2001
|
|
Eta horrela subjektuari espazioaren eta denboraren forma hutsen bidez zuzenki agertzen zaion begiespenaren objektu oro fenomenoa edo agerpena izango da. Agerpen orotan sentsazioari dagokiona bere materia izango da, bere edukia,
|
baina
gainera bere forma ere badago. Lehena a posteriori ematen bada ere, bigarrena a priori izango da, zeren begiespen hutsa sentsazioak jaso aurretik hauek elkartu eta hauei batasuna emateko gaitasuna baita.
|
|
Galdera hau aldez teorikoa eta aldez praktikoa da; ez da eremu berri bat, baizik eta moraltasunaren errealizazio historikoa adierazten du. Zorion soila kontu pragmatikoa da, zuhurtziarekin du zerikusia;
|
baina
gainera egin behar nuena betetzen badut, zoriontsu izateko duin bihurtzen naiz. Honek, beraz, zoriontsu izateko itxaropena ematen du.
|
|
10 Espazioak eta denborak badute barne batasuna. Begiespenaren formak diren aldetik aniztasuna eskaintzen dute,
|
baina
gainera begiespen formalaren batasunak dira, lehen batasun hori gabe ezinezkoa bailitzateke ezein aniztasunik aurkeztea. Ikusi B160 (E148), bereziki oin oharra.
|
2006
|
|
Baina baldin ispilu bakarra nolabait bi bada (bikoiztuz baitabil), ispilua funtsean baldin bada bata eta bakarra den argia ez bezalakoa, orain, bataren eta biaren arteko edota argiaren eta ispiluaren arteko lankidetzaz gogoeta egitearren para ditzagun aurrez aurre paraleloki ispilu bi, eta heda dezagun argi monokromatiko barreiatu bat bien artean, besterik sartu gabe. Eta zuzenean eta berehala ikusiko dugu (ez dakigu oso ondo nola eta nondik) bitasun azkengabea, geuri aurkeztuko baitzaigu (argiari esker) deusez infinitu gisa; infinitu eta amaigabea, bai,
|
baina
gainera, eta oroz gain, hutsa. Zalantza barik, baldin eta ispilu biak lauak eta perfektuak badira, eta perfektuki paraleloak, ez dugu deus ere ikusiko ez batean ez bestean.
|
|
Lehen begiratuan Historiak iritzirik zabalduena egiaztatzen bide du: alegia, ez soilik oraindik ezein filosofok ez du benetan Estatu bat gobernatu,
|
baina
gainera gobernari guztiek, tiranoek buru, betidanik mespretxatu izan dituzte filosofoen ideia orokorrak, eta muzin egin hauen aholku politikoei. Horrenbestez, filosofoen jardun politikoa, antza, hutsaren hurrena izan da, eta Historiatik atera ahal izan duten irakatsia, dirudienez, kontenplaziora bultzatu izan ditu, egiaren bila dabilen begiaren teoria hutsera.
|
2014
|
|
Ez al da hori prozesu iraultzailearen paradoxa funtsezkoa? Existitzen den biolentzia gainditzeko biolentzia behar delako,
|
baina
gainera iraultzak ordena berri bat egonkortzeko bere semeak irentsi behar dituelako?
|
2016
|
|
kooperazioaren printzipioa hobesten duela-eta, hautespen naturalaren ukatzailetzat hartua izan bada ere batzuetan, Kropotkinek ez du Darwinen autoritatea kuestionatu, baizik berretsi eta bere alde profitatu egin du, haren irakurkera sozial darwinista bai, maisuaren pentsamenduaren faltsifikaziotzat salatuz, 203 historiaren bilakaeran aurrerabide soziala eta borroka garaipentsua identifikatzen zituena alegia. Inork morala ukatu gura badu, hori astakeria besterik ez da,
|
baina
gainera horretarako euskarri zientifikoa Darwinen teorian bilatzeari bereziki itxuragabekoa deritzo Kropotkinek. Aitzitik, moralaren fenomenoak Darwin ikertzaile naturalista miraz betetzen du(" Duty!
|