2008
|
|
Duela hamar urte BAT aldizkarirako egin nuen artikuluan hizkuntza teknologiaren egoerari errepaso txiki bat egin nion. Orduan esan nituenak ez ditut errepikatuko, nahiz eta uste dudan gaur ere balio dutela,
|
baina
eremu horrek izango duen garrantzia berriro ere azpimarratu nahi nuke.
|
2009
|
|
Espainieraz nonahi hitz egiteko askatasuna duzu, euskaraz nonahi baliatzeko aldarria egiten baduzu, ordea, bakea eta inoren askatasuna jartzen duzu kolokan. Euskara bizitza pribatuan erabil dezakezu, oraindik,
|
baina
eremu publikoa ez da zurea.
|
2015
|
|
Erabilerako datuak ordea ez dira hain esperantzagarriak, kasu honetan ere, gazte eta haurrak dira gehien erabiltzen dutenak, baina ezagutzaren aldean, erabilerak nabarmen egiten du behera. Eskolan erabiltzen dute haur eta gazte horiek gehien euskara eta hala erakutsi digu Arrue Ikerketak (Arrue ED 2011, 2012)
|
baina
eremu honetatik aldentzean erabilerak (zonalde ez euskaldunetan bereziki) behera egiten du.
|
2017
|
|
erabileraren inguruan egiten diren ikerketa nagusiek ez diote zehazki galdera horri erantzuten: edo aztergai mugatuago bat dute, edo bestelako irizpide batzuk erabiltzen dituzte. esaterako, hizkuntzen kaleerabileraren neurketak kalean zenbat euskara entzuten den neurtzen du, baina ez du argitzen jende horrek euskara zenbat erabiltzen duen, entzuna izan den unean zerabilen hizkuntza baino ez. era berean, inkesta Soziolinguistikoak bai jasotzen du euskaraz zenbat egiten duen jendeak,
|
baina
eremu eta solaskidearen arabera. hala, non eta norekin zenbat euskara egiten den neurtzen du, baina eremu edo solaskide bakoitzarekin igarotako denbora zenbatekoa den jakin gabe, eta, beraz, jende horrek euskaraz zenbat denboraz jarduten duen argitu gabe. hori guztia dela-eta, uste dut oso interesgarria izan daitekeela erabilera denboraren ikuspegitik aztertzea; batetik, hizkuntza bat erabiltzen ...
|
|
erabileraren inguruan egiten diren ikerketa nagusiek ez diote zehazki galdera horri erantzuten: ...ko, hizkuntzen kaleerabileraren neurketak kalean zenbat euskara entzuten den neurtzen du, baina ez du argitzen jende horrek euskara zenbat erabiltzen duen, entzuna izan den unean zerabilen hizkuntza baino ez. era berean, inkesta Soziolinguistikoak bai jasotzen du euskaraz zenbat egiten duen jendeak, baina eremu eta solaskidearen arabera. hala, non eta norekin zenbat euskara egiten den neurtzen du,
|
baina
eremu edo solaskide bakoitzarekin igarotako denbora zenbatekoa den jakin gabe, eta, beraz, jende horrek euskaraz zenbat denboraz jarduten duen argitu gabe. hori guztia dela-eta, uste dut oso interesgarria izan daitekeela erabilera denboraren ikuspegitik aztertzea; batetik, hizkuntza bat erabiltzen igarotzen dugun denborak eragin zuzena duelako hizkuntza horretan aritzeko ohituran eta gaitasunean,...
|
|
1 izan badira beste batzuk,
|
baina
eremu mugatuagokoak edo toki jakin baterako berariaz prestatutakoak dira, eta, gainera, metodologia aldetik aurreko bietan oinarrituta izan ohi dira (arrue proiektua, esaterako). horregatik, lan honetan" orokorrak" baino ez aipatzea erabaki da.
|
2023
|
|
Hirugarren eta laugarren gune soziolinguistikoetan, lankideekin euskara gutxiago erabiltzen da gainerako egoeretan baino. Kontsumitzaile gisa gehiago erabiltzen da bietan,
|
baina
eremu pribatuko erabilerak gora egiten du laugarrenean. (Siadeco 2019: 82).
|
|
Ikastetxe inguruari dagokionez, nahiz eta ikastetxeetatik ikasleen hizkuntza eta kulturarekiko atxikimendua indartzeko ekimenak, dinamikak... antolatzen dituzten (batez ere, euskara mintegiaren lanaz eta dedikazioaz), salbuespenak salbuespen, ikasleen gehiengoak euskal kultura ikuspegi teoriko historiko batetik eta euskara hizkuntzaren gramatika ezagutzarekin lotzen dute," euskara" ikasgaiaren barruan kokatuta (Jauregizuria 2019, 8). Ikerlariak egindako saioetan ondorioztatu zuen kulturarekiko eta hizkuntzarekiko lotura egon badagoela,
|
baina
eremu afektiboan kokatzen dela batez ere. Aurreko belaunaldietatik jaso eta zaindu beharreko altxor baliotsu baina hauskorra dela eta transmisioz jaso baina beren egunerokotasunean ezin artikulatu dezaketena.
|