Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 32

2006
‎Dena den gertaera hori, III. Taulan beha daitekeena, puztuta dago ia euskaldunak, beti gazteak, erdaldungotik atereak izanik, azken hiztun talde horri batezbesteko adina nabarmenki igo arazten diotelako. Aipatutako hau aztertzen dugun prozesuaren beste ezaugarri bat baino ez bada ere, gure ustez oso kontutan hartu beharrekoa da. Hala ere lan honetarako adinari lotutako beste alderdi batzuk gehiago interesatzen zaizkigu.
2007
‎Adibidez, eguneroko lantokiko egoera lan jardunguneari dagokio; ikasgelako egoera, hezkuntza sistemaren jardunguneari; film baten emanaldia, kultura eta aisialdiko jardunguneari; irratsaio bat, komunikabideenari; e.a. Beste horrenbeste gertatzen da eguneroko edozein egoerarekin ere: horietako bakoitza jardungune orokorrago eta zabalago baten gauzatze eta osagaietako bat baino ez da.
2008
‎Ezta deskonexio territorialetan. Adibide bat baino ez aipatzearren, Tele ematen dituen pilota partidak erdaraz komentatzen dira. Euskararen Normalizazioaren Legeak agindutakoa ere ez da betetzen ezta estatuko komunikabideetan ere (RTVE), non euskararen presentzia eskasa den:
2009
‎Iritziak emateko, hizkuntzak ikasteko, zaletasunekin lotutako esparrua (teknologia, zinema, literatura...) lantzeko balio dute. Gai asko eta diferenteak jorratzen dira blogetan, eta komunikatzeko beste bide bat baino ez dira blogak. 3 Gaiari begira:
2010
‎Hortik abiatuta, Gipuzkoako egoera soziolinguistikoaz sei lagunek (Edorta Bergua, Estepan Plazaola, David Izaga, Garbiñe Loiarte, Nekane Jauregi eta Joxpi Irastortza) landu duten 2007ko gipuzkoarren hizkuntza pertzepzioen inkesta kuantitatiboaren interpretazioa izenburuko artikulua dugu. Egileek, hasiera hasieratik ohartarazten digute gipuzkoarren pertzepzioetatik ateratako datuen analisien interpretazio posible bat baino ez dutela egin, haienak ez bezalako beste ondorio batzuk ere atera litezkeela, zuhurtzi osoz gaztigatuz. Datuetatik eratorritako ondorioak hiru multzotan sailkatzen dituzte egileek, ulergarritasunaren mesedetan.
‎XXi. mendea, BeSTe auKera BaT euSKararenTzaT hogei urte ez da denbora luzea, aldakortasun soziolinguistikoaren ikuspegitik. gaiaz zerbait ikasi duen orok badaki hizkuntzaren gizarte erabileran gertatzen diren zenbait ohitura aldaketa finkatzeko, ezarpen aldi luzeak, behartzeko hainbat neurri eta hedabide andana behar izaten direla, biztanleriaren lekualdaketa garrantzitsuekin batera. hala ere, esperientzia zientifikoak beste hau ere erakusten digu: ...dean gaztelaniak euskara ordezkatzearen aurka abiatutako erlojupeko lasterketan. horregatik, hogei urte igaro eta gero, interesgarria zen 2001eko datu demolinguistikoak aztertzea. datu horiek erakutsi behar zuten ea bazen euskara berreskuratzeko eta elebitasun eraginkorrerantz aurreratzeko egiazko gizarte borondaterik, edo, alderantziz, euskal gizartearen gehiengoarentzat euskara antzinako erlikia bat baino ez den, gizartekomunikaziorako balio ez duen tresna bat. begiratuta, hauxe da ikusten den lehen gauza ziurra: euskarak kolpea gelditu duela hegoaldean. euskaldunen kopurua %50etik gorakoa zuten eskualdeek ehuneko horri eusten diote, eta haurren eskolatzea da horretarako giltzarria. horrekin batera, familiaren bidezko hizkuntzatransmisioa jada ez da gehiago mugitzen gaztelaniaren aldera:
2011
‎• Euskal musikaz ari direnean musika mota bat baino ez dute gogoan gazteek.
‎Nire ustez inkestetan gazteek (%84) euskaraz egiten den musika ezagutzen dutela esan arren, ez da horrela gertatzen. Ezagutzen dutena euskarazko musika mota bat baino ez da eta ondorioz, horrekin identifikatzen dute euskarazko musika.
‎• Eskaraz egiten den musikaren zati txiki bat baino ez dute ezagutzen. Identifikazio horren arrazoia ez da ez dagoela beste estilorik, baizik eta gazteek ezagutzen duten bakarra hori dela.
‎Beraz, nire ustez inkestetan gazteek (%84) euskaraz egiten den musika ezagutzen dutela esan arren, ez da horrela gertatzen. Ezagutzen dutena euskarazko musika mota bat baino ez da eta ondorioz, horrekin identifikatzen dute euskarazko musika.
‎3.3.4 Plangintza prozedura osoa da. Horren baitan, hitzarmena prozeduraren atal bat baino ez da.
‎Bestalde, galdeketa honekin ezagutza eta jarrerak neurtu nahi dira ere. Galdeketa bera ez dago oraindik finkatua, eredu bat baino ez dago; eredu hori gerora finkatuko da adituen laguntzarekin. (Ikus 3 eranskina).
2012
‎Ahaleginak ahalegin, harrizkoa omen den euskal zera, jario gaseoso baten modura eskapatzen zaigu. ezin guztiz determinatu, ezin guztiz zehaztu, gauzatu, asmatu, diseinatu, irudikatu, azaldu, esplikatu, kontatu, mugatu, sailkatu, analizatu... ezin guztiz geureganatu. ezintasun horren kausa: euskal subjektua. ekarri dudan istorioan euskal jendea behinola bizi izan omen zen basajende bat baino ez da hasiera batean. Isila esan dudan bezala, mintzoa kendu zaiolako.
‎Ekarri dudan istorioan euskal jendea behinola bizi izan omen zen basajende bat baino ez da hasiera batean.
‎Bat, berbarako, Bizkaiko Golkoa. Beste bat, nafar itsasotik urrun, izkina baltikoa. hara joango naiz laguntza bila, digresio labur bat baino ez da izango. hiru gizon Baltikotik: Johan Georg hamann, Johan Gottfried herder eta Jacob von uesküll.
‎Gurasoetako bat baino ez izanik elebiduna, gehienek erdara soilik transmititu dute EAEn (%71) zein Nafarroan (%70, 9) zein Iparraldean (84,6).
2016
‎Emakume izatea edo ez gizon izatea identitate kontu bat baino ez da izan denbora askoan, emakume eta ez gizonen kontu partikular bat, berezkoa, feminismoak justizia sozialaren eta demokraziaren terminoEuskalgintza eta feminismoa: Identitateak berreraiki, demokrazia sendotu, boteretze kolektiboa bultzatu eta subalternitate eraldatzaile unibertsalak eraikitzeko proposamen bat –
‎Gehienez, ikur gisa ager daiteke, testuinguru jakin batzuetan azaltzeko edota aldarrikatzeko, baina pertsonen egunerokotasunetik kanpo kokatuko da eta, bizipen eta emozioen ontzia hutsik geratuko da. Mari Luz Estebanek dioen moduan (Esteban 2009), gorputz bat baino ez gara eta, gizakiok, gizaki moduan egiten duguna, gorputz lana da bereziki7: emakume izan eta bilakatzea gorputz lana da, gizona izan eta bilakatzea gorputz lana da, baina baita ere irakasle, informatikaria, idazle, zerbitzari, mediku edo suhiltzailea izan eta bilakatzea.
‎Are gehiago, badirudi datu hau interesgarria izan litekeela, ehuneko batetik gora euskaldun berriak egitea gero eta zailagoa izan daitekeelako. Edonola ere, sabaiarena denbora kontu bat baino ez da4.
2017
‎26 hemen ikerketaren parte bat baino ez dugu aurkezten. izatez, ikerketa proiektu handiago baten atala da, zehatz esan, Soziolinguistika klusterraren eta ehuko ikerketa talde baten elkarlaneko Jendaurrean Erabili proiektuaren atala. analisiaren testuingurua zehazteko lagungarriak izan dira proiektu haren baitan getxoko udal teknikariekin egindako hainbat elkarrizketa. eskerrak eman behar dizkiegu elkarrizketetan parte hartu zu...
‎" kaleko erabileraz ari garela, elkarrizketak dira behatzen eta zenbatzen ditugunak, eta elkarrizketok beti dira bi lagun edo gehiagoren artekoak (ezinbestean)" (altuna eta basurto, 2013: ...tzan, ezta hizkuntzen erabileraren kontu eman dezan ere. eta gainera, oso kontuan hartzen da erabilera ororen ezinbesteko markoa jendartea dela eta horrenbestez ere, ikerketarako abiapuntua jendarte eremua dela eta ez hiztun soila. kale neurketaz gain, beste erregistro mota asko izan ditugu, beharra sumatu baita behin baino gehiagotan, honako hauek esaterako (zerrenda osatu gabea da, adibide sorta bat baino ez):
‎Hemen hizkuntza gutxituak biziberritze aldera eraman nahi ditugu kontroleta menderatzeahalmenak. dira. bestela esan, gure iritziz errealitate soziolinguistikoa eraldatzen lagunduko diguten ikerlanek hizkuntza praktiketara jo behar dute eta praktiketan eragiteko politikak ebaluatu behar dituzte. tesiaren eredu praktiko bat emate aldera, kasu azterketa bat aurkeztuko dugu. ikerlan apal bat baino ez da, baina zuzen zuzenean hizkuntzapraktiken erregistroei buruzko analisia izaki, aurrekoan defendatu dugun ikuspegi epistemologiko eta metodologikoarekin bat egiten duena. horrenbestez, praktika eremu jakin bateko erregistroa eta analisia ariketa bat aurkeztuko dugu, zuzenean hizkuntza praktikak neurtu eta ebaluatzeko ariketa bat. ikerlana Sare Sozialen analisian (SSa) oinarritu zen. ike... (1) hizkuntza praktikak atzematea, (2) euskarazko mezuak zein bidetatik eta zein esparrutan hedatzen ziren identifikatzea, eta (3) etorkizunean, euskararen erabilera handitzeko, aliatuak izan daitezkeen kontuak zein ziren zehaztea. ikerketaren eremua zertan hautatu zen eta zein ezaugarri dituen arin azalduko dugu. batetik, twitter. bistan da sare sozial telematikoak eremu sozial bereziak direla:
‎erabileraren inguruan egiten diren ikerketa nagusiek ez diote zehazki galdera horri erantzuten: ...ik, hizkuntza bat erabiltzen igarotzen dugun denborak eragin zuzena duelako hizkuntza horretan aritzeko ohituran eta gaitasunean, eta horiek, era berean, erabileran bertan; bestetik, errealitateari bestelako toki berri batetik begiratzea baliagarri izan daitekeelako, gainerako ikerketek ematen ez duten informazioa lortze aldera. hala ere, argi izan behar da lan hau hasierako hurbilpen edo saiakera bat baino ez dela esperimentu bat, nahi bada, eta baliagarria izango dela, bere mugak aintzat hartuz, etorkizunerako ikerbide berriak ireki eta hobetua izateko proposamentzat hartzen den heinean.
‎hori guztia azalduta, bi ohartarazpen: ...k eskatzen dutena, hau da, ±5ekoa baino altuagoa da; eta, bestea, adin eta sexuari dagokionez, lagina ez da unibertsoarekiko guztiz proportzionala. hortaz, ikerketan jasotako laginak baditu zenbait muga eta hutsune, eta desiragarria izango zen, jasotako datuak sendoagoak izateko, lagin handiago eta proportzionatuago bat lortu izana. hala eta guztiz ere, kontuan hartuta ikerlan hau lehen hurbilpen bat baino ez dela, hizkuntza erabileraren neurketari ikuspegi berri bat eskaintzeko ahalegin xume bat, hain zuzen ere, nahikoa izan daiteke zenbait emaitza eta ondorio ateratzeko, eta bide baliagarria izan daitekeen argitzeko.
‎...ginak ez zuelako gehiagorako aukerarik ematen. baina etorkizunari begira, eta lagin handiagoak lortuz gero, informazio xehatuagoa eskura liteke, aldagai ezberdinak esparruz esparru edo jardun motaz jardun mota aztertuz, esaterako. beraz, nire xumean, uste dut lan honetan proposatu dudan ikerbide berriak uzta oparoa eman lezakeela, betiere, jakinik honbetua izateko tarte handia duen lehen hurbilpen bat baino ez dela.•
2018
‎Laburbilduz, estandar klinikoak euskarara egokitzeak eta sistemetan integratzeak ekarpen handia egin diezaioke, gure iritziz, euskararen erabileraren normalizazioari. Nolanahi ere, ez dugu ahaztu behar normalizaziorako urrats bat baino ez direla estandar klinikoak. Hasteko, beharrezkoa deritzogu estandar klinikoak euskarara egokitzeko prozesuan estandar horiek erabili dituzten profesionalak kontuan hartzeari, ahal den eta erabilgarrienak eta ulerterrazenak izan daitezen.
‎— Laginekin egiten den ikerketa oro bezala, momentuaren" argazki" bat baino ez du ematen teknika honek, multzo osoaren adierazgarri izan daitekeena ala ez, hartutako laginaren tamainaren arabera.
2019
‎Gure eskualdeko gaitz endemiko larrienetako bat da gazteek galtzen dutela dakitentxoa eskola edo euskaltegia utzi eta gutxira, helduen erdal itxasoan murgilduta. Baina hori jakin arren, eta jakinda, baita ere, transmisioaren zikloa guraso izan arte (35 urte) luzatzen dela, eta areago, helduak direla ume eta gaztetxoen eredu sozial nagusiak, guk ez ikusiarena egin eta bazterreko lekutxo bat baino ez diegu gordetzen plangintzetan. harrigarria da. eta eskandalagarria ere bada konprobatzea inortxok ere ez duela zirkinik egin euskaradunen galeraren tamaina irudikatzeko: ez inkestarik, ez neurketarik, ez ezer.
‎Funtsean hau da auziaren muina: baldin eta A egoeran honako erabileraportzentaje hau badago etxean eta B egoeran harako hura, Atik Bra dagoen aldea esplikatzeko, tartean propio egiten diren ekintzak ekuazio gobalaren zati bat baino ez dira: alegia, ezin diegu antolatutako ekintzei egokitu edo leporatu aurrerapauso edo atzerapausoen meritu edo errua, hain zuzen badagoelako bestelako faltore multzo handia sekulako eragina duena hizkuntzaren erabilera/ ez erabileraren prozesu globalean. eta orain ditugun baliabideekin nekez lortuko dugu faktoreon maila neurtzea, eta are gutxiago kontrolatzea. engainagarria da, beraz, baieztatzea halako ekintzak halako emaitza ekarri duela zuzenean.
2021
‎Mehatxatutako hizkuntzaren hiztun guztiak elebidunak izaten dira, eta askotan hizkuntza hegemonikoan" hizkuntza propioan" bezain ongi edo hobeto irakurtzen eta idazten dute. Aitzitik," B" hizkuntzako hiztun askorentzat, abantaila material gutxi (komunitate linguistikoarekiko identifikazioa salbu) eskaintzen ditu mehatxatutako hizkuntzak, eta, beraz, kortesia adeitsu edo" larrialdiko" esaldi sorta bat baino ez dute ezagutzen. Errealitate horren ondorioa da noranzko bakarreko" elebitasuna":
2022
‎Orain arte azaldu dena, besterik gabe, hamarkada hartan biziberritu ziren esparru garrantzitsu batzuen zertzelada txiki bat baino ez da izan. Hain zuzen, hedabideetan, zinemagintzan, artean eskulturan eta beste arlo askotan hainbat mugimendu egon baitziren euskara eta kulturaren biziberritzeari lotuta, baita politikan ere.
‎Elustondok (2021) heldu dio lantegi horri berriki, eta datu ugari eta interesgarriak utzi dizkigu. Ordiziako Jakintza Ikastolako DBH3, DBH4 eta batxilergoko ikasle guztien artetik, Zaldibiako sei hikatzaile eta altzagar bakar bat baino ez zituen atzeman. Azkenean, zaldibiarren erabileran zentratu zen:
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia