Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 19

2008
‎Bestalde, zein metodologia aplika daiteke dialektoen lexikoa aztertu nahi dene an? Askotan, hitz zerrendak arlo semantikoka edo beste edozein irizpideren arabera egiten dira, baina lana bilketa horretan gelditzen da beste azterketarik egin gabe, askotan etnografiarekin bat egiten delarik. Beste batzutan, berriz, ez da lexikoa bera aztertzen, hitzen aldaki fonetikotan oinarrituz analisi fonikoa egiten da, eta hori ez da lexikoa aztertzea, fonetika aztertzea baizik.
‎Beraz, Azkue ez zen euskalgintzan aritzen dirua xahutzen, eta herririk herri musika eta folklore bilketa neketsuan, edo euskarazko opera dotoreak egiten, halako zereginak gustoko zituelako. Hori ere bai parte batez, baina lan horien guztien helburua interes pertsonaletik haratago jartzen zuen: Euskal Herriarenizenon­a zerbitzea.
‎Pertsonai ezaguna dugu Azkue arlo batzuetan baina lan honetan gai berria bihurtu du autoreak. Eta horretan datza ikerketaren berrikuntza:
‎Bigarren eskuko iturri gisa garaiari buruzko lan historiografikoak zein Azkueren inguruko ikerketa historiko eta filologikoak baliatu nituen. Ez ditut hemen zehaztu asko baitira, baina lanean zehar aurki daitezke aipatuta.
2009
‎Oro har, filosofiaren ikuspegitik, corpusen bila goaz. Nahi dugu lan egin, baina lan egin gaurko teknologien arabera. IKT batzordea bete betean doa.
‎1932 bukaeran lanek aurreratuta behar zuten, Orixek. Iztegiaren aurreitz edo prologoa? irakurri baitzuen azaroaren 17ko batzarrean, eta hiztegia non argitaratu aztertzen hasi baitziren hurrengo urteko otsailean, baina lana bukatzeko zegoen, batzarretan hitz sortak aztertzen jarraitu baitzuten. Eta horretan ari zirela etorri zen gerra, eta gerrarekin, etena.
‎80etan hasitako lanarekin jarraitu zuen batzordeak 90etan, baina lanerako askoz baliabide hobeekin, batik bat Orotariko Euskal Hiztegirako eginiko corpus handia eskuragarri izan baitzuen 1990etik aurrera. Azterketa esparrua zabaldu egin zuten baliabide berriek, eta azterketen sakontasuna eta kalitatea hobetu.
‎Lan komuna da, denen artean egina. Badira taldean gramatikaren atalen arduradunak, eta horiek idazten dituzte kapituluak, baina lan bakoitza lerroz lerro irakurtzen da gainerako kideen artean, eta lerroz lerro eztabaidatu. Anitzetan, kapitulu bakoitza zazpi eta zortzi aldiz berridazten da.
‎Inkestagileen artean izan ziren Nikolas Ormaetxea Orixe, Odon Apraiz, Polikarpo Iraizotz, Gerhard Bähr eta beste asko. Inkestaren zati eta ondorioekin idazlan batzuk argitaratu ziren hurrengo urteetan Euskera aldizkarian, gehienak Orixeren eskutik, baina lana bere osotasunean ez zen plazaratu 1984 urtera arte, Ana Maria Etxaide ikerlariaren eskutik. Inkestagile batzuen koadernoak galdu egin dira bitarte horretan, baina Erizkizundi Irukoitza ren emaitza nagusia jasota gelditu da.
‎Literatura batzordearen ardurarekin batera, azpibatzordearen ardura ere hartu zuen Juan Mari Lekuonak. Beste hainbat ikerketa, jardunaldi, omenaldi eta urteurren egin eta antolatu ditu Ikerketa Batzordeak urte hauetan guztietan, baina lan nagusia Literatura Terminoen Hiztegia egitea izan du. Lanaren helburua:
2010
‎Batzorde bat baino, koordinazio bilerak ziren Urretxuko haiek, Agirreren arabera. . Bakoitzak bere kezkak botatzen zituen, baina lan batzuk ere finkatu ziren: irakasle berriak atzematea, udalekuak antolatzea?
‎lan kooperatiboa, elkartasuna, dena administrazioaren eskutan ez uztearena? Administrazioarekin kooperatu, bai, baina lan egiten uztea ere bai. Ikastoletan izan ezik, kontzepzio hori ez zegoen eskolamunduan; eta gaur egun, oraindik ere, oso gutxik dute?.
‎–Ez genuelako planteatu ikastolak izatea Euskal Eskola Publiko Berriaren oinarri bakarra. Oraindik ere pentsatzen dugu ikastolen mugimendua defendatu behar dela, indar guztiz, baina lan egin behar dugula ere eskola publikoetan, barrutik, haiek euskalduntzeko eta nazio dimentsio batean kokatzeko?.
2013
‎Gerla bete betean bizi zuten eskualdeetatik urrunago, gerlak herritarren eguneroko bizian hainbat zailtasun sortu zituela komentatu zuen Eskualduna k, eta horiei buru egiteko aholkuak eman zituen. Batetik, gerlaren ondorioak laborantzan ageri zirela esplikatu zuen, gizonik ez zelako laborantzarako; baina lanean segitzeko eta bereziki elkar laguntzeko deia egin zuen Manex Hiriart Urrutik, gerlan zeuden laborari horiek atsegin har zezaten. Etxeetan gelditu ziren emazteei, haurrei eta nerabeei egin zien dei horren gainetik, gerlak utzi zuen egoera soziala islatu zuen artikulu horrek.
‎Hain zuzen, jakinarazi zuen lubakien egiten ikasi behar izan zutela gerlan zehar; alemanen teknika zela, baina frantsesek ez zutela ezagutzen. Lubakien eraikitzeari dagokionez, artikulu batean ingeniaritza militarreko soldaduak aipatu zituen, erranez haietaz gutxi idazten zela, baina lan handia egiten zutela, hala nola bideak, harresiak, zubiak eta abar eraikitzeko. Lubakiak indartzeko lanak ere egiten zituzten, aro txarrarekin, lurra noiznahi erortzen baitzen soldaduen gainera.
2014
‎Gabriel, lagunak edo hobeki erran lankideak bahituen bulegoan baina lanak eman panem> horrez kanpo circences> bazuten: futbola
2016
‎Senar emazteak dira, alaba bakarra dute, kanpoko bat hartu dute etxaldean lan egiteko. Etxeko alabak postaria maite du, baina lana kanpoan du, eta beraz etxaldearen segida ez da segurtatua.
‎Funtsean, hau da Larzabalez gelditu den irudia, baina lan honetan agertuko den gisan, eremu zabalagoak jorratu zituen Larzabalek, garai horietako gertakizunek bide desberdinetatik ere ibiltzera eraman zuten.
2019
‎Hizlariek beren kontakizunari ekin zioten amets eta ilusioz betetako asmoak egia bihur daitezen, solaskide horietako baten hitzek azaltzen duten bezala: «egunen batean euskararen lurraldeetan gure hizkuntzak Arabako euskaldunengan bere funtzio guztiak aise eta gogotsu garatuko dituela amesteko».> Ilusioa ezinbesteko abiapuntua da, baina lan eskergarik gabe ez zuten partaideek gauza handirik lortuko. Eta ahalegin horietan mugak, zailtasunak, oztopoak eta abarrak daudela behin eta berriz entzun izan genuen.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia