2007
|
|
Modu berean errealitatearen eta irudipenen arteko aldeak zergatik gertatzen diren aztertzea oso interesgarria suertatzen da. berrietara egokitzeko. Aldaketak fitxetan eta neurtutako herrien kopuruan izan dira gehienetan,
|
baina
kasu guztietan neurketen arteko konparaketa egin ahal izateko irizpideak errespetatu dira.
|
2008
|
|
Antzeko zerbait gertatzen da A+ motako gurasoen seme alaben artean ere,
|
baina
kasu honetan lehen hizkuntza euskara duten seme alaben arteko aldea handiagoa da adin talde bakoitzean: 25 eta 29 urte bitarteko semealaben taldeko %69tik hasi eta gazteenen taldeko ia %90eraino (%88, 9).
|
2010
|
|
Aurreko plangintzan bezala Euskara Teknikoa titulazio guztietan eskaintzea aurreikusten zen. Eskaintza handitzeko bideen artean, aurreko plangintzan bezala, kontratazioa eta irakasleen birziklapena aurreikusten ziren,
|
baina
kasu honetan finantziazio zehatza zegoen bi helburuetarako, I Plan Unibertsitarioan sinatutako kontratu programaren bidez.
|
|
— bigarren mailako elebitasun mota izan daiteke, gizarte batean talde batek nagusiki hizkuntza bat eta beste batek beste bat erabiltzen duenekoa,
|
baina
kasu bakoitzean talde bakoitza gai da, bestearen hizkuntza entzutez eta irakurtzez ulertzeko. elebitasun pasiboa izango litzateke hau. — hirugarren mailako egoera elebidun batek zera suposatuko luke:
|
2012
|
|
Azken batean, aktitudeen bitartez, pertsonek gizarte onespena lortzen dute eta, aldi berean, beren identitatea eta estimu pertsonala indartzen dute (Shavitt, 1989). Aktitude guztiek funtzio horiek guztiak betetzen dituzte,
|
baina
kasu bakoitzean, testuinguruaren arabera, zein funtzio nagusitzen den jakitea da garrantzitsuena34.
|
2013
|
|
Mende honen hastapenetan aurkitzen dugun panorama ez zen askoz hobea. Arabako Euskal Hotsak lanean irakur daitekeenez," Zigoitia, Legutio eta Aramaioko udalek XX. mendearen lehen erdian bazituzten euskaraz mintzo ziren arabarrak, baita Zuia, Laudio, Amurrio eta Barrundiakoak ere,
|
baina
kasu bakanagoekin" (Breñas eta Otsoa, 2002)
|
2015
|
|
(1) transmisio kanpainak edota egitasmoak, (2) hainbat daturen bilketa eta azterketa eta (3) saiakera teoriko edota aplikatuak. Ekimen bakoitzaren inguruan protagonista, hartzaile eta bultzatzaile ezberdinak topa daitezke
|
baina
kasu gehienetan esku hartze publikoa dela esan daiteke, tokiko gobernuak eta Eusko Jaurlaritza eragile nagusiak izanik.
|
|
Ez dugu aipamenik ikusi HHko irakasleengan, eta gutxi batzuk ageri dira LH eta DBHko egunkarietan: kontrol zerrenda agertzen da ebaluazio irizpide moduan,
|
baina
kasu guztietan kontrol zerrenda hori ez da adosten ikasleekin, eginda ematen zaie; sarri erabiltzen dira grabazioak ikasleek haien burua ikusi eta haien burua ebalua dezaten. Kasu bakarrean agertzen da ebaluatuko den ikaste objektua, hain zuzen ere, hizkuntzaz besteko alderdiak (gorputz jarrerak eta ahoskera, intonazioa eta erritmoa zaindu egin behar dela), baina ez dago beste aipamenik.
|
|
Unibertsitate bakoitzean egon den erantzun kopurua, horietan Euskara eta Euskal Kultura ikasgaian dagoen matrikulazio kopuruaren araberakoa izan da hein batean,
|
baina
kasu batzuetan ikasle gutxi egon arren ia denek bete dute inkesta. Honen azpian metodologia oharren eranskinean aipatuko ditudan faktore batzuk egon litezke eta baita klaseetako asistentzia maila edota irakurleak izan dezakeen gaitasun/ eragina ikasleak inkesta erantzutera animatzeko orduan ere.
|
2016
|
|
Lagunarteko testuinguruko gisa identifikatutako elkarrizketetan batez bestekoaren azpikoa da euskararen erabilera (%58), baina, aldiz, jai giroko testuinguruan, ez (%80 euskaraz). Kaskoko elkartean erdiak dira euskaraz eta erdiak gaztelaniaz, baina elkarrizketa gutxi dira; Santioko tabernetan %38 bakarrik entzun dut euskaraz,
|
baina
kasu honetan auzoaren ezaugarriek pisu handiago dutelakoan nago.
|
|
Hizkuntza curriculuma alderdi formalean aurkituko dugu: alderdi informaletik eragin galgarriak jaso ditzake, edo kontrara, lagungarriak,
|
baina
kasu guztietan kontrolatzen eta ebaluatzen ez diren eraginak dira. Gutxi asko, honela irudikatu dezakegu ikuspegi hori:
|
2017
|
|
Eskoriatzako gazteak eta hitanoa: uste, balore eta jarrerak – Iñigo Beitia Zabala txarreko hitz bezala
|
baina
kasu honetan zakartasuna erakargarritzat ikusten da.
|
2018
|
|
" Euskarazko ohitura" hori urrunago duten edo arrotzago zaien bikoteentzat, hainbat kasutan bi hilabete nahiko epe izan liteke ohitura hori eskuratzen hasteko,
|
baina
kasu askotan, ez nahikoa finkatzera iristeko.
|
|
Era horretako aldaketetarako epe nahikoa izan daiteke, datuen argitan, bi hilabetekoa. Aldiz," euskarazko ohitura" hori urrunago duten edo arrotzago zaien bikoteentzat, hainbat kasutan bi hilabete nahiko epe izan liteke ohitura hori eskuratzen hasteko,
|
baina
kasu askotan, ez nahikoa finkatzera iristeko; eta, esperientzia amaituta, berriz gaztelaniaren aldera egin dezake erabilerak, edo tarteko maila batean geratu. Esango genuke, beraz, joera orokor modura, bikotearen lehengo ohiturara esperientziaren ondorioz iritsi den aldaketa zenbat eta handiagoa izan, tarte gehiago dela gero hura sendotzeko eta arrunt bilakatzeko.
|
|
• Euskarari lehentasuna emateko irizpideak ezarrita daude,
|
baina
kasu bakoitzerako ez, eta teknikarien/ zinegotzien gain geratzen da erabakia. Batzuek eskertuko lituzkete irizpide edo jarraibide zehatzagoak.
|
2019
|
|
Batetik, alfabetoaren arabera karaktere bakoitzean informazio kopuru desberdina metatzen denez gero, karaktere kopurua normalizatu da hizkuntzaren karaktereen entropiaren bidez. adibidez, txinerako karaktere bati nederlanderaren lau karaktere dagozkio. Bestetik, wikipedian makinaz sortutako artikuluen eragina minimizatzeko, alemaneko 450 karaktereren baliokidea den kopurua gainditzen dituzten artikuluak baino ez dira kontuan hartu. doikuntza horiekin wikipedia gehienen luzera heren bat laburrago geratzen da, Andras Kornai – Hizkuntzen Heriotza digitala
|
baina
kasu batzuetan handitu egiten da, txekieraren kasuan esaterako. Volapük hizkuntzarena muturreko adibidea da, sailkapen ofizialean duen 37 postutik 163.era iragan baita.
|
|
S0, h0, V0 eta t0 lau hazietan oinarrituta entrenatzen dira hainbat sailkatzaile entropia maximoaren teknika erabiliz. Lehen sailkatzaileak 4 kategoriatan bereizten ditu (S motel, h ondare, t oparo eta V bizi kategoriekin); bigarrenak 3 kategoriatan (S motel, h ondare, Vt bizioparo) digitalki bizirik dauden hizkuntzak, V bizi eta t oparo, bilduz; hirugarrenak 3 kategoriatan (Sh motelondare, V bizi, t oparo),
|
baina
kasu horretan digitalki hildakoak bilduz; eta azkenak 2 kategoriatan (Sh motelondare, Vt bizioparo), aurretik bildutako bi multzoak bakarrik utziz. aurretiazko emaitzak etsigarriak izan ziren, zeren eta, 10 karpetako balidazio gurutzatua4 erabiliz emaitzen %40a baino ez ziren zuzenak. Baina, esan bezala, kopuru handiak eskala logaritmikoetara eramanda, emaitzen hobekuntza nabarmena lortu zen, doitasuna% 85 tartean geratuz (ikus 1 taula).
|
2020
|
|
Europako Batasunak ezarri asmo dituen betebeharrak estatu hizkuntzen eremura mugatzen direlako. Eremu honetan ere elkarlana ezinbestekoa izango da,
|
baina
kasu honetan nazioartekoa, hizkuntza gutxiagotuak ditugun komunitateen artekoa.
|
2022
|
|
Halere, gaur egungo euskararen erabilera eta esparruak ikusita, baliteke asoziazio hori imajinario kolektiboan txertatutako irudiari lotutakoa izatea gehien bat. Bestalde, euskara eskolako gaiak jorratzeko hizkuntza egoki gisa agertzen zaigu,
|
baina
kasu honetan adierazgarria da euskaldunak direla funtzio hori gehien ematen diotenak, baserriko gaien gainetik. Ifrentzuan, atentzioa ematekoa da goi mailako ikasketekin gutxiago lotzea, unibertsitatearekin, alegia.
|
2023
|
|
Sare sozialen zerrendan hurrengoak kirol entrenatzaileak eta irakasleak dira, baita gelakideak eta taldekideak ere. Kirolaren eta entrenamenduen maiztasunaren, irakasgaiaren arabera edo, oro har, egiten duten jardueraren arabera aldatzen da pertsona horiekin igarotako denbora,
|
baina
kasu hauetan ere komunikazio interakzioa astero gertatzen da, oporretan izan ezik.
|
|
– Sare sozialetan, bideo-jokoetan, mugikorrean, telebistan, plataforma digitaletan eta, oro har, kontsumitzen dituzten produktu kulturaletan hizkuntza nagusia gaztelania da (eta bigarren hizkuntza, urrun baina ingelesa da). Euskara, aldiz, komunikazio interakzioetan agertzen da (adibidez, bat bateko mezularitzako aplikazioetan),
|
baina
kasu honetan ere erabilera gaztearen araberakoa da.
|