Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 22

2000
‎Biak izan dira argudiatuak eta eraberrituak. Kulturaren arloan darabiltzagunetan, bereziki nortasuna dela-eta Herri baten kulturarenean, Aranak arima berezi batenezaugarri gisan ekarri zituenak, ahul eta desitxuratuta geratu zaizkigu dagoeneko, baiarraza, bai erlijio kutsuko espiritua.
2003
‎agintariei obeditu behar zaiela agintzen dutenak; bakoitzari berea eman behar zaiola eta ezin dela kalterik egin zehazten dutenak; onustea, fideltasuna zein zintzotasuna ezarri eta doloa kondenatzen dutenak; eta, azkenik, lehenengoen menpe dauden beste hainbat lege berezi. Horrek ondorioztatzen du, bai erlijioak eta bai politikak lege aldaezinak eta nahierarako legeak erabiltzen dituztela; ondorenez, beste ikuspegi batetik bereizi behar da zeintzuk diren erlijioari dagozkionak eta zeintzuk politikarenak.
‎Politikaren ikuspegitik, ordea, legeak kanpotik betetzen badira eta eurek xedatutakoaren kontrako zerbait egiten ez bada, horrekin balio du. Horrek guztiak ondorioztatzen du, bai erlijioak eta bai politikak jainko ordena dutela printzipio erkide moduan eta bi bien helburua dela gizakien jokabidea zuzentzea; desberdintasuna helburu horiek lortzeko baliabideetan datza: lehenengoak gizakiaren barrualdea eta ohiturak antolatzen ditu, horrek bere eginbehar guztiak bete ditzan; bigarrenak, aldiz, kanpoaldeari begira bakarrik agintzen du, barrualdea kontuan hartu gabe.
2004
‎Iparraldeko fraide frantziskotar euskaltzalea, militantea eta olerkaria egiazko engaiamendu bati lotu zitzaion bere bizitzan; egiazko diogu, ez baitzen soilik teoria mailako engaiamendua, praktikan eta eguneroko zereginetan ere gauzatu zena baizik. Haren inguruko gizarteak, eta munduak oro har, bizi zuen krisi larriari ezin bizkarrik eman, eta jarrera aktiboa hartu zuen, bai erlijioan, politikan, kulturan, bai maila pertsonalean ere. Bizitzako beste esparruetan bezala, literaturan ere euskal nortasunaren kontzientzia piztea eta zabaltzea izan zuen helburu.
2006
‎Eutanasia hitzak arbuioa eragiten du jende askorengan, baina Sampedroren jarrera irmoak atxikimendu ugari lortu du aldi berean. Dena den, bai botere publikoak bai erlijioa eutanasiaren aurka daude, «nork bere bizitzarekin zer egin askatasunez erabakitzearen aurka dauden heinean».
2007
‎Pasatu diren 100 urte hauetan biologiaren eta espirituarenkontzeptuak aldatu egin dira zeharo. Biak izan dira argudiatuak eta eraberrituak.Kulturaren arloan darabiltzagunetan, bereziki nortasuna dela-eta Herri batenkulturarenean, Aranak arima berezi baten ezaugarri gisa ekarri zituenak, ahul etadesitxuratuta geratu zaizkigu dagoeneko, bai arraza, bai erlijio kutsuko espiritua.
2008
‎Bidenabar honek kuestionatu edo behintzat mugatu egiten du Azkuek 1889an adierazi zuen hura, hots, «Como bascongado me hubiera gloriado en contribuir al acrecentamiento de nuestro mejor timbre de gloria [karlisten lehiaketan parte hartuz]; pero [soy] sacerdote y católico antes que patriota». Bada ez, Azkuek bere praxian maiz lehenetsi zuen euskararen aldeko lan «patriotikoa», ez agian erlijioaren gainetik, baina bai erlijioa parentesi artean uzteraino.
2009
‎Montaigne versus Descartes, Shakespeare versus Newton; irekitasuna versus itxitasuna, arrazoimen adiskidetsua versus razionalismo matematikoa, espiritu eszeptiko miatzailea versus espiritu tente dogmatikoa. Ez da izan zientzia versus erlijioa, baina bai erlijio dogmatiko bat versus erlijio libre pertsonala. Modernitatea dogmatikoa izan da, azpimarratzen du Toulminek, dogmatismo bikoitzak egituratua:
‎Izan ere,, literatura sistematiko asko? dago bai erlijioaren, bai Elizaren edo bai Jainkoaren existentziaren aldekoa nahiz kontrakoa. –Ez aldeko eta ez kontrakoekin gelditu ohi izan naiz gustura?.
2010
‎Ez al zara, bada, gogoratzen nola ibiltzen ginen anaiak umetan? Gero, baina, hazterakoan, konpartitzearen onurak jakinarazten dizkigute bai gizarteak eta bai erlijio jendeak ere, gure ni etikoa behar fisiko psikikoen gainetik jarrita. Eta nik ez dizut esango hori gaizki dagoenik, Gabino, baina hori amets bat da, eta ametsekin beti dago kontuz ibili beharra, ametsa noiznahi bihur baitaiteke ameskeria eta ameskeria amesgaizto, gizona barrutik gehiegi behartuz gero.
‎Ez al zara, bada, gogoratzen nola ibiltzen ginen anaiak umetan? Gero, baina, hazterakoan, konpartitzearen onurak jakinarazten dizkigute bai gizarteak eta bai erlijio jendeak ere, gure ni etikoa behar fisiko psikikoen gainetik jarrita. Eta nik ez dizut esango hori gaizki dagoenik, Gabino, baina hori amets bat da, eta ametsekin beti dago kontuz ibili beharra, ametsa noiznahi bihur baitaiteke ameskeria eta ameskeria amesgaizto, gizona barrutik gehiegi behartuz gero.
‎Estatu semikolonial horretako etxagun aberatsek ikuspegi teknologiko batetik irakurri zuten Espezieen jatorria, eta izatez, Darwin izan zen ganaduzale horien artean biztu zen eztabaidaren ardatz nagusia, behi eta ardi arrazen hobekuntza dela-eta. Ganaduaren lehentasun ekonomikoa herrialde horretan erabatekoa zenez, debatea politikaren munduraino hedatu zen, eta bai erlijio kontuekin nahastu ere. Ganaduzaleen benetako interesa abereen kalitatearen ingurukoa bazen ere, Espezieen jatorriaren azken pasarteek bahitu zuten intelektualen arreta, eta izatez gizakiarengan kontzentratu zen berauen ardura.
‎Europako ipar eta ekialdetik zetozen bide guztiek Euskararen lurraldea zeharkatzen zuten eta horrela, berriz ere, ez zen bazter gelditu denbora luzez eragin gaitza izan zuen gertakarian, bai erlijio arloan, nola kulturarenean, artean, ekonomian edota poliiikjn.
2013
‎Postmodernitateak ere, kritikaren kritika izanik, erlijioari buruzko planteamenduen txikizioa adieraziko zuela espero genezakeen eta, agian, genezake. Jose Maria Mardonesek —bai gaur eguneko pentsamenduan, bai erlijioari buruzko gogoetan, aditu ezaguna eta onartua2— arretaz ikertu du erlijioaren eboluzioa postmodernitatearen giroan. Artikulu honetan, hain zuzen ere, postmodernitatearen eta erlijioaren arteko harremanak direla-eta, pentsalari horren gogoetak aurkeztu nahi ditugu, gure testuinguru sozialean eta kulturalean iradokitzaileak izan daitezkeelakoan.
2014
bai erlijioekin edo boterearen banaketa ezberdinarekin zerikusia zuten eraikuntzak.Botere harreman esanguratsuen oinarrizko formatzat ulertua, generoa prozesueta gertaera historiko handien azterketan sartu zen bete betean, borroka belikoenazterketan, zeintzuetan feminizazioa aurkaria iraintzeko erabiltzen zen sarritan, edo, esaterako, klase sozialen eraikuntzaren azterketan, horiek ezberdintasun sexu...
2018
‎Mundu osoan zehar dabiltza erromesak. Bai erlijio bati edo besteari jarraitzen dioten pelegrinak, bai erlijioaz gaindiko arrazoiak direla-eta hara eta hona dabiltzanak. Hala izan da mendeetan, eta hala da egun ere.
2019
‎" Rikardo ez zen inertziaz bizi. Berpentsatzailea zen bai politikan, bai euskal arazoan eta bai erlijioan. Errotik euskalduna zen eta errotik gaurkoa (…) asmo honi heldu zion, alegia, euskaltzaletasuna eta gaurkotasuna ezkontzeari".
2021
‎Landare elementua, komunitatearen eta haren ondasunen babeslea izan da, baina neurri handi batean kristautasunak ordezkatu edo sinkretismo prozesu baten pean jarri du. Maiatzeko zuhaitzak bai naturaren bai erlijioaren elementu sinbolikoak uztartzen ditu, hala ere, Gurutze Santuaren jaiak (maiatzak 3) zeozelan itzala egin dio apaindutako gurutzeekin, soroen bedeinkazioarekin eta era guztietako loreeta landare osagaiekin.
‎Siria herrialde konplexua da, egitura demografikoari dagokionez. Bai ikuspegi etnikotik, bai erlijioari dagokionez. Sirian oreka iraunkor batzuk daude, mantendu beharrekoak.
‎Jerusalem poliedrikoa da, eta liburu batean jaso nahi nuen. Jerusalemdik beti gauza paranormalak, harrigarriak, ezohikoak etortzen dira, bai politikatik, bai erlijiotik; baina Jerusalemen gauza arruntak eta toki arruntak ere badaude, jendea bizi da, eta horiek ere sartu ditut.
2022
‎• Modernitatean arruntak ziren proiektu politiko eta marko ideologiko handien garaia krisian dago, bai erlijioari, bai alderdiei, baita Euskal Unibertsitateari dagokiona ere. Horren lekuko da Euskal Unibertsitatearen proiektuaren inguruko eztabaiden apaltze orokorra.
2023
‎Pontevedran ni bezalakoekin sartu nintzen harremanetan. Hala ere, heziketa zen oso autoritarioa, oso estua, bai politikaren bai erlijioaren ikuspegitik, baina hortxe egosi zen gure errebeldia. Errebeldia partekatua.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia