Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 13

2023
‎Artikulu horrek dionez," Herri ekimena ez da bidezkoa izango, lege organikoei dagozkien gaietan, zerga kontuetan edo nazioartekoetan, ezta grazia pribilegioari buruzkoetan ere". Bestalde, aurrekontuetako legeen bidez uki daitezke tributuak, baina lege horien edukia mugatuta dago 134.7 artikuluan. Horren ariora," Aurrekontuen legeak ezin dezake tributurik sor.
‎Foru arauak edo legeak zehatz mehatz deskribatu behar ditu, hala arau hausteak, nola arau hauste horien ondoriozko zehapenak. Zigor Zuzenbidean gertatu aldera, arau hausteen arloan tipikotasun printzipioak ez du lege organikoaren beharrik, baina lege arruntak zehaztu ditu arau hauste eta zehapenen oinarrizko osagaiak. Lege erreserba hori erlatiboa da; berriz, legeek zehazturiko arau hausteen tipoak erregelamenduen bidez gara daitezke.
‎Adibiderik garbiena zenbait onura fiskaletan dakusagu: lege berriak aurretik zeuden onurak ezabatzen ditu, baina lege zaharraren arabera eman zirenek indarrean diraute.
‎Izatez, atzeraeragin hori ez da benetako atzeraeragina, baina ondorioak sortzen ditu atzera eraginez. Ulerbidez, demagun PFEZren kasuan zerga egitatea urtarrilaren 20an gauzatzen dela; tributu betebeharraren sortzapena ez da gertatzen abenduaren 31 arte, baina lege aldaketarik izanez gero abenduaren 27an, aldaketa hori urtarrileko zerga egitateari ere aplikatzen zaio. Kasu horri" atzeraeragin inpropio" deritzo, tributu betebeharra oraindik sortu ez den arren (abenduaren 31n sortzen da), urtarrileko zerga egitateari abenduko legearen aldaketa aplikatzen zaiolako.
‎prezio publikoa. Prezio publikoa ezartzean tributuaren ezaugarriak eman zizkion baina lege erreserbatik kanpo utzi zuen; modu horretara, legegile arruntak ez zuen Konstituzioak duen tributuaren kontzeptua errespetatu. Manuaren egungo idazketak epai horren esana jasotzen du orain.
‎Sartu ere, 2002ko Itunak aldaketa handiak sartu zituen bi horiek zehazteko eta lurralde erkideko Legearekin koordinatu zen. Garai hartan, abenduaren 27ko 21/ 2001 Legea, Autonomia Estatutudun Hirien eta Lurralde Erkideko Autonomia erkidegoen Finantzaketa sistema berriaren Neurri Fiskal eta Administratiboak arautu zituena indarrean zegoen (egun abenduaren 18ko 22/ 2009 Legeak indargabetuta, baina lege horretan diraute halako irizpideak).
‎(c) Legegintzazko Errege Dekretuak (esangura hertsian ez dira legeak, baina lege lerruneko arau gisa hartzen dira: EKren 82 artikuluko 1 eta 2 paragrafoak).
‎Horregatik, laugarren kapitulu honetan ere finantza zaintzako esparru guztiak landuko ditut. Lehenengo eta behin, toki erakundeen diru sarrera jardueran edo baliabideak lortzeko esparruan garatu ditut; horietan finantza zaintzako organo eskudunak ez du eragin handirik, baina lege erreserbaren printzipioak zeresan handia du. Bigarrenik, finantza zaintza gastuen esparruan jorratzen da.
‎Toki erakundeek TAOL1945n berezko eskumen esklusiboak aitorturik zituzten, baina Legean aipatutakoak ziren bakarrik udalerriaren eskumenak. Ez zen, gaur egun bezala, berezkoak dituen interesen defentsa inondik inora jasotzen.
‎Baina, lege erreserba bi hauek ere erregelamendu lerruneko arauen bitartez garatzeko aukera jaso dezakete, KAren doktrina luzeak aipatzen duen bezala: " Egia esan, printzipioak ez du baztertzen legeek erregelamendu lerruneko erregelamenduei igortzeko aukera, baina lege igorpen horiek bai baztertzen dute arauketa independente bat egiteko aukera eta ez, ordea, modu argian legearen mende jarri. Horiek konstituzioak legegilearen mesedetan egindako erreserba degradatzea izango litzateke".
‎Aurretik ikusi ditugun bi arau fiskalak aurrekontu egonkortasunaren printzipioa betetzea bermatzen dute, baina legeak ere finantza jasangarritasuna bermatu behar du. Lehen adierazi dugun bezala, finantza jasangarritasuna da gaur egungo eta etorkizuneko gastu konpromisoak finantzatzeko gaitasuna defizit, zor publiko eta merkataritza zorraren berankortasuna mugen barruan.
‎Serrano Ortegak sailkapen berdina hartzen du baina legeak neurri hertsatzaileen barruan sartzen dituen derrigorrezko neurriak sailkapen berri bat gehitzen du526 Autorearen irizpideak legearen irizpide berdinak dira, baina, horrez gain, mekanismoaren egitura jorratzen duen irizpidea hartzen du. Horrela azaltzen du: Prebentzio neurriak, izaera automatikoa dutenak. Neurri zuzentzaileak:
‎Bestetik, gogora ekarri behar dugu esparru honetan EKaren 133 Artikulua. Horren arabera toki erakundeek tributuak jartzeko eta eskatzeko eskumena izango dute; baina lege erreserbapean garatutako" eskumena" edo ahala izango da hori, tributu sistema Estatuak berak zehaztu behar duelako.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia