2011
|
|
hizkuntza birekin funtzionatu izan da belaunez belaun, eta hizkuntza kontaktuaren iturburuko gorabehera zaharrak (dislokazio soziokulturalak eta, ez gutxitan, dislokazio fisiko bortitz mingarriak eragindakoak) ahaztuz joaten dira urteekin. zer esanik ez mendeen joanean. ezaguna dugu oso, gure artean ere, diglosiazko k+ B formula. euskal/ erdal diglosiazko moldaera zaharragoak (latina, gaskoia, nafar aragoiera tarteko izanik) alde batera utzita ere hori izan da euskal herriko herribildu askotako moldaera nagusia, XVI. mendetik XVIII.era arte bederen. gero ere indarrean izan dugu diglosia, Bizkai gipuzkoetan eta Iparraldean bereziki, XIX. mendea aski aurrera joan arte. ez gara beraz fenomeno arrotz batez ari, gure historia sozial ezagunean erro sakonak eta hedadura zabala izandako moldaera soziolinguistikoaz baizik. diglosiazko eramolde horren kalteak eta hipotekak behin eta berriro azpimarratu izan ditu gure literatura soziolinguistikoak: batez ere diskurtso politiko ideologikoan oinarritutakoak,
|
baina
ez horrek bakarrik189 Askoz gutxiagotan azpimarratu izan da, aldiz, diglosiazko moldaera horren alde argia, kontestualki ahula den hizkuntzaren (orobat ustebalioz eta sinesmenez, iritziz eta jarreraz hizkuntza hori bere baitan biltzen eta babesten duen konstelazio etnokultural osoaren) mesedegarria: etxeko eta auzoko, kaleko eta lantegiko, plazako eta (latinari eta, partez, gaztelaniari gorderikako funtzioetan salbu) elizako hizkera arrunta, ahozko jarduneko mintzamolde arrunta euskara izan den artean segurtatutik, aski garantizaturik egon izan da euskararen (eta euskaltasunaA eta B hiztunelkarte edo hiztun talde bik elkar jotzen dutenean aukera bi baizik ez daude funtsean:
|
2014
|
|
Bertsogintzarako teknikaz jabetzeko edo bertsogintzan trebatzeko berariazko ariketen bidez ala bertso jardunaren beraren bidez, bertsojardunean trebatzen dira Bekideak,
|
baina
ez horretan soilik. BEko jardunean, bat bateko bertsogintza zentrala izanik, beharrezkoa da BEko kideek bi oinarrizko gaitasun garatzea (bertsoak sortzeko beharrezko dituzten gaitasun teknikoez gain):
|
|
Lehen aipatu da gaztelaniaz jakitea garrantzitsua iruditzen zaiela gazte hauei,
|
baina
ez hori bakarrik, gainera gaztelaniaz ondo jakin behar dela ados daude. Hala ere gaztelaniaz hitz egiten batzuk lotsatu egiten dira, eta zenbaiti kostatu ere egiten zaio.
|
|
Eskola eremuan ere, euskararen erabilera handiagoa da bi hizkuntzetan ari direnena baino,
|
baina
ez horren alde nabarmenarekin. Izan ere, %53ak euskara hutsean egiten du berba eskolan eta gainontzekoak (%47ak) aldiz, gaztelania ere badarabil.
|
2015
|
|
Euskararen kanpo zabalkundeari egiten dioten ekarpena eta hizkuntzaren nazioarteko irudian duten eragina tsezko tresnak dira hor gaudela jakinarazteko. Horien bidez egiten da askotan gure eskolen berri-ematea;
|
baina
ez hori bakarrik: bestelako harremanak (akademikoak eta kulturalak) egiteko balio dute..."
|
2016
|
|
Gizartearen defizit jakinak konpontzera datorrenez, ez lehendik agerian direnak ugaritzera, etorkizun karga handiko lanbide ernagarria da auzo langintza hori, argi eta zentzuz antolatzen bada. Gauzak horrela egiten badira, gizarte moderno gehienek beren altzoan duten hainbat gaitz endemiko (tartean anomia,
|
baina
ez hori bakarrik) arintzera dator eta, horregatik guztiagatik, auzoaz haraindiko irismena eta ondorio eragin zabala izan dezake" bide batezko euskalgintza" horrek. Berariazko euskalgintza ezagunaren ordain berri eta indartsua da, ongi aplikatuz gero, bide batezko euskalgintza.
|
2017
|
|
(Zalbide, 2016 22 or.) hortaz, inkesta Soziolinguistikoaren zehaztasun falta saihestu eta informazio hutsune hori betetzeko asmoz, ikerketa honen marko teorikoak hizkuntza erabileraren definizio osoa Soziolinguistika hiztegiak dakarrena, alegiaizango du oinarri; hortik, helburuetan hizkuntza erabilera osoa zehaztapena egin izana, argi gera dadin jardun mota guztiak hartuko direla aintzat: hitz egitea, entzutea, idaztea eta irakurtzea. horrela, informazio aberatsagoa eta zehatzagoa lortu ahal izango da, baita oso baliagarria ere.
|
baina
ez hori bakarrik, horretaz gain, erabileraren ikuspegi jakin baten alde egiten da, jardun mota hartzaileei entzuteari eta irakurtzeariekoizleei adinako garrantzia aitortzen diena, hain zuzen ere, eta hori ere garrantzitsua da. izan ere, batetik, jardunmoten artean lotura bat badago, nahiz eta informazio faltagatik ez jakin oso ondo zenbaterainokoa zenbatetan ez da gertatzen txiste, film edota ist...
|
2020
|
|
" ...organo ikuskatzailea izatea ondo legoke,
|
baina
ez hori bakarrik, izan luke tresna bat beste sailen eskura, euskara kontuetarako partidak eduki lituzkete..."
|
2023
|
|
Hirugarrenik,
|
baina
ez horregatik garrantzi gutxiagokoak, lagunak daude. Galdetegien eta elkarrizketen erantzunei erreparatuz gero, argi dago lagun taldeak edo kuadrillak batez ere udalerrian osatzen direla.
|