Bilaketa
dist.
non
lema/forma
nola
bilaketa
kategoria
Iragazkiak

Emaitzak: 12

2000
‎Kritikahonen alderdi bat ezagutza teorikoa da (razionalista bera ere, hortaz): ezein ezagutzak, ezein ulerpenek ez dauka? azken fundamentu, razionala.
2006
‎Aurreko belaunaldiekin konparatuta, bikotea eta ugalkortasuna ez datozeskutik. Emakume helduek sarri aipatzen dute beren ezkontza eta hilabete gutxitara haurdunaldirik ez bazegoen, larritasuna izaten zela nagusi, umeak edukitzekobalio ez izateak beldurra sortzen zielako, bikotearen azken fundamentua gurasobihurtzea baitzen eta benetako emakumea eta benetako senar emazteak izatea semealaben jaiotzaren ondorio baitzen (Imaz, 2005). Horrek ez du esan nahi, sarritanegotzi diogun moduan, garai hartako bikoteek ez zutenik inola ere kontrolatzenzenbat ume eduki.
2007
‎Ezagutzaren azken oinarria sentsuak balira. Condillac-en jarraitzaileek eusten duten bezala, «Ideologoek»?, ezagutzaren azken oinarri unibertsalki berdinik, nonahi eta betiko ziurrik ez legoke; hots, ez legoke zientziarik. Sentsuetatik datorkigun informazio guztia, horrela, bakoitzaren arabera baldintzatua denez gero, ziurtasuna, ordea, zer hori denontzat baldingabekoak behar duenez bermatu, ezagutza edo zientziaren azken fundamentuak sentsurik gabeko edo sentsu datuetatik aparteko elementuetan etzan du, haiei ziurtasunaren zimentua emateko: hots, esango du Kant-ek, adimenaren «berezko kontzeptu» edo forma unibertsaletan, innatoak horiek, unibertsalak.
‎Dudarik ez dagoena, zientzia objektiboa eta unibertsala ere aldagarria dela; beraz, agian historikoagoa da. Kant-ek uste zuenaren kontra? haren azken fundamentua ere).
2009
‎Beraz, ez dago zentzuaren itaunik. Batez ere zentzuaren azken fundamentuaz ezaxolatzea, edo ez gehiegi axolatzea, kulturak berak (gizarteak) maldatzen du, edo aseguratzen du, zuhurtziaren itxura beneragarria jantziz. Ez dadila, gero, kultura hori bera (gizartea) bere zentzuaren azken fundamentu sendorik gabe agertu (eta edozein txoriburu erradikali iraultzaren bat egitea otuko zaio)!
‎Batez ere zentzuaren azken fundamentuaz ezaxolatzea, edo ez gehiegi axolatzea, kulturak berak (gizarteak) maldatzen du, edo aseguratzen du, zuhurtziaren itxura beneragarria jantziz. Ez dadila, gero, kultura hori bera (gizartea) bere zentzuaren azken fundamentu sendorik gabe agertu (eta edozein txoriburu erradikali iraultzaren bat egitea otuko zaio)! Problema, izan ere, hori da:
‎Problema, izan ere, hori da: ezein kultura eta gizarteren zentzuak ez duela razionalki azken fundamentu sendorik, eta haren arrazoizkotasuna, zentzua, balioa, ezerezetik zintzilik bezala dagoela azken finean.
‎Munduaren zentzua, esan du Wittgensteinek (6 41), ezin da izan mundua bera, ez munduko gauza bat gehiago bezala munduaren barruan egon, ezpada mundutik at. Baina mundutik kanpo, han suposatzen,, sinesten?, ipintzen duguna bakarrik, eta ipini duenarentzat bakarrik, egon daiteke. Zentzuzko ordenaren azken fundamentua (nondik gatoz, nora goaz: ez adiera fisikoan, baizik zentzuarenean) gure adimenaren ikusmenari galdu egiten zaion azken urrun hori, nolabait horizontea, edo horizonteak ezkutatzen duen haraindiko Atzemanezina da, Esanezina, hots, Ezereza (hala izendatu dute mistikoek Jainkoa!
‎balioen krisia, idealena eta ideologiena, moralaren krisia eta egiaren ideiaren krisia. Azken finean, Jainkoaren heriotzak, azken fundamentu baten faltak, eragiten duen krisia. Dualismo metafisikoaren heriotza:
2011
‎" Vivimos en un mundo esencialmente apocrifo —konfesatzen dio bere buruari Machadok—, en un cosmos o poema de nuestro pensar, ordenado o construido todo el sobre supuestos indemostrables...". Ez dago ezagutzaren azken fundamentu ongi fundaturik. Machado fundamentuen eztabaidaren ondotik dator.
2020
‎Eta geratzen zaigun azken galdera, hortaz, hauxe da: nola pentsatu etika gaur egun, azken fundamentu horiek balio ez badigute. Nola praktikatu etika gure artean, fundamentu ziurrik ez badago?
‎Edonola ere, eta bukatzeko, merezi du errepikatzea Azurmendiren iritziz bizitzaren azken fundamentua antzemanezina dela, eta zentzuaren oinarria zentzugabea. Hurbilago dago ziur aski Azurmendiren ikuspuntutik Beltza ateista Munilla teista baino.
Emaitza gehiago eskuratzen...
Loading...

Bilaketarako laguntza: adibideak

Oinarrizko galderak
katu "katu" lema duten agerpen guztiak bilatu
!katuaren "katuaren" formaren agerpenak bilatu
katu* "katu" hasiera duten lema guztiak bilatzen ditu
!katu* "katu" hasiera duten forma guztiak bilatzen ditu
*ganatu "ganatu" bukaera duten lema guztiak bilatzen ditu
!*ganatu "ganatu" bukaera duten forma guztiak bilatzen ditu
katu + handi "katu" eta "handi" lemak jarraian bilatu
katu + !handia "katu" lema eta "handia" forma jarraian bilatu
Distantziak
katu +3 handi "katu" eta "handi" lemak 3 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handia "katu" lema eta "handia" forma 2 elementuetako distantzian bilatu
katu +2 !handi* "katu" lema eta "handi"z hasten diren formak 2 elementuetako distantzian bilatu
Formen konbinazioa desberdinak
bero + handi | asko "bero" lema eta jarraian "handi" edo "asko" lemak bilatu
bero +2 !handi* | !asko* "bero" lema eta jarraian "handi"z edo "asko"z hasten diren formak
!bero + handi|asko|gutxi|txiki "bero" forma eta jarraian "handi", "asko", "gutxi", "txiki" lemak
Ezaugarri morfologikoekin
proba + m:adj "proba" lema eta jarraian adjketibo bat
proba +2 m:adj "proba" lema eta bi hitzetako distantziak adjektibo bat adjketibo bat
bero + handi|asko + m:adi "bero" lema jarraian "handi" edo "asko" eta jarraian aditz bat
proba + m:izearr-erg "proba" lema eta ergatibo kasuan dagoen izen arrunta

Ezaugarri morfologikoak

KATEGORIA
adb adberbioa
adi aditza
adilok aditz-lokuzioa
adj adjektiboa
det determinatzailea
ior izenordaina
izearr izen arrunta
izepib pertsona-izena
izelib leku-izena
izeizb erakunde-izena
lbt laburtzapena
lotjnt juntagailua
lotlok lokailua
esr esaera
esk esklamazioa
prt partikula
ono onomatopeia
tit titulua
KASUA
abs absolutiboa
abl ablatiboa
ala adlatiboa
ban banatzailea
dat datiboa
des destinatiboa
erg ergatiboa
abz hurbiltze-adlatiboa
ine inesiboa
ins instrumentala
gel leku-genitiboa
mot motibatiboa
abu muga-adlatiboa
par partitiboa
psp postposizioa
pro prolatiboa
soz soziatiboa
MUGATASUNA/NUMEROA
mg mugagabea
ms mugatu singularra
mp mugatu plurala
mph mugatu plural hurbila
ADITZ MOTA
da da
du du
dio dio
zaio zaio
da-du da-du
du-zaio du-zaio
dio-zaio dio-zaio
da-zaio da-zaio
du-dio du-dio
da-zaio-du da-zaio-du
da-zaio-du-dio da-zaio-du-dio

Euskararen Erreferentzia Corpusa Euskararen Erreferentzia Corpusa (EEC)
© 2025 Euskaltzaindia