2002
|
|
Aurrez aurreko komunikazioan mezuak entzun eta ikusi egiten dira, aurrez aurreko komunikazioan ez du hizkuntzak bakarrik komunikatzen; eta nola aurrez aurrekoan, hala eskaintzen duten diskurtsoan. Hartara, nola giza hala gizarte komunikazioan,
|
bai
gaitasun kinesikoek (mintzakideen mimika eta keinuak gidatzen dituztenek) baita proxemikoek ere (komunikatzerakoan mintzakideek gorde ohi duten distantzien kodeek) berezko garrantzia hartzen dute mezuaren kodeketan eta deskodeketan.
|
2006
|
|
Rodrigo eta Palacios-ek (1998) dioten bezala, guraso gazteenak izango lirateke garapena erraztuko luketenak, zeren heziketak gaitasun handiko haurraren erritmoraegokitzeko energia eta dedikazio handia eskatzen baitu. Badirudi oso garrantzitsuadela haurrak gurasoen energia motibazionala hautematea, bai supergaitasunarenmantenurako
|
bai
gaitasun bereizien mantenurako (Kulieke eta Olszewski Kubilius, 1989).
|
|
Noski, oso kasuistika zabala dago aipatzen ari garen bikote gazteen artean,
|
bai
gaitasun eta bai ohitura aldetik, eta, urruntze ariketa hori egin nahian, goian aipatutakoen tankerako galdera asko jarri dira mahai gainean aipatu lantaldean. Eta bertako ondorioetako bat izan da, han bildutakoen ustez orokorrean gai honetan hobe zela eguneroko hizkuntz jokaeraz, horiekin gustura dauden edo ez," hobetu" nahi luketen... pentsaraziko duen dinamika bat sortzen saiatzea, zuzenean" bere ohiturak" aldatu nahi dituenari begira material edo gida bat eskaintzen saiatzea baino.
|
2009
|
|
Bikote bakoitza bere moduan eta bere momentuan errazen zitzaienetik hasita euskara erabiltzen joan dira, eta erabilera hori izan da ardatz,
|
bai
gaitasuna eskuratzeko eta bai harremanaren ohitura euskarazkoa bihurtzen joateko. Nolabait laburtzearren:
|
|
Errazen zitzaienetik hasita euskara erabiltzen joan dira, eta erabilera hori izan da ardatz,
|
bai
gaitasuna eskuratzeko eta bai harremanaren ohitura euskarazkoa bihurtzen joateko.
|
2010
|
|
Labur bilduz, ebaluazio pausatuagoa eta globalagoa zor zaio EEN legearen eskola alorreko garapen kontuari,
|
bai
gaitasun mailaren gaitzespen ikuspegitik eta bai aukera askatasunarenetik. Puntu bakarrera begiratzen duen balioespen negatibo hutsa herrena eta desorekatua da funtsean, mende laurden luzez lanean ari diren milaka profesionalentzat deskalifikazio mingarria izateaz gainera.
|
|
Liburuaren aurretik, Imanolek gurekin egin zuenarekin jarraitu egin nuen nik, nire ikasle lagunekin, Erriberrin: bai idazteko prest egon zitezkeenei eta
|
bai
gaitasun gutxiago zutenei trebatzen laguntzen nien. Hori ere Imanoli zor diot.
|
2012
|
|
Pedagogia irizpideak eta irizpide didaktikoak, bai eta metodologia aukerak eta curriculum materialei buruzkoak ere, betiere, ikastetxeko irakasleen lanaren jarraikortasuna eta koherentzia bermatuta izanda. Hezkuntza laguntzaren premia berariazkoa duten ikasleen egoera osotasunean tratatzeko irizpideak, bai hezkuntza premia bereziak dituzten ikasleena,
|
bai
gaitasun indibidual handiak dituztenena, bai hezkuntza sistemara berandu sartu direnena. Tutoretza ekintzarako eta hezkuntza orientazioa garatzeko irizpideak.
|
2013
|
|
Ikaslearengan gehiago oinarritzen den ikuspegi pedagogikoari dagokionez, Laplante k (2000) izaera interaktibodun testuinguruak sortzearen alde egiten du. Testuinguru horietan abiapuntua ikasleen aurrezagutzak izango dira, bai arloari zuzenean dagozkionak,
|
bai
gaitasun linguistikoei dagozkienak ere. Horrek ikasleei aukera emango lieke hizkuntza modu esanguratsuan erabiltzeko eta hizkuntza zein zientzia ezagutzak eraikitzeko.
|
2014
|
|
Pello Jauregi: " Testuinguru honetan, ulertzekoa da aldeko baldintzak egon direla gazteek
|
bai
gaitasunean bai erabileran aurrerapausoak emateko".
|
2018
|
|
Hizkuntza gaitasunari dagokionez, herena baino zertxobait gutxiago dira euskaldunak (%31, 2), eta horien artean %44k erdara izan dute lehen hizkuntza. Hortaz, zer landu asko dago,
|
bai
gaitasun nahikoa duten gurasoek erraztasunean hobetu dezaten, baita oraindik gaitasun nahikoa izan ez arren (euskaldun hartzaileak), euskaldun izateko bidea egin dezaten. Familia bidezko transmisioa da etorkizuna ziurtatzeko hizkuntza normalizatu batek duen tresnarik garrantzitsuena, eta biziberritze prozesuan ari den hizkuntzaren tresnarik eraginkorrena baldintzak egokiak direnean.
|
2022
|
|
Ingurukoak euskaraz egiteko ohitura izateak beraiek euskaraz egitera bultzatzen ditu eta, beste alde batetik, beraiek euskaraz hitz egiteko ohitura hartzeak ere eragin du,
|
bai
gaitasunean eta bai erabileran.
|
|
Honekin lotuta, gainera, ohitura askotan aipatzen dute, Amorrortu eta besteren (2017) eta Goirigolzarri eta besteren (2019) lanetan gertatu bezala. Hau da, alde batetik ingurukoak euskaraz egiteko ohitura izateak beraiek euskaraz egitera bultzatzen ditu (33) eta, beste alde batetik, beraiek euskaraz hitz egiteko ohitura hartzeak ere eragin du,
|
bai
gaitasunean eta bai erabileran (34).
|