2007
|
|
Guk arropa horri esanahi bereziaematen diogu, baina oso kasu gutxitan eguneroko bihurtu. Munduko hainbatlekutan jantziak identitate kolektiboaren gai behinenak izan dira, ez da gure kasua.Esaterako,
|
azken
berrehun urteko jantzirik bereizgarriena, txapela, galtzen ari da.Lekuren bat topatu diogu: uniformeetan, jaietan, dantzetan, museoetan...
|
2008
|
|
Ez dute inongo konplexurik, Bixente eta Joxe Manuel, zuen arteko eztabaida oraindik gogoan! Ez dute inongo buruhausterik frankismoaren eta
|
azken
berrehun urteko hizkuntza politika espainol zangopilatzaileari berean eusteko, Irundik Gibraltarreraino, orain keinu postmoderno harroxkoa erantsirik. Denbora kontua izango da noski, Jaurlaritzaren Behatokiak laster konponduko du arazotxoa edota lasterrago oraindik, Madrildik txertatuko diote makinari lauzpabost eledun programa, euskarazkoa barne, eta mutu geldituko naiz edo txaloka.
|
2011
|
|
Aurrerago ikusiko dugunez bete betean dagokigu euskaldunoi,
|
azken
berrehun urteko historian bereziki186, bigarren emaitza bide hori. Arturo Campion-ek, berak ohi zuen bizitasunez, erraondoko tanbolinteroaren ipuin laburrean adierazitako gertakaria187 askoz zabalagoko prozedura soziolinguistiko eta soziokulturalaren adibide grafikoa baizik ez da. honela azaldu izan du hiriart urrutik, adibidez, XIX. mendebukaeran bere (eta beste hainbaten) begien aurrean gertatzen ari zen mintzalda:
|
|
beren eguneroko jardunean nagusiki euskaraz bizi diren hiztuntalde eta harreman sare trinkoei) bizirik eutsiko badiogu. batek zergatik guztia determinatzen duen eta, ezinbestean, gizarte osoa emaitza jakinera eramaten. b) Azalpen hori ez dago hain oinarri sendoan eraikia: ez geroari begirako prognostikoan eta ez aitzinamendu sozioekonomikoak orain arte eragindako bilakaeran dabil oso zuzen. horrela, eta gurera etorriz, ezinbestekotasunaren formulazio horrek ezin du azaldu euskal herriaren
|
azken
berrehun urteko modernizazio bide konkretuak, dokumentu oinarriz ezagutzen dugunak, ezinbesteko paradigma lineal eta unifaktorialaren kontrako30 hainbat lekukotza zergatik ageri duen. zergatik galdu da euskara lehenago eta zabalago, ez beranduago eta mugatuago, modernizazioak gutxien erasandako eskualde bailaraherrialdeetan (demagun zaraitzu erronkarietan, Arabako Asparren gehienean eta zuberoan)... zergatik bizi izan da euskara 1800az geroztik osasuntsuago gipuzkoako Beterri modernizatuan, Iruñerri tradizional eta tradiziozalean baino?
|
2020
|
|
...an), eta foruen garaikoa —oroit eraztunaren zigorra Hegoaldean garai hartan hasi zela; eta Iparraldean, Etienne Salaberryk salatu izan duenez, XX. menderaino heldu zen" buchette" deituriko abartxoa eskoletan, haurrak elkarren salatzaile bihurtzen zituena, azkena zeukana zigortua izatera kondenatua baitzen— ukitu gabe —Espainolak eta euskaldunak liburuan luze azaldua—,
|
azken
berrehun urteko historia hurbila?: " Frantzia eta Espainia modernoak Estatu Nazio zibilizatu gisa hasi diren momentutik, euskaldun izatea, edo katalan ala galego izatea eta espainol izatea, edo frantsesa, partikularki gaizki elkarretorri dira.
|
|
Inpresio orokorra da familiak asko galdu duela transmisio rol hori, eta nagusiki irakaskuntzak eta hedabideek betetzen dutela egiteko hori. Baina eskolan zer?, Hego Euskal Herrian nola ematen dira
|
azken
berrehun urteko gertakariei buruzko informazioak?, nola 1936ko gerrari buruzkoak, eta frankismokoak? 1978ko Konstituzioa, trantsizio demokratikoa eta autonomi erkidegoen Espainia eta ETAri buruzkoak?; eta Iparraldean:
|