegi joko ligukeenez, eta lan honen gai nagusia kontuan harturik, nolabaiteko hautaketa bat egin behar izan dugu, eta testu edo itzulpen literarioetara mugatu dugu gure azterketa. Itzulpen literarioen barruan ere beste banaketa bat egin dugu, eta liburu gisa argitaratutako itzulpenak eta aldizkarietan kaleratutakoak bereizi.
‎Goiburuan bertan, izenordain erakusleak? izendatu baditugu ere, atal hau jorratzen hasi aurretik ñabardura bat egin beharrean gara. Garbi dago, askotan, izenordain?
‎Antzezkideek jaunsten dütüen egoera güziak bizitzen dütüe. Horien artean haütü bat egin behar düe. Zeren eta bizi beitira honaren eta gaixtoaren erditan.
2013
‎Euskaldunen Frantziarekiko atxikimenduaren agerraldi horiek aipatzean, ñabardura bat egin behar dugu. Oro har, ikerlari guztiak ez datoz bat, ea soldaduek gerlan izan zuten motibazioa abertzaletasunak (Frantziaren edo Alemaniaren aldekoak, adibidez) bultzatu zuen ala beste arrazoirik izan ote zen erraterakoan.
‎Arlo horretan, gure ikerlanaren helburuetara hurbiltzen gara, nahiz eta gurea, euskal ikuspegitik begiratua izan. Ondorio orokor batzuekin erka dezakegu gure ikerketa, baina azken ondorioetarako Euskal Herritik abiatutako ikerketa propio bat egin behar dugu.
‎Testu kantitate handia da; handiegia doktore tesi bakar batean aztertzeko. Horregatik, aukeraketa bat egin behar izan dugu.
2015
‎Bereizketa honetaz gain, beste bat egin behar da, gertaera literarioaren arloan, literatura jakin baten esparruan. Kontu desberdinak dira:
2016
‎Orain ezin duzu irudia ahantzi. Idazten duzunean, jadanik aurre zuzendaritza bat egin behar duzu. Eta pentsatu:
‎Komunitate ttipi horri, berari min egiten diona aipatu behar zaio. Frantsesez antzerki bat egin behar balitz euskal gauzei buruz, gai horiek lirateke berriz ere martxan. Euskal antzerkira jiten diren horiek konbentzituak dira.
‎Pantzo Irigaraien testuak izaten dira, publikoa oso zabala izaten da, herriko jendea, baina kanpokoa ere, Irigarairen lanen ikusteko publiko handiahurbiltzen ohi da. Ñabardura bat egin behar dugu Pantzo Irigarairen testuekiko, alegia, euskaldunez trufa ez dela bere testuetatik atera. Irigarai oso leial, jarraitzaile, hitzaren alderdi baikorra hartuz, ikusten da herriko antzerkiaren tradizioari, nostalgia baldin badu ere Bordaxuriren garaiaz, herriz herri ibiltzen zen garaiaz.
‎Azalpen honi buruz ohar bat egin behar dugu. Izan ere, Larzabalek egin duen lanari buruz gutxieste bat badugu hemen.
2019
‎Bestetik, batasuna egiteari zail ez ezik mingarri ere irizten zion Lekuonak, ebakuntza baten antzeko: . Ebakuntza bat, operazio bat egin bear danean, min izaten da; bañan operazioa, egin bearreko gauza izan oi da askotan, biziari laguntzeko, bizirik irauteko?.
2021
‎43.5e Bereizketa bat egin beharra dago birformulazioaren edukiaz. Gehienetan birformulakizunaren edukiari edo adieraziari dagokio atal birformulatzailean egiten den formulazio berria.
‎Hautakariak agertzen diren perpausetan halako kontraesan bat aurkituko dugu, bi zatien arteko aukera bat egin behar baita eta biak batera ezin baitira bete: Edan ura edo egarriak geldituko zara; Edan ura, bestela egarriak geldituko zara.
‎Zeini zer kualitate erants dakiokeen, perpausean adierazten dugunaren inguruko presuposizioek esanen digute: jo dezagun, esate baterako, pelikula bat egin behar dela eta hiri baten bila gabiltzala horretako. Hiri hori nolakoa nahi dugun, zaratatsua eta txikia, zaratatsua eta zikina, zaratatsua eta garbia, denak zuzen leudeke goiko esaldi bakoitzean.
‎Hor, gizondu aditzak norbait ‘gizon bihurtu’ dela esan nahi du. Baina aditzak sortzeko bide hau arrunta izanik ere, ohar pare bat egin beharra dago. Batetik, ezin da izen guztietatik aditza sortu:
‎42.19.2b Ere DMa ageri zaigun bakoitzean suposizio bat egin behar du perpaus horren erreferentzia munduaz. Gure kasu hauetan badakigu norbait joan dela afaltzera edo norbait ez dela agertu.
‎Ez du harrokeriarik,/ umila da oso (Txirrita); Garestia da oso (Soroa); Zergatik kontrizio edo amore damua da oso, edo perfektoa[...] (Mogel); Bai, mutil ederra da oso (Erkiaga). Hiztun anitzen ustez, oso horren aurretik etentxo bat egin behar da ezinbestean, baina ez beste batzuen ustez.
‎Halakoak dira, besteak beste, jakin, ulertu, ikusi, entzun, maitatu, ukan aditzak. Aditz dinamikoei dagokienez, aldaketak eta fase desberdinak daude; ez du berenaz jarraitzen, hau da, jarraitu ahal izateko indar berezi bat egin behar da. Mota horretakoak dira, adibidez, laster egin, igeri egin, irakurri, jan, erre, borrokatu aditzak.
‎14.10.5.4a Hobeto (hobeki) eta hobe. Honetaz ere ohartxo bat egin behar da, gauzak batzuetan aski nahasiak gertatzen baitira. Hobe adjektiboa da, on i dagokion konparatibozko forma, hain zuzen.
‎EGLUn (I: 44) esaten da nik neuk eta holakoen ondotik eten bat egin behar dela, eta horregatik ezin dela izan hori galdegaia. Galdegai izateko aski dela neu bakarrik erabiltzea (azken hau ez da hola esaten, hitzez hitz, baina badirudi han esaten denetik hori ondorioztatu daitekeela).
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia