2023
|
|
Zerga
|
bat
baino gehiago dagoenez, galdera hau azal daiteke: berdintasun printzipioa zerga bakoitzean zaindu behar ote da, ala nahikoa da tributu sistemak printzipio hori orokorrean errespetatzea?
|
|
Horrez landa, tributu sistemak tributu
|
bat
baino gehiago ezar dezake objektu beraren gain. Halakoetan, zergapetze bikoitza gerta ez dadin, nahitaezkoa da zerga egitateak berdinak ez izatea kasu bietan, tributuen objektu berbera izan arren.
|
|
Eskuarki, egitezko kasutik bertatik atera dezakegu pertsona hori nor den. Beste batzuetan, ordea, zerga egitatea gauzatzean pertsona
|
bat
baino gehiago pilatzen dira garrantzi eta eragin berarekin, eta ez da erraza zergaduna nor den zehaztea (berbarako, salerosketa gauzatzean, legeak zehaztu behar du nor den zergaduna, eroslea, saltzailea edo beste edonor).
|
|
Subjektu pasiboaren betebehar nagusia tributu zorra ordaintzea da; betebeharpeko subjektu pasibo
|
bat
baino gehiago egonez gero, Administrazioaren aurrean zordunen pilaketa gertatzen da. Pilatze hori konpontzeko, Arabako TFAOren 35.7 artikuluak, Gipuzkoako TFAOren 35.5 artikuluak, Bizkaiko TFAOren 34.5 artikuluak (eta TLOren 35.7 artikuluak) honako hau dio:
|
|
Bestalde, zordun
|
bat
baino gehiago batera agertzen diren arren, erantzulea ez da inoiz tributuaren subjektu pasiboa izango, subjektu pasiboak bere izateari (zergadun edo ordezko) eusten diolako. Betebeharrei dagokienez, erantzuleak bakarrik erantzun behar du tributuaren betebehar materialen zioz (ordainketa); subjektu pasiboak, aldiz, tributu betebeharra osatzen duten gainerako prestazio formalak ere gauzatu behar ditu.
|
|
2 Graduazio irizpide ezberdinak aplikatuta, ehuneko hori handitu edo gutxituko da portzentajezko puntuen arabera. Irizpide
|
bat
baino gehiago batera aplika daiteke.
|
|
Eragiketa baten gainean tributu
|
bat
baino gehiago ezarri nahi badira eta elkarren artean bateraezinak badira, tributu bidegabearen ziozko zor ez den sarrera eskatzeko preskripzio epea zenbatzen hasiko da tributu egokia zein den erabakitzeko organo eskudunak ebazpena eman duenetik aurrera. Esaterako, BEZaren eta KbOEren arteko bateraezintasuna.
|
|
Likidazio proposamen
|
bat
baino gehiago egonez gero, beste horrenbeste zehapen prozedura hasiko dira; horrez gain, espedienteak erakutsitako gainerako arau hausteen kasuetan ere zehapen prozedura has daitezke, espedienteetatik likidazioa ez badakarte ere. Egitateak berberak badira, prozedurak metatu daitezke, baina ebazpenak bakoiztuak izan behar dira egitate bakoitzerako.
|
|
Jokabide
|
bat
baino gehiago jaso da tipoan: zergadunaren betebeharretatik sortutako kuota ez ordaintzea, egin behar ziren atxikipenak edo konturako sarrerak eta egin ez zirenak, edota egin zirenak eta gero Ogasun publikoari ordaindu ez zitzaizkionak; itzulketak bidegabe lortzea, balio gutxitze handiagoa dakarrelako, hau da, Administrazioaren kutxatik dirua ateratzen delako eta ziurrenik, sarri askotan, bidegabe jasotako zenbatekoa itzultzeaz gain, ordaindu gabe utzitako zorra ere ordaindu delako; eta onura fiskalak bidegabe hartzea, ez ordaintzeko edota itzulketak bidegabe lortzeko jokabidearen baitan sar zitekeena.
|
|
Zigor Zuzenbidean, PEREZ ROYOk azaldu duenez, zigorra ezarriko zaie delitua gauzatzean parte hartu duten subjektu guztiei. Zehatzeko Administrazio zuzenbidean, eta tributuzko zuzenbide zehatzailean, ostera, zehapena bakarra da, urratzaileak
|
bat
baino gehiago badira ere. Subjektu erantzule bat baino gehiago direla adieraz daiteke, baina isunaren diruzko izaera aintzat hartuta, behin euretarik edozeinek isuna ordainduta, ondorio askatzaileak izango ditu gainerako erantzuleentzat23.
|
|
Zehatzeko Administrazio zuzenbidean, eta tributuzko zuzenbide zehatzailean, ostera, zehapena bakarra da, urratzaileak bat baino gehiago badira ere. Subjektu erantzule
|
bat
baino gehiago direla adieraz daiteke, baina isunaren diruzko izaera aintzat hartuta, behin euretarik edozeinek isuna ordainduta, ondorio askatzaileak izango ditu gainerako erantzuleentzat23.
|
|
Lehenengoen artean, ikuskapen prozeduran emandakoen artean, behin behineko likidazioak ere izan daitezke. Ildo horretatik, behin behinekoak dira tributu betebeharraren osagai bat zehazteko beste betebehar baten osagaiak kontuan hartu behar direnean eta azken horiek egiaztatu gabe badaude; edota likidazio proposamen
|
bat
baino gehiago egin bada tributu betebehar beraren gainean, esaterako, subjektu ikertuaren adostasuna ez bada erregularizazio proposamen osoaren gainekoa, delitu fiskalaren araberako likidazioak badira, edo arauek ezarritako bestelako kasuetan.
|
|
Enbargo jarduketa bakoitza eginbideetan jaso behar da, eginbide hori jarduketa norekin egin eta pertsona horri jakinaraziko zaiola (TFAOen 174 artikulua), eta ikusiko dugunez, pertsona hori ez da zorduna nahitaez izan behar. Enbargo eginbidean betebeharpekoaren zor
|
bat
baino gehiago metatu daitezke eta enbargoa egin ondoren burutuko da.
|
|
Horiek horrela, esan daiteke berandutze interesek ez dutela zigor izaerarik, ezpada kalte ordainaren izaera ala hartzekodunari eginiko kaltea medeatzeko izaera soilik, ordainketa atzeratu delako Administrazioari ala betebeharpekoari egin zaion kaltea konpontzekoa. Apirilaren 26ko 76/ 1990 Konstituzio Auzitegiaren Epaiak dion bezala, esangura hertsian zigor
|
bat
baino gehiago, konpentsazio berezia dira berandutze interesak, irizpide objektiboaren araberakoak: Tributu administrazioari legez zor zaizkion kopuruak epe baten zehar ez izateak dakarkion finantza kostea, hain zuzen.
|
|
Argi dago nazioarteko zergapetze bikoitzak egoera bidegabea sorrarazten duela zergapeko egitate bakarraren gainean bi zerga ordaindu behar direlako. Egoera hori zuzentzeko arrazoi
|
bat
baino gehiago dago: alde batetik, justiziazko arrazoiengatik, besterik gabe, pertsona batek hainbat herrialdetan harremanak izateagatik ez lukeelako tributu gehiago ordaindu behar.
|
|
jokabide edota muga batzuetatik gaindi ulertuko da negozio juridikoen ondorioz lortutako aurrezpen fiskala bazter utzi behar dela; haatik, muga barruko jardunak zilegi bihurtuko luke aurrezpen fiskal hori. Horrela gertatuko litzateke, ulerbidez, Oinordetza eta Dohaintzen gaineko Zergaren progresibitatea saihesteko, pertsona batek dohaintza
|
bat
baino gehiago ematen badizkie etorkizuneko jaraunsleei, dohaintza egitean zerga ordainduz baina aldi berean dohaintzan emandakoa jarauntsitik ateratzeko asmoarekin dohaintza emailea hiltzen denean. Martxoaren 25eko 4/ 2015 Foru Arauak, Bizkaiko Lurralde Historikoaren indarreko Oinordetza eta Dohaintzen gaineko Zergari buruzkoak, 63 artikuluan ezarri duenez, jarauntsira batuko dira lau urteko epean hil aurretik egindako dohaintza guztiak dohaintza emailearen eta dohaintza hartzaile beraren artean, jarauntsiari aplikatu beharreko karga tasa zehazteko orduan.
|
|
Zenbait autorek joera ezkorra agertu izan dute Administrazioak artikulu horren abusuzko erabilpena egin dezakeelako, zergadunek zergak aurrezteko izan ditzaketen aukerak zapuzteko. Gero azalduko dugun moduan, zenbait kasutan tributu legeak berak eskaintzen ditu aukera
|
bat
baino gehiago helburu berbera lortzeko, eta, horietarik bat aukeratzean, ez da simulazioa gauzatzen. Halakoetan, ez litzateke zentzuzkoa izango Administrazioak simulazioa egon dela adieraztea.
|
|
Irizpide klasiko hori abiapuntu, badira lan kontratuak sailkatzeko beste irizpide batzuk, nahiz eta horiek guztiak elkarren artean pila daitezkeen, zeharkakotasunez. Hortaz, kontratu modalitate jakin bat jarraian aztertzen diren sailkapenetatik
|
bat
baino gehiagotara bildu ahal izango da:
|
|
P rozedurak lantoki
|
bat
baino gehiago ukitzen badu, solaskide gisa arituko dira:
|
|
O Kaleratzeak ukitutako langile kopurua eta langile horien lanbide sailkapena. Kaleratze kolektiboaren prozedurak lantoki
|
bat
baino gehiago ukitzen duenean, informazio hori banatuta jaso da, lantoki bakoitzaren arabera eta, hala denean, probintzia eta autonomia erkidegoaren arabera.
|
|
O Azken urtean ohikotasunez enplegatutako langile kopurua eta langile horien lanbide sailkapena. Kaleratze kolektiboaren prozedurak lantoki
|
bat
baino gehiago ukitzen duenean, informazio hori banatuta jaso da, lantoki bakoitzaren arabera eta, hala denean, probintzia eta autonomia erkidegoaren arabera.
|
|
(b) Prozedurak lantoki
|
bat
baino gehiago ukitzen badu, solaskide gisa arituko dira:
|
|
★ Prozedurak lantoki
|
bat
baino gehiago ukitzen badu, solaskide gisa arituko dira:
|
|
(b) Prozedurak lantoki
|
bat
baino gehiago ukitzen badu, solaskide gisa arituko dira:
|
|
Hori dela eta, esan bide da kontratu modalitate
|
bat
baino gehiago lana antolatzeko modu bat dela. Bada, antolatzeko modu horren arabera, enpresaburuak aldez aurretik kontratatutako langileei jarduera bat gauzatzea aginduko die, eta, hain zuzen, jarduera hori gauzatzeko langile horiek nahitaez aritu dira lankidetzan.
|
|
O Prozedurak lantoki
|
bat
baino gehiago ukitzen badu, solaskide gisa arituko dira:
|
|
137.3 artikuluaren arabera, ondasunaren egoerak derrigorrezkoak dituzten ezaugarri gehiago kontuan hartzen direnean prezioaz gain beste esleipen irizpide batzuk aplikatuko dira. SPKLan irizpide
|
bat
baino gehiago duen lehiaketa da. Zuzeneko esleipena: Zuzeneko esleipena gauzatu ahal izango da 137.4 artikuluak zehazten dituen kasuetan (Administrazioen arteko eskualdaketak, esate baterako).
|
|
KAk askotan aipatu du toki erakundeek finantza nahikotasuna bermaturik daukatela EKak adierazitakoari jarraituz (KAren 237/ 1992 Epaia), baina berme hori berriro ere, autonomiarekin gertatzen zen bezala, definizio barik geratu zen. Hori horrela, benetako printzipio bat edo bermatutako printzipio
|
bat
baino gehiago, elkarbanatutako erantzukizun bat bezala egituratu da finantza nahikotasuna. Estatuak, autonomia erkidegoek eta toki erakundeek elkar banatzen duten" betebeharra" da finantza nahikotasuna.
|