Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 13

2003
‎Gure artean arau baita norbaitek jakintzaren batean edo bertutearen beste atalen batean beste baten bidez hobe bihurtuko delakoan berau zerbitzatu nahi badu, borondatezko esklabotza hori ez lotsagarri ez koipekeria ez izatea. Bi lege hauek bat egin behar dute, mutilekiko maitasunari buruzkoak eta filosofia eta besd te bertuteei buruzkoak, maiteak maitaleari atsegin egitea eder gertatuko bada. Maitalea eta maitea batera datozenean, bakoitza bere legearekin, bata atsegin ematen dion maitea bidezkoa den guztian zerbitzatuz, bestea bera jakintsu eta on bihurtzen duena bidezkoa den guztian zerbitzatuz ere; batak zentzutasun eta gainerako bertutetarako lagundu dezakeenez eta besteak heziketa eta gainerako jakintzan jaso e behar duenez, orduan, arau horiek berera etorrita, kasu horretan bakarrik gertatzen da eder izatea maiteak maitaleari atsegin ematea, eta bestela inoiz ez.
‎34 Nahierarako legeak eta lege aldaezinak bereizi ostean, lege oro bi ideien barruan sailkatzen dituen beste bereizketa bat egin behar da: erlijioari eta politikari buruzko legeak bereizi behar dira.
‎46 Legeen azken bereizketa bat egin behar da, hain zuzen ere, zuzenbide idatzien eta ohituren artean sarritan egiten den bereizketa. Zuzenbide idatziaren oinarria idatzitako eta argitaratutako legeek osatzen dute.
2005
‎Berriz ere garbi antzematen dugu, honen arabera, hizkuntza kontzeptu konplexua dela, beronen ikerketa —konparaketa gramatikaletan edo lexikaletan geratu gabe— zabala behar duela izan eta, azken finean, honek gizakiaren estudio orokorrarekin bat egin behar duela. Hizkuntza ezberdinen ikerketa konparatu honek, beraz, garatu egiten du" antropologia konparatu" hura eta, zentzu honetan, egilearen asmoa ez da" zientzia berri bat sortzea, baina bai —orain arte egindako saiakerei jarraipena ematen dien— estudio berri bat abian jartzea" 160.
2006
‎Ahalegin metodologiko bat egin beharra azpimarratu nahi da: epikaren mundu aurreklasikoa doitasunez ulertu ahal izateko guk geuk gerturatu behar dugu ikuspegi zaharrera6; mundu hura gurera gerturatzen saiatzeak gure mundua ulertzeko bidean jar gaitzake, agian, baina ez dugu ukituko ezagutu nahi genuena.
‎Edozein motatako edertasunari eta deformazioari dagokienez, gizakien sentimenduak desberdinak izaten dira sarritan, nahiz eta haien diskurtso orokorra berdina izan. Hizkuntza guztietan badaude zenbait termino gaitzespena adierazten dutenak, eta beste batzuk gorespena; eta hizkuntza bereko gizakiek bat egin behar dute termino horien erabileran. Idazkerari dagokionez, dotorezia, egokitasuna, soiltasuna eta bizitasuna txalotzeko bat datoz ahots guztiak; baita gehiegikeria, manierismoa, hoztasuna eta distira faltsua gaitzesteko ere.
2007
‎Aurrera eginez, jarraian, espresuki hezkuntzaren eta hizkuntz pedagogiaren dimentsio etikoaz esandako hainbat gauza azpimarratuko dugu: ...zen delarik" 251 Hizkuntz kontuetara etorrita, eta Bollnowen eskutik, esatekoa da ere hezkuntzaren zeregin garrantzitsuenetako bat dela" gizakia hitz egitera eramatea" edo" elkarrizketara gidatzea", hain zuzen, horretarako" jarrera eta gaitasuna" bultzatuz252 Azken batean" erantzukizunerako etika pedagogikoak" eta" elkarrizketarako hezkuntzak" bat egin behar dute, horrela bakarrik izango baita posible —euskal kasuan ere— guztion" askatasuna" areagotzea eta egitasmo komunak" negoziatzea" 253 Errepaso moduko honekin bukatzeko, labur ere, aniztasun sozio-kulturalak eta linguistikoak etika pedagogikoari suposatzen diona gogoraraziko dugu: hezkuntzaren erantzukizuna, jakina, etikoa da" bizitza sozialean parte hartzeko gaitasuna" indartu nahi duen unetik, baina zeregin hori gauzatzerakoan ezinbestean egokitu behar du hark bai" une bakoitzeko zirkunstantzietara" bai" kultura baten jabe den gizatalde" bakoitzera254 Hizkuntza da, alabaina, gizatalde horietako bakoitza gehien ezaugarritzen duen zirkunstantzia, eta, horrexegatik, hezkuntzak ezinbestean sustatu behar du" hizkuntz komunitatearen auto adierazpen linguistiko eta kulturalaren gaitasuna" 255 Aipatutako aniztasunak, finean, giza eskubideen baitan kokatu beharreko eskubide kultural eta linguistikoez hitz egitera garamatza, eta, egiaz, hemendik abiatuz ulertu litzateke ere euskal hezkuntzak euskararen normalizazioaren inguruan duen erantzukizuna.
‎galdetzen duenak berak —modu korrelatibo batez— bere burua zalantzan ere jartzeko gaitasunean. Eta bigarren zehaztapen bat egin beharra dago: egiazko elkarrizketak bi partaideen adin nagusitasuna aurresuposatzen du, alegia, elkarrizketa posible da, bakarrik, baldin eta hezte bidean dagoenaren adin nagusitasuna jada burutua badago.
2008
‎Bestalde, zenbait tokitan, zerrendaturiko ezaugarriei filosofoak beste bi gehiago gaineratzen dizkie, alegia, 4) batasun bat osatzea (VII 2 eta VIII 6 ataletan) eta 5) egintzan existitzea (VIII 2 atalean). Jarraitu aurretik, substantziaren ezaugarriei buruz azalpen pare bat egin behar da: Aristotelesek zehaztutako zerbait (tode ti) aipatzen duenean, erreferentzia ez da materiaz eta formaz osaturiko errealitate sentigarria (synolon), errealitate hura egituratzen duen printzipioa baizik; bestalde, filosofoak substantzia banangarria dela baieztatzen duenean, agian zehaztu luke pentsamenduaz banangarria (to logoi choriston) dela, hau da, pentsamenduaren bidez banangarria dela.
2009
‎Modernitate osoan zehar etika erlatibizatuz joan, eta hara non, Postmodernian, etika kristaua agertzen zaigun berriz. Horrek, Modernia gainditu ez dugula eta agian Moderniaren interpretazio berri bat egin beharra dagoela erakusten du, bertan egon diren kontraesanak gainditzeko, Moderniak berak bukaeran ukatu zuen bide bera hartzen ari garelakoan baikaude. Hemen ere, Euskal Herrian, munduaren izkina honetan, Moderniaren kume gara, nahi eta ez (Postmodernitatearen aita, agian ere).
2012
‎produktiboa izan dadin (formalismoa fidela da, gorputza gertaerazko aztarnaren" menpe" dago zuzenean); ezabatua izan dadin (formalismoa erreaktiboa da, gorputza aztarnatik urrun mantentzen da); edo ezkutatua izan dadin (formalismoa iluna da, gorputza ukatzen da). Bizitza onartzeko, orainaldiarekin bat egin behar da: orainaldia ezkutatzeak edo ezabatzeak ez du bizitza baieztatzen.
2014
‎Zirkulu guztia azkenik amaitzen denean, emakume batek, eta berak bakarrik, ezagutzen du istorio guztia. Garesti ordaindu duen jakintza baten jasotzaile gupidatsua da, baina keinu bat egin behar du oraindik: erreko den egur meta piztuko du; honakoan, herri oso bat erreko du.
2022
‎ezagutzaren batasuna41 liburua argitaratu zuen. Bertan planteatu zuen gaur egun ezagutzaren adarrek bat egitea behar beharrezko prozesua izateaz gain saihetsezina ere badela: ez soilik zientziek eta humanitateek, baita etikak, erlijioak eta politikak ere.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia